• Hoi allemaal, ik vermoed dat de meeste Nederlandse gebruikers het wel mee gekregen hebben.

    Toch moest ik er een topic voor aanmaken. In Utrecht is vanochtend geschoten. Hierbij zijn 3 doden en 9 gewonden (waarvan 3 kritiek).

    Voor meer nieuws of om up to date te blijven:

    https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4646226/schietpartij-utrecht-gewonden-gemeld

    Ik hoop dat alle Quizletters die daar wonen of waren allemaal veilig zijn en dat hun familie en vrienden dit ook zijn.

    Ik vind het ontzettend naar voor de familie van de getroffenen en ik hoop oprecht dat ze de dader snel hebben.

    Toen ik hiervan hoorde kreeg ik een hartverzakking. Mijn beste vriendin zit namelijk daar. Gelukkig was ze op school en mochten ze school niet verlaten. Jeetje wat een opluchting was dat zeg!


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Ik was op de Uithof, waar alle gebouwen op lock down gingen. Om tien voor half 4 kregen we het verlossende woord dat we de deur weer uit konden. Nu ben ik zo'n tien minuten thuis en echt doodmoe. De sfeer was zo ontzettend gespannen, de BHVer was al aan het voorbereiden op noodsituaties en we wisten gewoon helemaal niets.
    Wel heel veel lieve en bezorgde appjes gekregen van mensen.


    From these ashes, I will rise

    Feinics schreef:
    Ik was op de Uithof, waar alle gebouwen op lock down gingen. Om tien voor half 4 kregen we het verlossende woord dat we de deur weer uit konden. Nu ben ik zo'n tien minuten thuis en echt doodmoe. De sfeer was zo ontzettend gespannen, de BHVer was al aan het voorbereiden op noodsituaties en we wisten gewoon helemaal niets.
    Wel heel veel lieve en bezorgde appjes gekregen van mensen.


    De vriendin van mij werd vis speakers op de hoogte gehouden en was ook bij de Uithof.

    Wat ontzettend naar dat dat zo slecht dan eigenlijk was. Het lijkt me een nare en enge situatie en dan helemaal als je niks hoort. Wel goed dat de BHV aan het voorbereiden was want je weet het nooit.

    Maar vooral fijn dat je veilig thuis bent, dat is het belangrijkste.


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Pfff, ik heb nog best wel wat in Utrecht rondgereisd terwijl dit hele gedoe bezig was.
    Zat tot 12 uur nog op de Uithof, maar moest toen naar centraal station, omdat ik daar vlakbij een afspraak had bij de gemeente. Blijf het lichtelijk bijzonder vinden dat dat gebouw niet op slot ging en ik om half 2 gewoon nog met de trein naar huis kon. Maar voelde de spanning wel heel erg toen ik op het station op mn moeder stond te wachten en later ook nog een telefoontje kreeg van iemand die bij het gesprek aanwezig zou zijn, maar niet kon/wilde komen vanwege de hele situatie.
    Ben erg blij dat ik veilig ben thuis gekomen en niet nog op de Uithof zat toen alles op slot ging.


    Stenenlikker

    Hephaistion schreef:
    Pfff, ik heb nog best wel wat in Utrecht rondgereisd terwijl dit hele gedoe bezig was.
    Zat tot 12 uur nog op de Uithof, maar moest toen naar centraal station, omdat ik daar vlakbij een afspraak had bij de gemeente. Blijf het lichtelijk bijzonder vinden dat dat gebouw niet op slot ging en ik om half 2 gewoon nog met de trein naar huis kon. Maar voelde de spanning wel heel erg toen ik op het station op mn moeder stond te wachten en later ook nog een telefoontje kreeg van iemand die bij het gesprek aanwezig zou zijn, maar niet kon/wilde komen vanwege de hele situatie.
    Ben erg blij dat ik veilig ben thuis gekomen en niet nog op de Uithof zat toen alles op slot ging.


    Jeetje dat is raar. Ikzelf zou echt gedacht hebben, jammer voor de gemeente maar mijn veiligheid gaat voor.
    Heel raar dat ze niet dicht gaan.

