• De meest besproken documentaire wereldwijd afgelopen maanden. Hierin vertellen Wade Robson en James Safechuck hun getuigenissen over de seksuele misbruik die zij als kind meemaakten met de wereldberoemde popster Micheal Jackson. Er is een grote controversie rond deze documentaire. Er zijn positieve, maar ook zeer veel negatieve reacties errond.
    Wie heeft er allemaal ondertussen deze documentaire gezien?

    Wade Robson, Dan Reed (regisseur) en James Safechuck

    De documentaire kan je nog hier bekijken via VRT.be of VPRO.
    Let op: nog maar 3 dagen beschikbaar! Bekijk hem dus snel als je hem nog wil zien via deze sites.
    Het duurt in totaal 4 uur, dus je moet er zeker wat tijd voor vrijmaken. En je moet beide delen hebben gezien, om echt een beeld te hebben.
    Iedereen is uiteraard vrij om het al dan niet te geloven. Als je twijfels hebt over de getuigenissen, mag je ze zeker ook uitspreken, maar ik wil wel vragen goed na te denken over hoe en wat je het neerschrijft. Seksueel misbruik komt zéér vaak voor, dus vergeet niet dat mensen die dit meemaakten dit ook kunnen lezen. Het wordt veel verzwegen en een van de grootste redenen is de angst niet geloofd te worden.

    Er kunnen goede punten zijn voor twijfel, ik weet het niet. Ik ben ze in ieder geval niet tegengekomen. Maar haal er aub niet de kleinste dingen eruit, want die zorgen ervoor dat slachtoffers van seksueel misbruik meer worden ontmoedigd erover te praten/hulp te zoeken. Ik bedoel dat mensen soms (onbewust) achter alles wel iets zoeken om in twijfel te trekken, ook bij dingen die eigenlijk logisch zijn.

    Wat denken jullie erover (na het zien ervan)? Ben je anders gaan kijken naar MJ?
    Aan de fans onder ons, hoe staan jullie hier tegenover?

    Ik geef later mijn eigen mening erover, nu is het wat laat op de avond.
    Één ding dat ik wel al kwijt wil: ik geloof hen en enorme respect dat zij met dit verhaal naar buiten durven te komen.


    Ik wil een tuin vol egels

    Ik heb de documentaire niet gezien, maar wil het wel gaan kijken. Al moet ik zeggen dat ik al wel mijn mening over MJ heb, hoor. Oké zijn muziek was goed, maar ik vond het altijd al een engerd en er gingen al langer geruchten over hem rond. En waar rook is is vuur denk ik altijd, vooral als het niet één maar meerderen zijn die met dit verhaal komen. Heel knap dat ze hun verhalen durven te delen.


    “Libraries were full of ideas—perhaps the most dangerous and powerful of all weapons.” - Throne of Glass

    Ik heb de documentaire niet gezien, ik kan me geen 4 uur focussen om het te kijken.

    Ik las vandaag wel een artikel over een kritische journalist die een heel grote "fout" in de documentaire aan de kaak stelde bij de regisseur en die reageerde daar heel nonchalant/vreemd op.

    Zal eens kijken of ik de link kan vinden.
    Gevonden, klik

    [ bericht aangepast op 4 april 2019 - 23:26 ]


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Zelf doe ik hier geen 'oordeel' over, behalve het feit dat de media te veel dingen uit proporties kan / gaat halen als ze er een kaskraker in zien. Ze weten dat mensen het zien en hun aandacht trekt. Media weet je gedachten / meningen te vormen en omvormen, dus kijk uit met wat je gelooft. Niet alles is wat je daadwerkelijk ziet.
          Voor de rest als ik muziek luister, doe ik het puur voor de muziek en niet voor de artiest. Ik ga mij pas verdiepen in de artiest als het echt mijn aandacht heeft getrokken.

