• De stelling van deze week luidt:
    Een bloedgift zou meer beloond moeten worden.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Beloond waarmee?


    26 - 02 - '16

    Geen idee. Van de ene kant wordt met in Amerika ervoor betaald en gaan mensen bloed geven omdat ze geld nodig hebben. Maar van de andere kant vind ik dat dat niet de juiste drijfveer is om bloed te gaan geven. Je moet het gaan geven omdat mensen het nodig hebben, en je het uit jezelf doet. Niet omdat je beurs graag heeft dat je dat doet. Maar uiteindelijk hebben mensen bloed nodig. Ik zou zeggen, zolang de kosten de baten niet uitwegen, waarom niet?


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Aan de ene kant wel, aangezien mensen zoiets dan sneller ondernemen.
    Aan de andere kant is er dan wel een grote kans dat mensen alleen doneren omdat ze de belonging willen (eventueel geld, of iets anders), omdat zij geldproblemen hebben. Ook is de kans groot dat er dan gemoord kan worden, en er een zwarte markt voor bloed kan onstaan. Dit gebeurt best vaak in landen waarin dit al wel gebeurt. Vooral om die reden ben ik het er niet mee eens.

    [ bericht aangepast op 25 maart 2018 - 14:47 ]


    Zoek en je zult vinden. Vindt je het niet, dan is het zoek.

    Naar mijn weten zijn er wel een soort beloningen bij plasmadonaties. Mijn pa kreeg bij zijn x-aantal keer plasma doneren een strandlaken.

    [ bericht aangepast op 25 maart 2018 - 16:10 ]


    26 - 02 - '16

    Niet nodig toch?


    And as we fall, time is frozen I know we break, but we're not broken (Aedion -> YoungbIood)

    Abatutu schreef:
    Naar mijn weten zijn er wel een soort beloningen bij plasmadonaties. Mijn pa kreeg bij zijn x-aantal keer plasma doneren een strandlaken.

    Is ook zo bij bloed. Ik heb geen idee. Misschien mag er wel net wat meer. Niet meer pakken fondant (3 was echt wel genoeg), maar misschien ook wat meer wanneer je gewoon geeft buiten bloedserieus om. Misschien een zakje met paaseieren als je vlak voor of na pasen geeft, want dan hebben ze donoren extra hard nodig.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    aarsvogel schreef:
    Aan de ene kant wel, aangezien mensen zoiets dan sneller ondernemen.
    Aan de andere kant is er dan wel een grote kans dat mensen alleen doneren omdat ze de belonging willen (eventueel geld, of iets anders), omdat zij geldproblemen hebben. Ook is de kans groot dat er dan gemoord kan worden, en er een zwarte markt voor bloed kan onstaan. Dit gebeurt best vaak in landen waarin dit al wel gebeurt. Vooral om die reden ben ik het er niet mee eens.

    Ehm... gaat dat niet meestal om organen? Je kunt meer bloed halen uit levende mensen. We hebben het gewoon over bij een bloedbank, dacht ik. Daar nemen ze zelf het bloed af omdat het ook gecontroleerd en alles moet worden. Heb nooit gehoord van een zwarte markt in bloed. (anders ga ik ff snel scoren met mijn O negatief)


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Ik zie er in theorie geen problemen mee (kan iemand me even uitleggen waarom mensen alleen "voor de juiste redenen" bloed zouden moeten doneren? Oprechte vraag, niet provocerend bedoeld - bloed is toch bloed?) maar dan blijf ik wel een beetje hangen bij wie die beloning zou moeten financieren.


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Nee, niet eens. Mensen moeten tegenwoordig voor bijna alles een 'beloning' of 'kleinigheidje' krijgen. Vind ik persoonlijk totaal onnodig.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Ik vind het niet waard om daar zoveel geld in te pompen. Dat is niet één persoon, dat zijn tonnen centen die daarin verloren zouden gaan. Ik zou liever willen dat ze het geld investeren in onderzoek naar kanker en naar medicijnen, dan dat ze mij een belonging geven. Wat heb je aan zo'n beloning? Is het een prulletje, dat ligt daar dan toch maar te liggen en is het eten, het is zo op. Zoveel heb je niet aan een beloning, maar het kost pakken geld.
    Mensen die bloed gaan geven doen dat niet voor een beloning. Ze willen gewoon het goede doen. Ze willen net de gezondheid van anderen vooruit helpen en ik denk dus niet dat het merendeel van die doelgroep zou willen dat ze geld uit de geneeskunde dat zieken helpt, zouden weghalen voor hunzelf. De meeste mensen die bloed gaan geven doen dat vrijwillig en zouden zo'n beloning toch afslaan in zo'n gevallen. Mensen die bloed gaan doneren willen gewoon het goede doen voor anderen. Ze zitten niet te wachten op een beloning en al zeker niet als dat geld van de gezondheidszorg van anderen weggehaald moet worden. Voor wat? Een balpen? Een stressbal? Een tas vol met folders die daar dan maar ligt en 90% toch nooit gebruikt? Ik heb liever dat het dan naar iemands moeder gaat die tegen borstkanker vecht.

    [ bericht aangepast op 26 maart 2018 - 12:04 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Ik denk dat in gevallen van hoge nood - ofwel bloedtekort in ziekenhuizen - een kleinigheidje wel fijn is. Dan krijg je meer mensen die zich aanmelden, maar ook meer mensen die vrijwillig komen geven. Zo word ik max. 3 keer per jaar opgeroepen als een standaard, maar mocht er een noodgeval zijn en mijn bloedgroep is nodig, bijv. bij een kettingbotsing of een ander groot ongeluk, kunnen ze je random oproepen. Dat vind ik geen ramp, maar in zulke gevallen zullen er ook mensen zijn die dan de uitnodiging afslaan, omdat er toch andere mensen gaan. In zo'n geval zou een reward mooi zijn. Het hoeft geen geld te zijn, al is het maar een kleinigheidje zoals al eerder werd gezegd, een zakje paaseieren, of iets anders dat altijd wel op komt of gebruikt wordt.
    Daarentegen zou een kleine beloning bij je eerste donatie ook niet verkeerd zijn. Dan blijven mensen misschien langer geven, of komen er juist meer bij.
    Aan de andere kant, ja, waar komt het geld voor alles vandaan?


    It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen