• De stelling van deze week luidt:
    Het drinken van alcohol tijdens de zwangerschap moet gelijk worden gesteld aan kindermishandeling

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Een beetje alcohol kan eigenlijk niet zoveel kwaad, maar als je hardcore gaat drinken tijdens de zwangerschap, kunnen er zware complicaties zijn voor je kindje in de ontwikkeling én je kind komt letterlijk verslaafd op de wereld. Maar ik blijf het een moeilijke kwestie vinden, want heel veel moeders drinken niet bewust om hun kind pijn te doen, dus ik weet het niet zo goed. Ik ben sowieso tegen alcohol tijdens de zwangerschap*, maar om het echt een strafbaar feit te maken gaat wel ver. Ik bedoel, ga je een zwangere vrouw aanklagen voor kindermishandeling omdat ze één glaasje wijn drinkt? Waar trek je dan de grens?

    *Sommige wetenschappelijke artikels beweren blijkbaar dat een beetje alcohol tijdens de zwangerschap goed zou zijn, maar omdat de definitie van 'een beetje' enorm afhangt van persoon tot persoon (en als je een beetje toelaat, is de drempel om over te stappen naar heel veel ook lager), ga ik toch voor een nultolerantie

    [ bericht aangepast op 7 okt 2018 - 17:38 ]


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Oneens.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Ik weet niet of ik het onder het kopje kindermishandeling zou plaatsen, maar ik vind wel dat er strenger opgetreden mag worden tegen drinken, roken en drugs gebruiken tijdens een zwangerschap. Als je met een slok op achter het stuur plaatsneemt breng je net zo goed andere levens in gevaar, dat is ook zo als je blijft drinken/roken in de negen maanden dat je zwanger bent. Ik heb op internet genoeg gezien over baby's die verslaafd en met afkickverschijnselen ter wereld komen en kinderen die fetal alcohol syndrome oplopen. Dat is onder geen omstandigheid oké.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Oneens. De stelling geeft namelijk niet aan of het bewust gebeurt of niet. Het zou nogal oneerlijk zijn als je als vrouw drinkt tijdens je zwangerschap, maar daar op dat moment nog niet van op de hoogte was. Dan krijg je meteen Jeugdzorg op je af terwijl je er niets van wist en het anders misschien niet gedaan zou hebben.
    Overigens is het heel erg moeilijk om dat te controleren. Een beetje bewuste moeder drinkt tijdens het zwanger willen worden sowieso niet of veel minder en ook tijdens de zwangerschap is het beter om zoveel mogelijk te minderen. Maar hoe wil je dat controleren? Daarbij zijn er tal van ziektes die geen aanwijsbare oorzaak hebben en het gebruik van alcohol vergroot alleen het risico op complicaties, maar veroorzaakt ze niet per definitie meteen. Terwijl dat wel het geval is bij het, bewust of onbewust, fysiek of mentaal mishandelen van een kind.


    Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes

    Ik vind het echt vreselijk als ik een zwangere vrouw zie roken of drinken. En met roken heb ik dan nog enigszins begrip omdat ik weet hoe moeilijk het is om te stoppen, en dat ik ze dan het voordeel van de twijfel geef omdat het probably een slipup is. Maar drinken vind ik gewoon nooit oke, ik vind drinken bij een zwangerschap hetzelfde als drinken achter het stuur.


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.

    Mishandeling vind ik geen gepaste benaming, maar er mag wel strenger mag worden opgetreden. Dat er meer kenbaar wordt gemaakt wat de gevolgen zijn. Hulp met stoppen toegankelijker maken d.m.v. campagnes, in samenwerking met huisartsen gynaecologen etc.


    26 - 02 - '16

    Ik vind wel dat er enig soort straf of waarschuwing bij moet zijn, maar zo heftig als gelijk staan aan kindermishandeling vind ik overdreven


    “Normality is a paved road: It’s comfortable to walk, but no flowers grow on it.” –Vincent Van Gogh

    Straffen of gelijkstellen aan kindermishandeling? Absoluut niet. Het enige wat je dan krijgt denk ik is dat het een taboe onderwerp wordt waar niet over gepraat wordt want het wordt 'illegaal'. Mensen leren dan zich ervoor te schamen en blijven het stiekem toch wel doen.
    Ik denk dat er juist veel moet worden ingezet op preventie en voorlichting. Dat mensen leren hoe slecht het voor de baby is en dat ze steun kunnen krijgen om het te laten liggen (dan denk ik niet alleen aan alcohol maar ook aan roken, want ineens afkicken is natuurlijk een flinke opgave). Dat mensen niet gezegd wordt 'je moet het laten liggen want anders bega je een misdrijf' maar dat ze zelf de keuze maken omdat ze genoeg voorlichting hebben over waarom het slecht is en zelf gemotiveerd zijn om het niet te nemen.


    The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.

    Eens en oneens.
    Oneens omdat soms een vrouw niet weet dat ze zwanger is (als ze onregelmatig is) .
    + kindermishandeling is een zwaar woord wat niet zomaar gebruikt mag worden.

    Maar ik ben het zeker eens dat als een zwangere vrouw alcohol misbruikt deze zeker een straf moet krijgen! En als het kindje met een alcoholverslaving geboren word of er problemen zijn met het kindje ten gevolge van alcoholmisbruik tijdens de zwangerschap, zou het kindje weg moeten genomen worden!
    Dat doen ze ook bij drugs...