• Hoi hoi!
    Zoals sommige van jullie misschien wel weten, doe ik de Lerarenopleiding Engels (2de jaars) en ik begin in februari weer met stage.
    Ik weet nog niet waar en in welke klassen/niveau(s).
    Daarom ben ik benieuwd wat jullie een aantal dingen vinden, zodat ik dit eventueel kan toepassen op mijn toekomstige lessen.


    • Wat vind je van complete lessen in het Engels?
    • Wat vind je van een 'praatles'? (Bijvoorbeeld over boeken, films,
    vrijetijdsbesteding, etc. Er worden dus geen directe opdrachten uit het boek gemaakt!)
    • Vind je dat er voldoende Engels wordt gesproken tijdens de les?
    • Wat vind je de leukste soort lessen? Wat vind je het minst leuk?
    • Wat vind je van Kahoot?
    • Wat zou je graag meer willen doen/leren tijdens de les?
    • Vind je het belangrijker dat er meer aandacht wordt geschonken aan het spreken/luisteren van de Engelse taal,
    of meer aan het lezen/schrijven ervan?


    Als je je mening geeft over één van deze punten of over meerdere of alle punten,
    zou je dan alsjeblieft het niveau wat je doet/deed erbij willen zetten?
    Zo heb ik een beetje een idee hoe elk niveau/jaar er ongeveer over denkt.
    Wil je iets heel anders over (jouw ervaring(en) met) het vak Engels kwijt,
    dan ben je vrij om die in een reactie hieronder achter te laten.

    Veel liefs van deze toekomstige docent,
    HaIe/Britt.

    [ bericht aangepast op 23 okt 2017 - 16:22 ]


    "Nice is different than good." CORPSEHUSBAND > SCORPIO

    — Wat vind je van complete lessen in het Engels?
          Ikzelf zou het leuk vinden om lessen in het Engels te doen, zeker omdat leerlingen dan gestimuleerd worden in deze taal met elkaar te communiceren. Zo wordt de les denk ik leuker en interessanter en zijn ze compleet gefocust op het Engels, omdat ze anders continu moeten switchen tussen twee talen. Let er dan wel op dat de leerlingen genoeg kennis hebben van het Engels, anders kan het ze moeite kosten bij te blijven.

    — Wat vind je van een 'praatles'?
          Voor een hele les wordt het wel wat veel, maar een deel kan zeker, omdat het ook informele taal is en er niet per se gelet hoeft te worden op etiquetteregels, haha.

    — Vind je dat er voldoende Engels wordt gesproken tijdens de les?
          Om eerlijk te zijn kan ik er me weinig van herinneren, maar ik denk dat de voertaal toch wel Nederlands was. Heel jammer, maar helaas.

    — Wat vind je de leukste soort lessen? Wat vind je het minst leuk?
          Om eerlijk te zijn kan ik me weinig herinneren van de lessen op de middelbare school, maar ik vond die eindeloze invuloefeningen van grammatica heel erg verschrikkelijk. Het kwam vrijwel elke les weer terug en ik werd er nogal moe van. Een paar invuloefeningen zijn natuurlijk oké en handig, maar zo leer je het niet (goed) toepassen.

    — Wat vind je van Kahoot?
          Kahoot heb ik pas ontdekt sinds ik ben gaan studeren, omdat een docent dat zo nu en dan gebruikte, dus dat was wel grappig, maar ik vond het goed werken! Het moet wel serieus gaan en leuk blijven, dus elke les een quizje doen met Kahoot lijkt me ook niet verstandig, maar zo nu en dan over het Engels zelf, over een boek dat ze hebben gelezen of wat dan ook, lijkt me prima.

    — Wat zou je graag meer willen doen/leren tijdens de les?
          Misschien is voor mij het belangrijkste toch wel het toepassen. In de klas leer je veel formeel taalgebruik, formele constructies, maar toch lijkt het normaal met elkaar praten wat weg te vallen tegen die eindeloze grammaticaoefeningen. Ik denk dat het heel goed zou zijn als je de leerlingen stimuleert met elkaar ook buiten de les Engels te spreken, of om films/series te kijken met Engelse ondertiteling, zodat ze meer horen, want ik denk dat vooral dat wel een dingetje kan zijn. Sollicitatiebrieven en korte betoogjes schrijven kan heel gunstig en handig zijn, maar het kan te veel worden.

