• Heey lieve mensen van Q,

    Ik zit al een tijdje met een probleem; namelijk dat ik verhalen niet lang kan maken. Vaak blijft het bij één 'hoofdstuk' van ongeveer 500 woorden en dan heb ik het al gehad met de hoofdpersoon en vind ik dat zijn of haar verhaal al verteld is.

    Hebben jullie misschien tips over hoe ik mijn verhalen langer kan maken?


    And then we'll see it.

    Misschien vat je je verhaal dan te veel samen? Ik denk dat iedereen zijn verhaal wel op een A4 krijgt. Maar je moet het niet alleen vertellen. Je moet alle gebeurtenissen doorlopen en ze tonen en de lezers in het ongewisse laten. Pak je samenvatting en duidt alle punten aan. Maak van elke gebeurtenis nu een afzonderlijke scéne en verbind ze aan elkaar. Succes! Zoals het nu klinkt vat je het gewoon samen en vertel je wat je eigenlijk moet tonen.


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Histoire schreef:
    Misschien vat je je verhaal dan te veel samen? Ik denk dat iedereen zijn verhaal wel op een A4 krijgt. Maar je moet het niet alleen vertellen. Je moet alle gebeurtenissen doorlopen en ze tonen en de lezers in het ongewisse laten. Pak je samenvatting en duidt alle punten aan. Maak van elke gebeurtenis nu een afzonderlijke scéne en verbind ze aan elkaar. Succes! Zoals het nu klinkt vat je het gewoon samen en vertel je wat je eigenlijk moet tonen.

    Ik denk eigenlijk niet dat ik het samenvat, maar dankjewel voor de tip! Het is het met name dat ik veel niet vertel, hier een voorbeeldje. Mijn verhalen zijn erg vaag en daar houd ik ook van, maar ik vraag me af hoe ik het langer krijg (:


    And then we'll see it.

    Wat grappig, ik heb juist het omgekeerde. Vind het altijd heel lastig om bondig te blijven omdat ik heel erg van details houd. Ik wilde zeggen, neem wat meer tijd om ruimtes, personages en gedachten te beschrijven maar ik zie dat je graag wat "vagere", mysterieuze verhalen vertelt. Misschien kun je alsnog iets meer de tijd nemen met je verhaal. Net wat meer uitdiepen.

    Anderzijds, misschien zijn korte, mysterieuze verhalen wel gewoon meer jouw ding. Dat is verder ook helemaal prima toch? (:


    ars moriendi

    Ik verzin zelf vaak een personage die op een bepaalde manier dicht bij mijzelf staat (bv. zelfde eigenschappen, bepaalde trekjes, dingen die haar overkomen zijn). Ik verzin de algemene lijn, schrijf dat op en verzin daarom heen gebeurtenissen die tot mijn bedachte plot leiden. Soms kom ik halverwege op een nieuw idee voor een plot, dan pas ik de komende hoofdstukken daarop aan. En ik dwing mijzelf hoofdstukken van een minimaal aantal woorden te schrijven.


    "Nice is different than good." CORPSEHUSBAND > SCORPIO

    Misschien heb je dan gewoon meer talent voor kort verhalen?

    Ik denk dat je vooral echt concrete gebeurtenissen nodig hebt en een personage over wie je 50K kunt schrijven. Zoek een personage dat interessant genoeg is en gooi zijn/haar hele leven overhoop. Denk eerst aan een soort conflict om je personage te geven, denk erover wat het doel is van jou personage en wat hij/zij allemaal moet doen om te bereiken. Zorg dat je een tiental 'main' gebeurtenissen hebt waar je over kunt schrijven.

    Je kunt anders misschien eens proberen om eerst een iets langer kort verhaal te maken? Eentje van 10K woorden misschien? Dat is niet meteen zo'n grote stap als 50K, maar het werkt wel met ongeveer hetzelfde principe.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ik heb het eigenlijk ook eerder omgekeerd. Ik kan maanden tot jaren aan een stuk bezig zijn met één iets tot in de diepte uit te graven. Zodat ik niks anders meer zie. Veel ideeën in de breedte heb ikzelf eigenlijk niet. Ik vind het leuker om het onderste uit de kan te halen van één concept dan allerlei mogelijke opties te verkennen.

    En je vat het inderdaad niet samen, het zijn eerder Stand Alones. Wat je misschien kunt doen is dat als je een nieuwe inspiratie ervaart, is in plaats van een afzonderlijke stand alone te willen schrijven, dat je het probeert in te passen met je andere ideeën? Of dat je al je ideeën chaotisch wat in het rond laat zwerven in je onderbewustzijn tot ze zich uiteindelijk combineren en construeren tot iets? Klinkt een beetje gek misschien maar zo werkt het toch bij mij. Ik werk niet alles uit waar ik opkom maar ik combineer meerdere fantasieën tot vanzelf iets ontstaat? Misschien moet je niet alles afzonderlijk uitwerken, maar je ideeën combineren zodat je een groot geheel vormt? Kijken hoe je dat interessante idee kunt doen passen in alles wat je al eerder hebt bedacht? In plaats van elk idee te nemen en er apart iets mee te doen?

