• Heyaa

    Blijkbaar studeer ik dit jaar - normaal gezien en als alles goed gaat haha - af aan de middelbare school en moet (yep diploma's halen) ik volgend jaar verder studeren! Blegh, meer studeren. Ik zou graag voor een academische bachelor willen gaan, dus ik denk dat een universiteit het meest geschikt zal zijn daarvoor. Ik heb nog niet echt een bepaalde universiteit op het oog (het hangt gewoon af waar ik wat kan studeren), maar mijn voorkeur gaat wel uit naar de KU Leuven, Universiteit Antwerpen of de VUBrussel (maar de laatste liever niet). Gent is me wat te ver, aangezien ik niet op kot mag. Mijn grootste probleem momenteel is dat ik helemaal nog niet weet wat ik wil studeren. Jaahaaa, ik heb nog massa's tijd, maar binnenkort komen de openlesdagen en de infomomenten er weer aan en dan zou ik graag wel al willen weten bij welke faculteiten ik informatie wil halen.

    Ik heb jullie hulp dus nodig om me mee te helpen! Natuurlijk ga ik zelf kiezen, haha, maar jullie kunnen informatie geven over een bepaalde opleiding als jullie er meer over weten, omdat jullie die bijvoorbeeld volgen. Ik houd rekening met hoe geïnteresseerd ik zelf ben in de opleiding en hoe geïnteresseerd ik ben in de eventuele beroepen die uit te oefenen vallen. Ik heb al enkele stromingen opgezocht die ik wel zou zien zitten om te studeren en ook enkelen die ik helemaal niet zie zitten, oops, sorry. Voel je vrij dingen toe te voegen en me aan te smeren hahaha

    Mogelijkheden:
    - Toegepaste taalkunde *
    - Psychologie
    - Biologie
    - Fysica/wiskunde
    - Geneeskunde **
    - Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie

    * kleine arbeidsmarkt
    ** rip ingangsexamen

    Veto's:
    - Leerkracht *
    - Rechtsgeleerdheid
    - Filosofie
    - Handel/economie
    - Ingenieurswetenschappen *
    - Architectuur
    - IT en computers
    - Administratie
    - Sport, muziek en kunst

    * over de hele lijn, nope nope nope

    Ik heb momenteel nog niet echt favorieten of uitschieters, want aan elke studie lijken telkens immens veel nadelen aan te zitten telkens en ik ben nog niet echt op de 'omfg dit is het'-studie gestuit. Dusss help me out pls hahaha ik ben he eeuwig dankbaar

    q i n g


    ps om je een idee te geven van mijn interesses

    [ bericht aangepast op 18 jan 2018 - 15:06 ]


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Copenhagen schreef:
    (...)

    Oh cool! Enkel ben ik helemaal niet technisch aangelegd en probeer ik dat ook zoveel mogelijk te mijden. Ik zie het echt niet zitten om aan de slag te gaan met computer(programma')s


    Het technische gedeelte is vooral over de werking van apparaten (mri enzo) ik ben ook niet zo handig met computer programmas


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    Treason schreef:
    Ik studeer biologie, en heb geneeskunde gedaan; maar allebei in Nederland dus kan je waarschijnlijk hier niet mee helpen...


    Noooooo, dont go awayy

    I would love to hear more about it hahaha volgens mij kan het ook alweer niet zoooveel van elkaar verschillen en biologie en geneeskunde spreken me echt wel aan, so pls tell me hahaha

    Waarom ben je van richting veranderd? Waarom zou je biologie boven geneeskunde aanraden, of andersom? (: Welke master wil je gaan doen?


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Prim schreef:
    (...)
    Het technische gedeelte is vooral over de werking van apparaten (mri enzo) ik ben ook niet zo handig met computer programmas


    Da's wel cool, maar ik denk niet mijn ding. Ik kan niet eens met een rekenmachine werken omg (echt een schande voor een zesuurswiskundige maarja DDD: ) en ik vervloek excel en word al hahaha


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Ik studeer psychologie dus als je vragen hebt, mag je ze altijd stellen. Ik heb zelf lang getwijfeld wat ik zou gaan studeren maar zit ondertussen in m'n 2e jaar psychologie en heb er nog geen spijt van gehad.


    cause i'm a little unsteady

    oceaanwind schreef:
    Ik studeer psychologie dus als je vragen hebt, mag je ze altijd stellen. Ik heb zelf lang getwijfeld wat ik zou gaan studeren maar zit ondertussen in m'n 2e jaar psychologie en heb er nog geen spijt van gehad.


    ooh kan jij me meer informatie geven over hoe de arbeidsmarkt precies zit bij psychologie?
    Welke master wil jij graag volgen?


