• De stelling van deze week luidt:
    Rusland zal zich nooit ontwikkelen tot een echte democratie.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Vast wel. Maar het gaat lang duren en grote vriend Vlad moet dan absoluut niet meer aan het hoofd staan.

    Ik lees en zie meer en meer jonge Russen die zich verzetten tegen de schijndemocratie van Rusland, dus ik zie dit wel de goede kant op gaan. Gaat alleen wel nog jaren en jaren duren ben ik bang.


    ars moriendi

    Zeg nooit nooit.

    TaeTae schreef:
    Zeg nooit nooit.


    26 - 02 - '16

    Tuurlijk wel. Landen evolueren continu, dus Rusland zal ook wel veranderen vroeg of laat.

    [ bericht aangepast op 4 maart 2018 - 14:37 ]


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Weet ik veel?? Niet het komende decennium met Putin, in elk geval. Daarna krijgt Rusland naar alle waarschijnlijkheid weer Medvedev of een andere protegé van Putin, en ik geloof speculaties op verdere afstand nogal onmogelijk zijn en ons niet veel wijzer gaan maken, gezien hoe veranderlijk politiek is. Het hangt er ook maar van af hoe de rest van de wereld evolueert, want dat heeft allemaal een onmiskenbare invloed op elkaar. Ik denk niet dat je zoiets treffelijk kunt voorspellen zonder een zekere/gegronde kennis van de geschiedenis van Rusland en van de wereld en van algemene sociologie en psychologie, om eerlijk te zijn.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Het communisme, wat het tegengestelde is van democratie/kapitalisme is heel hard ingebakken in de Russische geschiedenis. Er is ook een te grote geschiedenis van vijandelijkheid tegenover democratie en kapitalisme met de koude oorlog.
    Nooit dat duurt echter wel heel lang en je kunt nooit voorspellen hoe de wereld er over 600 jaar gaat uitzien, toen leefden we nog in de middeleeuwen dus doorheen de tijd kunnen er heel andere ontwikkelingen zich voldoen. Het is dus niet te voorspellen van hier welke factoren er zullen plaatsvinden die het politieke toneel zullen gaan vormen.
    Ik zie het wel niet snel gebeuren nee. Elke cultuur wordt gevormd door haar geschiedenis, zelf onze cultuur draagt nog middeleeuwse en Romeinse elementen. De koude oorlog, het communisme en de vijandigheid tegenover kapitalisme en democratie zitten er te diep ingebakken. Er is nooit garantie en de loop van de geschiedenis is nooit te voorspellen maar ik persoonlijk zie het niet gebeuren dat Rusland even democratisch gezind wordt als westerse landen. Democratie en kapitalisme was de aartsvijand van de Russen. En de geschiedenis blijft altijd en heel lang onderdeel van een bepaalde cultuur, zelfs eeuwen later. Ik zie Rusland nooit echt hetzelfde worden als hun vroegere aartsvijand waarop ze atoombommen wouden werpen omdat ze zo democratisch, kapitalistisch waren. Die communistische tendensen zullen daar naar mijn mening altijd blijven inzitten of misschien niet "voor eeuwig" maar dat zal toch hardnekkig zijn om eruit te krijgen.


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Geen idee, het kan allerlei kanten opgaan, maar de laatste tijd verontrust me het wle een beetje.


    Ga je mee verdwalen? Ik weet de weg.

    TaeTae schreef:
    Zeg nooit nooit.


    And as we fall, time is frozen I know we break, but we're not broken (Aedion -> YoungbIood)

    Ja, euh, never say never, zoals bieber dat altijd zegt.
    Maar inderdaad, niet zolang Putin daar nog staat.


    We were the forever that didn't last

    IngridBirdy schreef:
    Geen idee, het kan allerlei kanten opgaan, maar de laatste tijd verontrust me het wel een beetje.


    I'm a warrior, and you can never hurt me again.

    TaeTae schreef:
    Zeg nooit nooit.


    Time is not your enemy. You are your own enemy, and you envy time because it moves on.

    Hahaha, dit klinkt een beetje als "stelling: ik ben van mening dat ik in de toekomst kan kijken". (nerd)

    Ik vind het wel een interessante vraag, daar niet van, maar er spelen zo ontiegelijk veel factoren een rol hier. Het lijkt me vrijwel onmogelijk om onder andere het politieke, sociale, maatschappelijke en economische klimaat in een land nauwkeurig te voorspellen voor over tien of twintig jaar, laat staan in zoverre dat ik zou durven te beweren dat iets "nooit" zal gebeuren. Het lijkt op dit punt niet super waarschijnlijk, in ieder geval niet in de nabije toekomst. Dat neemt niet weg dat er wel eens gekkere dingen zijn gebeurd. Mensen waren ook van mening dat de Berlijnse muur nooit meer naar beneden zou komen en die stond uiteindelijk niet eens dertig jaar. Dingen lijken heel snel alsof ze onmogelijk anders kunnen zijn dan ze nu zijn, maar dat betekent niet dat dat waar is.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Oneens.
    Volgende week;
    -Amerika zal zich nooit ontwikkelen tot een echte democratie
    -Nederland zal zich nooit ontwikkelen tot een echte democratie
    -België ""
    -enzovoorts


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    TaeTae schreef:
    Zeg nooit nooit.


    Wilde ik net zeggen. Ik zie het voorlopig niet gebeuren, maar goh, wie weet over een heel aantal jaren?


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Fennec schreef:
    Oneens.
    Volgende week;
    -Amerika zal zich nooit ontwikkelen tot een echte democratie
    -Nederland zal zich nooit ontwikkelen tot een echte democratie
    -België ""
    -enzovoorts


    Het verschil is wel het historische kamp waarin Amerika, België en Nederland zich bevonden. Deze landen waren nooit communistisch zoals Rusland. Dat zijn felle democratieën geweest ten tijde van de koude oorlog. Rusland en het communisme waren hun aartsvijanden en de Russen wilden atoombommen smijten op Amerika, België en Nederland omdat ze tegen de democratie en het kapitalisme waren.
    Amerika, Nederland en België hebben zich altijd in het democratische kamp bevonden in de 20ste eeuw. Rusland was de aartsvijand van de democratie en van het kapitalisme.

    [ bericht aangepast op 6 maart 2018 - 16:56 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.