    In ieder geval fijn dat je veilig thuis bent en inderdaad niet op slot zat, want dat is best naar lijkt mij.
    Maar anderzijds lijkt het mij dood eng om rond te lopen terwijl de dader ook rond loopt.


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Een docent van mij zat dus in die tram op het moment dat er geschoten werd. Hij heeft zijn ooggetuigenverhaal verteld op NPO Radio 1.

    Dat is best wel heel bizar.


    En verder: ik vind het heel erg dat het gebeurd is. Echt waar. Maar ik vind dat de media een beetje mag dimmen op dat moment. Volgens mij werd er alleen maar angst gezaaid terwijl er helemaal niets bekend was. Er werden berichten op Facebook gedeeld met informatie die niet klopte, screenshots van appgesprekken waarin onwaarheden verteld werden. Dat is gewoon angstzaaien.

    Er gingen zoveel verhalen, foto's etc. etc. rond.
    Echt waar, focus je op dat soort momenten op berichten van de politie en andere officiële instanties. Niet op media die aan het speculeren zijn en correcties moeten doen.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    De verdachte is aangehouden, melden ze net via de liveblog.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Derks schreef:
    Een docent van mij zat dus in die tram op het moment dat er geschoten werd. Hij heeft zijn ooggetuigenverhaal verteld op NPO Radio 1.

    Dat is best wel heel bizar.


    En verder: ik vind het heel erg dat het gebeurd is. Echt waar. Maar ik vind dat de media een beetje mag dimmen op dat moment. Volgens mij werd er alleen maar angst gezaaid terwijl er helemaal niets bekend was. Er werden berichten op Facebook gedeeld met informatie die niet klopte, screenshots van appgesprekken waarin onwaarheden verteld werden. Dat is gewoon angstzaaien.

    Er gingen zoveel verhalen, foto's etc. etc. rond.
    Echt waar, focus je op dat soort momenten op berichten van de politie en andere officiële instanties. Niet op media die aan het speculeren zijn en correcties moeten doen.


    Klopt, dat viel mij ook op. Er werd heel veel paniek gezaaid. Ik begon ook pas echt nerveus te worden toen ik berichten in app groepen las, die zich daarop baseerden. Gelukkig zat er in één van die groepen iemand die bij veel berichten riep dat ze niet echt waren.
    Toen ik naar de bus liep om naar utrecht centraal te gaan, voelde ik me helemaal niet angstig, al wist ik toen ook niet dat de dader nog rondliep.


    Stenenlikker

    Ik was niet thuis, maar vriendinnen van mij mochten idd ook niet van de Uithof/roc af.
    Verder snap ik echt wel dat de situatie ernstig is, maar vind het zo extra als mensen zich vervolgens op 'veilig' gaan zetten op Facebook... Vooral wanneer ik weet dat die mensen niet eens in Utrecht waren (cat)


    There are poems inside of you that paper can't handle

    Hephaistion schreef:
    (...)

    Klopt, dat viel mij ook op. Er werd heel veel paniek gezaaid. Ik begon ook pas echt nerveus te worden toen ik berichten in app groepen las, die zich daarop baseerden. Gelukkig zat er in één van die groepen iemand die bij veel berichten riep dat ze niet echt waren.
    Toen ik naar de bus liep om naar utrecht centraal te gaan, voelde ik me helemaal niet angstig, al wist ik toen ook niet dat de dader nog rondliep.


    Ik zit in een appgroep met """"vrienden"""" die bijna allemaal in Utrecht studeren.
    Daar begon iemand met "Everyone okay?"
    Een aantal mensen stuurden vraagtekens.
    "Ja de terroristische aanslag in Utrecht!"
    "OMG, BEN IK VEILIG IN DOORN?"
    "Er zijn doden gevallen!"
    "Omg wat erg nu ook al in Utrecht."
    "Komt sowieso door Christchurch."
    "Ik zit op de Uithof en de universiteit is locked down. Ik heb geen lunch mee."
    "Ohmygod er heeft iemand geschoten!"
    "Ik zit in Delft dus ik ben veilig."
    "DREIGINGSNIVEAU IS 5 HELP"

    En allemaal speculaties over de dader en het motief van de dader etc. etc.