    — Vind je het belangrijker dat er meer aandacht wordt geschonken aan het spreken/luisteren van de Engelse taal, of meer aan het lezen/schrijven ervan?
          Ik denk niet dat het ene belangrijker is dan het ander.

    Zo, alsjeblieft. :'D Hopelijk heb je er wat aan! Zelf heb ik eerst havo gedaan en ben daarna doorgestroomd naar 5VWO, waarna ik ook dat diploma heb behaald. Ik wil, na mijn opleiding, ook het onderwijs in, dus het was goed van mezelf om er even over na te denken!


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Ik doe gymnasium en zit nu in de derde. Vorig jaar had ik een docent die alleen maar engels sprak in de les, tenzij mensen het niet begrepen. Ik vond dat heel fijn. Dit jaar heb ik een docent die dat niet doet, en ik leer minder Engels nu.

    Praatles: Leuk, maar een hele les is wel veel, af en toe een kwartiertje is denk ik leuker. Wij deden vorigj jaar Black Stories in het Engels, je leert veel en het was erg leuk.

    Ik zit nu op mobiel, maar zal kijken of ik morgen nog iets toe kan voegen op de computer, dat is toch makkelijker.


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    Hopps schreef:
    — Wat vind je van complete lessen in het Engels?
          Ikzelf zou het leuk vinden om lessen in het Engels te doen, zeker omdat leerlingen dan gestimuleerd worden in deze taal met elkaar te communiceren. Zo wordt de les denk ik leuker en interessanter en zijn ze compleet gefocust op het Engels, omdat ze anders continu moeten switchen tussen twee talen. Let er dan wel op dat de leerlingen genoeg kennis hebben van het Engels, anders kan het ze moeite kosten bij te blijven.

    — Wat vind je van een 'praatles'?
          Voor een hele les wordt het wel wat veel, maar een deel kan zeker, omdat het ook informele taal is en er niet per se gelet hoeft te worden op etiquetteregels, haha.

    — Vind je dat er voldoende Engels wordt gesproken tijdens de les?
          Om eerlijk te zijn kan ik er me weinig van herinneren, maar ik denk dat de voertaal toch wel Nederlands was. Heel jammer, maar helaas.

    — Wat vind je de leukste soort lessen? Wat vind je het minst leuk?
          Om eerlijk te zijn kan ik me weinig herinneren van de lessen op de middelbare school, maar ik vond die eindeloze invuloefeningen van grammatica heel erg verschrikkelijk. Het kwam vrijwel elke les weer terug en ik werd er nogal moe van. Een paar invuloefeningen zijn natuurlijk oké en handig, maar zo leer je het niet (goed) toepassen.

    — Wat vind je van Kahoot?
          Kahoot heb ik pas ontdekt sinds ik ben gaan studeren, omdat een docent dat zo nu en dan gebruikte, dus dat was wel grappig, maar ik vond het goed werken! Het moet wel serieus gaan en leuk blijven, dus elke les een quizje doen met Kahoot lijkt me ook niet verstandig, maar zo nu en dan over het Engels zelf, over een boek dat ze hebben gelezen of wat dan ook, lijkt me prima.

    — Wat zou je graag meer willen doen/leren tijdens de les?
          Misschien is voor mij het belangrijkste toch wel het toepassen. In de klas leer je veel formeel taalgebruik, formele constructies, maar toch lijkt het normaal met elkaar praten wat weg te vallen tegen die eindeloze grammaticaoefeningen. Ik denk dat het heel goed zou zijn als je de leerlingen stimuleert met elkaar ook buiten de les Engels te spreken, of om films/series te kijken met Engelse ondertiteling, zodat ze meer horen, want ik denk dat vooral dat wel een dingetje kan zijn. Sollicitatiebrieven en korte betoogjes schrijven kan heel gunstig en handig zijn, maar het kan te veel worden.

    — Vind je het belangrijker dat er meer aandacht wordt geschonken aan het spreken/luisteren van de Engelse taal, of meer aan het lezen/schrijven ervan?
          Ik denk niet dat het ene belangrijker is dan het ander.

