• Of moet ik er gewoon niets mee doen?

    Het gaat om mijn bijbaantje. Gisteren had ik (gelukkig!) mijn laatste werkdag, maar ik heb er in de zomervakantie (en de rest van de afgelopen twee jaar) heel veel gewerkt.
    Ik wist al die tijd wel dat er iets niet klopte met mijn uren, maar ik ging het vandaag even narekenen en ik mis toch 5 uur en een kwartier aan 'uren'. En dan heb ik alleen de hele uren meegeteld (en dan dat kwartiertje is wss meegekomen na aftrekken van pauzetijd), dus niet al die tijd dat ik tot 13.00 moest werken maar pas om 13.15 of later werd afgelost bij mijn kassa en nog de retouren op moest ruimen en wat klanten moest helpen. Kwartiertjes en halfuurtjes en driekwartiertjes heb ik niet meegeteld, alleen de volledige uren. Anders had ik waarschijnlijk nog wel hoger uitgekomen.

    Die 5 uur en het kwartiertje dat ik dan sowieso mis, zou €24,52 betekenen. Nu lijkt dat misschien niets, maar ik ben echt ontzettend hard aan het sparen voor een ontwikkelingsreis waarbij ik ben ingeloot en ondertussen moet ik ook gewoon mijn zorgverzekering, sport en de huur aan m'n ouders betalen, dus dat bedrag zou wel meehelpen daarbij.

    Ik heb één keer eerder wat van m'n uren gezegd, dat het niet klopte. Toen heeft de leidinggevende mij een aantal keer van het rooster gehaald, om 'uren te besparen'. Toen werd ze ook low-key boos, want het was 'mijn schuld' dat ik niet op tijd klaar zou zijn, mijn productiviteit zou niet hoog genoeg zijn etcetera. Uiteindelijk is dat uur mij wel toegekend, maar later misten er ook steeds weer uren. Dat was toen ik eenmaal wist dat mijn contract afliep. Ik besloot te zwijgen, omdat ik wel gewoon geld nodig had en dus nog wel de uren wilde maken die ik moest maken.

    En nu heb ik het dus nagerekend. Van de week moet ik m'n werkkleding inleveren, maar de leidinggevende is nog op vakantie (al 4 weken). Ik zie haar dus niet meer, en als ze terug is dan kan er ook niks meer aan mijn gemiste uren gedaan worden want dan is mijn contract allang verlopen. Ze kunnen dan niet meer bijgeschreven worden bij de urenrealisatie. In de online werkomgeving kan ik ook niets meer vinden - op mijn loonstrook na. Er was ooit zo'n mailadres oid van een 'vertrouwenspersoon' voor zaken waar je naartoe kon mailen als er iets was waarmee je niet naar de leidinggevende kon. Ik wilde dat mailadres gebruiken, maar helaas, ik kan er niet meer bij omdat m'n contract afgelopen is.

    En nu heb ik geen idee wat ik moet gaan doen.
    Wat zouden jullie doen? Denken: "Fuck it, ze steken die €24,52 maar lekker in hun zak, ik ben weg." of er toch nog iets van zeggen? Ik ben namelijk niet degene die genaaid wordt qua uren, de rest van de werknemers ook alleen checken zij nooit de urenrealisatie of houden ze hun gewerkte uren niet bij waardoor ze niet weten dat er iets niet klopt. En het kan mij het baantje niet meer kosten, want ik ben nu eenmaal toch al weg.
    Wat zou de beste manier zijn om zoiets aan te pakken?


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Glam schreef:
    (...)

    Ik weet niet waar jij werkte, maar ik werk bij Albert Heijn en kan zelf mijn uren aanpassen op het rooster. Ik hou het ook apart bij en check dat als ik mijn loonstrook krijg. Het is bij ons heel normaal als je terugmailt dat je uren niet overeen komen. Sowieso vind ik het belachelijk als je je uren niet uitbetaald krijgt (':


    Ja, dat kan bij ons alleen de filiaalmanager/assistent filiaalmanager, helaas. Een mailadres heb ik verder niet, maar het is wel eens via de app gegaan. Werd nog best wel rude gereageerd.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Wilberforce schreef:
    (...)
    I don't wanna be rude, maar dit is gewoon illegaal. Als zestienjarige mag je niet langer dan negen uur 's avonds werken. En als zeventienjarige mag je max tot elf en moet je extra uitbetaald worden vanaf negen uur.
    Waar werkte jij, als ik vragen mag?