    Ik bedoel een verhaal is lang. Als ik een idee heb wat ik nu niet direct kan gebruiken, kan ik het misschien wel in een latere fase in het verhaal behandelen. Misschien kun je jezelf voornemen om één iets op te bouwen en alle inspiratie binnen datzelfde project/concept te gebruiken en het verfijnen om één iets op te bouwen?


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Histoire schreef:
    Ik heb het eigenlijk ook eerder omgekeerd. Ik kan maanden tot jaren aan een stuk bezig zijn met één iets tot in de diepte uit te graven. Zodat ik niks anders meer zie. Veel ideeën in de breedte heb ikzelf eigenlijk niet. Ik vind het leuker om het onderste uit de kan te halen van één concept dan allerlei mogelijke opties te verkennen.

    En je vat het inderdaad niet samen, het zijn eerder Stand Alones. Wat je misschien kunt doen is dat als je een nieuwe inspiratie ervaart, is in plaats van een afzonderlijke stand alone te willen schrijven, dat je het probeert in te passen met je andere ideeën? Of dat je al je ideeën chaotisch wat in het rond laat zwerven in je onderbewustzijn tot ze zich uiteindelijk combineren en construeren tot iets? Klinkt een beetje gek misschien maar zo werkt het toch bij mij. Ik werk niet alles uit waar ik opkom maar ik combineer meerdere fantasieën tot vanzelf iets ontstaat? Misschien moet je niet alles afzonderlijk uitwerken, maar je ideeën combineren zodat je een groot geheel vormt? Kijken hoe je dat interessante idee kunt doen passen in alles wat je al eerder hebt bedacht? In plaats van elk idee te nemen en er apart iets mee te doen?

    Ik bedoel een verhaal is lang. Als ik een idee heb wat ik nu niet direct kan gebruiken, kan ik het misschien wel in een latere fase in het verhaal behandelen. Misschien kun je jezelf voornemen om één iets op te bouwen en alle inspiratie binnen datzelfde project/concept te gebruiken en het verfijnen om één iets op te bouwen?

    Mag ik even zeggen dat je altijd echt heel goed, uitgedacht advies geeft? Vooral op het gebied van schrijven? Echt top. Heb je relevante studie gevolgd of iets in die trant?


    ars moriendi

    Apocalyptic schreef:
    (...)
    Mag ik even zeggen dat je altijd echt heel goed, uitgedacht advies geeft? Vooral op het gebied van schrijven? Echt top. Heb je relevante studie gevolgd of iets in die trant?


    Dank je wel voor het mooie compliment! (:
    En nee, ik verdiep me gewoon graag in dit soort dingen in mijn vrije tijd. Ik denk gewoon graag diep over vele zaken na. Gewoon een vrijetijdsbesteding. (:


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Histoire schreef:
    (...)

    Dank je wel voor het mooie compliment! (:
    En nee, ik verdiep me gewoon graag in dit soort dingen in mijn vrije tijd. Ik denk gewoon graag diep over vele zaken na. Gewoon een vrijetijdsbesteding. (:

    Supertof! Ik lees je reacties altijd graag, haha. Steken we met zijn allen nog eens wat van op. (krul)


    ars moriendi

    Apocalyptic schreef:
    (...)
    Supertof! Ik lees je reacties altijd graag, haha. Steken we met zijn allen nog eens wat van op. (krul)


    Haha, dank je wel. Ik ben blij dat ik me toch nog nuttig maak dan. =P


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Dankjulliewel voor de tips allemaal!

    Zijn er toevallig meer mensen die ook korte verhalen schrijven? (:


    And then we'll see it.

    Koffie schreef:
    Dankjulliewel voor de tips allemaal!

    Zijn er toevallig meer mensen die ook korte verhalen schrijven? (:


    Ik in ieder geval niet . Ik heb altijd de neiging om veel te veel te vertellen en hele epistels van alles te maken, maar er zijn heel veel mensen op Quizlet die kort en bondig zijn ook en ook het probleem hebben nooit verder te geraken dan het concept alleen. Ik denk dat de meeste mensen veel frisse, nieuwe ideeën hebben maar snel vastlopen.


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Koffie schreef:
    Dankjulliewel voor de tips allemaal!

    Zijn er toevallig meer mensen die ook korte verhalen schrijven? (:

    Ik schrijf ook korte verhalen (:


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Phos schreef:
    (...)
    Ik schrijf ook korte verhalen (:

    Oh tof! Ik ga wel even kijken wat je schrijft (:


    And then we'll see it.

    Koffie schreef:
    (...)
    Oh tof! Ik ga wel even kijken wat je schrijft (:

    Haha, is goed :p Ik heb er ook nog een heel aantal buiten Q, maar dat zijn van die writing challenges die ik wel graag eens doe als ik tijd heb :')

    [ bericht aangepast op 25 feb 2018 - 11:24 ]


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.