    Zo, alsjeblieft. :'D Hopelijk heb je er wat aan! Zelf heb ik eerst havo gedaan en ben daarna doorgestroomd naar 5VWO, waarna ik ook dat diploma heb behaald. Ik wil, na mijn opleiding, ook het onderwijs in, dus het was goed van mezelf om er even over na te denken!


    Bedankt voor je reactie! Ik ken kahoot trouwens ook pas sinds m'n 1ste poging op het HBO (2015-2016).
    Wat wil je gaan doen in het onderwijs?


    "Nice is different than good." CORPSEHUSBAND > SCORPIO

    HaIe schreef:
    (...)

    Bedankt voor je reactie! Ik ken kahoot trouwens ook pas sinds m'n 1ste poging op het HBO (2015-2016).
    Wat wil je gaan doen in het onderwijs?


    Ik studeer Nederlandse taal en cultuur aan de universiteit en ik zit in mijn derde jaar. c; Ik doe langer over mijn bachelor maar ik wil de educatieve master gaan doen, dus voor Nederlands. ^^


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Ik heb je een mail gestuurd (:


    And then we'll see it.

    • Wat vind je van complete lessen in het Engels?
    Ik vind het prima, zelf leuk. Je leert er heel veel van. Ik zit net in de brugklas en ik doe tweetalig onderwijs dus dat is de helft van je vakken helemaal in het engels. Het is pittig maar als je alleen maar engels praat (en soms alleen engels mag praten) maar je leert echt goed engels. Ik heb gemerkt dat engels praten moeilijker is dan luisteren dus als je het niet weet in het engels dat je het ook gewoon in het Nederlands kan zeggen is echt heel fijn.

    • Wat vind je van een 'praatles'? (Bijvoorbeeld over boeken, films,
    vrijetijdsbesteding, etc. Er worden dus geen directe opdrachten uit het boek gemaakt!)

    Leuk maar misschien is dat wel wat saai voor een hele les. Ik zou wel opletten als je gaat discuteren dat je wel zorgt dat het rustig blijft en de klas niet op hol slaat. :)

    • Vind je dat er voldoende Engels wordt gesproken tijdens de les?
    Ja wat ik al zei tweetalig onderwijs dus ik heb niks te klagen.

    • Wat vind je de leukste soort lessen? Wat vind je het minst leuk?
    Nou ik ben voor het “spelenderwijs leren” dus de les doen, opdrachten maken en de sfeer goed houden door af en toe iets anders te doen zoals een project of een spelletje.

    • Wat vind je van Kahoot?
    Wel oké, het is leuk maar ik heb een nogal drukke klas en als we dan zo’n quiz gaan doen staat de klas op ontploffen. Ook kunnen leerlingen zichzelf erg onderuit halen door kahoot omdat ze zichzelf vergelijken met andere die misschien beter zijn in snelheid of onder druk staan.

    • Wat zou je graag meer willen doen/leren tijdens de les?
    Af en toe een spelletje of projectje wel een serieus programma waar je veel van leert maar niet saai.

    • Vind je het belangrijker dat er meer aandacht wordt geschonken aan het spreken/luisteren van de Engelse taal,
    of meer aan het lezen/schrijven ervan?

    Het is naar mijn mening even belangrijk maar het spreken en luisteren wordt meestal minder geoefend in de klas dus ik zou daar op letten.

    Wat vind je van complete lessen in het Engels?
    Persoonlijk vind ik dit het fijnste, want zo oefen je toch wel goed je luistervaardigheid en hoe je snel kunt reageren in het Engels.

    Wat vind je van een 'praatles'?
    Opdrachten die niks met het boek te maken hebben zijn altijd fijn hehe, maar een hele les wordt wel lang. Afwisseling is dan erg fijn.

    Vind je dat er voldoende Engels wordt gesproken tijdens de les?
    Door leraren, ja. Leerlingen zijn een ander verhaal. Het zou in ieder geval wel beter zijn als dat ook door hun daadwerkelijk gedaan zou worden.

