• ...naast je liefde aan Q natuurlijk!

    Ik ga morgen voor het eerst bloed doneren en ik moet eerlijk zeggen dat ik er best wel een beetje zenuwachtig voor ben. Ik ben al door de keuring heen, dus het is morgen een final check en dan wordt er 0.5L uit mijn lichaam gepompt.
    Naast dat ik vanaf morgen dus bloeddonor ben, sta ik ook al geregistreerd als orgaandonor en stamceldonor.

    Zijn er hier nog meer donoren? Mensen met ervaringen? Mensen die donoren kennen? Of ben je juist helemaal tegen doneren?
    Share your experiences/thoughts/opinions/questions! ^^

    [ bericht aangepast op 7 okt 2018 - 19:24 ]


    From these ashes, I will rise

    Wat goed! Ik denk niet dat ik in staat ben om bloed te doneren (nooit getest oid maar gok lagere bloeddruk of whatever) dus ik ga me daar ook nooit aan wagen. Maar ik ben wel gewoon orgaandonor.

    Wat goed! Zelf ben ik ook orgaandonor. Ik zou wel bloed enzo willen doneren, maar dan moet je 50 kg wegen, en met mijn kleine gestalte heb ik dat nog niet gehaald... ;')


    Good people are like candles, they burn themselves up to give others light

    Goed bezig!

    Ik wilde het heel erg graag maar mag het helaas niet. Mijn vader is wel bloeddonor geweest heel erg lang maar gestopt toen hij erachter kwam dat zijn bloed dus soort van verkocht werd. Het bloed wat je donneerd komt in een algemeen bloedbank achtig iets terecht. Ziekenhuizen betalen dus voor het gratis afgegeefde bloed om het te mogen hebben. correct me if i'm wrong. Dit is wat ik gehoord hebt. Mijn vader vond het niet kunnen dat de mensen achter dat bedrijf dus flink geld verdient terwijl hij gratis bloed afstaat en is dus gestopt.

    Ik ben wel orgaandonor maar dan wel tot beperkte maten. Mijn longen mogen helaas niet de rest wel, maar ik wil wel herkenbaar blijven voor nabestaanden .


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Ik word al kriegel bij het idee, ik vind bloedprikken al verschikkelijk. Ik ben niet tegen doneren tho, alleen heb het idee dat ze zodra ze mijn bloed hebben afgenomen het gelijk weer terug moeten doen omdat ik flauw val ofzo :')


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.

    JudithSuzann schreef:
    Wat goed! Zelf ben ik ook orgaandonor. Ik zou wel bloed enzo willen doneren, maar dan moet je 50 kg wegen, en met mijn kleine gestalte heb ik dat nog niet gehaald... ;')

    Dit. :') Ik wilde stamceldonor worden, maar ik schommel altijd rond de 50 kgs en het is dus niet zeker of ik dat wel mag. En voor organen sta ik nu nog op optie 3 (nabestaanden die mogen kiezen), maar ik wil het nog aanpassen naar optie 1 (volgens mij was het 1). c;


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Wat goed van je!
    Ik ben zelf orgaan- en stamceldonor en een tijdje bloeddonor geweest, maar door te lage bloedsuikers mocht ik bijna nooit bloed geven dus ze hadden helaas niet veel aan mij haha!


    but do you feel held by him? — does he feel like home to you? ( Anatomy » Midsommar )

    Ik doneer bloed, plasma en haren (oké, dit was een keer, maar ik plan het misschien nog eens te doen als mijn haren lang genoeg zijn) en ik sta geregistreerd als orgaandonor (:
    Heel tof dat je bloed gaat geven! Niet te zenuwachtig zijn, het is eig echt twee keer niks (gewoon zorgen dat je niet op lege maag gaat en niet te snel opstaat, haha)

    [ bericht aangepast op 7 okt 2018 - 19:56 ]


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Aii, wat balen voor de mensen met een te laag gewicht! Dat soort dingen heb je soms jammer genoeg niet in de hand :/

    IrishNialler schreef:
    Goed bezig!

    Ik wilde het heel erg graag maar mag het helaas niet. Mijn vader is wel bloeddonor geweest heel erg lang maar gestopt toen hij erachter kwam dat zijn bloed dus soort van verkocht werd. Het bloed wat je donneerd komt in een algemeen bloedbank achtig iets terecht. Ziekenhuizen betalen dus voor het gratis afgegeefde bloed om het te mogen hebben. correct me if i'm wrong. Dit is wat ik gehoord hebt. Mijn vader vond het niet kunnen dat de mensen achter dat bedrijf dus flink geld verdient terwijl hij gratis bloed afstaat en is dus gestopt.

    Oh daar twijfel ik ook niet aan, ga er maar vanuit dat een ziekenhuis moet betalen voor een zakje bloed. Ik ben bij de eerste screening op 5 verschillende ziekten gescreend, er is een uitgebreid lichamelijk onderzoek gedaan en bij elke keer dat ik bloed geef komt er opnieuw een uitgebreid onderzoek bij en wordt er op (volgens mij) nog 2 ziekten gescreend. Dan nog materiaalkosten, arbeidskosten (want er zijn artsen/verplegers nodig), transportkosten en opslagkosten berekenen en je komt op een behoorlijk hoog bedrag voor bloed dat je maar 3 keer per jaar kan geven. Dan zijn er nog mensen die de bloedbank actueel houden, informatie uitwisselen, bijleren over de mogelijkheden en onderzoek uitvoeren over het verbeteren van het proces. Het bloed wordt overigens niet alleen voor mensen die het acuut nodig hebben gebruikt, maar soms worden er ook delen meegenomen in een onderzoek.
    Ik denk alleen niet dat het een vetpot is. Ik ken verder alleen de dierenkant, waarbij een eigenaar zo duizend(en) euro's kan neerleggen als de kat een bloedtransplantatie krijgt, terwijl datzelfde bloed wordt verzameld bij katten van de kliniek zelf. Denk echter maar niet dat dierenartsen in Porsche's rondrijden, al die kosten krijgen ze er ook wel echt uit.

