• Heyaa

    Blijkbaar studeer ik dit jaar - normaal gezien en als alles goed gaat haha - af aan de middelbare school en moet (yep diploma's halen) ik volgend jaar verder studeren! Blegh, meer studeren. Ik zou graag voor een academische bachelor willen gaan, dus ik denk dat een universiteit het meest geschikt zal zijn daarvoor. Ik heb nog niet echt een bepaalde universiteit op het oog (het hangt gewoon af waar ik wat kan studeren), maar mijn voorkeur gaat wel uit naar de KU Leuven, Universiteit Antwerpen of de VUBrussel (maar de laatste liever niet). Gent is me wat te ver, aangezien ik niet op kot mag. Mijn grootste probleem momenteel is dat ik helemaal nog niet weet wat ik wil studeren. Jaahaaa, ik heb nog massa's tijd, maar binnenkort komen de openlesdagen en de infomomenten er weer aan en dan zou ik graag wel al willen weten bij welke faculteiten ik informatie wil halen.

    Ik heb jullie hulp dus nodig om me mee te helpen! Natuurlijk ga ik zelf kiezen, haha, maar jullie kunnen informatie geven over een bepaalde opleiding als jullie er meer over weten, omdat jullie die bijvoorbeeld volgen. Ik houd rekening met hoe geïnteresseerd ik zelf ben in de opleiding en hoe geïnteresseerd ik ben in de eventuele beroepen die uit te oefenen vallen. Ik heb al enkele stromingen opgezocht die ik wel zou zien zitten om te studeren en ook enkelen die ik helemaal niet zie zitten, oops, sorry. Voel je vrij dingen toe te voegen en me aan te smeren hahaha

    Mogelijkheden:
    - Toegepaste taalkunde *
    - Psychologie
    - Biologie
    - Fysica/wiskunde
    - Geneeskunde **
    - Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie

    * kleine arbeidsmarkt
    ** rip ingangsexamen

    Veto's:
    - Leerkracht *
    - Rechtsgeleerdheid
    - Filosofie
    - Handel/economie
    - Ingenieurswetenschappen *
    - Architectuur
    - IT en computers
    - Administratie
    - Sport, muziek en kunst

    * over de hele lijn, nope nope nope

    Ik heb momenteel nog niet echt favorieten of uitschieters, want aan elke studie lijken telkens immens veel nadelen aan te zitten telkens en ik ben nog niet echt op de 'omfg dit is het'-studie gestuit. Dusss help me out pls hahaha ik ben he eeuwig dankbaar

    q i n g


    ps om je een idee te geven van mijn interesses

    [ bericht aangepast op 18 jan 2018 - 15:06 ]


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Doe geen toegepaste taalkunde. Klinkt misschien vreemd om te zeggen als bèta, maar tenzij je echt gewoon bezig wil zijn met die taal te leren zonder alle interessante cultuur- en literatuurvakken, zou ik het je echt afraden. Het is echt heel, heel veel taalpraktijk, terwijl taal- en letterkunde een stuk gevarieerder is. De rest kan ik je vrij weinig info over geven, jammer genoeg. Maar één tip: pluis alles goed uit, ga naar sid-ins, overweeg alles en ga uiteindelijk voor hetgeen je het meest interesseert. Ga voor je buikgevoel. (:


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    - Ingenieurswetenschappen *

    * over de hele lijn, nope nope nope

    D:
    Ik kan je niet helpen, ik weet enkel dat er zoveel mensen psychologie doen, waardoor de werkzekerhed daar ook niet zo hoog ligt.


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Maak een lijstje. Zet hierbij al je opties op volgorde van leuk naar minder leuk. Alle bezwaren tellen niet mij (duur, ingangsexamen, arbeidsmarkt, salarissen, enz). Je gaat puur kijken naar het werk, dus óók niet naar de opleiding zelf, en zo zet je het op volgorde.
    Daarna kun je verder gaan kijken naar wat realistisch en haalbaar is.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Ik denk dat je misschien wat meer moet kijken naar de voordelen of positieve punten dan de nadelen? En dan bedoel ik ook niet alleen of er ergens veel werk te vinden is, maar vooral ook wat voor studies iets hebben wat jou wél leuk lijkt, of dat nou een vak is of een manier van leskrijgen of een specifieke baan waar je voor zou willen gaan of zo.