    Wat vind je de leukste soort lessen? Wat vind je het minst leuk?
    Ik vind lessen waarin actief dingen gedaan worden leuker dan wanneer je gewoon de opdracht krijgt van ga maar lezen of ga maar schrijven. Dus wat afwisseling tussen 'leukere' dingen en belangrijke dingen is wel fijn.

    Wat vind je van Kahoot?
    Verschilt per vak... ik heb er bij talen niet zoveel ervaring mee.

    Wat zou je graag meer willen doen/leren tijdens de les?
    -

    Vind je het belangrijker dat er meer aandacht wordt geschonken aan het spreken/luisteren van de Engelse taal,
    of meer aan het lezen/schrijven ervan?

    Alles is natuurlijk even belangrijk, maar ik heb vaak het gevoel dat er meer tijd wordt besteed aan lezen en schrijven dan aan spreken en luisteren.

    Ik zit in 6vwo


    chaos makes the muse

    • Wat vind je van complete lessen in het Engels?
    Hmm. Dit hangt er heel erg vanaf welk jaar. Tenzij het het laatste jaar is ben je hier vaak meer leerlingen mee kwijt dan dat je vooruit helpt.

    • Wat vind je van een 'praatles'? (Bijvoorbeeld over boeken, films, vrijetijdsbesteding, etc. Er worden dus geen directe opdrachten uit het boek gemaakt!)
    Dat soort lessen kunnen best wel goed zijn voor het Engels van de leerlingen, maar naar mijn ervaring haal je hier alleen de extroverte leerlingen die een beetje vertrouwen hebben in hun Engels naar buiten. De meer introverte leerlingen en al zeker diegenen die weinig vertrouwen in hun Engels hebben, durven dan vaak minder te praten. Ik ben extreem introvert en hoewel ik wel vertrouwen had in mijn Engels, waren dit soort lessen voor mij de hel.

    • Vind je dat er voldoende Engels wordt gesproken tijdens de les?
    Hmm. Bij mijn middelbare school was dit echt vrij miniem. Dat zou best wel wat meer mogen.

    • Vind je het belangrijker dat er meer aandacht wordt geschonken aan het spreken/luisteren van de Engelse taal, of meer aan het lezen/schrijven ervan?
    De gulden middenmoot. alle vier zijn belangrijk.

    Ik heb in het middelbaar TSO gevolgd.

    [ bericht aangepast op 23 okt 2017 - 22:20 ]


    Ex astris, sciencia

    Ik zit nu aan de universiteit en heb in het middelbaar Latijn-wiskunde gedaan (wat volgens mij ongeveer overeen komt met vwo?)

    • Wat vind je van complete lessen in het Engels?
    Ik heb nooit iets anders gehad en ik vind dat complete lessen in het Engels goed zijn, zo kom je meer met de taal in contact. Een les Engels die niet volledig in het Engels is, weiger ik zelfs een les Engels te noemen :') (Behalve misschien in de eerste jaren waarin je Engels krijgt en de taal nog moet leren kennen of zo)

    • Wat vind je van een 'praatles'? (Bijvoorbeeld over boeken, films, vrijetijdsbesteding, etc. Er worden dus geen directe opdrachten uit het boek gemaakt!)
    Ja, geweldig! Wij hadden bij Engels niet echt praatlessen, maar de leerkracht deed tussendoor wel altijd van die kleine praatopdrachten. Het is goed om je Engels meer in praktijk te leren gebruiken. (Want ja, waarom zit je anders in die les?) Ook zijn die alledaagse thema's belangrijk, want als je ooit een praatje wil slaan met iemand in het Engels, zijn het waarschijnlijk die thema's die je zult bespreken. Het is wel belangrijk dat je een thema geeft om over te praten en dat mensen niet zomaar uit het niets iets gaan verzinnen. Of het een hele les gaat werken, weet ik ook niet, want dan neigen leerlingen er vaak naar om weer Nederlands te gaan praten en dat is ook niet de bedoeling.

    • Vind je dat er voldoende Engels wordt gesproken tijdens de les?
    Bij ons sprak de leerkracht enkel Engels en wij mochten ook enkel Engels spreken (de laatste twee jaren van het middelbaar toch). Enkel om iets grammaticaal te verduidelijken sprak onze leerkracht soms Nederlands. En ik vond het goed op die manier.

    • Wat vind je de leukste soort lessen? Wat vind je het minst leuk?
    Van die bekende literatuur, zoals Shakespeare, Oscar Wilde, Edgar Allen Poe, ect. vind ik echt geweldig. Mijn leerkracht Engels behandelde ook vaak aparte thema's (zoals oa British Humor) en die vond ik soms ook wel leuk. Het minst leuk vond ik grammatica, maar dat hoorde er nu eenmaal bij en gelukkig ging onze leerkracht in het vijfde en het zesde middelbaar er vrij snel overheen.

    • Wat vind je van Kahoot?
    Wel tof om eens tussendoor te doen, maar ook weer niet te vaak.

    • Wat zou je graag meer willen doen/leren tijdens de les?
    Ik vond dat er tijdens mijn lessen Engels een zeer goede balans was tussen spreken, schrijven, literatuur en grammatica, dus ik zou niet weten wat ik heb gemist. Als ik echt iets moet verzinnen, denk ik dat leerkrachten Engels vaker filmpjes/geluidsfragmenten moeten tonen van mensen die niet origineel Engelstalig zijn, of met een 'anders' accent spreken. Ik vind dat er te veel nadruk wordt gelegd op ofwel de Britse uitspraak, ofwel de Amerikaanse uitspraak. Maar als je ooit Engels tegen iemand gaat spreken, is er een grote kans dat die persoon niet zuiver en mooi Engels gaat praten zoals in de boekjes.

    • Vind je het belangrijker dat er meer aandacht wordt geschonken aan het spreken/luisteren van de Engelse taal, of meer aan het lezen/schrijven ervan?
    Ik denk dat beide even belangrijk zijn, maar het hangt vooral af van de persoon. Voor iemand die na zijn schoolcarrière meteen aan het werk gaat of een zogezegd 'lagere' richting gaat studeren, is Engels spreken en verstaan vooral belangrijk. Voor iemand die een academische studie gaat doen, blijft het belangrijk dat hij/zij Engels kan spreken en verstaan, maar lezen en schrijven wordt ook opeens veel belangrijker; je cursussen zijn vaak in het Engels en in je verdere levensloop (zeker in de wetenschap) ga je waarschijnlijk ook redelijk wat in het Engels moeten schrijven. Ik denk dus dat het belangrijk is dat er een goede balans is tussen beide. Veel mensen schreeuwen van de daken dat spreken en verstaan het belangrijkste is, maar lezen en schrijven mag toch zeker niet onderschat worden.

    [ bericht aangepast op 23 okt 2017 - 22:48 ]


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    • Wat vind je van complete lessen in het Engels?
    Ik heb nooit anders geweten met TTO en ik vond het in het begin lastig, maar het helpt echt enorm. Je ziet na een jaar echt ongelooflijk veel verschil met tweetalig VWO en regulier VWO en dat vind ik soms wel zonde, want een VWO'er zou ook gewoon een goed niveau van Engels moeten hebben spraaktechnisch gezien.
    • Wat vind je van een 'praatles'? (Bijvoorbeeld over boeken, films, vrijetijdsbesteding, etc. Er worden dus geen directe opdrachten uit het boek gemaakt!)
    Niet echt mijn ding, ik zou het dan leuker vinden om een discussie te voeren over een stelling die is gegeven of over iets uit een tekst die we behandelen. Dat hebben wij vaak gedaan bij zowel Engels als CKV, omdat we dan een toneelstuk behandelden of boek en dan over onze interpretaties moesten discussiëren en dan komen er echt hele leuke dingen naar voor, maar ook wordt het soms een hele verhitte discussie en dat is ook leuk.
    • Vind je dat er voldoende Engels wordt gesproken tijdens de les?
    Bij mij wel, maar op het gewone VWO niet. Op de andere niveaus zeker niet, het niveau van de MAVO is echt slecht en de HAVO is vaak niet veel beter, omdat de docenten echt veel grammatica blijven herhalen. Ieder jaar weer hetzelfde riedeltje, maar echt focussen op uitspraak of andere dingen doen ze niet.
    • Wat vind je de leukste soort lessen? Wat vind je het minst leuk?
    Interactieve lessen, dus discussies en gesprekken met de docent, zijn het leukst. Het minst leuk vind ik gewoon saaie theorielessen. Ik heb sinds de vierde klas geen grammatica meer gehad, omdat wij IB volgden en dus focusten op literatuur en de analyse hiervan, waarbij iedereen dus een eigen interpretatie heeft van een stuk tekst.
    • Wat vind je van Kahoot?
    Ik vond het echt een kutsite. Bij mij werkte hij nooit, ik kon mijn antwoorden nooit op tijd invullen ondanks dat ik alles wist. Ik zou andere quiz-achtige dingetjes wel grappig vinden, maar Kahoot vond ik echt bagger.
    • Wat zou je graag meer willen doen/leren tijdens de les?
    Vaktermen die aansluiten bij het profiel dat je gekozen hebt, gezien ik een grote kennis van Engels heb, maar mijn technisch jargon gewoon nul is, terwijl ik dit juist nodig heb voor mijn opleiding.
    • Vind je het belangrijker dat er meer aandacht wordt geschonken aan het spreken/luisteren van de Engelse taal,
    of meer aan het lezen/schrijven ervan?

    Beide. Ik vind dat er aan spelling en uitspraak gewerkt moet worden. De spelling en zinsopbouw van de meeste mensen is echt gewoon slecht, maar de uitspraak is ook niet om aan te horen.


    It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

    Ik heb moderne talen-wetenschappen gedaan in het middelbaar (vwo met een profiel dat zich focust op voorgenoemde vakken, zou je kunnen stellen) en ben nu bezig aan mijn eerste bachelor.

    • Wat vind je van complete lessen in het Engels?
    Uhm, niet meer dan normaal? Wij hebben vanaf onze eerste les Engels niet anders gedaan dan Engels gehoord en gesproken en het is een veel effectievere manier om leerlingen iets bij te leren dan met grammatica en vocabularium naar hun hoofd te gooien, haha. Ik zie niet in waarom je Engels in het Nederlands zou geven, eerlijk gezegd. We kregen Engels in het Engels, Frans in het Frans en Duits in het Duits en als we iets wilden zeggen (vooral tijdens de eerste twee lessen, de derde was er nogal soft over), dan deed je het ook maar in die taal. Wist je niet hoe het uit te drukken? Vind er een weg omheen, maar niet in het Nederlands. Als je het in de klas al niet spreekt en hoort, waar doe je het dan wel?
    • Wat vind je van een 'praatles'? (Bijvoorbeeld over boeken, films, vrijetijdsbesteding, etc. Er worden dus geen directe opdrachten uit het boek gemaakt!)
    Het lijkt me beter om leerlingen discussies te laten voeren of een kletsje te laten maken in verband met hetgeen je op dat moment behandelt in de les en dit frequent te doen. Dat hoeft dus geen hele les te zijn, maar op die manier leren ze wat ze volgens het leerplan moeten én ze leren het gebruiken in dagelijkse conversaties. Twee vliegen in één klap, zou ik zeggen.
    • Vind je dat er voldoende Engels wordt gesproken tijdens de les?
    Wij kregen een figuurlijke mep als we Nederlands spraken tijdens Engels en ik geloof niet dat ik ook ooit maar één les in het Nederlands gehad heb, dus ja, er wordt voldoende Engels gesproken, haha.
    • Wat vind je de leukste soort lessen? Wat vind je het minst leuk?
    Minst leuk was zonder twijfel grammatica, want dat was zo k*tsaai, jezus mina. Plus, als ik leerde voor grammatica scoorde ik minder goed dan als ik niet leerde, dus ik heb het nooit leuk gevonden. De leukste lessen vond ik de discussies in het Engels over bepaalde onderwerpen (vooral in de laatste graad) die we behandelden tijdens de les, zoals de positie van de vrouw (kwam aan bod tijdens onze lessen) of dergelijke meer. Daar kon ik namelijk m'n vuur en temperament even z'n gangetje laten gaan én het was in het Engels.
    • Wat vind je van Kahoot?
    Ik ben er niet heel vertrouwd mee, zeker niet in schoolcontext.
    • Wat zou je graag meer willen doen/leren tijdens de les?
    Wij hebben altijd heel goed Engels gehad, dus persoonlijk had ik niet veel dat beter kon, maar ik vind dat er genoeg nadruk gelegd moet worden op vaardigheden (lezen, schrijven, spreken en luisteren), meer dan op grammatica (wat trouwens ook niet weggemoffeld moet worden! Grammatica is ook ergens belangrijk als je een taal onder de knie wilt krijgen).
    • Vind je het belangrijker dat er meer aandacht wordt geschonken aan het spreken/luisteren van de Engelse taal, of meer aan het lezen/schrijven ervan?
    Allebei. Het zijn de vier belangrijkste vaardigheden en moeten allemaal geoefend worden.

    [ bericht aangepast op 24 okt 2017 - 23:23 ]


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    • Wat vind je van complete lessen in het Engels?
    Als je al minstens een jaar Engels hebt gehad, denk ik dat dat zeker nuttig kan zijn.
    • Wat vind je van een 'praatles'? (Bijvoorbeeld over boeken, films,
    vrijetijdsbesteding, etc. Er worden dus geen directe opdrachten uit het boek gemaakt!)

    Ik heb geen mooie Engelse uitspraak, dus ik vind dat niet zo leuk (ik praat sowieso ook niet graag in de les), maar ik vind het wel interessant om naar anderen te luisteren.
    • Vind je dat er voldoende Engels wordt gesproken tijdens de les?
    Ja.
    • Wat vind je de leukste soort lessen? Wat vind je het minst leuk?
    Ik maak liever veel oefeningen, omdat ik graag op mijn eigen tempo werk.
    • Wat vind je van Kahoot?
    Ik ken het niet, maar misschien dat ik het straks nog wel even opzoek.
    • Wat zou je graag meer willen doen/leren tijdens de les?
    Ik krijg nu mijn vijfde jaar Engels, en enkel in het eerste jaar hebben we echt grammatica gedaan. Ik vind het jammer dat we niet meer grammatica zien, of onze vocabulaire uitbreiden met nuttige woorden.
    • Vind je het belangrijker dat er meer aandacht wordt geschonken aan het spreken/luisteren van de Engelse taal,
    of meer aan het lezen/schrijven ervan?

    Ik denk dat het belangrijker is om meer aandacht te besteden aan het spreken en luisteren, aangezien je daar later meer mee bent. Juist schrijven is uiteraard ook belangrijk, maar als je naar de inhoud kijkt, denk ik dat spreken belangrijker is.

    Ik zit nu in het zesde middelbaar, ik volg wetenschappen-wiskunde6.


    <3

    • Wat vind je van complete lessen in het Engels?
    Zelf vind ikdit heel fijn, maar mijn engelsniveau is ook gevorderd. Voor andere uit mijn klas (niveau A1 tot B1) is dat niet fijn. Dus ik denk dat het ligt aan het niveau dat in de klas zit.

    • Wat vind je van een 'praatles'? (Bijvoorbeeld over boeken, films, vrijetijdsbesteding, etc. Er worden dus geen directe opdrachten uit het boek gemaakt!)
    Heerlijk! Vragen stellen voor meningen en dan opdelen in waar en nietwaar en dat je vervolgens je mening in het engels moet uitleggen, dat vind ik altijd leuk.

    • Vind je dat er voldoende Engels wordt gesproken tijdens de les?
    In mijn lessen nee. Maar het niveau is daar ook te laag voor.

    • Wat vind je de leukste soort lessen? Wat vind je het minst leuk?
    Spelenderwijs leren. Ik haat in stilte examen makan... Ik ben liever actief bezig met praten, discussieren.

    • Wat vind je van Kahoot?
    Haha love it! Vooral als er chocolade te winnen valt!

    • Wat zou je graag meer willen doen/leren tijdens de les?
    Geen mening.

    • Vind je het belangrijker dat er meer aandacht wordt geschonken aan het spreken/luisteren van de Engelse taal,
    of meer aan het lezen/schrijven ervan?
    Meer juist aan grammatica, want dat wordt tegenwoordig te weinig uitgelegd. Er wordt alleen aandacht geschonken aan spreken/luisteren en lezen en schrijven maar iedereen vergeet de basis...