    Dus ik zei:
    'Volg de berichtgeving van de politie Utrecht/politie Nederland. Niet de media die net zo weinig weten als wij en alleen maar aan het speculeren zijn.'
    "JA ALS JIJ IN UTRECHT HAD GEWEEST HAD JE OOK WEL ANDERS GEREAGEERD ALS JE EEN AANSLAG MEE ZOU MAKEN."
    "ALLE TREINEN ZIJN EEN CHAOS EN HEEL HOOG CATHARIJNE HEEFT ZIJN DEUREN GESLOTEN"
    "ZE ZIJN OP MEER PLAATSEN AAN HET SCHIETEN."

    'Jongens, doe eens rustig. Volgens de politie is er maar één incident.'
    "KIJK DIT IS DE MAN OM WIE HET GAAT *stuurt fake news foto uit 2017 die vaker gebruikt wordt*"
    "OMG WAT ENG"
    "Een vriendin dr moeder werkt in het UMC en die zegt dat het heel heftig is."

    'Volgens mij maken ze het groter dan dat het is. Ja, tuurlijk is het erg dat er in een tram geschoten is. Maar er vinden in bijvoorbeeld Amsterdam en Brabant vaker liquidaties plaats die tot doden leiden en dan gaat het ook niet zo wild in de media. Nu is het een keer overdag in Utrecht (waar ook vaker schietpartijen zijn) en het hele land is in rep en roer en er wordt allemaal fake news verspreid.'
    "Dat is 's nachts en niet buiten een bar. De dader reed vlak na het schieten weg in een auto die niet ver weg stond dus het lijkt gepland."
    "Tuurlijk is het gepland, ze hebben het perfecte moment gekozen met de bomvolle trams vlak na de stakingen."

    'Jongens, ze houden rekening met een terroristisch motief. Dus dat is nog niet eens bevestigd. Het kan ook in familiaire sfeer liggen.'
    "HOU JE MOND JIJ BENT NIET IN UTRECHT IEDEREEN IS HIER HELEMAAL IN SHOCK."

    Jup. Angst zaaien. Dat doen de media op dit soort momenten. Ugh.
    En dan wordt iedereen boos op mij 😂


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Fenrys schreef:
    Ik was niet thuis, maar vriendinnen van mij mochten idd ook niet van de Uithof/roc af.
    Verder snap ik echt wel dat de situatie ernstig is, maar vind het zo extra als mensen zich vervolgens op 'veilig' gaan zetten op Facebook... Vooral wanneer ik weet dat die mensen niet eens in Utrecht waren (cat)


    Ik vond het ik ben veilig juist een goed iets. Natuurlijk als je er niet bent is het pure onzin. Maar die vriendin van mij, ik vond het fijn dat ze veilig was om dat te lezen.


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Derks schreef:
    (...)

    Ik zit in een appgroep met """"vrienden"""" die bijna allemaal in Utrecht studeren.
    Daar begon iemand met "Everyone okay?"
    Een aantal mensen stuurden vraagtekens.
    "Ja de terroristische aanslag in Utrecht!"
    "OMG, BEN IK VEILIG IN DOORN?"
    "Er zijn doden gevallen!"
    "Omg wat erg nu ook al in Utrecht."
    "Komt sowieso door Christchurch."
    "Ik zit op de Uithof en de universiteit is locked down. Ik heb geen lunch mee."
    "Ohmygod er heeft iemand geschoten!"
    "Ik zit in Delft dus ik ben veilig."
    "DREIGINGSNIVEAU IS 5 HELP"

    En allemaal speculaties over de dader en het motief van de dader etc. etc.

    Dus ik zei:
    'Volg de berichtgeving van de politie Utrecht/politie Nederland. Niet de media die net zo weinig weten als wij en alleen maar aan het speculeren zijn.'
    "JA ALS JIJ IN UTRECHT HAD GEWEEST HAD JE OOK WEL ANDERS GEREAGEERD ALS JE EEN AANSLAG MEE ZOU MAKEN."
    "ALLE TREINEN ZIJN EEN CHAOS EN HEEL HOOG CATHARIJNE HEEFT ZIJN DEUREN GESLOTEN"
    "ZE ZIJN OP MEER PLAATSEN AAN HET SCHIETEN."

