• Al een tijdje ben ik best wel geïnteresseerd in het idee van Zero Waste. Voor degene die het niet kennen: het is het idee dat je minder tot geen gebruik maakt van verpakkingen, omdat alles verpakt is in overbodig veel plastic. Ik wil graag wat meer hier mee bezig gaan. Helemaal Zero Waste vind ik zelf wat te ver gaan, maar ik probeer al rekening te houden met kleine dingen. Zijn er mensen op Quizlet die dit doen of willen proberen? Wat vinden jullie ervan? Hebben jullie tips?

    Dit is wat ik zelf doe om mijn afval te verminderen:
    - Ik doe mijn fruit en groente niet meer in losse zakjes. Dit is makkelijk omdat ik als ik boodschappen doe alleen voor mezelf haal. Natuurlijk is het wat lastiger als je bijvoorbeeld voor vier personen boontjes moet halen, maar dan zou je eventueel een herbruikbaar zakje mee kunnen nemen.
    - Ik haal grotere verpakkingen van shampoo en zeep, maar zodra dit op is wil ik eigenlijk over gaan stappen naar soap bars.
    - Een broodtrommel ipv broodzakjes als ik brood meeneem.
    - Herbruikbare beker voor onderweg.
    - Zelf tasjes meenemen zodat je geen plastic of papieren tasjes meer hoeft te kopen.

    Plastic is best wel een ding op het moment en ik vind het wel interessant om hier mee bezig te zijn, dus ik ben heel benieuwd hoe dat bij jullie is.


    The soul is like an appendix: I literally don’t even use it.

    Koldovstoretz schreef:
    (...)
    Ik wil heel graag overstappen naar een divacup, maar ik vind het ook best wel scary haha.


    Als ervaringsdeskundige wil ik hier wel eventjes op antwoorden. In het begin is het werkelijk scary af, en bij mij was het ook pijnlijk. (Kan ook zijn omdat ik nog nooit gevreeën heb en geen kinderen gebaard heb.) Maar na een beetje oefening ging het minder pijn doen en zag ik er niet meer uit als een seriemoordenaar, telkens ik mijn cup uitgehaald en schoongemaakt had. Het is echt een kwestie van oefening, meer niet.

    Ik zou ook graag overstappen naar herbruikbaar maandverband, omdat er ik nog steeds maandverband/inlegkruisjes gebruik, omdat het niet 100% lekvrij is bij mij.

    [ bericht aangepast op 17 juni 2018 - 21:19 ]


    Le Beau n’est que la promesse du bonheur | Will you dance, dear Emma? | page 28

    Eiland schreef:
    En hoe doen jullie dat met maandvermand ‘n stuff? Die shit is ook alles behalve goed voor de wereld.


    amaai shiit daar had ik dus nog niet aan gedacht :o maarja wat doe je dan later ook met pampers voor kinderen, met al die superabsorberende parels die biologisch niet afbreekbaar zijn...


    If you want to be strong, learn how to fight alone...

    Morrigann schreef:
    (...)

    Same same. Ik blijf horror scenario's zien dat ik dat ding laat vallen wanneer ik in een openbare WC ben.


    Ja en niet alleen vallen, dat je je handen moet wassen terwijl er ook andere mensen zijn aka blood aka not gonna do that


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    Ristridin schreef:
    (...)

    Ja en niet alleen vallen, dat je je handen moet wassen terwijl er ook andere mensen zijn aka blood aka not gonna do that

    Dat is ook hetgeen dat mij het meest tegenhoudt.
    Ook het feit dat mijn moeder de menopauze voorbij is en laatst al haar maandverband en tampons aan mij heeft gedoneerd. Daar kan ik nog 5 jaar mee verder. Ook zonde om dan weer zo weg te gooien...