    En ah, ik vind dat sterretje bij toegepaste taalkunde met "kleine arbeidsmarkt" stiekem hilarisch (en verdrietig), want het is zeer waar, god. Anderzijds! Je kunt er wel heel veel verschillende richtingen mee op als je eenmaal klaar bent (omdat je vaak een beetje half moet improviseren om er zelf een baan van te maken), en als het je leuk lijkt, zou ik zeggen er gewoon voor te gaan. Ik heb taalwetenschap gedaan, niet toegepaste taalkunde (al heette mijn minor zo, dus eigenlijk heb ik dat ook gedaan, haha) en hoewel ik om eerlijk te zijn op dit moment ook heel erg "??? help" ben over mijn eigen toekomstplannen, heb ik geen moment spijt gehad van die studiekeuze, want ik vond het heel gaaf.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Peperbol schreef:
    Doe geen toegepaste taalkunde. Klinkt misschien vreemd om te zeggen als bèta, maar tenzij je echt gewoon bezig wil zijn met die taal te leren zonder alle interessante cultuur- en literatuurvakken, zou ik het je echt afraden. Het is echt heel, heel veel taalpraktijk, terwijl taal- en letterkunde een stuk gevarieerder is. De rest kan ik je vrij weinig info over geven, jammer genoeg. Maar één tip: pluis alles goed uit, ga naar sid-ins, overweeg alles en ga uiteindelijk voor hetgeen je het meest interesseert. Ga voor je buikgevoel. (:


    Ja ja, het gaat me om de talen, daarmee dat ik die richting ook heb geselecteerd en niet taal- en letterkunde (: Ik wil graag goed meerdere talen beheersing en ik heb gemerkt dat ik vrij vlot ben in talen (aanleg voor talen of zo idk hahaha) niet dat dat me garantie geeft op slaagkansen, of course, maar ik vind het alleszins leuk en ik 'kan het goed' (aanhaling want ja wie weet ga ik wel enorm falen xp)


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Ledecky schreef:
    (...)
    D:
    Ik kan je niet helpen, ik weet enkel dat er zoveel mensen psychologie doen, waardoor de werkzekerhed daar ook niet zo hoog ligt.


    I know :@ ingenieurswetenschappen zijn gewoon no go, de inhoud spreekt me niet aan en de beroepen ook niet helemaal, maar dit kan natuurlijk wel veranderen als ik eventueel een proefles neem, maar ik denk gewoon dat het me niet gaat liggen, en dan ga ik geen motivatie hebben om te studeren etc en dan ga ik studiepunten verliezen meh

    Anyway, daar heb je gelijk in. Als ik psychologie zou studeren zou ik wel graag afstuderen in de master jeugdcriminologie, of anders in de psychiatrie idk en dat is een minder gewilde richting, though.


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Ik herinner me dat je ooit eens ergens zei dat bio-ingenieurswetenschappen je wel interessant leken? Misschien daar ook eens naar kijken?


    Heaven is a place that we all have

    Varekai schreef:
    Maak een lijstje. Zet hierbij al je opties op volgorde van leuk naar minder leuk. Alle bezwaren tellen niet mij (duur, ingangsexamen, arbeidsmarkt, salarissen, enz). Je gaat puur kijken naar het werk, dus óók niet naar de opleiding zelf, en zo zet je het op volgorde.
    Daarna kun je verder gaan kijken naar wat realistisch en haalbaar is.


    i did that already ;D
    de lijst die je nu ziet is wat er overschiet hahaha daarbij wil ik me niet te veel concentreren op salaris want ik doe liever iets wat ik graag doe dan wat veel verdient (of course is een hogere loon handig meegenomen als je je job graag doet)


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Copenhagen schreef:
    (...)

    I know :@ ingenieurswetenschappen zijn gewoon no go, de inhoud spreekt me niet aan en de beroepen ook niet helemaal, maar dit kan natuurlijk wel veranderen als ik eventueel een proefles neem, maar ik denk gewoon dat het me niet gaat liggen, en dan ga ik geen motivatie hebben om te studeren etc en dan ga ik studiepunten verliezen meh

    Anyway, daar heb je gelijk in. Als ik psychologie zou studeren zou ik wel graag afstuderen in de master jeugdcriminologie, of anders in de psychiatrie idk en dat is een minder gewilde richting, though.


    Je kan ook criminolgie zelf doen, dan? ^^
    Ik weet niet in hoeverre je al gelezen hebt over elke richting, maar de UGent (en waarschijnlijk alle andere universiteiten ook) hebben hele brochures over iedere richting!

    Oh ja, wiskunde is heel veel bewijzen van buiten blokken. Dus tenzij je echt een enorme voorliefde hebt voor wiskunde, zou ik het afraden. :') Het is ook heel abstract en samen met fysica is dat echt weggelegd voor de happy few, om het zo te zeggen. Je ziet letterlijk enkel wiskunde.


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Square schreef:
    Ik denk dat je misschien wat meer moet kijken naar de voordelen of positieve punten dan de nadelen? En dan bedoel ik ook niet alleen of er ergens veel werk te vinden is, maar vooral ook wat voor studies iets hebben wat jou wél leuk lijkt, of dat nou een vak is of een manier van leskrijgen of een specifieke baan waar je voor zou willen gaan of zo.