    Maar dat is natuurlijk uiteindelijk gewoon een overweging die iedereen voor zichzelf moet maken. Uiteindelijk blijft het je eigen lichaam en je bent gelukkig niemand iets verplicht ^^


    From these ashes, I will rise

    Ik ben gedeeltelijk orgaandonor. Nog geen bloeddonor, maar wil dat wel gaan doen. Is vrij easy, aangezien het hier bijna op de hoek zit :')


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Ik ben bloeddonor (B+)


    26 - 02 - '16

    Ik ben orgaandonor (uitzondering hoornvlies & huid) en verder niks eigenlijk. Bloeddonor zou ik op zich wel willen, maar vind dat ook wel eng.


    "Nice is different than good." CORPSEHUSBAND > SCORPIO

    Ik ben bloeddonor en orgaandonor. Ik moet wel zeggen dat ik vorige keer bijna helemaal weggedraaid was, maar ja, op de warmste dag van het jaar geef je beter geen bloed. :')


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Feinics schreef:
    Aii, wat balen voor de mensen met een te laag gewicht! Dat soort dingen heb je soms jammer genoeg niet in de hand :/
    (...)
    Oh daar twijfel ik ook niet aan, ga er maar vanuit dat een ziekenhuis moet betalen voor een zakje bloed. Ik ben bij de eerste screening op 5 verschillende ziekten gescreend, er is een uitgebreid lichamelijk onderzoek gedaan en bij elke keer dat ik bloed geef komt er opnieuw een uitgebreid onderzoek bij en wordt er op (volgens mij) nog 2 ziekten gescreend. Dan nog materiaalkosten, arbeidskosten (want er zijn artsen/verplegers nodig), transportkosten en opslagkosten berekenen en je komt op een behoorlijk hoog bedrag voor bloed dat je maar 3 keer per jaar kan geven. Dan zijn er nog mensen die de bloedbank actueel houden, informatie uitwisselen, bijleren over de mogelijkheden en onderzoek uitvoeren over het verbeteren van het proces. Het bloed wordt overigens niet alleen voor mensen die het acuut nodig hebben gebruikt, maar soms worden er ook delen meegenomen in een onderzoek.
    Ik denk alleen niet dat het een vetpot is. Ik ken verder alleen de dierenkant, waarbij een eigenaar zo duizend(en) euro's kan neerleggen als de kat een bloedtransplantatie krijgt, terwijl datzelfde bloed wordt verzameld bij katten van de kliniek zelf. Denk echter maar niet dat dierenartsen in Porsche's rondrijden, al die kosten krijgen ze er ook wel echt uit.

    Maar dat is natuurlijk uiteindelijk gewoon een overweging die iedereen voor zichzelf moet maken. Uiteindelijk blijft het je eigen lichaam en je bent gelukkig niemand iets verplicht ^^


    In die zin heb je zeker een zeer goed punt waar ik zelf niet bij heb stil gestaan. Al was het volgens mij toen m'n vader stopte dat er ook een halve rel was met iets van fraude en shit :)

    Maar als ik het wel mocht had ik het denk toch wel gedaan omdat als ik het nodig heb het ook graag wil


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Ik probeer regelmatig plasma en bloed te doneren. =)


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Yo, ik dacht dat het misschien wel leuk was om een update te geven over vandaag, voor de mensen die nog twijfelen of ze bloed willen doneren ^^

    Lichamelijk onderzoek ging nu behoorlijk rap, alle moeilijke vragen waren vorige keer al gesteld en er was niet veel veranderd sinds toen. Mijn HB (hemoglobine) was 8.6 (mag niet lager zijn dan 7.6 voor bloed geven) wat dus hartstikke goed was. Mijn bloeddruk was wel wat hoog, maar dat wijdde zowel de arts als ik aan het feit dat ik wel een beetje zenuwachtig was. Het daadwerkelijk bloed nemen werd door een hele fijne man gedaan, die echt z'n tijd voor mij heeft genomen omdat ik voor de eerste keer was. Hij bleef ook continu controleren of ik me nog comfortabel voelde en of legde alles uit wat hij deed. Nu heb ik de nare eigenschap dat naalden/infusen bij mij pijn blijven doen als ze zijn ingebracht. Voelt alsof er continu door kleine naaldjes op die plek worden geprikt, maar geeft meer licht ongemak dan dat het echt vervelend is (volgens een verpleegkundige heeft 5-10% van de patiënten deze issue). Ik heb dat de man ook verteld, waardoor hij ook elke keer checkte of de pijn me niet teveel werd.
    Na het prikken nog heel even een dizzy spell gehad, maar was ook zo voorbij. Na eventjes wat thee te drinken en een roze koek te hebben gegeten, ben ik samen met een vriendin naar mijn huis gefietst. Daar hadden mijn geweldige huisgenoten besloten dat we die avond pasta met spinazie (want ijzer) aten en een toetje moesten hebben (want suiker). Dus dat was ontzettend lief ^^
    Nu voel ik me alleen een beetje brak, alsof mijn wekker een uur te vroeg is afgegaan. Maar verder vrijwel geen last gehad ^^


    From these ashes, I will rise