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Ik studeerde geneeskunde omdat ik het menselijk lichaam geweldig interessant vind. Dokter worden leek logisch. Maar toen gooide mijn autisme roet in het eten; ik kan niet met mensen omgaan. Dus doei geneeskunde.

    Hallo biologie. Biologie is veel meer achter de schermen; en veel breder. Je doet meer onderzoek (naar medicijnen, maar ook ziektemechanismen), maar kan ook in het beleid of onderwijs terecht komen. In het eerste jaar hebben wij veel plantkunde gehad omdat biologie niet alleen het menselijk lichaam is, maar ook ecologie en shit. Maar vanaf februari kan ik mijn eigen vakken kiezen. Volledige vrijheid lol. Ik ga de kant van de neurologie op. Ik weet nog niet welke masters ik wil gaan doen, maar wil waarschijnlijk naar Utrecht. Daar heb ik een paar leuke gezien. Maar ik zit nu pas in mijn tweede jaar dus alles kan nog.

    Hou je van contact met mensen dan moet je geneeskunde gaan doen. De ethische kant vind ik ook interessant, hoewel dat door veel collegastudenten werd uitgekotst lol. Houd je juist van veel onderzoek doen (dat kan overigens ook met geneeskunde, maar is niet de hoofdrichting) dan ga je naar biologie. Overigens moet ik hier wel bij zeggen dat onze uni (Radboud) een speciale richting voor de Medische Biologie heeft. Dus dat is wel heel goed georganiseerd qua vakkenpakketten en shit. Dat verschilt per uni.

    Zo volgens mij ben ik redelijk compleet. Any questions; shoot.


    oi, suzy

    Treason schreef:
    Ik studeerde geneeskunde omdat ik het menselijk lichaam geweldig interessant vind. Dokter worden leek logisch. Maar toen gooide mijn autisme roet in het eten; ik kan niet met mensen omgaan. Dus doei geneeskunde.

    Hallo biologie. Biologie is veel meer achter de schermen; en veel breder. Je doet meer onderzoek (naar medicijnen, maar ook ziektemechanismen), maar kan ook in het beleid of onderwijs terecht komen. In het eerste jaar hebben wij veel plantkunde gehad omdat biologie niet alleen het menselijk lichaam is, maar ook ecologie en shit. Maar vanaf februari kan ik mijn eigen vakken kiezen. Volledige vrijheid lol. Ik ga de kant van de neurologie op. Ik weet nog niet welke masters ik wil gaan doen, maar wil waarschijnlijk naar Utrecht. Daar heb ik een paar leuke gezien. Maar ik zit nu pas in mijn tweede jaar dus alles kan nog.

    Hou je van contact met mensen dan moet je geneeskunde gaan doen. De ethische kant vind ik ook interessant, hoewel dat door veel collegastudenten werd uitgekotst lol. Houd je juist van veel onderzoek doen (dat kan overigens ook met geneeskunde, maar is niet de hoofdrichting) dan ga je naar biologie. Overigens moet ik hier wel bij zeggen dat onze uni (Radboud) een speciale richting voor de Medische Biologie heeft. Dus dat is wel heel goed georganiseerd qua vakkenpakketten en shit. Dat verschilt per uni.

    Zo volgens mij ben ik redelijk compleet. Any questions; shoot.


    OKE thanks

    Ik had al gelezen dat biologie inderdaad veel meer like onderzoeksgericht was en dat interesseert me eigenlijk meer. Als ik geneeskunde zou doen, is dat puur voor de psychiatrie oopsss maar dat is natuurlijk een grote sprong die ik maak aangezien ik bij mijn stage afgewezen kan worden r i p ik kan wel 'goed' met mensen omgaan, as like in sociaal capabel haha dus daar zou het probleem niet echt zitten, denk ik
    Ik ben ook enorm geïnteresseerd in de neurologie omg maar ik wist niet dat je die kant kon uitgaan met biologie? (of is dat meer in de onderzoekende zin, als in ziektes en medicatie onderzoeken bij neurologische aandoeningen?) Ik had ook zoiets gezien dat je biomedische kan doen, iets tussen geneeskunde en biologie, maar ik ben voornamelijk geïnteresseerd in biologisch onderzoek, bij name neurologie en gentechnologie, so idk of dat een goede middenweg is


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Copenhagen schreef:
    (...)

    ooh kan jij me meer informatie geven over hoe de arbeidsmarkt precies zit bij psychologie?
    Welke master wil jij graag volgen?

