• Ik ben dus druk bezig met het herschrijven van mijn YA (die ik wil uitgeven) en ik heb eens gekeken wat daarna komt, en...

    1) Wtf een professionele redacteur en/of leeservaringsverslag is duur D: Een arme student als ik heeft daar geen centen voor :/ Heeft iemand hier ervaring mee? Is het het geld waard? Want de goedkoopste beginnen bij +-300 euro en ik wil dat geld ook niet wegsmijten. Zou ik eerst proberen opsturen zonder dat een redacteur ernaar gekeken heeft?

    2) Hebben jullie ervaring met een literair agent? Ik dacht eerst dat het iets typisch was voor Engelstalige shizzle, maar blijkbaar bestaat het hier dus ook. Maak je kans bij een uitgever zonder agent? (Of ja, maw: heb je echt zoveel meer kans met een literaire agent?) En de meeste literaire agenten vragen als betaling pakweg 15 procent van de winst die je maakt, maar hoeveel verwachten ze dan dat je verdient aan een boek? Ik weet dat het heel afhankelijk is van het aantal boeken dat je verkoopt, maar wat is het gemiddelde dan? Want ik had zoiets van 'met 1000 euro kan ik enorm, enorm tevreden zijn', maar dan zou die agent maar 150 euro krijgen en dat is wel echt belabberd weinig. Dus hoe werkt zo'n ding? (Of nemen die agents alleen boeken aan waarvan ze denken dat het überbestellers worden?) Daarnaast: heb ik met een fantasy YA een kans om aangenomen te worden bij een literair agent? En, dit kwam net in me op: zorgt een literair agent ook echt voor meer winst, of is dat bedrag verwaarloosbaar? (je moet hen natuurlijk ook nog betalen)

    3) Bij een uitgever komt er toch ook nog een redacteur aan te pas, toch? Hoeveel veranderingen moet je ongeveer doorvoeren als je aangenomen wordt bij een uitgeverij? Maakt zo'n redacteur ook zelf aanpassingen, of zegt ie gewoon van: dit scheelt eraan, fix het maar. En behoud je zelf ook je vrijheid? Stel bv dat mijn redacteur het einde wil veranderen, maar ik niet, kan ik mijn einde dan behouden zonder mijn contract te verliezen, zeg maar :')

    [ bericht aangepast op 14 aug 2018 - 17:55 ]


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ik heb zelf geen ervaring, maar mijn work-bestie wel! Ze heeft al 3 boeken zelf uitgebracht, een ''roman'' en twee gedichtenbundels. Zij is er morgen weer. Als je tegen die tijd niet genoeg reacties hebt, kan ik haar even navragen hoe dit precies zit :)


    tya

    Welkin schreef:
    Ik heb zelf geen ervaring, maar mijn work-bestie wel! Ze heeft al 3 boeken zelf uitgebracht, een ''roman'' en twee gedichtenbundels. Zij is er morgen weer. Als je tegen die tijd niet genoeg reacties hebt, kan ik haar even navragen hoe dit precies zit :)

    Dat zou vriendelijk zijn (: (Als ze aan self-publishing doet, heeft ze waarschijnlijk wel enkel ervaring met dat eerste)


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Dit moet je even aan Natas vragen, die weet het wel (denk ik)


    It's never gonna happen, Guys.

    Mt want ik vraag me deze zaken ook af!


    A to the Z

    Ik zal later even reageren, dit is inderdaad mijn vakgebied. (:


    Every villain is a hero in his own mind.

    Dat zijn heel interessante vragen en ik heb geen zinnige antwoorden, maar ik kom wel even dit topic in de gaten houden. (nerd)


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Heb je hier iets aan? :'D ik vind de antwoorden van deze persoon erg duidelijk over het uitgeefwereldje.

    Klik

    [ bericht aangepast op 13 aug 2018 - 22:51 ]


    The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.

    Necessity schreef:
    Heb je hier iets aan? :'D ik vind de antwoorden van deze persoon erg duidelijk over het uitgeefwereldje.

    Klik

    Dat is wel een redelijk goede uitleg ja!


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ik volg ook een opleiding tot redacteur dus misschien kan ik ook wat tips geven:

    1) Het is niet per se nodig om iets door een zelfstandige redacteur te laten doen voor je een manuscript opstuurt. Het komt natuurlijk wel goed over als het niet wemelt van de grammatica- en spelfouten, maar niemand verwacht dat het compleet perfect binnenkomt.

    2) Een literair agent (zoals Sebes&Bisseling) neemt in principe alle genres wel aan (ik weet in ieder geval dat ze wel eens iets hebben aangenomen dat best wel op Harry Potter leek), indien ze het erg goed vinden en ze het idee hebben dat er een uitgever in geïnteresseerd zou kunnen zijn. Om een boek rendabel te maken moet de uitgever zo'n 1500-2000 exemplaren van je boek drukken en hopelijk verkopen. Met het laagste royaltypercentage (10%) en een prijs rond de 20 euro, kun je ongeveer uitrekenen wat je daar mee zou kunnen verdienen. Zo'n agent dwingt meestal een voorschot op de royalties af en zal dus zijn best doen om zo'n hoog mogelijk bedrag te krijgen. Bij sommige auteurs loont het voor hen pas echt na een paar boeken.