    Wacht. Serieus?
    Ik ben er begonnen toen ik 16 was, en ik werkte er net een maand toen het uitliep tot na 23.30. En dan mocht ik nog iets eerder weg dan de anderen omdat ik er pas een maand werkte. De dag erna had ik een Engels toets, maar ik had me verslapen doordat ik te moe was en dus heb ik die toets gemist :') was niet herkansbaar, dus ik vond dat erg klote. Maar heb het ondanks dat soort dingen toch wel twee jaar volgehouden.
    En damn, extra uitbetaald vanaf 21.00. Elke keer dat ik ingepland stond tot 20.00 of 21.00 is het toch wel na 22.00 geworden. Damn.

    Ik stuur je wel even een 'chat' over waar ik werkte


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Derks schreef:
    (...)

    Wacht. Serieus?
    Ik ben er begonnen toen ik 16 was, en ik werkte er net een maand toen het uitliep tot na 23.30. En dan mocht ik nog iets eerder weg dan de anderen omdat ik er pas een maand werkte. De dag erna had ik een Engels toets, maar ik had me verslapen doordat ik te moe was en dus heb ik die toets gemist :') was niet herkansbaar, dus ik vond dat erg klote. Maar heb het ondanks dat soort dingen toch wel twee jaar volgehouden.
    En damn, extra uitbetaald vanaf 21.00. Elke keer dat ik ingepland stond tot 20.00 of 21.00 is het toch wel na 22.00 geworden. Damn.

    Ik stuur je wel even een 'chat' over waar ik werkte


    Ik krijg btw ook gewoon 125% uitbetaald voor alle extra uren die ik maak na de tijd die ik ingeroosterd ben :Y) weet alleen niet hoe dat op de loonstrook staat, maar goed.


    There are poems inside of you that paper can't handle

    Ik heb het zelfde gedoe op mijn werk. En daarom controleer ik ook altijd mijn uren en schrijf ik het elke week op. Als het niet klopt zoals de laatste drie maanden. Dan ga ik er achteraan tot dat ze gek van me worden en het in orde maken. Je hebt recht op je gewerkte uren. En daar moeten geen spelletjes mee gespeeld worden, want jij werkt er hard voor.
    Als ik jou was zou ik er achter aan gaan je hebt er tenslotten recht op.

    [ bericht aangepast op 5 sep 2017 - 23:24 ]


    Don't tchange for other people, just stay youre self

    Okay, een update.

    Achter die +- 25 euro ben ik niet meer aan gegaan, ik was er klaar mee.
    Maar nu wordt morgen het salaris uitbetaald, dus ik ging kijken of de loonstrook al online stond.
    Die stond online.

    Ik heb in heel september maar 1 dag gewerkt voordat mijn contract voorbij was. Een zondag, die ook nog eens dubbel betaald hoort te worden. 5,25 verdient dan als 10,50 uur, zozegmaar.

    Raad eens hoeveel salaris ik voor september krijg?
    €5,76.
    Nu ben ik niet heel goed in rekenen, maar zelfs met mijn wiskunde C kan ik wel bedenken dat 10,50 x 4,67 meer is dan €5,76. 5,25 x 4,67 is zelfs meer dan €5,76!

    Het maakt mij zo ongelooflijk boos op dit moment hé.
    Morgenochtend om 9.00 hang ik gelijk bij het nummer dat een paar maanden terug op mijn loonstrook stond aan de lijn. Vragen hoe dit kan. Want er klopt echt géén zak van.
    Van die +- 25 euro heb ik niets gezegd. Maar nu draait het om bijna 50 euro, waarvan ik dan 5,76 uitbetaald krijg. Als ik dan die +- 25 euro daarbij optel, kom ik op ruim 70 euro uit die gewoon ontbreekt.
    En van 70 euro kun je toch nog best heel wat leuke dingen doen... Zelfs als je het al niet heel erg breed hebt en moet sparen voor een dure reis terwijl je daarnaast ook huur, zorgverzekering, telefoon etc. moet betalen en ook nog wel eens iets leuks wilt doen...
    Echt, ik ben zo boos op dit moment. Argh.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Derks schreef:
    Okay, een update.

    Achter die +- 25 euro ben ik niet meer aan gegaan, ik was er klaar mee.
    Maar nu wordt morgen het salaris uitbetaald, dus ik ging kijken of de loonstrook al online stond.
    Die stond online.

    Ik heb in heel september maar 1 dag gewerkt voordat mijn contract voorbij was. Een zondag, die ook nog eens dubbel betaald hoort te worden. 5,25 verdient dan als 10,50 uur, zozegmaar.

    Raad eens hoeveel salaris ik voor september krijg?
    €5,76.
    Nu ben ik niet heel goed in rekenen, maar zelfs met mijn wiskunde C kan ik wel bedenken dat 10,50 x 4,67 meer is dan €5,76. 5,25 x 4,67 is zelfs meer dan €5,76!

    Het maakt mij zo ongelooflijk boos op dit moment hé.
    Morgenochtend om 9.00 hang ik gelijk bij het nummer dat een paar maanden terug op mijn loonstrook stond aan de lijn. Vragen hoe dit kan. Want er klopt echt géén zak van.
    Van die +- 25 euro heb ik niets gezegd. Maar nu draait het om bijna 50 euro, waarvan ik dan 5,76 uitbetaald krijg. Als ik dan die +- 25 euro daarbij optel, kom ik op ruim 70 euro uit die gewoon ontbreekt.
    En van 70 euro kun je toch nog best heel wat leuke dingen doen... Zelfs als je het al niet heel erg breed hebt en moet sparen voor een dure reis terwijl je daarnaast ook huur, zorgverzekering, telefoon etc. moet betalen en ook nog wel eens iets leuks wilt doen...http://my.w.tt/UiNb/T9rcZZsOzG
    Echt, ik ben zo boos op dit moment. Argh.


    Dit klinkt heel frustrerend. Ik hoop dat ze dit morgen op een goede manier voor je oplossen. Veel succes💪


    And as we fall, time is frozen I know we break, but we're not broken (Aedion -> YoungbIood)

    Choice schreef:
    (...)

    Dit klinkt heel frustrerend. Ik hoop dat ze dit morgen op een goede manier voor je oplossen. Veel succes💪


    Thanks... Het is ook echt mega frustrerend, serieus, ik vreet mezelf op gewoon. Ik heb fucking recht op dat geld.
    De huistelefoon staat op de oplader, morgen gelijk om 9.00 hang ik aan de lijn!


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Okay, update II.

    Ik heb vanochtend gebeld, en er is mij gezegd dat ik maar tot oktober moet wachten -_-


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Derks schreef:
    Okay, update II.

    Ik heb vanochtend gebeld, en er is mij gezegd dat ik maar tot oktober moet wachten -_-


    Jemig, dat kan echt niet. Ik zou elke dag bellen of BOOS mailen ofzo. Veel sterkte!


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    Wat ik zelf nogal bijzonder vind is dat je aangeeft dat niet hele uren niet betaald worden. Als je vijf dagen in de week zou werken en steeds 3 kwartier mist, dan is dit toch behoorlijk wat. Kijk dat ze 5 minuten nu niet uit betalen daar kan ik mij invinden. Ik denk dat je zoals eerder gezegd dan al vanaf het begin aan de bel had moeten trekken en niet nu pas.


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Centurio schreef:
    (...)

    Jemig, dat kan echt niet. Ik zou elke dag bellen of BOOS mailen ofzo. Veel sterkte!


    Ik mag van m'n ouders boos niet inschakelen, anders had ik dat al gedaan! Heb het zeker al overwogen.
    Thanks


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    IrishNialler schreef:
    Wat ik zelf nogal bijzonder vind is dat je aangeeft dat niet hele uren niet betaald worden. Als je vijf dagen in de week zou werken en steeds 3 kwartier mist, dan is dit toch behoorlijk wat. Kijk dat ze 5 minuten nu niet uit betalen daar kan ik mij invinden. Ik denk dat je zoals eerder gezegd dan al vanaf het begin aan de bel had moeten trekken en niet nu pas.


    Ja, daar heb je gelijk in, maar ook hele uren werden op het einde niet uitbetaald (daarvoor wel altijd).
    Ik heb me daarbij neergelegd, want aangezien m'n leidinggevende constant boos reageerde en zei dat het aan mijzelf lag, durfde ik er niets meer van te zeggen.

    Maar om nu van september maar 5,76 salaris te krijgen ipv de 52 nogwat (incl vakantiegeld), daar word ik wel echt boos om. Kijk, zolang m'n normale salaris gewoon uitbetaald werd, maar die kwartiertjes etcetera niet, en het volgens de leiding aan mij lag dat het zo laat werd (waarvan ik overtuigd was van niet. Maar ja. Kan ik niks aan doen, zo stevig sta ik dan ook weer niet in m'n schoenen. Ik vind het al een wonder dat ik gedurfd heb om gisteren te bellen...), daar kon ik nog mee leven. Ja, dan miste ik een paar euro, maar dat was niet erg. Nu mis ik meer dan 80% van m'n salaris en dat neem ik zeer wel heel kwalijk.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Derks schreef:
    (...)

    Ja, daar heb je gelijk in, maar ook hele uren werden op het einde niet uitbetaald (daarvoor wel altijd).
    Ik heb me daarbij neergelegd, want aangezien m'n leidinggevende constant boos reageerde en zei dat het aan mijzelf lag, durfde ik er niets meer van te zeggen.

    Maar om nu van september maar 5,76 salaris te krijgen ipv de 52 nogwat (incl vakantiegeld), daar word ik wel echt boos om. Kijk, zolang m'n normale salaris gewoon uitbetaald werd, maar die kwartiertjes etcetera niet, en het volgens de leiding aan mij lag dat het zo laat werd (waarvan ik overtuigd was van niet. Maar ja. Kan ik niks aan doen, zo stevig sta ik dan ook weer niet in m'n schoenen. Ik vind het al een wonder dat ik gedurfd heb om gisteren te bellen...), daar kon ik nog mee leven. Ja, dan miste ik een paar euro, maar dat was niet erg. Nu mis ik meer dan 80% van m'n salaris en dat neem ik zeer wel heel kwalijk.


    Ik snap je opzich wel ik ben zelf ook niet zo'n grote held. Maar ik denk dat je er wel over na moet denken want als ze dat bij iedereen zo doen met de kwartiertjes is het gewoon pure afzetterij en ik denk dat het volgens je CAO ook niet mag. Misschien moet je eens advies vragen over de regels en misschien kun je het bij een instantie ook aangeven wat er speelt, voor jou maakt dit dan niets meer uit maar voor de toekomst wel. Wij hebben bijvoorbeeld de afspraak als je tot 18:05 werkt schrijf je 18 uur op als eindtijd maar als het tien over is is het gewoon een kwart over. Zo heeft de ene keer ik wat meer en de andere keer mijn baas.


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    (En kassa? Dat programma is wat "formeler" of "serieuzer" en dan kan jouw situatie als voorbeeld worden genomen voor iets dat (echt!) Vaker voorkomt. Je bent niet de enige en blijkbaar blijven werkgevers soepel omgaan met het uitbetalen van hun jonge personeel.

    Misschien ook wel omdat het loont. Blijkbaar heeft niemand die hele periode aan de bel getrokken - dus misschien moet er niet alleen iets bij de werkgevers worden gedaan, maar ook aan de instelling en betrokkenheid van jonge werknemers.


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    IrishNialler schreef:
    (...)

    Ik snap je opzich wel ik ben zelf ook niet zo'n grote held. Maar ik denk dat je er wel over na moet denken want als ze dat bij iedereen zo doen met de kwartiertjes is het gewoon pure afzetterij en ik denk dat het volgens je CAO ook niet mag. Misschien moet je eens advies vragen over de regels en misschien kun je het bij een instantie ook aangeven wat er speelt, voor jou maakt dit dan niets meer uit maar voor de toekomst wel. Wij hebben bijvoorbeeld de afspraak als je tot 18:05 werkt schrijf je 18 uur op als eindtijd maar als het tien over is is het gewoon een kwart over. Zo heeft de ene keer ik wat meer en de andere keer mijn baas.


    Ja, als het 18.05 werd schreef ik ook 18.05 op, als het 23.40 werd, schreef ik ook 23.40 op. Heb daar zelfs foto's van.
    Alleen de leidinggevende die het in de computer zette, was daar niet zo nauw mee. Die rondde 19.45 rustig af naar 18.00 én dan haalde ze het kwartiertje pauze er ook nog eens af.

    Maar er wordt wel meer gefraudeerd hoor. Een collega die iets kocht in de actie (1+1) en die dan de week erna een van die producten terugbracht, zonder kassabon "want ze werkte daar dus dat hoefde niet" en toen kreeg ze het volledige bedrag terug. Niet eenmaal, maar meermaals. Het klopt gewoon allemaal niet daar. En als je er wat van zegt, dan ligt het aan jezelf.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly