• De stelling van deze week luidt:
    Mensen vanaf de leeftijd van 65 jaar moeten getest worden op hun rijgedrag in het verkeer.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    HEEL erg mee EENS.
    Ik kom het zo vaak tegen dat ouderen écht gevaarlijk rijden. En ja ik weet het, ook jongeren kunnen levensgevaarlijk zijn op de weg. Maar ik zie toch echt vaak met eigen ogen dat de ouderen levensbedreigende situaties veroorzaken! Midden op de rotonde stil staan, en verward willen draaien OP de rotonde, of met 50/60km per uur willen invoegen etc etc. Of uit angst constant op de rem drukken, en ja ik hou wel afstand maar je schrikt alsnog wel als je elke keer ineens ziet dat ze vol op de rem trappen.


    Not all treasure is silver and gold, mate.

    Ja eens, sommige ouderen rijden echt veelste langzaam of kijken niet meer uit, dan gaat je reactievermogen best wel achteruit lijkt me. Kan een gevaar op de weg zijn...


    If Cinderella's shoe fit perfectly, then why did it fall off?

    Heel erg mee eens. Ik erger me er heel erg aan dat het niet door rijd als er iemand van 65+ voor me rijd. De bochten worden zo langzaam genomen en zo krijg je ook gewoon meer agressiviteit ten minste dat ervaar ik.

    Test ze dan in ieder geval om de 5 jaar. Gewoon een rondje rijden door de stad waar ze wonen op te kijken of ze nog mee kunnen rijden.


    ♡

    Zon schreef:
    omg ja, heel erg mee eens. Ik vind sowieso dat iedereen eigenlijk om de zoveel jaar gecontroleerd moet worden. Ik kom in het verkeer zoveel mensen tegen waarvan ik me niet kan voorstellen dat je hun rijbewijs ooit hebben gehaald.
    Daarnaast veranderen regels natuurlijk weleens en als jij niet hebt afgereden toen die regels of bepaalde situaties van kracht waren, kan dat problemen opleveren in het verkeer.


    "Yes, that was a banana. No one expects the banana!"

    Eens, ik heb vaak genoeg mee gemaakt dat ouderen te traag rijden of voor andere gevaarlijke situaties veroorzaken zoals anderen voorrang geven midden op de rotonde. Nou is het ook zo dat er vaak regels worden aangepast, toegevoegd of gewoon niet altijd duidelijk zijn, maar vele ouderen horen niet meer op de rijweg met hun rijstijl, omdat ze niet meer zeker zijn over de gewone rij regels. Daarom vind in dat je vanaf je 65e eens in de 3 jaar getest moet worden op je rijstijl en je kennis van de regels op de weg.


    .it's up to you to make dreams come true

    Zeker eens dat ouderen vaker gekeurd zouden moeten worden. Alleen de leeftijd van 65 vind ik wat vreemd, aangezien van ieder wel verwacht wordt door te werken tot inmiddels 68 jaar geloof ik. Een getal dat de komende jaren alleen maar zal stijgen. Dus iemand is wel nog fit en helder genoeg om te werken maar niet om in de auto te stappen? Even kort door de bocht (...ha..ha...), maar ik denk dat jullie wel begrijpen waar ik op doel.

    Ik zou gaan voor de huidige leeftijd die gehanteerd wordt, maar dan vaker keuren. Volgens mij wordt er nu maar eens in de aantal jaar gekeurd. Dat mag best een jaarlijks feestje zijn van mij.

    [ bericht aangepast op 10 april 2018 - 0:20 ]


    “Libraries were full of ideas—perhaps the most dangerous and powerful of all weapons.” - Throne of Glass

    Eens. Nou wordt er wel getest, maar volgens zit er best wel wat tijd tussen als je ouder bent. Ik bedoel, allebei mijn opa's mogen officieel nog autorijden, alleen zou ik zelf al niet bij ze in de auto stappen meer


    "Some day you will be old enough to start reading fairy tales again.” - C.S. Lewis

    Eens, maar aangezien de meeste ongelukken op de weg vooral door jonge mannen veroorzaakt worden is dit misschien een idee om IEDEREEN om de 5 jaar een test te laten afleggen.

