• Hallo iedereen.
    Ik moet van mijn school een blog onderhouden om mijn schrijven te oefenen, nu wilde ik graag een blogpost maken over hoe ik covers maak in photoshop.
    Nu zit het zo dat de afbeeldingen die ik gebruik in mijn cover niet aan mij toebehoren. Mag ik dit überhaupt wel posten, zo ja, hoe doe ik dit op de juiste manier?

    Je moet sowieso kijken of er rechten op de afbeeldingen zit en of je ze mag gebruiken (dit als deze rechtenvrij zijn). Daarbij moet je dan ook de bron van de afbeelding vermelden waar deze (origineel!) vandaan komt.

    [ bericht aangepast op 14 sep 2017 - 19:30 ]


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Standal schreef:
    Je moet sowieso kijken of er rechten op de afbeeldingen zit en of je ze mag gebruiken (dit als deze rechtenvrij zijn). Daarbij moet je dan ook de bron van de afbeelding vermelden waar deze (origineel!) vandaan komt.


    Ja dit snap ik!

    Maar het probleem is dat de eigenaar lastig te vinden is omdat afbeelding heel vaak her-upload worden en in een gefotoshopt plaatje gebruikt je soms wel 20 verschillende afbeelding, dat is haast onmogelijk (en heb ook nog nooit gezien) dat die er allemaal bij worden genoemd.
    Het is ook niet voor commercieel gebruik.

    [ bericht aangepast op 14 sep 2017 - 19:37 ]

    Als het voor eigen gebruik is, zou het normaal geen probleem mogen zijn. Het enige waar ik over twijfel dat problematisch kan zijn, is het feit dat jouw blog openbaar zou zijn.

    Maar om op veilig te spelen, zou ik altijd mijn bron vermelden. Als je niet weet wie het gemaakt heeft, vermeld je best waar je het gevonden hebt (:


    I am not going to be a star, I am going to be a legend - Freddie Mercury

    Je zou covers kunnen maken met rechten vrije afbeeldingen, genoeg sites waar je ze kan vinden maar je moet wel meer moeite doen om de goede en mooie plaatjes te vinden :)


    You were born original, don't die as a copy.

    Bohemian schreef:
    Als het voor eigen gebruik is, zou het normaal geen probleem mogen zijn. Het enige waar ik over twijfel dat problematisch kan zijn, is het feit dat jouw blog openbaar zou zijn.

    Maar om op veilig te spelen, zou ik altijd mijn bron vermelden. Als je niet weet wie het gemaakt heeft, vermeld je best waar je het gevonden hebt (:


    Dit. Ik post ook bewerkte plaatjes en als de bronnen vermeld zijn, krijg je er meestal geen problemen mee. Als het niet is om geld te verdienen, of te zeggen dat alle afbeeldingen van jou zijn, is het meestal goed genoeg.


    obsessive rage

    Voor zover ik weet, mag je alleen rechtenvrije afbeeldingen op blogs gebruiken. De kans is wellicht klein dat iemand het meldt, maar ik zou het niet gokken. Volgens mij gaat het om fikse bedragen.


    Every villain is a hero in his own mind.