• Eerste persoon? Derde persoon? Als alwetende verteller? Spreek je de lezer als schrijver rechtstreeks aan en doorbreek je daarmee de vierde muur?

    En belangrijker nog: Waarom kies je voor deze vorm?

    Ben erg nieuwsgierig naar jullie beredeneringen!


    ars moriendi

    Vanuit het ik-perspectief, maar puur omdat ik niet beter kan ;x


    26 - 02 - '16

    De eerste persoon. Het zorgt ervoor dat ik me beter in het personage kan verplaatsen en ik vind dit zelf ook fijner lezen ^^


    look at the stars, look how they shine for you;

    Evolve schreef:
    De eerste persoon. Het zorgt ervoor dat ik me beter in het personage kan verplaatsen en ik vind dit zelf ook fijner lezen ^^


    And then we'll see it.

    Ik vind vanuit een ik-perspectief schrijven heel fijn, omdat je zo heel duidelijk kan maken hoe een specifiek personage zich voelt en alles. Auctoriaal vind ik ook wel iets hebben, omdat je zo de 'alwetende verteller' bent en je dus alles van iedereen weet. Uiteindelijk schrijf ik het liefst "first person".


    "Nice is different than good." CORPSEHUSBAND > SCORPIO

    Ik schrijf altijd derde persoon, soms als auctoriale verteller, soms personaal. Het moet vooral ook bij het verhaal passen. Bij spannendere verhalen heb ik vaak meer de neiging naar de personale verteller, omdat ik het idee heb dat ik dan door middel van observaties en de onwetendheid van mijn hoofdpersonage extra spanning kan creëren. Bij een romantisch verhaal dat wat rustiger is, heb ik het idee dat de auctoriale verteller zorgt voor wat meer diepgang, wat meer mogelijkheden om uit te wijden e.d.

    En jij?? (:


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Ik geef momenteel zelf de voorkeur aan derde persoon. Bij het verhaal waar ik nu aan schrijf vind ik dat iig fijn, omdat ik soms grote tijdssprongen maak en vertellen wat er in de tussentijd gebeurd gaat naar mijn idee prettiger met een derde persoon.
    Vroeger schreef ik wel bijna alleen maar in de eerste persoon, weet alleen niet meer waarom ik die overstap gemaakt heb, haha.


    Stenenlikker

    Vaak schrijf ik in derde persoon omdat het dan over dat karakter gaat, anders voelt het net alsof ik het ben.
    Maar vroeger heb ik ook wel vaak in ik-vorm geschreven. Derde persoon vind ik toch het fijnst, ook qua lezen.


    “She was another broken doll dreaming of a boy with glue.” - Atticus

    Eerst schreef ik altijd in de ik-vorm, maar laatste tijd eigenlijk alleen nog maar derde persoon. Want met de ik-vorm merk ik toch dat ik sneller mijn eigen persoonlijkheid en meningen erin verwerk... Al vind ik de ik-vorm nog altijd wel prettig lezen, want het voelt wel alsof je dichter bij de hoofdpersoon staat.

    Bijna altijd derde persoon, personeel. Heel soms alwetend of eens een keer ik. Maar ik heb een voorkeur voor de 3e persoon omdat ik nogal veel personages heb en dan is de 1e persoon al snel verwarrend. Ik vind de 3e persoon ook iets volwassener overkomen ofzo. De 1e persoon doet me altijd denken aan een YA :')


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Derde persoon, en het antwoord is heel simpel dat ik dat tegenwoordig veruit het meeste lees. (nerd)

    Toen ik begon met schrijven waren al mijn verhalen in de eerste persoon, want dat is vrij gebruikelijk voor fanfic hier op Q, en destijds was dat nog meer zo dan tegenwoordig. Ik zag ook "ik" in vrijwel alle boeken die ik las, want het overgrote deel van YA is in dat perspectief geschreven. Engelse fic is daar een interessant contrast mee, want in de Engelse fanficwereld zijn verhalen vanuit een ik-perspectief juist een soort mild taboe. Het is iets wat alleen wordt gedaan door beginners of mensen die risicovolle experimenten willen uitvoeren, dus zodra ik daar meer begon te lezen en zo nu en dan ook iets wilde posten, schoof ik min of meer vanzelf naar hij/zij perspectieven in mijn eigen werk, al doe ik het wel op een manier die nog heel dicht tegen één personage aan zit. Het is definitief geen alwetende verteller.

    Om eerlijk te zijn vind ik ik-perspectief tegenwoordig zelfs een beetje ongemakkelijk om te schrijven (en lezen, maar dat is wel minder) bij fanfic. Het voelt een beetje fout, alsof ik iets claim wat niet van mij is, terwijl ik het bij niet-fic nog prima kan gebruiken en er ook totaal geen moeite mee heb. Niet dat er daadwerkelijk iets mis is met fanfic geschreven vanuit ik-perspectief, natuurlijk! Als dat is wat iemand anders wil doen, sta ik daar helemaal achter; het is een persoonlijke voorkeur, al is het grappig genoeg wel iets wat ik vaker heb gehoord van Nederlandse mensen die veel Engelse fic lezen en/of schrijven. Dat soort ongeschreven regels schijnen toch een grote invloed te hebben.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Ik - perspectief. Ik vind het gemakkelijker om in de huid van het personage te kruipen zo. De derde persoon vind ik op de één of andere manier een omslachtigere manier van werken.


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.