    Met zekerheid kan ik daar niets over zeggen aangezien ik natuurlijk nog niet op zoek ben naar werk. Wel heeft een prof van mij in de aula in het eerste jaar beloofd dat iedereen van ons werk zou vinden. Nu dat klinkt een beetje een zwakke belofte want hoe kan hij zoiets nu zeker weten? Niet dus maar er zijn veel maatschappelijke veranderingen wat betreft psychologie op dit moment. Zo is de titel van klinisch psycholoog en psychotherapeut momenteel beschermd. Daarvoor kon iedereen zich therapeut noemen en waren er dus veel kwakzalvers. Bovendien is het 90% zeker dat psychologische hulp terugbetaald gaat worden zoals je bij een huisarts hebt. Momenteel is dat alleen in een aantal settings het geval. Maar daardoor zouden mensen dus sneller naar een psycholoog gaan voor hulp en dus meer werk voor ons.
    Al dat voorgaande gaat over de afstudeerrichting klinische psychologie. Je hebt ook nog bedrijfspsychologie en experimentele psychologie. Als je bedrijfspsychologie kiest, is er redelijk wat werkzekerheid of toch meer dan wanneer je klinische kiest. Als je experimentele psychologie doet, is de kans dat je aan de universiteit blijft werken zeer groot en is er dus ook werkzekerheid.
    Ik twijfel trouwens nog tussen klinische en bedrijfs.

    Maar dus om een lang verhaal kort te maken. Je zal sneller werk vinden vandaag als je iets met economie of ict studeert maar er wordt steeds meer beroep gedaan op psychologen in steeds meer settings waardoor er dus een redelijke werkzekerheid is.


    cause i'm a little unsteady

    Copenhagen schreef:
    (...)

    jaaaaa maar als ik enkel naar de opleiding zou kijken, zou ik los voor geschiedenis gaan hahaha maar daar is de arbeidsmarkt zoooo laag en daar zijn de beroepen zooo niet-spannend idk :'D ik heb echt een heel groot interessegebied en de dingen op mijn lijstje zijn stuk voor stuk richtingen die me oprecht interesseren en waarbij ik het gevoel heb dat ik er min of meer aanleg voor heb (yeah i did the lucietest omg)



    Hoezo niet spannende beroepen bij geschiedenis? Je kan bij musea werken of archieven! Niet iedere geschiedenisstudent gaat de politiek of het lesgeven in. (; Go history, it's the best! ;P

    Verder weet ik niet veel van je beoogde studies, behalve dat je bij psychologie wel heel goed werk en privé moet kunnen scheiden.


    Time to tip the scales!

    Ik heb het hele topic doorgelezen en ik zie dat je met name een interesse hebt voor zowel psychologie en biologie. En laten ze in Amsterdam nu net een perfecte combi van deze studie hebben: Psychobiologie.
    Boomende studie, best wel pittig, maar ik vond het niet minder interessant worden na een half jaar (Ik was alleen in een depressie beland dusja, dat helpt niet echt).
    Je leert hier over het brein en alle functies van het brein. Wat gebeurd er achterin je hoofd (het zicht)? Vervolgens krijg je verschillende vakken om dit te gaan koppelen aan de psychologie, wat voor heeft dit als dat doe? Tofste vak ik wat ik toen heb gevolgd is Leren & Geheugen (dacht ik?).
    Probleem alleen voor jou is dat het Nederland is en niet in België. Er zat in mijn jaar wel een Belg (of twee idunno), dus volgens mij valt het wel te doen en je kunt altijd op kamers (al lees ik nu dat je niet op kamers mag oeps).
    Hopelijk heb je hier iets aan 😅


    Deep inside, I've never felt alive

    Bij psychologie zie je verrassend veel biologie en wiskunde - statistiek dan toch. Alleen is het wel echt super theoretisch, toch zeker het eerste jaar. Maar dat is in de meeste universitaire richtingen zo, I guess (: veel succes!


    Mhm?

    oceaanwind schreef:
    (...)
    Met zekerheid kan ik daar niets over zeggen aangezien ik natuurlijk nog niet op zoek ben naar werk. Wel heeft een prof van mij in de aula in het eerste jaar beloofd dat iedereen van ons werk zou vinden. Nu dat klinkt een beetje een zwakke belofte want hoe kan hij zoiets nu zeker weten? Niet dus maar er zijn veel maatschappelijke veranderingen wat betreft psychologie op dit moment. Zo is de titel van klinisch psycholoog en psychotherapeut momenteel beschermd. Daarvoor kon iedereen zich therapeut noemen en waren er dus veel kwakzalvers. Bovendien is het 90% zeker dat psychologische hulp terugbetaald gaat worden zoals je bij een huisarts hebt. Momenteel is dat alleen in een aantal settings het geval. Maar daardoor zouden mensen dus sneller naar een psycholoog gaan voor hulp en dus meer werk voor ons.
    Al dat voorgaande gaat over de afstudeerrichting klinische psychologie. Je hebt ook nog bedrijfspsychologie en experimentele psychologie. Als je bedrijfspsychologie kiest, is er redelijk wat werkzekerheid of toch meer dan wanneer je klinische kiest. Als je experimentele psychologie doet, is de kans dat je aan de universiteit blijft werken zeer groot en is er dus ook werkzekerheid.
    Ik twijfel trouwens nog tussen klinische en bedrijfs.