    En ah, ik vind dat sterretje bij toegepaste taalkunde met "kleine arbeidsmarkt" stiekem hilarisch (en verdrietig), want het is zeer waar, god. Anderzijds! Je kunt er wel heel veel verschillende richtingen mee op als je eenmaal klaar bent (omdat je vaak een beetje half moet improviseren om er zelf een baan van te maken), en als het je leuk lijkt, zou ik zeggen er gewoon voor te gaan. Ik heb taalwetenschap gedaan, niet toegepaste taalkunde (al heette mijn minor zo, dus eigenlijk heb ik dat ook gedaan, haha) en hoewel ik om eerlijk te zijn op dit moment ook heel erg "??? help" ben over mijn eigen toekomstplannen, heb ik geen moment spijt gehad van die studiekeuze, want ik vond het heel gaaf.


    jaaaaa maar als ik enkel naar de opleiding zou kijken, zou ik los voor geschiedenis gaan hahaha maar daar is de arbeidsmarkt zoooo laag en daar zijn de beroepen zooo niet-spannend idk :'D ik heb echt een heel groot interessegebied en de dingen op mijn lijstje zijn stuk voor stuk richtingen die me oprecht interesseren en waarbij ik het gevoel heb dat ik er min of meer aanleg voor heb (yeah i did the lucietest omg)

    TRUE je kan er veel dingen mee en ik had gezien dat ik zowel tolk als vertaler kan worden wat me zo cool lijkt (maar idk ik denk dat ik, mezelf kennende, het misschien beu zal gaan worden idk) want dan kan ik gewoon boeken vertaler VOORDAT die zelfs zijn uitgegeven in het neem nu nederlands (ahja ik ga die net vertalen xp) daarbij had ik gezien dat je je master ook nog eens kan behalen in het buitenland (dus je hebt een dubbele internationale master woeh) waarbij je dus heel erg veel internationale jobaanbiedingen kunt krijgen en wel ja dat bevalt me wel (krul) Desalniettemin heb ik erg mijn twijfels over, sowieso zal de opleiding geen 'verspilling van tijd' zijn aangezien nieuwe talen leren altijd boeiend en leerrijk is tegenover bepaalde dingen bij wiskunde (die heb je niet standaard nodig in de supermarkt)

    Alvast bedankt voor je genuanceerd antwoord, mag ik ook nog eens vragen inge, welke talen heb jij gekozen?


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    kehlani schreef:
    Ik herinner me dat je ooit eens ergens zei dat bio-ingenieurswetenschappen je wel interessant leken? Misschien daar ook eens naar kijken?


    nah i looked into that, biologie is een betere optie voor dat aangezien dat meer aansluit bij mijn levensdoelen aye


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Ik studeer medische beeldvormende en radiotherapeutische technieken en dat doe ik echt met veel plezier. Je leert alles over medische beeldvorming (duh) maar ook bestralingen enzo. Mooie combi van medische kennis en technische kennis. Echt een aanrader

    Ik weer niet hoe dit in België zit, maar dit hebben ze vast ook wel in België (ik studeer dit in Haarlem)


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    Ledecky schreef:
    (...)

    Je kan ook criminolgie zelf doen, dan? ^^
    Ik weet niet in hoeverre je al gelezen hebt over elke richting, maar de UGent (en waarschijnlijk alle andere universiteiten ook) hebben hele brochures over iedere richting!

    Oh ja, wiskunde is heel veel bewijzen van buiten blokken. Dus tenzij je echt een enorme voorliefde hebt voor wiskunde, zou ik het afraden. :') Het is ook heel abstract en samen met fysica is dat echt weggelegd voor de happy few, om het zo te zeggen. Je ziet letterlijk enkel wiskunde.


    oh wauw heb ik die boze smiley echt getypt ops hahahahah

    dat had ik ook gecheckt! Maar criminologie omvat meer het juridische aspect, en ik zou liever het psychologie aspect behandelen, ik kan eventueel wel een schakelprogramma doen, volgens mij, maar ik houd liever nog zoveel mogelijk opties open als ik aan mijn bach begin (:

    Jaa, i know ik heb al enkele brochures gelezen, maar dat jaagt me enkel nog maar meer schrik aan D: (ik krijg ze ook via de post idk hoe ze het weten, maar ja #millenniumkid of zo

    jaaa ik ben niet zo voor bewijzen maar ik houd wel echt van wiskunde oops ik kan er echt van genieten. een vriend van me gaat het volgend jaar doen en is me wat naar die pool aan het trekken whoops ik denk enkel dat ik gewoon ga verdrinken tho ik ben wel oke goed in vanbuiten studeren (: het ding is dat de beroepen bij wiskunde me niet zo aanspreken :/


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Prim schreef:
    Ik studeer medische beeldvormende en radiotherapeutische technieken en dat doe ik echt met veel plezier. Je leert alles over medische beeldvorming (duh) maar ook bestralingen enzo. Mooie combi van medische kennis en technische kennis. Echt een aanrader

    Ik weer niet hoe dit in België zit, maar dit hebben ze vast ook wel in België (ik studeer dit in Haarlem)


    Oh cool! Enkel ben ik helemaal niet technisch aangelegd en probeer ik dat ook zoveel mogelijk te mijden. Ik zie het echt niet zitten om aan de slag te gaan met computer(programma')s


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Ik studeer biologie, en heb geneeskunde gedaan; maar allebei in Nederland dus kan je waarschijnlijk hier niet mee helpen...


    oi, suzy