    'Jongens, doe eens rustig. Volgens de politie is er maar één incident.'
    "KIJK DIT IS DE MAN OM WIE HET GAAT *stuurt fake news foto uit 2017 die vaker gebruikt wordt*"
    "OMG WAT ENG"
    "Een vriendin dr moeder werkt in het UMC en die zegt dat het heel heftig is."

    'Volgens mij maken ze het groter dan dat het is. Ja, tuurlijk is het erg dat er in een tram geschoten is. Maar er vinden in bijvoorbeeld Amsterdam en Brabant vaker liquidaties plaats die tot doden leiden en dan gaat het ook niet zo wild in de media. Nu is het een keer overdag in Utrecht (waar ook vaker schietpartijen zijn) en het hele land is in rep en roer en er wordt allemaal fake news verspreid.'
    "Dat is 's nachts en niet buiten een bar. De dader reed vlak na het schieten weg in een auto die niet ver weg stond dus het lijkt gepland."
    "Tuurlijk is het gepland, ze hebben het perfecte moment gekozen met de bomvolle trams vlak na de stakingen."

    'Jongens, ze houden rekening met een terroristisch motief. Dus dat is nog niet eens bevestigd. Het kan ook in familiaire sfeer liggen.'
    "HOU JE MOND JIJ BENT NIET IN UTRECHT IEDEREEN IS HIER HELEMAAL IN SHOCK."

    Jup. Angst zaaien. Dat doen de media op dit soort momenten. Ugh.
    En dan wordt iedereen boos op mij 😂


    Ugh. Kijk, ik begrijp de angst. En ik hoop dat iedereen op Q en in de omgeving van Q-users oké is, en dit zijn enorm erge dingen die nooit zouden mogen gebeuren. Drie doden zijn er drie te veel.
    Maar toen er een jaar of drie geleden in Brussel een aanslag was, was het letterlijk hetzelfde. Dat mensen in paniek geraken als ze die aanslag daadwerkelijk méémaken is logisch. Maar als je op het moment van een aanslag in een geheel ander deel van de stad zat, heeft het echt geen zin tegen anderen te zeggen hoe erg het was. "Ik ben oké/ik was in een ander deel vd stad" volstaat dan echt wel, Jezus. Ik weet natuurlijk niet of al je vrienden exact op die plaats waren waar er geschoten werd, maar het zou me verbazen. Kudos to you dat je hen op wat feiten probeerde te wijzen.

    Enerzijds vind ik het jammer dat ik zo reageer, want er zou geen haar op mijn hoofd gestaan hebben dat zo reageerde na die aanslag in Parijs in 2015, maar dit soort erger maken van de situatie helpt écht niet. Er zijn al drie mensen dood, het is zo al erg genoeg.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Of de mensen die zeggen I cheated death want ik werk normaal in Utrecht. Terwijl het ook een compleet ander deel van de stad is. Ik snap dat het dichtbij komt en het overal had kunnen gebeuren, maar dat deed het niet. You didn't cheat death :')


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.

    Derks schreef:
    (...)

    Ik zit in een appgroep met """"vrienden"""" die bijna allemaal in Utrecht studeren.
    Daar begon iemand met "Everyone okay?"
    Een aantal mensen stuurden vraagtekens.
    "Ja de terroristische aanslag in Utrecht!"
    "OMG, BEN IK VEILIG IN DOORN?"
    "Er zijn doden gevallen!"
    "Omg wat erg nu ook al in Utrecht."
    "Komt sowieso door Christchurch."
    "Ik zit op de Uithof en de universiteit is locked down. Ik heb geen lunch mee."
    "Ohmygod er heeft iemand geschoten!"
    "Ik zit in Delft dus ik ben veilig."
    "DREIGINGSNIVEAU IS 5 HELP"

    En allemaal speculaties over de dader en het motief van de dader etc. etc.

    Dus ik zei:
    'Volg de berichtgeving van de politie Utrecht/politie Nederland. Niet de media die net zo weinig weten als wij en alleen maar aan het speculeren zijn.'
    "JA ALS JIJ IN UTRECHT HAD GEWEEST HAD JE OOK WEL ANDERS GEREAGEERD ALS JE EEN AANSLAG MEE ZOU MAKEN."
    "ALLE TREINEN ZIJN EEN CHAOS EN HEEL HOOG CATHARIJNE HEEFT ZIJN DEUREN GESLOTEN"
    "ZE ZIJN OP MEER PLAATSEN AAN HET SCHIETEN."

    'Jongens, doe eens rustig. Volgens de politie is er maar één incident.'
    "KIJK DIT IS DE MAN OM WIE HET GAAT *stuurt fake news foto uit 2017 die vaker gebruikt wordt*"
    "OMG WAT ENG"
    "Een vriendin dr moeder werkt in het UMC en die zegt dat het heel heftig is."

    'Volgens mij maken ze het groter dan dat het is. Ja, tuurlijk is het erg dat er in een tram geschoten is. Maar er vinden in bijvoorbeeld Amsterdam en Brabant vaker liquidaties plaats die tot doden leiden en dan gaat het ook niet zo wild in de media. Nu is het een keer overdag in Utrecht (waar ook vaker schietpartijen zijn) en het hele land is in rep en roer en er wordt allemaal fake news verspreid.'
    "Dat is 's nachts en niet buiten een bar. De dader reed vlak na het schieten weg in een auto die niet ver weg stond dus het lijkt gepland."
    "Tuurlijk is het gepland, ze hebben het perfecte moment gekozen met de bomvolle trams vlak na de stakingen."

    'Jongens, ze houden rekening met een terroristisch motief. Dus dat is nog niet eens bevestigd. Het kan ook in familiaire sfeer liggen.'
    "HOU JE MOND JIJ BENT NIET IN UTRECHT IEDEREEN IS HIER HELEMAAL IN SHOCK."

    Jup. Angst zaaien. Dat doen de media op dit soort momenten. Ugh.
    En dan wordt iedereen boos op mij 😂

    "Ben ik veilig in Doorn" hou op hoor xD


    There are poems inside of you that paper can't handle

    Staubsauger schreef:
    Of de mensen die zeggen I cheated death want ik werk normaal in Utrecht. Terwijl het ook een compleet ander deel van de stad is. Ik snap dat het dichtbij komt en het overal had kunnen gebeuren, maar dat deed het niet. You didn't cheat death :')


    Of van die "Ik ben vorig jaar of 20 jaar geleden op dat plein in Utrecht geweest. komt wel heel dichtbij zo." Of "Een kennis van mij haar hond deed eens zijn behoeften daar op het plein, komt wel erg dichtbij zo." dat soort reacties vind ik ook flauw.


    Take me with you my dark prince, the last dance belongs to you.

    Der_Tod schreef:
    (...)

    Of van die "Ik ben vorig jaar of 20 jaar geleden op dat plein in Utrecht geweest. komt wel heel dichtbij zo." Of "Een kennis van mij haar hond deed eens zijn behoeften daar op het plein, komt wel erg dichtbij zo." dat soort reacties vind ik ook flauw.


    Zelfs de normaal neem ik die tram naar werk vind ik al een beetje cru eigenlijk. De inzittenden van die tram hebben gevaar voor eigen leven gehad. Buitenom de inzittenden van die tram de politie en de hulpverleners heeft eigenlijk niemand direct gevaar gelopen. Het advies om binnen te blijven kwam omdat ze dachten dat er meerdere schietincidenten plaats vonden, maar dit was niet het geval. Er zijn zelfs mensen boos geworden op social media omdat niet genoeg mensen vroegen of het goed met ze ging omdat ze in Utrecht werken/wonen/waren. Ik snap niet zo goed hoe mensen een aanslag zo kunnen neerzetten dat ze er alsnog slachtoffer van zijn geworden. (Ik wil niet zeggen dat het niet eng is of dichtbij komt, heel Nederland is er enorm van geschrokken, maar er zijn echte slachtoffers gevallen en er zijn mensen een geliefde kwijt geraakt. So jus have some respect for them.)


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.