    [ bericht aangepast op 5 april 2019 - 8:00 ]


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Ik heb hem niet gekeken en ben niet zozeer een fan.
    Echter vind ik het wel goed dat ze er mee gekomen maar ik vind het gek dat er weer een docu over moet komen. MJ is dood, of het nou gebeurd is of niet het is heel naar maar ik vind het ook naar voor nabestaanden. Zij kunnen nooit verhaal halen bij hem. Hij kan hier niet op reageren.

    Waarom moet dit zo uitvergroot worden als hij dood is. Dit had ook prima in stilte gekunt. Ja ik begrijp dat het een bekendheid is, maar ergens vind ik dit een roep om aandacht. (Aandacht voor dit onderwerp en bespreekbaarheid is zeker goed maar ik vind dit een beetje achter de rug om)


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    lovelyreads schreef:
    Ik heb de documentaire niet gezien, maar wil het wel gaan kijken. Al moet ik zeggen dat ik al wel mijn mening over MJ heb, hoor. Oké zijn muziek was goed, maar ik vond het altijd al een engerd en er gingen al langer geruchten over hem rond. En waar rook is is vuur denk ik altijd, vooral als het niet één maar meerderen zijn die met dit verhaal komen. Heel knap dat ze hun verhalen durven te delen.
    Ja, toen ik er vroeger over hoorde, dacht ik ook al dat het wel waar zou zijn, maar gaf er verder geen aandacht aan. Inderdaad, ik vind het nogal kort door de bocht dat mensen roepen dat ze MJ aanklaagden voor het geld. Zonder deze docu had ik het ook nog geloofwaardig gevonden als ik me zou hebben verdiept in de verhalen van de voorgaanden die MJ hadden aangeklaagd.
    Derks schreef:
    Ik heb de documentaire niet gezien, ik kan me geen 4 uur focussen om het te kijken.

    Ik las vandaag wel een artikel over een kritische journalist die een heel grote "fout" in de documentaire aan de kaak stelde bij de regisseur en die reageerde daar heel nonchalant/vreemd op.

    Zal eens kijken of ik de link kan vinden.
    Gevonden, klik
    Dat is wel objectieve fout. Dat is jammer, want zeker als je een docu wil uitbrengen, moet je je bronnen nagaan. Wel is het makkelijk je te vergissen van tijd, dus maakt niet dat het feit niet is gebeurd.

    (Toevallig keek ik even terug naar een oud gesprek van een vriendin. Ik dacht van "Ik heb haar al sinds vorige zomer niet gesproken". Schrok ik even dat het eigenlijk al sinds de zomer van 2017 was... :') Zo zie je maar hoe makkelijk men kan vergissen van tijd.)
    Maar zeker bij dit voorval dat al 20 jaar geleden is en dus de herinnering vaag kan zijn (mogelijk door verdringing) + waarbij je als kind niet altijd de tijd in de gaten houd.

    Ik vind niet per sé dat hij er vreemd op reageert. Ik vermoed dat hij veel haatreacties krijgt en als hij zich gaat excuseren, springen die haters nog meer op hem met "Zie je wel, hij geeft toe dat ie een leugenaar is!". Ik zou als hem het eerlijk toegeven, maar zonder je nederig te stellen door sorry te zeggen. Het nederig opstellen gaat haters alleen het gevoel geven dat ze gelijk hebben (dat er helemaal niets is gebeurd) en de mensen die achter hem staan kunnen teleurgesteld geraken.


    Ik wil een tuin vol egels

    Gwisin schreef:
    Zelf doe ik hier geen 'oordeel' over, behalve het feit dat de media te veel dingen uit proporties kan / gaat halen als ze er een kaskraker in zien. Ze weten dat mensen het zien en hun aandacht trekt. Media weet je gedachten / meningen te vormen en omvormen, dus kijk uit met wat je gelooft. Niet alles is wat je daadwerkelijk ziet.
          Voor de rest als ik muziek luister, doe ik het puur voor de muziek en niet voor de artiest. Ik ga mij pas verdiepen in de artiest als het echt mijn aandacht heeft getrokken.
    Dat klopt zeker wat je zegt over de media, ugh. Zelf let ik er wel mee op wat ik wel of niet geloof. Het maakt hen echt niet uit of ze nu MJ of de slachtoffers en regisseur in een slecht daglicht zetten ermee, als het maar kliks oplevert. Het maakt hen niet uit of het feiten zijn of speculaties, als het artikel kliks oplevert, plaatsen ze het.

