• Hi!

    Ik ben erachter gekomen dat ik natekenen erg leuk vind. Tot nu toe doe ik dat met een simpel grijs potlood, maar ik wil eigenlijk wel goede potloden kopen. Zowel kleur als zwart. Liefst gewoon online bij bol.com/bruna etc.

    Dus.. hebben jullie tips voor goedkope (+-
    20 euro) (kleur)potloden en een niet te groot schetsboek?

    [ bericht aangepast op 5 maart 2018 - 21:23 ]


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Ik ben zelf een fanatieke tekenaar en heb al van op school altijd getekend met ofwel de Gilbert Conté potloden of de blauwe Staedtlers. Je hoeft heus niet zo'n hele doos te kopen. Koop één á 2 van elke schakering. Bvb 1 heel donker, 1 donker, 1 middelmatig, 1 hard en 1 heel hard. Een kneedgom is een aanrader ipv een gewone gom. Van kleurpotloden gebruik ik de Koh-I-Noor (doos), deze is vrij prijzig, maar het is het zo hard waard. Kwalitatief zijn ze zoveel beter dan elk goedkoop potlood. En als je graag experimenteert, raad ik je aan om eens te tekenen met zwarte en witte contépotloden. En schetsboeken, hoh, die vind je in elke papierwinkel of tekenwinkel, is er een Schleiper in jouw buurt? Daar vind je alles! Veel plezier!

    [ bericht aangepast op 5 maart 2018 - 21:48 ]


    I hate being bipolar, it is awesome.

    Ik ken dus geen technieken etc. Want heb op de eerste klas na, nooit tekenles gehad. Vandaar dat ik ook eerst iets goedkopere zoek, want ik ben echt nog zoekende. Bedankt voor de tip! Ga morgen eens kijken op internet.^^


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Allergoedkoopst is houtskool, maar persoonlijk vind ik dat een heel gedoe om mee te werken. Kan best wel mooie resultaten geven na enige oefening. En zelfs balpen, machtig gewoon wat je daarmee kan doen. Je mag me gerust altijd vragen stellen, ik weet lang niet alles, maar wil je zeker helpen!


    I hate being bipolar, it is awesome.

    Staedler vind ik qua kleurpotloden en normale grafiettekenpotloden heel goed! De gommen ook, zowel normale als kneedgommen.
    je hebt eigenlijk wel vanalles in hun gamma dat gewoon goed is!
    Canson tekenpapier is ook een aanrader. Als je gewoon gaat natekenen met grafietpotlood, is schetspapier echt voldoende. wil je echt met kleurpotlood werken, dan zou ik voor specifiek papier kleurpotlood kijken of zelfs multi-techniek. (staat op voorkant van de blokken). Je hoeft niet heel dik papier te hebben trouwens, gewoon voldoende korrel. Denk 70 ofzo (staat ook vooraan de verpakking. 140 is ook goed, maar hoger kom je al aan dikker papier dat meer opzuigt en dat is beter voor waterverf of stift en marker)
    Als je het budget + passie hebt om wat betere potloden aan te schaffen: Derwent potloden zijn een aanrader!
    Als je een ruim budget hebt of echt wel ervoor wilt gaan: Faber castell polychromos hands down de beste kleurpotloden die ik al geprobeerd heb.
    Maar ik moet zeggen dat ik nog altijd naar staedlerpotloden grijp. Ze zijn écht zo goed voor hun prijs. Dus dat zegt genoeg! Ik vind staedlers wel aangenamer als je ze goed op een puntje scherpt. Dan gaan ze wel sneller op, maar ze zijn zo goedkoop dat dat niet erg is.

    EDIT: o ja, qua grafietpotloden.
    Ik hoor altijd dat je B's moet gebruiken en H's moet weggooien, maar het hangt er wat vanaf vind ik persoon.
    B-lijn zou ik wel gebruiken in jouw geval omdat je puur met potlood gaat werken.
    Ik vind H persoonlijk fijner, maar dat is omdat ik meestal schets en dan met marker werk of zo.
    B veegt wel heel makkelijk uit als je er met handen en vingers op zit, dus let wel op tijdens het tekenen.

    [ bericht aangepast op 5 maart 2018 - 22:28 ]


    A to the Z

    Scribe schreef:
    Ik ken dus geen technieken etc. Want heb op de eerste klas na, nooit tekenles gehad. Vandaar dat ik ook eerst iets goedkopere zoek, want ik ben echt nog zoekende. Bedankt voor de tip! Ga morgen eens kijken op internet.^^


    Als je wilt bestellen op het internet, raad ik trouwens Van Beek art supplies aan! Heb daar echt al enorm veel gekocht: altijd heel goede levering, alles supernetjes beschermd en goed en snel afgeleverd.
    De kwast vind ik ook een goede site, maar die prijzen kunnen wel heel wat verschillen van andere sites dus doe goed je research!


    A to the Z

    Ik ben zelf een Bruynzeel fan maar weet niet of ze hebben wat je zoeot.
    Wel hebben ze top service
    Had laatst zon 50 pack stiften en 3 deden het al vrij snel niet en ik kreeg een nieuw pak van ze


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Ik vind de Bruynzeel design 8815 grafietpotloden heel fijn, die kun je ook los kopen, als je niet meteen een hele doos wil aanschaffen.
    Ook de Bruynzeel design 8620 vind ik geweldig. Deze bestaan helemaal uit grafiet, gaan eeuwen mee en werken heel fijn. Ze zijn ook een stuk zwaarder dan de 'gewone' potlood, maar dat vond ik zelf wel heel fijn (:


    We were the forever that didn't last

    Persoonlijk vind ik een mechanisch potlood nog het allerfijnst. Ze hebben de vorm van een pen, wat ik dus fijner vind om vast te hebben. Het werkt soepeler, omdat je aan het potlood went, omdat je altijd dezelfde hebt (want bijvullen). Je kan er zowel heel licht mee schetsen als redelijk donker mee arceren. Een goed mechanisch potlood zal ook sowieso nog onder de twintig euro zitten.


    Everyone wants happiness without any pain, but you can’t have a rainbow without a little rain.

    Als je nog een keer de loterij wint, zou ik zeker prismacolors aanraden, maar die zijn echt duur. Ik denk dat hierboven veel goede dingen gezegd zijn!


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    Bedankt voor de tips! Zal eens gaan rondkijken. (:

    Zulke? hb potloden

    [ bericht aangepast op 6 maart 2018 - 14:09 ]


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Scribe schreef:
    Bedankt voor de tips! Zal eens gaan rondkijken. (:

    Zulke? hb potloden


    Ja, die zijn prettig!


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    Wat is het verschil tussen aquarel kleurpotloden en gewone potloden?

    Nvm ik weet het al.^^

    [ bericht aangepast op 6 maart 2018 - 17:25 ]


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Scribe schreef:
    Wat is het verschil tussen aquarel kleurpotloden en gewone potloden?

    Nvm ik weet het al.^^


    Je weet het al maar ik wil nog even toevoegen dat als je ooit richting waterverf wilt experimenteren, dat aquarel heel leuk is om mee te beginnen!


    A to the Z

    Pixielisje schreef:
    (...)

    Je weet het al maar ik wil nog even toevoegen dat als je ooit richting waterverf wilt experimenteren, dat aquarel heel leuk is om mee te beginnen!


    Zal het onthouden! Bedankt!


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!