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Ik ga niet alle vragen beantwoorden want ik zit op mn mobiel

    Maar mn antwoorden zijn op de opleiding pedagogisch medewerker eerst mbo 3 en toen 4.

    Wij hadden een docent die uit Schotland komt dus die sprak hele lessen Engels. Haar lessen blijven de leukste.

    Zo gingen wij regelmatig liedjes ontleden. Eersr luisteren en op basis van gehoor vertalen daarna met papier de tekst erbij en daarna allemaal vals mee zingen. Zo hadden we Fast Car de betekenis van het nummer.
    Dit deden wij ook op de basisschool groep 7 en 8

    Met Kerst had ze een hele Kerstquiz incl. Prijzen voorbereid. Allerlei filmpjes, fragmenten en teksten waarover de meest stomme vragen gesteld waren en de filmpjes waren ook behoorlijk flauw.

    Wij deden ook regelmatig het spel die ze had bedacht. De klas werd verdeeld in 2 groepen en die zitten op een stoel. 2 meter van de 1e stond een bel. Zij zei een woord en daarnee moest je een bestand nummer met het woord in de titel. Je moest bellen de titel noemen en gaan zingen met je groepje. Soms alleen twee teams en wie het eerst met zn alle zong won.

    Door er spelletjes van te maken was het altijd zo leuk. Zei vertelde ook veel over Schotland en flauwe grappen.

    Kahoot heb ik overigens bij Rekenen wel eens gebruikt en wij waren altijd bloedfanatiek tot schreeuwen aan goen😂


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    • Wat vind je van complete lessen in het Engels?
    Ikzelf vind het wel prima, maar op het niveau van een hele klas zou ik hier erg mee oppassen. Mijn docent probeerde dit te laat met mijn klas, waardoor een aantal mensen wiens Engels nog echt behoorlijk zwak was afhaakten en uiteindelijk behoorlijk slechte punten op Engels hebben gehaald voor hun eindexamen.
    • Wat vind je van een 'praatles'? (Bijvoorbeeld over boeken, films, vrijetijdsbesteding, etc. Er worden dus geen directe opdrachten uit het boek gemaakt!)
    Heel leuk! Maar ook hier schuilt er dus het gevaar dat leerlingen totaal afhaken als ze nog niet op het juiste niveau zitten om mee te kunnen doen. En ik leerde er persoonlijk ook geen bal van omdat onze docent ons zelden corrigeerde als we iets zeiden (want dat zou niet goed zijn voor ons zelfvertrouwen).
    • Vind je dat er voldoende Engels wordt gesproken tijdens de les?
    Idk man iedereen geeft anders les.
    • Wat vind je de leukste soort lessen? Wat vind je het minst leuk?
    De leukste lessen vond ik lessen over de Engelse cultuur en een beetje geschiedenis en zo. Ook in het Engels.
    • Wat vind je van Kahoot?
    Nooit van gehoord.
    • Wat zou je graag meer willen doen/leren tijdens de les?
    Engelse films kijken met Engelse ondertitels. Iedereen vindt het leuk en als je een beetje een film kiest waarin niet te snel gepraat wordt en waarin de taal op het juiste niveau zit, leer je er ook een boel van.
    • Vind je het belangrijker dat er meer aandacht wordt geschonken aan het spreken/luisteren van de Engelse taal,
    of meer aan het lezen/schrijven ervan?

    Ik vind het veel belangrijker dat je Engels kan verstaan en spreken dan dat je de structuur van een Engelse tekst uit elkaar kan halen en weet waarom Jay Gatsby wordt doodgeschoten in zijn zwembad. Ik snap dat er een curriculum is wat gevolgd moet worden door de docent en zo, maar laten we eerlijk zijn, dat curriculum is behoorlijk ouderwets. Engels is gewoon erg belangrijk op het moment om met het buitenland te communiceren, dus weten hoe je het moet spreken, schrijven en verstaan lijkt me het meest essentieel. En dan kan F. Scott Fitzgerald wel een keertje aan de beurt komen als dat allemaal op orde is.


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.