    Ik ben ook van mening dat je gewoon het product van de persoon apart kan zien van de persoon die het heeft gemaakt. Ik vind niet dat men ineens niet meer naar MJ zouden mogen luisteren. Ze mogen van mij nog altijd fan zijn van zijn muziek, maar ontken zijn daden niet als ze waar zijn (in mijn ogen zijn ze dus wel waar).
    Waar ik van zucht zijn de (diehard-)fans die hem blindelings verdedigen. Vooral als ze niet eens naar de kant van de slachtoffers hebben geluisterd. Maar ik denk dat hun empathie helemaal uitgeschakeld is als het gaat om mensen die "tegen" hun idool zijn.
    IrishNialler schreef:
    Ik heb hem niet gekeken en ben niet zozeer een fan.
    Echter vind ik het wel goed dat ze er mee gekomen maar ik vind het gek dat er weer een docu over moet komen. MJ is dood, of het nou gebeurd is of niet het is heel naar maar ik vind het ook naar voor nabestaanden. Zij kunnen nooit verhaal halen bij hem. Hij kan hier niet op reageren.

    Waarom moet dit zo uitvergroot worden als hij dood is. Dit had ook prima in stilte gekunt. Ja ik begrijp dat het een bekendheid is, maar ergens vind ik dit een roep om aandacht. (Aandacht voor dit onderwerp en bespreekbaarheid is zeker goed maar ik vind dit een beetje achter de rug om)

    Een beetje cru om te zeggen misschien, maar ik vind het vooral goed dat er nu een docu is uitgekomen hierover die over een bekend persoon gaat. Het werpt inzicht op machtsmisbruik en brainwashing. Hun dader was een zeer geliefd, wereldberoemd en steenrijke popster. Die op tv heel lief kon praten en lachen en mensen gelukkig maakte met zijn leuke en inspirerende liedjes. Een van de triestige dingen vond ik dan ook dat de slachtoffers in hun eentje voor zichzelf moesten opkomen tegen iemand die een enorm grote fan-base had en allesbehalve leek op een crimineel. Naast een heleboel emotionele steun voor hem die de aanklagers bang maakten, had hij ook sterke advocaten door zijn grote bankrekening.
    In de docu laten ze zien wat een advocaat van hem publiekelijk zei en daar werd ik toch een beetje boos van. Hij dreigde dat ze er alles aan zouden elke aanklager financieel en juridsch neer te halen. Daar gaat het toch niet om?? Het gaat om gerechtigheid! De advocaten stelden daarom een schikking voor. Dit hield in dat de slachtoffers een som geld aannamen zodat er geen zaak volgt. De aanklagers namen dit aan en uiteraard was dit voor de verdedigers van MJ dé reden van de aanklacht: geld. Echter is het begrijpelijk dat ze het geld aannamen... Een zaak kost énorm veel én duurt jaren én is niet te onderschatten emotioneel vermoeiend tegen een berg "topadvocaten". MJ kon zoveel advocaten optrommelen als hij wilde, daar had hij toch genoeg geld voor. De slachtoffers daarentegen.. Ik week misschien wat af.

    Mensen denken bij misdadigers altijd aan mannen met enge boze gezichten die zich asociaal en agressief gedragen. Terwijl goedvoorkomende, intelligente, "lieve" mensen (man of vrouw, volwassene, bejaarde of zelfs kind/tiener) net zo goed misdadigers kunnen zijn.

    Over dat hij niet meer kan reageren en over zijn nabestaanden zal ik later reageren, want dat vind ik ook een goed punt om over te hebben. ^^


    Ik wil een tuin vol egels

    Mag ik even kudo's geven aan jullie over hoe volwassen jullie in gesprek gaan over zo'n beladen onderwerp? (flower)

    Rubin schreef:
    (...) Dat is wel objectieve fout. Dat is jammer, want zeker als je een docu wil uitbrengen, moet je je bronnen nagaan. Wel is het makkelijk je te vergissen van tijd, dus maakt niet dat het feit niet is gebeurd.

    (Toevallig keek ik even terug naar een oud gesprek van een vriendin. Ik dacht van "Ik heb haar al sinds vorige zomer niet gesproken". Schrok ik even dat het eigenlijk al sinds de zomer van 2017 was... :') Zo zie je maar hoe makkelijk men kan vergissen van tijd.)
    Maar zeker bij dit voorval dat al 20 jaar geleden is en dus de herinnering vaag kan zijn (mogelijk door verdringing) + waarbij je als kind niet altijd de tijd in de gaten houd.

    Ik vind niet per sé dat hij er vreemd op reageert. Ik vermoed dat hij veel haatreacties krijgt en als hij zich gaat excuseren, springen die haters nog meer op hem met "Zie je wel, hij geeft toe dat ie een leugenaar is!". Ik zou als hem het eerlijk toegeven, maar zonder je nederig te stellen door sorry te zeggen. Het nederig opstellen gaat haters alleen het gevoel geven dat ze gelijk hebben (dat er helemaal niets is gebeurd) en de mensen die achter hem staan kunnen teleurgesteld geraken.


    Daar zit zeker wat in, ja. Maar het is op zich wel vreemd gezien van de leeftijd van de jongens tegen die tijd - die op die leeftijd niet meer gebruikt zouden worden omdat ze te volwassen zouden worden. Er wordt gezegd dat er in de documentaire een aantal keer duidelijk werd gemaakt van hoe jong ze waren en dat het bij 16+ ofzoiets niet meer kon.

    Maar goed, ik heb de documentaire niet gezien dus ik mag er eigenlijk niet over oordelen. Vind dit echter wel wat vreemd (maar heb het niet met m'n eigen ogen gezien dus ik houd vanaf nu m'n mond)


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Derks schreef:
    (...)

    Daar zit zeker wat in, ja. Maar het is op zich wel vreemd gezien van de leeftijd van de jongens tegen die tijd - die op die leeftijd niet meer gebruikt zouden worden omdat ze te volwassen zouden worden. Er wordt gezegd dat er in de documentaire een aantal keer duidelijk werd gemaakt van hoe jong ze waren en dat het bij 16+ ofzoiets niet meer kon.

    Maar goed, ik heb de documentaire niet gezien dus ik mag er eigenlijk niet over oordelen. Vind dit echter wel wat vreemd (maar heb het niet met m'n eigen ogen gezien dus ik houd vanaf nu m'n mond)

    Ik heb het laatst tijdens psychologie les gehad over herinneringen en je kunt je niet alleen van tijd 'vergissen', maar ook van context en plaats onder anderen. Ik denk dat die fout de echtheid misschien net kracht bijzet, want ik vermoed dat als je zoiets zou 'verzinnen voor het geld', je ook even zou checken of alles wel klopt.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Het is inderdaad zo dat vergissingen in herinneringen het verhaal niet minder betrouwbaar maken (zeker niet als er zo lang overheen is gegaan). Ik studeer psychologie en verdiep me sterk in misbruik. Of een verhaal wel of geen vergissingen heeft zegt weinig, wel bijvoorbeeld of het verhaal consistent is, de wijze waarop het verteld wordt, wat men zich wel of juist niet herinnert en waar de aandacht naar gaat.


    Los van alle media aandacht en het feit dat het over MJ gaat vind ik dat deze documentaire misbruik op een sterke manier inzichtelijk maakt en ik hoop dat mensen zo leren dat het veel complexer is dan wij vaak dneken.

    Ik heb de docu ook niet gezien, maar eigenlijk geloof ik ook niet dat het echt waar is. Ik denk dat Micheal zelf eigenlijk nog een kind was, aangezien hij bijna zijn hele jeugd heeft moeten overslaan. En is hij niet jarenlang onderzocht door allerlei instanties en uiteindelijk onschuldig verklaard? (Dit zal in de docu wel genoemd worden, plus redenen waarom hij onschuldig is bevonden en dit volgens de tegenpartij niet klopt, dus ik ga er verder ook niet op in)
    Tbh vind ik het gewoon raar dat de media tegenwoordig zoveel invloed heeft dat letterlijk iedereen een beschuldiging kan uitspreken en heel iemands leven verwoest is, voordat er ook maar een aanklacht is ingediend. Nu wil ik niet advocaat van de duivel spelen, maar waarom denken mensen niet meer na en wacht bijna niemand meer tot een officieel onderzoek het tegendeel heeft bewezen of tot de beschuldigd juist geverifieerd is? Juist omdat dat in dit geval moeilijk meer gaat, vind ik het zo'n twisted iets. Zijn muziek en merchandise in de ban doen op basis van een beschuldiging in een documentaire is gewoon verkeerd in mijn ogen.

    Daarnaast heb ik inmiddels wel een artikel gelezen van het zoontje van Micheal's hairstylist destijds (of zoiets) en hij ontkent stellig dat er ooit ook maar iets raars is gebeurd in de tijd die hij met Micheal heeft doorgebracht. (Als iemand interesse heeft, kan ik wel kijken of ik het nog ergens kan vinden)

    Begrijp me niet verkeerd: als het echt waar is, dan is het vreselijk.
    Ik ben nooit fan van Micheal geweest, maar dat neemt niet weg dat ik hier alsnog enigszins sceptisch naar kijk. Misschien klinkt dit heel hard om te zeggen, maar bij beschuldigingen van een publiek figuur heb ik gewoon geleerd niet automatisch aan te nemen wat er beweerd wordt. En dat typ ik echt met een enorm schuldgevoel, maar er zijn nu eenmaal mensen die hier misbruik van gemaakt hebben en dat is ten koste gegaan van daadwerkelijke slachtoffers.


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Seriously? Dit vind ik dus echt zielig van ze.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Gwisin schreef:
    Seriously? Dit vind ik dus echt zielig van ze.


    Ik woon in Best en kan je vertellen dat er héél veel negatieve reacties/gezeik/gezeur is gekomen na deze documentaire. Dus ik begrijp dat je als bedrijf dan denkt: ‘hé, misschien moeten we hier iets mee’.


    Sorna schreef:
    (...)
    Ik woon in Best en kan je vertellen dat er héél veel negatieve reacties/gezeik/gezeur is gekomen na deze documentaire. Dus ik begrijp dat je als bedrijf dan denkt: ‘hé, misschien moeten we hier iets mee’.

    Well, natuurlijk snap ik het vanuit hun standpunt. Het was meer tegenover de mensen die er zo erg om klagen bedoeld dat het beeld wordt weggehaald. Ze moeten zich vast erg trots voelen dat ze dat voor elkaar hebben gekregen.
          Het is best dat er over gepraat wordt en je er een mening over klaar hebt, maar er is een verschil tussen je mening uiten en het gewoonweg verpesten voor anderen. Persoonlijk denk ik tevens dat die docu veel oude koeien uit de sloot gaat halen.

    [ bericht aangepast op 7 april 2019 - 17:49 ]


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Gwisin schreef:
    (...)
    Well, natuurlijk snap ik het vanuit hun standpunt. Het was meer tegenover de mensen die er zo erg om klagen bedoeld dat het beeld wordt weggehaald. Ze moeten zich vast erg trots voelen dat ze dat voor elkaar hebben gekregen.
          Het is best dat er over gepraat wordt en je er een mening over klaar hebt, maar er is een verschil tussen je mening uiten en het gewoonweg verpesten voor anderen. Persoonlijk denk ik tevens dat die docu veel oude koeien uit de sloot gaat halen.


    Ik snap beide kanten. Als je persoonlijke ervaring hebt met zo’n verschrikkelijk iets en/of die documentaire raakt je heel erg, dan snap ik dat je niet iedere dag langs zo’n gigantisch beeld wilt rijden.

    Ik denk dat dit zo’n klassiek iets is van: wat je ook doet, je doet het nooit goed.