• Hoooi Quizletters!

    Voor mijn Culturele Studies masterproef doe ik onderzoek naar strong women ('sterke vrouwen') in Young Adult literatuur. Ik leg hier een link met het post-feminisme en probeer te ontdekken wat de lezers nu zelf van dergelijke vrouwelijke personages vinden. Hiervoor lees ik niet enkel wetenschappelijke literatuur, maar ook blogs, bekijk ik youtube videos, ...
    Mijn onderzoek gaat vooral uit van de hypothese dat er vanuit het lezerspubliek steeds meer commentaar komt op dergelijke personages omdat "meisjes geen meisjes meer kunnen zijn". Ze krijgen meer traditioneel mannelijke eigenschappen: kracht, weinig emoties, op zichzelf gericht, ... Daarnaast is er ook de vaak terugkerende zin "ze is niet zoals alle anderen". Traditioneel vrouwelijke dingen zoals emoties tonen, van make-up houden, ... worden dan als een zwakte gezien.

    Wat is jullie mening over dergelijke personages in Young Adult literatuur? Is er iets waar je je aan stoort of juich je dergelijke personages helemaal toe?

    Opgelet: als je wilt dat ik je antwoord niet verwerk ik mijn masterproef (dit zal uiteraard anoniem gebeuren, maar het kan wel zijn dat ik je exacte woorden aan de hand van een citaat overneem om bijvoorbeeld een standpunt of theorie te verduidelijken), wil je dat dan expliciet vermelden?


    The soul needs autumn.

    Wat een leuk onderwerp voor je master thesis! Ik zal later even antwoord op de vraag geven. (:


    Every villain is a hero in his own mind.

    Begrijp me niet verkeerd, het is goed dat deze personages bestaan, zeker in dit genre. Het laat jonge meisjes zien dat het ook anders kan, dat ze niet altijd de mooiste kleding hoeven te dragen en perfecte make-up te hoeven hebben om sterk en onafhankelijk te zijn. Figuren zoals Katniss uit the Hunger Games kunnen een rolmodel zijn, op dat punt is het helemaal prima.
    Naar mijn mening zijn er tegenwoordig alleen een overvloed aan dit soort personages en de schrijver zet ze -meestal- sterk in contrast met de vrouwelijke personages die wel van make-up en kleding houden. Die worden vaak "dommer" neer gezet, minder sterk en minder onafhankelijk. Ik zou het tof vinden als een schrijver meer zou aantonen dat het prima is om gemiddeld te zijn en dat je als vrouw zijnde heus niet altijd maar anders hoeft te zijn dan andere vrouwen. Er zou meer eenheid geschept moeten worden, in plaats van verdeling onderling.
    Maargoed, dat is even heel snel mijn mening en ik besef me dat het per verhaal anders is.


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    MT. Ik ga even over een antwoord nadenken. Leuke master thesis zeg!


    The truth is out there.

    Wat een leuk onderwerp voor een masterproef, zeg!

    Ik vind dat 'strong women' helemaal niet 'strong' moeten zijn in de betekenis van 'meer mannelijk'. Als meisjes van die mannelijke trekken krijgen en dan worden bestempeld als 'sterk' heb ik altijd zoiets van: nee, niet waar! Een vrouw hoeft helemaal niet mannelijker te worden om sterk te zijn, een vrouw kan even goed vrouwelijk zijn - en toch een heel sterk personage zijn. Een sterk personage heeft niets te maken met al dan niet mannelijk zijn, een sterke vrouw is een vrouw in de literatuur is voor mij een vrouw die goed geschreven is: een personage waarin je je kunt verplaatsen en een personage dat niet louter is geschreven om de mannelijke protagonist een partner te geven. In de echte wereld is een sterke vrouw voor mij iemand die zich door tegenslagen kan slaan en die geen man nodig heeft om er te staan (de steun van haar man kan ze natuurlijk wel nodig hebben, maar ik bedoel vooral een vrouw die voor zichzelf kan denken).

    [ bericht aangepast op 2 feb 2018 - 20:19 ]


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Mt, Ik zal straks even reageren


    We dwaalden en verdwaalden en noemden sterren naar onszelf.

    Ik vind het juist erg goed en positief en vind dat dit als normaal beschouwd moet worden. Vrouwen hoeven niet afhankelijk te zijn etc. Ik vind het goed en fijn om erover te lezen. Katniss van the hu gergames, clary uit de shadowhunters. Maar ik vind ook dat het andersom goed moet zijn mannen als huisvader zou ook normaal moeten zijn. We zijn allemaal gelijk


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Thanks voor iedereen die al heeft geantwoord, ik apprecieer het echt heel erg! ♡♡♡


    The soul needs autumn.

    Ooh, ik heb hier meningen over! Ik vind het goed dat er deze soort sterke vrouwen zijn, in het geval van Katniss Everdeen bijvoorbeeld, als ze meer zijn dan alleen het sterke vrouw stereotype. Je moet bedenken dat echte vrouwen complex zijn, net zoveel als mannen. Fictie zou dat moeten reflecteren. Helaas lijkt het wel of deze personages nu de enige soort vrouwelijke personages die "toegestaan" zijn in een soort van faux feminisme. Laat me dat uitleggen: deze vrouwen zijn heel erg van de soort "niet als andere meisjes", waarbij die anderen dus meer stereotype vrouwen zijn (houden van make-up en kleding en jongens). Dit is dus helemaal niet feministisch, en demoniseert deze groep van vrouwelijke vrouwen en daarbij vrouwelijkheid. Het is prima dat er vrouwen zijn die mannelijker zijn! Het is ook prima dat er vrouwen zijn die vrouwelijk zijn, zo lang we niet doen alsof de één beter is dan de andere, en zolang én de prinses in de toren en de (vrouwelijke) ridder die draak verslaat maar allebei goede personages zijn. Ik weet uit ervaring dat, ja, vrouwen moeilijk te schrijven zijn, omdat er maar weinig goede voorbeelden zijn, maar vrouwen verdienen gerepresenteerd te worden op allerlei verschillende manieren.


    Rest in Peace, Son of Gondor