    3) Hoeveel je moet aanpassen ligt aan de kwaliteit van je werk. Soms vrijwel alleen wat spelfouten en details, soms hele verhaallijnen en karakters. De (acquirerend) redacteur heeft eigenlijk geen tijd om alles voor je te verbeteren, dus meestal wordt er aangegeven wat beter kan, wat vraagtekens oproept en op welke fouten je moet letten. De bureauredactie kan ook over de spelling heen gaan, zeker als de auteur het niet meer ziet.
    De redacteur zal niet zelf het einde voor je herschrijven, maar zal wel met je praten over het beste einde of suggesties doen.

    Als je er samen niet uitkomt, kan het dat er besloten wordt het dan maar niet te doen. Ze weten wel dat ze je niet kunnen dwingen en ook dat schrijvers hechten aan het geschrevene. Als alles goed is, gaat er aan het einde nog controle op fouten overheen van persklaarmakers en correctoren, voor dat het gedrukt wordt.

    [ bericht aangepast op 14 aug 2018 - 16:18 ]


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    ^Dankje, er zit veel nuttige info bij! Wat ik me wel nog steeds afvraag, is of ik beter af zou zijn met of zonder agent. Ze onderhandelen natuurlijk wel over de prijs enzo, maar je moet hen nog steeds betalen, dus ik weet niet of het veel winst zou opleveren.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ja, je bent natuurlijk wel echt een deel van het geld kwijt en je zit bij vervolgboeken toch meestal ook aan ze vast. Toch krijg je er best veel voor terug als onbekende auteur. Ze weten namelijk precies welke redacteur/uitgeverij wat zoekt en zetten je manuscript dus heel gericht uit. Je komt dus niet op de slush pile bij een uitgeverij (wordt vaak door stagiaires doorgepluisd), maar echt in de mailbox van iemand die er eventueel echt iets mee zou kunnen. Daarnaast hebben ze ook eigen promotie en zijn ze trots op de boeken die via hen worden uitgegeven. Dit kan de verkoop natuurlijk ook stimuleren. Dus er zitten ook voordelen aan. Keuze kun je alleen zelf maken natuurlijk


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Ik zal even per puntje antwoorden. (:

    1) Jaa een redacteur is duur. Voor €300 is echt ontzettend goedkoop en dat zou ik zelf al niet eens vertrouwen. Om een voorbeeld te geven: als ik met een debutant aan de slag ga, ben ik er vaak 80 tot 100 uur mee bezig. Dus dan is €1500,00 helemaal niet zo'n gek bedrag, maar het is een enorme smak geld. Dat zou ik dus alleen doen als je in eigen beheer gaat uitgeven. Als ik jou was, zou ik dus niet meteen een redacteur inhuren, maar het eerst gewoon zo aanbieden bij uitgevers.

    Een leesrapport aanvragen kan wel nuttig zijn, dan krijg je wel goed inzicht in de sterke en zwakke punten van je manuscript. Je kunt er de duvel opzeggen dat de redacteur van de uitgeverij waar je het naartoe stuurt dezelfde dingen zal opmerken, en dan ben je die dus al voor. Leesrapporten zijn ook wel beter betaalbaar: ik vraag bijvoorbeeld €200,00 en ik heb er natuurlijk op gelet dat ik niet veel duurder of goedkoper ben dan anderen.

    Voordat je met een redacteur aan de slag gaat, zou ik sowieso bekijken welke boeken hij heeft geredigeerd en eens navraag doen bij de auteurs met wie hij heeft samengewerkt. Want er zijn een aantal 'redacteurs' die alleen een snelle spellingscontrole doen, en als jij iets anders verwacht, zou dat natuurlijk zonde zijn. Ook bij leesrapporten zou ik vragen of je eens een oud leesrapport van ze mag inzien, zodat je een idee hebt wat je kunt verwachten en of je dat je geld waard vindt.

    2) Literaire agenten zijn er niet zo heel veel in Nederland, eigenlijk, omdat het uitgeeflandschap best wel klein is in vergelijking met andere landen. Er zijn er wel een paar, maar die zijn behoorlijk selectief in het aannemen van auteurs, en dan zullen ze inderdaad echt denken dat het bestsellers worden. Voor zover ik weet, richten zij zich vooral op echt literair werk en ik betwijfel of je daar met een fantasy YA terecht kunt.

    Fantasy wordt sowieso niet zoveel uitgegeven in Nederland: veelal bij kleine/middelgrote uitgeverijen waarbij je als auteur een bijdrage betaalt, zoals ik zelf ook heb gedaan met mijn boeken. Dus dat is ook iets wat je zelf moet overwegen, of je het een investering waard vindt.