    Bewerking: hier is een bron met statistieken https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/16/aantal-verkeersdoden-stijgt-naar-621-in-2015

    "In 2015 zijn 621 mensen omgekomen in het verkeer. Dit is 9 procent meer dan in 2014, toen 570 dodelijke verkeersslachtoffers vielen. Vooral onder mannelijke automobilisten en oudere mannen op een scootmobiel vielen meer slachtoffers. Dit blijkt uit cijfers van CBS en Rijkswaterstaat, onderdeel van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.
    In 2015 vielen 621 verkeersdoden, 51 meer dan in 2014. In totaal kwamen 458 mannen en 163 vrouwen om het leven bij een verkeersongeluk. In 1972 kwamen de meeste mensen om bij een verkeersongeval: 3 264. Daarna zette een dalende trend in."

    Verder zijn we in Nederland als verschrikkelijk veilig als je het vergelijkt met andere landen in Europa: 621 doden op ongeveer 18 miljoen inwoners is 34,5 verkeersdoden per 1 miljoen inwoners. Dit is veel minder dan de 130 verkeersdoden per miljoen inwoners in Griekenland, of zelfs de 68 in Italië. (Bron = https://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/90034-tien-redenen-waardoor-verkeersongevallen-worden-veroorzaakt.html )

    Dus in conclusie heb ik te snel gesproken: testen laten afleggen is op dit punt alleen maar een verspilling van geld, tijd, en mankracht, aangezien reactietijd niet eens genoemd wordt in de 10 meest voorkomende redenen waardoor verkeersongevallen worden veroorzaakt. De eerste is en blijft toch echt het tegelijkertijd iets anders doen (e.g. smartphone; eten; radiostation veranderen) terwijl de bestuurder aan het rijden is (gebaseerd op de vorige bron). Dit zijn vooral jonge mensen, en die moeten toch echt zelf weten dat het onverstandig is om dat te doen, daar heeft een extra rij-examen geen invloed op.

    TLDR: Oneens.

    [ bericht aangepast op 11 april 2018 - 17:59 ]

    Eens. Mijn oma mocht destijds haar rijbewijs gewoon gaan ophalen en dat was alles. Ze is echt een gevaar op de weg, mijn nicht durft al niet eens in de auto met haar. Ze is zo traag als een slak en het is een mirakel dat ze nog geen accident heeft veroorzaakt. Ze rijdt 25 minuten over iets van 8 minuten.


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Eens.


    You dare to gaze upon me?

    Oneens. Als een man oldtimers spaart en hij moet testen terwijl hij de autos niet gebruikt.


    ''Good Anakin, Kill him now .... Do it.'' - Sheev Palpatine

    Klassiekers schreef:
    Oneens. Als een man oldtimers spaart en hij moet testen terwijl hij de autos niet gebruikt.

    Als hij nooit rijdt, heeft hij ook geen rijbewijs nodig, dus kan hij die gewoon inleveren. Hoeft hij ook niet naar het CBR.


    oi, suzy

    Gebeuren de meeste ongelukken niet juist met jonge mensen die menen dat ze al jaren ervaring in de auto hebben?

    Ik ben het daarom oneens met de stelling. Vind het vrij discriminerend.


    ars moriendi

    EdensGate schreef:
    Gebeuren de meeste ongelukken niet juist met jonge mensen die menen dat ze al jaren ervaring in de auto hebben?

    Ik ben het daarom oneens met de stelling. Vind het vrij discriminerend.

    Er was een tijd geleden op het nieuws dat juist oudere mensen meer betrokken zijn bij ongelukken.
    Daarom ben ik het er dus wel mee eens. Mijn oma is van een schakel naar een automaat gegaan en dat scheelt gelukkig erg, maar in die schakel was het niks meer.
    Daarnaast zie ik mezelf ook eerder een ongeluk veroorzaken door eentje. Ik reed toevallig net achter een slak, en dan ben ik erg bezig met hoe sloom diegene is en of die niet opeens op de rem gaat duiken. Ik geloof dan best dat ik andere dingen minder snel zal opmerken.


    "Do you believe monsters are born or made?"

    Eens, zolang ze er niet zelf voor hoeven betalen


    “Normality is a paved road: It’s comfortable to walk, but no flowers grow on it.” –Vincent Van Gogh