• Waarschuwing: lang, persoonlijk verhaal
    ...en wat er allemaal daarna gebeurde had ik niet verwacht. Ik heb eens eerder een bericht geplaatst op Quizlet dat ik een DNA test heb gedaan en dat de resultaten verrassend waren. Nou zijn er allemaal dingen gebeurt sinds de uitslag van de test waar ik toch even mijn hart over moet luchten. Het valt allemaal zwaar en ergens moeten mijn gedachten nog op een rijtje worden gezet.
    Ik en mijn zus hebben dus samen een DNA test gedaan naar onze etniciteit (eeneiige tweeling, zelfde DNA dus ik geef haar ook credits). Mijn hele leven heb ik gehoord van mijn ouders dat we Indisch zijn, een geweldige mix van Indonesië en Nederlands. Ik ben dus Aziatisch via mijn ma's kant. Mijn oma heeft zelf ook in Indonesië gewoond. Ik, mijn zus en mijn ma zijn trots op onze aziatische kant, maar mijn oma was dat nooit. Ze wilde er niets van weten. Mijn zus en ik werden hierdoor alleen meer geïnteresseerd. We zijn gaan zoeken naar onze familiegeschiedenis en vonden de naam, geboorteplaats en geboortedatum van de vader van mijn oma. Hierdoor werden mijn zus en ik heel erg nieuwsgierig en we dachten 'ach, laten we voor de lol een DNA test doen. Misschien vinden we nog wat verwanten!'

    Dat laatste is dus niet gebeurt. Wat blijkt? We kregen onze resultaten terug en we zagen bij Aziatisch staan: Chinees en centraal Azië (Kazachstan om nog meer in te zoemen)


    Ik ben dus Chinees-Nederlands! Wacht wacht wacht, was ik niet Indisch? De geweldige combi van Indonesië en Nederlands? Een grote minderheid in Nederland? Hoe kan ik nou van Chinese afkomst zijn?
    Mijn ma was ook erg verbaasd. We zijn altijd Indisch geweest. Hoe kunnen we opeens gedeeltelijk Chinees zijn? We kwamen er al snel achter dat 1+1 = 2, iemand heeft blijkbaar zitten liegen in de familie. Na veel onderzoek hebben we onze oma geconfronteerd. Het antwoord wat ik van haar kreeg had ik niet verwacht. Het verklaarde alle drama in de familie, alle leugens, alle afkeer tegen aziatische dingen. Een simpele afkomst vraag leidde tot de uitkomst van 50 jaar familie drama. Ja, ik maak geen grapje! Wat blijkt:
    De moeder van mijn oma (grootoma) heeft de ware afkomst verborgen gehouden van mijn oma toen ze in Nederland woonde. Mijn oma had helemaal niet in Nederland mogen wonen, want haar ouders waren gescheiden in Indonesische en hoorde dus bij haar (uiteindelijk Chinese) vader. Zij heeft dus mijn oma ontvoert naar Nederland! (ja, dat lees je correct). Mijn oma heeft dus jaren lang een buitenlands paspoort gehad. En met een buitenlands paspoort ben je dus niet....Nederlands. Hier begon eigenlijk het probleem. Doordat mijn oma wettelijk niet Nederlands was, moest ze een keer weg, terug naar Indonesië. Maar hoe kan je iemand wegsturen die niet eens de taal spreekt? Dat was dus geen mogelijkheid! Uiteindelijk gaf mijn oma toe dat haar leventje niet had gelopen als ze had gewild. Ze werd weggehouden van haar vader en ze was verlieft op een Chinees. Iets, wat mijn grootoma haar van probeerde weg van te blijven, omdat dat chinees dus mijn oma's ware afkomst was. Long story short. Ze waren verliefd, wilde met hem trouwen en mijn grootoma vertelde mijn oma dat hij was gestorven op zee. Ze kon opeens niet meer trouwen met haar liefde.
    Even later kwam een bericht van de overheid: ze moest het land uit. Mijn oma had geen keus en binnen een jaar trouwde ze met een Nederlander: Mijn opa.
    Jaren van een ongelukkige huwelijk volgde . Uiteindelijk vond ze haar oude liefde in België, spring levend. Mijn opa wist er dus van dat ze een vorige vlam had, maar dacht dat het kort duurde. Niet wetend dat het jaren heeft geduurd, zelf kort voor hun huwelijk (voordat hij opeens magisch dood was). Ze heeft het hem nooit verteld. Niemand in de familie, tot deze week.

    En zo heeft een simpele DNA test +50 jaar aan familie drama verklaard. Eerlijk, ik had dit niet verwacht. Ik wilde alleen weten hoe Indisch ik was. Maar ergens ben ik ook blij en opgelucht. Ik ben blij dat dit bekent is voordat ze sterft. Mijn oma gaat nog lang niet dood hoor! Maar ik had niet gewild dat wij dit na haar dood te weten zijn gekomen. Mijn ma was heel verdrietig, maar ook heel blij. Ze heeft zelfs gezegd dat ze mijn oma nog kan vergeven voor een vreselijke jeugd.
    En ik en mijn zus? Nou, wij zijn meer geschokt en opgelucht. Ergens heb ik nu wel een identiteit crises. Ik moet mezelf nu maar Chinees-indo-Nederlands gaan noemen :')

    Dus, wie wilt er naar mijn (lange) verhaal nog een DNA test doen? Of zijn jullie niet bang voor skeletons in the closet?

    Zou jij een DNA test willen doen naar je etniciteit?

    74.2% (23 stemmen)
     
    Ja

    9.7% (3 stemmen)
     
    Maybe?

    16.1% (5 stemmen)
     
    Nope


    Seasons will change, but I shall remain

    Woah, klinkt ingewikkeld :'D
    Ik ben zelf ook wel nieuwsgierig hoe het bij mij zit, alhoewel ik (net als jou) geen verassingen verwacht, maar je weet dus nooit hahaha. Waar heb je het laten doen?


    You were born original, don't die as a copy.

    Wow, dat is heel wat :'D
    Ik wil zelf heel graag zo'n test doen, want ik ben echt benieuwd wat voor rare mix ik moet zijn. Ik heb sowieso Nederlands en Spaans bloed, maar volgens verschillende familieleden moet daar ook nog wat uit Rusland en/of Israël tussen zitten dus het is allemaal heel raar. Dan nog niet te beginnen over mijn vaders kant waar ik niks van weet (geen contact) waar dus ook van alles en nog wat uit kan komen. I'm a mess :'D


    El Diablo.

    SPECS schreef:
    Woah, klinkt ingewikkeld :'D
    Ik ben zelf ook wel nieuwsgierig hoe het bij mij zit, alhoewel ik (net als jou) geen verassingen verwacht, maar je weet dus nooit hahaha. Waar heb je het laten doen?

    Ja, het is heel ingewikkeld! Het is ook niet goed uit te leggen en ik zelf sta er ook vrij buiten. Ik heb door de drama nooit echt goed contact gehad met die kant van mijn familie.


    Ik heb mijn DNA via MyHeritage getest ^^!


    Seasons will change, but I shall remain

    Jeetje! Je zou er bijna een verhaal van schrijven haha.
    Nee, maar even serieus: wat een gedoe heeft dat naar voren gebracht zeg! Wel fijn dat alles nu duidelijk is tho.

    En ja, ik heb een paar keer overwogen of ik de test wilde doen, maar ik vond het nog best prijzig, als ik me dat goed kan herinneren. Ik weet dat ze sowieso uitkomen in Indonesië (lmao) want dat ben ik dus voor de helft, en de andere helft weet ik dus niet, en daar ben ik wel geïnteresseerd in. Ik denk gewoon Nederland, maar Duitsland ofzo zou ik ook niet uitsluiten.


    We were the forever that didn't last

    Wow, damn, is me dat een verhaal, zeg. Boekwaardig, inderdaad. :') Er is één iets wat ik niet goed snap (als ik het mag vragen) : waarom heeft je oma zo lang gezegd dat je uit Indonesië kwam? Ik zie niet goed waarom ze niet zou zeggen dat ze Chinees was, maar er dan wel Indonesië op zou plakken?

    Ik wil het wel doen, maar ik ben nogal sceptisch over dat soort dingen (misschien omdat ik gewoon niet goed begrijp hoe ze dat doen? Ze hebben toch geen DNA of gegevens van x generaties terug?) en ik vind het nogal prijzig, haha. Bovendien ben ik ervan overtuigd dat ik zowat 100% saai Belgisch ben, misschien hier en daar wat Frans, want heel m'n oma haar stamboom gaat terug naar West-Vlaanderen, die van mijn opa naar Hasselt en mijn achternaam (van mijn andere opa geërfd) is zo Vlaams dat het niet anders kan dan dat dat Vlaams is. :') En mijn andere oma ... ik denk ook niet dat daar veel achter zit, haha.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Wildfowls schreef:
    Jeetje! Je zou er bijna een verhaal van schrijven haha.
    Nee, maar even serieus: wat een gedoe heeft dat naar voren gebracht zeg! Wel fijn dat alles nu duidelijk is tho.


    This (:
    Zelf heb ik ook wel overwogen zo'n test te doen, maar de prijs houdt me tegen inderdaad.

    [ bericht aangepast op 2 juni 2018 - 23:07 ]


    26 - 02 - '16

    Mathilda schreef:
    Wow, damn, is me dat een verhaal, zeg. Boekwaardig, inderdaad. :') Er is één iets wat ik niet goed snap (als ik het mag vragen) : waarom heeft je oma zo lang gezegd dat je uit Indonesië kwam? Ik zie niet goed waarom ze niet zou zeggen dat ze Chinees was, maar er dan wel Indonesië op zou plakken?

    Ik wil het wel doen, maar ik ben nogal sceptisch over dat soort dingen (misschien omdat ik gewoon niet goed begrijp hoe ze dat doen? Ze hebben toch geen DNA of gegevens van x generaties terug?) en ik vind het nogal prijzig, haha. Bovendien ben ik ervan overtuigd dat ik zowat 100% saai Belgisch ben, misschien hier en daar wat Frans, want heel m'n oma haar stamboom gaat terug naar West-Vlaanderen, die van mijn opa naar Hasselt en mijn achternaam (van mijn andere opa geërfd) is zo Vlaams dat het niet anders kan dan dat dat Vlaams is. :') En mijn andere oma ... ik denk ook niet dat daar veel achter zit, haha.



    Mijn oma zelf wist niet dat ze van Chinese afkomst was. Haar eigen moeder loog tegen haar en er blijkbaar alles aan om haar Chinese afkomst te verbergen. En sinds haar Chinese familie toch in Indonesië woonde was het een makkelijke leugen. Dus mijn oma dacht echt dat ze Indonesisch was.
    Ze heeft haar vader ook niet goed gekend (huwelijk bleef niet in stand tijdens de onafhankelijksoorlog), dus ze heeft het ook nooit van hen gehoord. Mijn grootoma heeft het waarschijnlijk weggestopt, omdat ze niet herinnert wilde worden aan haar vorige man en helaas de oorlogen die ze hebben meegemaakt.

    Ik begrijp het wel. Mijn zus en ik hebben lang getwijfeld! Er was 2 maanden geleden een aanbieding en wij splitste de kosten, dus per persoon was het niet duur. De DNA wordt verwerkt in data. Deze data wordt in een datebase gegooid (even simpel gezegd) en vergelijkt DNA stukjes met andere DNA stukjes in de database. Op basis daarvan en een algoritmische functie berekenen ze je afkomst en hoeveel procent daarvan aanwezig is. De afkomst is sowiezo zeker, de percentage is een schatting.


    Seasons will change, but I shall remain

    Jemig dat is pas een verhaal! Ik zou daar ook echt wel achter willen komem, dus maybe ooit. Mijn oom heeft wel eens onderzoek gedaan en als we de families bij elkaar bekijken zou er in mijn bloed Spaans, Italiaans, Indonesisch, Duits ja en Vries, maar dat is geen land. Dat zou allemaal naar boven moet komen, maar dat vond ik wel heel veel hahaha


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Oh woow, dat is best wel vreemd denk ik om zo te weten te komen dat je afkomst toch ander is.

    Zelf heb ik eigenlijk niet echt interesse daarin, dus ik denk niet dat ik het zou laten doen, tenzij voor een goede reden ofzo maar die moet ik dan nog verzinnen. (;


    The soul needs autumn.

    Jeetje wat een verhaal.. ik wil onderdaad ook nog eens mij dna testen, misschien dat ik dat binnenkort nog ga doen. Ik weet dat ik Duits en Spaans bloed heb - ik draag zelfs nog de Spaanse achternaam, maar ik weet niks over de Spaanse familie en heb geen idee tot hoever ik Spaans ben. (Heb ik eigenlijk spaanse neefjes en nichtjes? Hebben we tot nu toe alleen maar zonen gehad in de familie waardoor we de naam nog steeds dragen?) Dus ik ben ergens heel benieuwd naar wat er nog meer in zit. Mijn moeder heeft ook verteld dat van mijn Spaanse kant we ook reizigers/zigeuners waren dus er kan nog van alles tussen zitten.


    Slowly, yet surely I am slipping into the role that was made just for me.

    Jezus, wat een verhaal! Zou een film over gemaakt moeten worden, wat intens zeg!

    Edit: en ja, ik zou zo'n test super interessant vinden. Ik heb sowieso naast Nederlands ook Vlaams en Duits bloed vanuit mijn grootouders, maar ben erg benieuwd naar deze herkomsten.

    [ bericht aangepast op 3 juni 2018 - 17:58 ]


    ars moriendi