    3) Geen enkele zichzelf respecterende uitgeverij slaat het redactieproces over, dus er zal altijd een redacteur naar kijken. En als dat niet zo is, is het geen uitgeverij waar je - vind ik - bij zou willen horen, gezien ze hun kwaliteit dus niet bewaken. Hoeveel veranderingen je moet doorvoeren is echt onmogelijk om op voorhand te zeggen. Ik redigeer manuscripten waar ik alleen af en toe een taalfoutje uit moet halen, en er zijn manuscripten die ik zo ongeveer herschrijf. Bij sommige uitgevers heb ik direct contact met de auteurs en gaat zo'n manuscript vier keer heen en weer, waarbij ik opmerkingen plaats en tekstsuggesties doe, en bij andere uitgevers werk ik één keer het hele manuscript door en krijgt de auteur nadien wel te zien wat ik heb aangepast, maar heeft hij daar niet zo veel over te zeggen.
    Het hele redactieproces is een kwestie van geven en nemen, wat vrijheid betreft. Je redacteur zal nooit zelf het einde gaan herschrijven, maar hij kan een einde wel afkeuren en dan zullen jullie samen tot een compromis moeten komen over een nieuw einde.


    Every villain is a hero in his own mind.

    ^Dank je, dat zijn nuttige antwoorden!

    Als je zo'n eigen bijdrage moet doen (wat ik inderdaad wel tegenkom bij verschillende uitgeverijen), verdien je dat geld dan terug? Ik bedoel, je boek kan natuurlijk een gigantische flop worden, maar ik praat over de gemiddelde roman die op die manier uitgegeven wordt.
    Ik sta eigenlijk vrij kritisch tegenover die eigen inbreng, want 1) ik heb ook weer niet zoveel spaarcenten en kan het geld beter bewaren voor nuttigere dingen later 2) mijn ouders zouden me wurgen als ik pakweg 1000 euro (of ja, ik heb al 2000 gezien ook, maar ook waar het onder de 1000 zit, weet niet zo wat het gemiddelde is daarvoor) uitgeef aan een boek. Bovendien... Ik zit ook nog altijd met die angst van 'wat als mijn boek flopt en ik voor niets zoveel geld heb uitgegeven'. Natuurlijk hebben uitgevers diezelfde angst als zij in een nieuw project stappen, maar zij hebben nog andere boeken die het kunnen 'ophalen' zeg maar. Ik zou dat geld helaas wel volledig kwijt zijn en shit man, het gaat toch om veel geld. (Maar ik ben ook wel echt gierig, maar ja #GeenInkomen)


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Hawks schreef:
    ^Dank je, dat zijn nuttige antwoorden!

    Als je zo'n eigen bijdrage moet doen (wat ik inderdaad wel tegenkom bij verschillende uitgeverijen), verdien je dat geld dan terug? Ik bedoel, je boek kan natuurlijk een gigantische flop worden, maar ik praat over de gemiddelde roman die op die manier uitgegeven wordt.
    Ik sta eigenlijk vrij kritisch tegenover die eigen inbreng, want 1) ik heb ook weer niet zoveel spaarcenten en kan het geld beter bewaren voor nuttigere dingen later 2) mijn ouders zouden me wurgen als ik pakweg 1000 euro (of ja, ik heb al 2000 gezien ook, maar ook waar het onder de 1000 zit, weet niet zo wat het gemiddelde is daarvoor) uitgeef aan een boek. Bovendien... Ik zit ook nog altijd met die angst van 'wat als mijn boek flopt en ik voor niets zoveel geld heb uitgegeven'. Natuurlijk hebben uitgevers diezelfde angst als zij in een nieuw project stappen, maar zij hebben nog andere boeken die het kunnen 'ophalen' zeg maar. Ik zou dat geld helaas wel volledig kwijt zijn en shit man, het gaat toch om veel geld. (Maar ik ben ook wel echt gierig, maar ja #GeenInkomen)


    Ik vroeg me precies dezelfde dingen af, haha. Het is denk ik ook afhankelijk van wat je zelf wilt en hoe serieus je bent over een auteur willen worden. Voor mij was het een droom die uitkwam, en ik wist dat ik serieus met schrijven bezig wilde zijn. Dus ik zag die investering niet als 'betalen om een boek te kunnen uitgeven', maar als een investering in mijn schrijverscarrière. De redactie was ontzettend leerzaam, en daarbij heb ik veel meer geleerd dan bij een schrijfopleiding (die ik ook heb gedaan als onderdeel van mijn redactieopleiding), en die kostte net zo veel. Daarnaast staat het natuurlijk goed op je C.V. handig voor een volgend boek - maar dat zijn natuurlijk dingen die je zelf moet afwegen. En natuurlijk zou ik eerst de uitgevers proberen waarbij je niet zelf hoeft in te leggen. Die kans is alleen wat kleiner - maar er zijn zat voorbeelden van mensen die het toch gelukt is.

    Of je het eruit haalt? Ik zal eerlijk zijn - voordat mijn eerste boek uitkwam, had ik de kosten er alweer uit. Bij mijn uitgeverij krijg je het bedrag aan boeken terug, voor mij waren dat ongeveer 85 exemplaren, en als je die verkoopt, dan ben je uit de kosten. Dat vond ik een hele fijne constructie, en ik had zelf al zoveel pre-orders dat ik er boeken bij moest kopen en dus meteen winst kon maken. (:


    Every villain is a hero in his own mind.