    Ik probeer ook mijn steentje bij te dragen waar ik kan!
    - Ik koop niet meer voedsel dan ik ga consumeren. Ik maak ook een meal plan op zondag zodat we op maandag naar de winkel kunnen en daarna normaal niet meer.
    - Ik gebruik altijd een herbruikbare waterfles. Ik heb er een van Nalgene. Deze is BPA-vrij en is gemaakt met een lage carbon-voetafdruk. Dus eco-vriendelijk geproduceerd.
    - Ik gebruik dagelijks een Boc'n Roll. Dat is een herbruikbaar boterhamzakje. Is het wat vies, dan ga je er eens met een natte doek over en het is proper. Heb je hem echt smerig gemaakt, dan gooi je hem in de 30°C was of spoel je hem uit onder de kraan. Een van mijn beste aankopen ooit en zeer eco-vriendelijk omdat ik geen zilverpapier ofzo gebruik. Ik heb geen brooddoos meer want die neemt teveel plaats in beslag, zeker leeg. Dus geen extra plastic. ^^
    - Ik koop geen plastic dozen meer voor voedsel in te bewaren. Ik koop enkel nog glazen dozen indien ik er nieuwe nodig heb. Het is niet enkel duurzamer maar het ziet er ook beter uit. Als je spaghetti opwarmt in zo'n plastic doosje komen er van die vuile randen in te zitten. Ook kan je witte aanslag krijgen van de vaatwasser. Ik ben overtuigd van glazen bokalen voor mijn eten!
    - Als ik groenten en fruit koop, koop ik ze los en steek ik ze niet in een plastic zakje als dat niet nodig is.
    - Ik mix grote en kleine verpakkingen. Ik koop groot als ik de rest gewoon makkelijk kan invriezen. Maar ook wel eens klein om zo geen voedselverspilling te hebben. Want als het verse producten zijn die je niet kan invriezen en je koopt zo'n groot pak dat je alleen of met 2 niet op kan, dan is dat zonde van het eten om het te laten vervallen. Daarbij heb ik op ons appartementje ook gewoon niet voldoende bergruimte om alleen maar grote verpakkingen te kopen.
    - Ik sorteer zo goed mogelijk op ons appartement. Helaas hebben we amper ruimte voor de vuilbakken. Momenteel hebben we een vuilbak voor restafval en PMD. Ons papier en karton doen we op een stapeltje. Als mijn vriend toch eens vergeten is om een zakje of de krat mee te nemen voor de boodschappen, dan neemt hij een kartonnen doosje mee en dan steken we het papier en karton daarin. Dat is net zo gemakkelijk voor de mensen die het papier eens in de maand komen ophalen voor de deur. Bepaalde GFT houden we bij voor de kippen van mijn ouders. Als wij bijvoorbeeld oud brood hebben, laten we dat drogen (want dan schimmelt het niet meer en kan je het langer bijhouden tot het in het eten gaat) en daar zijn de kippen enorm blij mee.
    - Wij nemen altijd (tenzij mijn vriend het vergeet) een krat of een herbruikbare (stevige) zak mee als we gaan winkelen.
    - Ik verleid mezelf niet tot prullen die ik niet nodig heb. Zoveel dingen die je in de winkel ziet zijn wel cute, maar heb je ze echt nodig? Dus nee, ik koop enkel dingen die ik echt nodig heb.
    - Als er een kledingstuk is dat ik niet meer zal dragen, dan leg ik die opzij. Om het half jaar ofzo komt er via de brievenbus een zak binnen om kledij in te steken die op een afgesproken moment opgehaald zal worden door de Kringwinkel. Ofwel geven we die kleding dan aan hen, maar ik ken ook genoeg andere initiatieven die het kunnen gebruiken.

    Tjah, er zullen nog wel dingen zijn die ik nu vergeet. Daarbij gaat zero waste ook zoveel verder dan plastic. Ik zie bijvoorbeeld best veel Youtubers een bidet hebben en veel gaan ook een stap verder en gebruiken herbruikbare doeken om hun intieme delen mee af te vegen na een toiletbezoek. Maar ik heb geen plaats voor een bidet en vind dat op zich ook wel wat vreemd/eng om zelf te hebben en ik ga geen handdoekjes bewaren met de vuiligheid van mezelf of een ander. Dat lijkt me echt gewoon bah...

    Maar ik ben op zich ook wel veel bezig met minimalisme. Ik vind dat zeer goed aansluiten bij de zero waste-gedachte.
    Ik maak me hoogstwaarschijnlijk nog steeds schuldig aan vele dingen, maar toch probeer ik zoveel mogelijk. =)

    [ bericht aangepast op 17 juni 2018 - 23:19 ]


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Ik merk dat ik zelf het meeste moeite heb hiermee op werk, omdat ik daar perse bij iedere klant een papierenzakje en zo mee moet geven en het voelt zo erg als verspilling.


    The soul is like an appendix: I literally don’t even use it.

    Ik ben best milieu bewust denk ik. Ik gebruik altijd broodtrommeltjes en waterflessen en een eigen thermos beker (die kan ne trouwens bij de kiosk ook gebruiken, krijg je zelfs korting!) en ik eet geen beesten omdat dat ook heel slecht voor het milieu is. Daarnaast gebruik ik ook zo’n shampoo bar van Lush (en ik ben er heel tevreden over!) en nog wat meer beauty producten van Lush. Ook heb ik een heleboel stoffen tasjes die ik gebruik voor boodschappen, maar ook als ik ga winkelen.


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    Wat ik ontzettend erg vind van mezelf, is dat ik nog steeds vlees eet. Maar ik kan er precies geen afscheid van nemen.


    Le Beau n’est que la promesse du bonheur | Will you dance, dear Emma? | page 28

    Ik eet nu bijna anderhalf jaar geen vlees meer en het is echt een van de beste keuzes die ik gemaakt heb naar mijn idee. Ik mis het echt absoluut niet en ik ben ook veel meer gaan letten op gezonde voeding en zo, waardoor ik ook nog eens veel beter eet.


    The soul is like an appendix: I literally don’t even use it.

    Wasikowska schreef:
    Wat ik ontzettend erg vind van mezelf, is dat ik nog steeds vlees eet. Maar ik kan er precies geen afscheid van nemen.


    Als je goede vleesvervangers eet smaken ze precies hetzelfde. Een mooie docu over iemand die vegetariër wil worden maar vleesverslaafd is: vleesverlangen


    Als je altijd jong bent, heb je nooit een jeugd.

    Tuurlijk mag je gewoon vlees blijven eten als je dat graag wil, ik houd je niet tegen.


    Als je altijd jong bent, heb je nooit een jeugd.

    Koldovstoretz schreef:
    Ik eet nu bijna anderhalf jaar geen vlees meer en het is echt een van de beste keuzes die ik gemaakt heb naar mijn idee. Ik mis het echt absoluut niet en ik ben ook veel meer gaan letten op gezonde voeding en zo, waardoor ik ook nog eens veel beter eet.

    Ik mis het ook totaal niet. Vind het wel jammer dat uit eten wel een stuk minder leuk is erdoor. En ik vind het heel belangrijk dat ik niet opval, maar dat doe ik hierdoor natuurlijk wel. Ik merk ook dat de zeldzame keren dat ik het wel eet (bv als mijn moeder vlees van haar vriendin heeft gekregen die een Bio boerderij heeft) dat mijn lichaam er echt heftig op reageerde.


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    Wasikowska schreef:
    Wat ik ontzettend erg vind van mezelf, is dat ik nog steeds vlees eet. Maar ik kan er precies geen afscheid van nemen.


    Heel erg herkenbaar, ik ben 2,5 jaar vegetariër geweest, maar werd ongelooflijk vaak ziek/slapjes door vitaminetekorten, ben toen maar weer begonnen met vlees en vis eten.


    wat was dit ookalweer