    Maar dus om een lang verhaal kort te maken. Je zal sneller werk vinden vandaag als je iets met economie of ict studeert maar er wordt steeds meer beroep gedaan op psychologen in steeds meer settings waardoor er dus een redelijke werkzekerheid is.


    hetzelfde geld zo ook een beetje bij journalistiek, denk ik, een ontzettend boeiende opleiding, maar de arbeidsmarkt is ook zo laag. ik heb wat rondgekeken naar klelpuntberoepen, maar ik snap volkomen waarom niemand ze wil doen x)
    ik zou eerder experimentele psychologie willen doen, of anders in een soort jeugdcentrum/gevangenis, dat spreekt me aan somehow


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Teba schreef:
    (...)

    Hoezo niet spannende beroepen bij geschiedenis? Je kan bij musea werken of archieven! Niet iedere geschiedenisstudent gaat de politiek of het lesgeven in. (; Go history, it's the best! ;P

    Verder weet ik niet veel van je beoogde studies, behalve dat je bij psychologie wel heel goed werk en privé moet kunnen scheiden.


    musea en archieven vind ik niet zo spannend tho ik ben echt meer een persoon voor wetenschappelijke onderzoeken, en ja dat kan ook op historisch domein maar wederom betwijfel ik of de arbeidsmarkt groot genoeg is daarvoor idk

    ik vind van mezelf dat ik een vrij sterk persoon ben en dingen gemakkelijk van me kan afzetten (wat niet altijd goed is hahaha) maar wat dat betreft heb ik geen zorgen daarover. ik ben zeker empathisch, maar ik vind mezelf ook koel tot een bepaald punt idk mijn papa's (yep meervoud lol) hebben me althans ook zo eens een keer beschreven eww


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Barnum schreef:
    Ik heb het hele topic doorgelezen en ik zie dat je met name een interesse hebt voor zowel psychologie en biologie. En laten ze in Amsterdam nu net een perfecte combi van deze studie hebben: Psychobiologie.
    Boomende studie, best wel pittig, maar ik vond het niet minder interessant worden na een half jaar (Ik was alleen in een depressie beland dusja, dat helpt niet echt).
    Je leert hier over het brein en alle functies van het brein. Wat gebeurd er achterin je hoofd (het zicht)? Vervolgens krijg je verschillende vakken om dit te gaan koppelen aan de psychologie, wat voor heeft dit als dat doe? Tofste vak ik wat ik toen heb gevolgd is Leren & Geheugen (dacht ik?).
    Probleem alleen voor jou is dat het Nederland is en niet in België. Er zat in mijn jaar wel een Belg (of twee idunno), dus volgens mij valt het wel te doen en je kunt altijd op kamers (al lees ik nu dat je niet op kamers mag oeps).
    Hopelijk heb je hier iets aan 😅


    TRUE psychobiologie zou echt tha best zijn (maar voor zover ik weet, correct me if i'm wrong belgians, is die opleiding er nog niet) lijkt me echt een toprichting though, maar buitenland zal het echt niet worden D: als het wel zou mogen, zou ik liever naar Denemarken gaan oops ik had gezien dat ze deze richting kinda ook hebben aan de unie waar ik heen wil gaan


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Oeps schreef:
    Bij psychologie zie je verrassend veel biologie en wiskunde - statistiek dan toch. Alleen is het wel echt super theoretisch, toch zeker het eerste jaar. Maar dat is in de meeste universitaire richtingen zo, I guess (: veel succes!


    statistiek is omdat je bepaalde syndromen/aandoeningen bla bla statistisch moet kunnen verwerken over de bevolking, bv IQ kan je in een normaalverdeling plaatsen (ik geloof dat ik gehoord had dat dat de reden is van het hoge aantal uren statistiek, not sure though)

    jaa maar het ding is dat je niet zomaar kan schakelen tussen psychologie en neem nu biologie omdat dit een andere faculteit is en ik helemaal niet zeker ben of je zomaar kan veranderen (volgens mij moet je je bach gewoon opnieuw doen en gaat dit niet met een schakeljaar, correct me if i'm wrong)

    though blijft psychologie wel echt in mijn top 5 hahahaha



    - also i'm so sorry for the spam

    [ bericht aangepast op 17 jan 2018 - 23:37 ]


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys