• Heey iedereen,

    Ik wil dit jaar graag mijn rijbewijs zeker halen. Ik woon in België. De rijscholen hier zijn namelijk tot 17 uur open om 16 uur kun je ten laatste theorie examen afleggen. Wat al lastig is want ik werk tot half 5. En in het weekend zijn die gesloten. Nu is mijn vraag omdat ik aan het rondzoeken ben op internet of er in Nederland geen rijscholen de theorie niet doen in het weekend of langer in de week? Ik heb wel nog veel verlofdagen over die ga ik er zeker voor gebruiken ;)

    Bedankt allemaal al


    I love Cameron Bright,Nick Jonas,Joe Jonas,Kevin Jonas,

    Mijn rijbewijs heb ik alweer 4 0_0 jaar geleden behaald ik weet nog dat mijn rijlessen voornamelijk overdag waren maar soms ook in de avond omdat je dat ook moet leren.
    Ik geloof tot een uur of 8 ofzo, maar ik denk dat er vast rijscholen zijn tot laat evenals theorie les.

    Ik denk dat je het beste in jou omgeving kan zoeken, ik kan namelijk wel wat rijscholen opzoeken, maar waarschijnlijk rijden die niet waar jij woont =)


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    IrishNialler schreef:
    Mijn rijbewijs heb ik alweer 4 0_0 jaar geleden behaald ik weet nog dat mijn rijlessen voornamelijk overdag waren maar soms ook in de avond omdat je dat ook moet leren.
    Ik geloof tot een uur of 8 ofzo, maar ik denk dat er vast rijscholen zijn tot laat evenals theorie les.

    Ik denk dat je het beste in jou omgeving kan zoeken, ik kan namelijk wel wat rijscholen opzoeken, maar waarschijnlijk rijden die niet waar jij woont =)


    Wel omdat mijn plan anders zou zijn moest ik daar lessen kunnen volgen in Nederland
    en of mijn theorie makkelijker kan halen daar. Dan zou het voor mij ideal zijn.
    Ik woon in Oost-vlaanderen dicht bij de kante van Gent en Brussel. Dus zal een rijschool voor theorie
    iets in de buurt moeten zijn voor mij. Pratijk zou ik dan in Belgie gewoon doen.
    Ik weet niet wat het verschil is met Nederland natuurlijk. Is het makkelijker en goedkoper?
    Is het open in de weekends? Dan vind ik het ook intersant. Dan kan ik naar Nederland eens gaan voor te proberen
    in overleg met mijn vriend en ouders. :) Bedankt al om mij iets te laten weten.


    I love Cameron Bright,Nick Jonas,Joe Jonas,Kevin Jonas,

    Wij doen alleen geen theorie bij een rijschool maar via het CBR, de grote overkoepelende bedoeling waar je al je rij-examens aflegt. Theorie en praktijk voor like, alles. Of zij ook 's avonds kunnen weet ik zo 1-2-3 niet, was vorig jaar wel een proef mee maar weet niet wat daar verder mee gebeurd is. Ik weet ook niet of je daar examen kan doen als je niet in Nederland woont eigenlijk


    If a writer falls in love with you, you can never die

    Spotgaai schreef:
    Wij doen alleen geen theorie bij een rijschool maar via het CBR, de grote overkoepelende bedoeling waar je al je rij-examens aflegt. Theorie en praktijk voor like, alles. Of zij ook 's avonds kunnen weet ik zo 1-2-3 niet, was vorig jaar wel een proef mee maar weet niet wat daar verder mee gebeurd is. Ik weet ook niet of je daar examen kan doen als je niet in Nederland woont eigenlijk


    Ja daar dacht ik dus ook aan. Kan zijn van niet. Ma wil dat allemaal gewoon eens weten.
    Moest het zijn dat ik mijn theorie hier in Belgie niet haal moet ik dat wel anders kunnen doen. :)


    I love Cameron Bright,Nick Jonas,Joe Jonas,Kevin Jonas,

    Ik weet inderdaad niet of het kan.

    wat ik nog weet is het volgende :

    - Je kiest een rijschool:
    Dit is afhankelijk van je budget, wensen qua auto etc. Hierbij maak je de afspraak
    De ene rijschool rijdt wel tot laat de ander niet. Ik vermoed dat een gemiddelde rijschool tot een uur of 9 rijd afhankelijk van de seizoenen denk ik.
    Weekend rijden kan zeker ook in Nederland.

    - Je kiest hoe je je theorie wilt:
    Je kunt kiezen voor lessen theorie of zelfstudie.
    Bij de lessen ga je dus naar een locatie en hier krijg je een paar lessen theorie.
    Ik heb dit zelf gedaan en als prettig ervaren omdat je alles kunt vragen.
    Je kunt ook kiezen om zelfstudie te doen dus op je laptop met boek en dan alles te doen of een spoedcursus.
    Bij een spoedcursus krijg je alles in een paar uur erin gestampt.

    - Je theorie examen:
    Het CBR regelt dit, dit duurt vaak lang en je gaat dan met je instructeur naar de betreffende locatie.
    Hier zit je in een zaal en met een tablet beantwoord je de vragen. Naderhand hoor je of je geslaagd bent.

    - Je tussentijdse toets:
    Je tussentijdse toets weet ik niet of het verplicht is maar zelf vond ik het wel fijn. Je rijd met een instructeur van het CBR een rondje.
    Als je bepaalde speciale handelingen goed doet, krijg je daarvan je vrijstelling op het rijexamen. Je hoort hierbij wat er verbeterd moet worden
    om je examen te behalen. Zelf vond ik dit fijn zodat je weet hoe het examen gaat.

    - Je praktijk examen:
    Op een afgesproken tijd en locatie ga je naar een CBR locatie, vaak een andere dan de theorie.
    Hier heb je een gesprek met zowel je instructeur als examinator. Deze stapt bij je in en soms de instructeur ook en je gaat rijden.
    je voert de opdrachten uit die hij wilt dat je doet. Na een rust moment hoor je of je geslaagd bent.


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    IrishNialler schreef:
    Ik weet inderdaad niet of het kan.

    wat ik nog weet is het volgende :

    - Je kiest een rijschool:
    Dit is afhankelijk van je budget, wensen qua auto etc. Hierbij maak je de afspraak
    De ene rijschool rijdt wel tot laat de ander niet. Ik vermoed dat een gemiddelde rijschool tot een uur of 9 rijd afhankelijk van de seizoenen denk ik.
    Weekend rijden kan zeker ook in Nederland.

    - Je kiest hoe je je theorie wilt:
    Je kunt kiezen voor lessen theorie of zelfstudie.
    Bij de lessen ga je dus naar een locatie en hier krijg je een paar lessen theorie.
    Ik heb dit zelf gedaan en als prettig ervaren omdat je alles kunt vragen.
    Je kunt ook kiezen om zelfstudie te doen dus op je laptop met boek en dan alles te doen of een spoedcursus.
    Bij een spoedcursus krijg je alles in een paar uur erin gestampt.

    - Je theorie examen:
    Het CBR regelt dit, dit duurt vaak lang en je gaat dan met je instructeur naar de betreffende locatie.
    Hier zit je in een zaal en met een tablet beantwoord je de vragen. Naderhand hoor je of je geslaagd bent.

    - Je tussentijdse toets:
    Je tussentijdse toets weet ik niet of het verplicht is maar zelf vond ik het wel fijn. Je rijd met een instructeur van het CBR een rondje.
    Als je bepaalde speciale handelingen goed doet, krijg je daarvan je vrijstelling op het rijexamen. Je hoort hierbij wat er verbeterd moet worden
    om je examen te behalen. Zelf vond ik dit fijn zodat je weet hoe het examen gaat.

    - Je praktijk examen:
    Op een afgesproken tijd en locatie ga je naar een CBR locatie, vaak een andere dan de theorie.
    Hier heb je een gesprek met zowel je instructeur als examinator. Deze stapt bij je in en soms de instructeur ook en je gaat rijden.
    je voert de opdrachten uit die hij wilt dat je doet. Na een rust moment hoor je of je geslaagd bent.


    Achzo. Het is voornamelijk voor mijn theorie. Ik heb wel eens gehoord dat ze in Brussel nog steeds met het oudde systeem bezig zijn.
    Dus dat er eigelijk nog altijd 1 fout punt van je vraag afgetrokken word.
    Hier bij ons is dat als je vijf zware fouten hebt vijf punten er af. En bij de lichte 1.


    I love Cameron Bright,Nick Jonas,Joe Jonas,Kevin Jonas,

    GossipGirl21 schreef:
    (...)

    Achzo. Het is voornamelijk voor mijn theorie. Ik heb wel eens gehoord dat ze in Brussel nog steeds met het oudde systeem bezig zijn.
    Dus dat er eigelijk nog altijd 1 fout punt van je vraag afgetrokken word.
    Hier bij ons is dat als je vijf zware fouten hebt vijf punten er af. En bij de lichte 1.


    Ik weet ook niet of alle systemen hetzelfde zijn en qua verkeersregels het zelfde is als in BelgiË

    Zo moet ik altijd bedenken als ik in België op kamp ga, dat de stoplichten altijd net wat anders werken.
    Dus als je linksaf wilt dat je dan moet voorsorteren bij de weg van rechtdoor en moet wachten tot de andere kant voorbij is.


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    IrishNialler schreef:
    (...)

    Ik weet ook niet of alle systemen hetzelfde zijn en qua verkeersregels het zelfde is als in BelgiË

    Zo moet ik altijd bedenken als ik in België op kamp ga, dat de stoplichten altijd net wat anders werken.
    Dus als je linksaf wilt dat je dan moet voorsorteren bij de weg van rechtdoor en moet wachten tot de andere kant voorbij is.


    Dit is bij sommige stoplichten in Nederland hetzelfde.

    Als je de overweging maakt om je theorie in Nederland te halen, zou ik op de website van het CBR kijken of simpelweg bellen (dan weet je het precies) of dat überhaupt mag (aangezien je in een ander land woont). Het is namelijk zo dat je bij je eigen gemeente je rijbewijs aan moet vragen en aangezien je niet in een Nederlandse gemeente staat ingeschreven, kan dat nog wel eens onmogelijk zijn.


    IrishNialler schreef:
    (...)

    Ik weet ook niet of alle systemen hetzelfde zijn en qua verkeersregels het zelfde is als in BelgiË

    Zo moet ik altijd bedenken als ik in België op kamp ga, dat de stoplichten altijd net wat anders werken.
    Dus als je linksaf wilt dat je dan moet voorsorteren bij de weg van rechtdoor en moet wachten tot de andere kant voorbij is.


    Dat is niet erg. Het is al lief en leuk dat er veel mensen hier op reageren : )
    Zo ben ik iets dichter bij mijn doel. Ja dat is hier in Belgie.


    I love Cameron Bright,Nick Jonas,Joe Jonas,Kevin Jonas,

    Misschien kan de website van het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheid) je helpen met je vragen. Als je online de antwoorden niet kunt vinden kun je misschien eens naar ze mailen of bellen (Naar Nederland moet je eerst 0031 in toetsen).

    Veel succes! Ik hoop dat je er uitkomt (:


    If you don't understand my silence, you will never understand my words.

    Caraval schreef:
    (...)

    Dit is bij sommige stoplichten in Nederland hetzelfde.

    Als je de overweging maakt om je theorie in Nederland te halen, zou ik op de website van het CBR kijken of simpelweg bellen (dan weet je het precies) of dat überhaupt mag (aangezien je in een ander land woont). Het is namelijk zo dat je bij je eigen gemeente je rijbewijs aan moet vragen en aangezien je niet in een Nederlandse gemeente staat ingeschreven, kan dat nog wel eens onmogelijk zijn.


    Ach toch? Goed om te weten :) Ja daar had ik ook al aan gedacht. Waarschijnlijk gaat dat zelfs niet mogelijk zijn.
    Ma ja dan probeer ik het gewoon hier in Belgie nog een paar keren :)
    Zal er wel eens door zijn e :) In Brussel is het ook het nieuwe systeem.


    I love Cameron Bright,Nick Jonas,Joe Jonas,Kevin Jonas,

    Tragically schreef:
    Misschien kan de website van het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheid) je helpen met je vragen. Als je online de antwoorden niet kunt vinden kun je misschien eens naar ze mailen of bellen (Naar Nederland moet je eerst 0031 in toetsen).

    Veel succes! Ik hoop dat je er uitkomt (:


    Dankje. Ja ik hoop het ook want wil er nu echt eens tijd voor maken.
    Had het beter gedaan als ik nog op school zat ofzo.


    I love Cameron Bright,Nick Jonas,Joe Jonas,Kevin Jonas,

    GossipGirl21 schreef:
    (...)

    Ach toch? Goed om te weten :) Ja daar had ik ook al aan gedacht. Waarschijnlijk gaat dat zelfs niet mogelijk zijn.
    Ma ja dan probeer ik het gewoon hier in Belgie nog een paar keren :)
    Zal er wel eens door zijn e :) In Brussel is het ook het nieuwe systeem.


    Ik heb even gegoogled op 'mag je als Belg in Nederland je rijbewijs halen?' en dit is een greep uit de antwoorden (verschillende websites) :
    — U kunt uw rijbewijs alleen aanvragen in het land waar u uw gebruikelijke woonplaats heeft. Dat betekent dat u daar ten minste 185 dagen per kalenderjaar doorbrengt om persoonlijke of beroepsredenen.
    — Voor de toelating tot het theorie-examen raadpleegt het CBR de in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens ingeschreven persoonsgegevens van de aanvrager.
    — Mocht je nou denken, ik ga lekker goedkoop afrijden in België. Dat zit er waarschijnlijk niet in. Nederlanders mogen daar niet zomaar rijexamen doen, daarvoor moet bij je de zuiderburen ingeschreven staan. "Je rijdt af in het land waar je ingeschreven staat", zegt Huyskens. "Wel is het zo dat rijbewijzen in heel Europa geldig zijn."

    Ik denk dat je het dus toch gewoon in België zal moeten halen.


    Op de website van de kbc kan je, je theorie oefenen (België). Hun testen sluiten enorm dicht aan bij het uiteindelijke examen. Zelfde soort vragen, zelfde beoordeling, etc. Enorm handig!


    You can't keep dancing with the devil and ask why you're still in hell

    Caricia schreef:
    Op de website van de kbc kan je, je theorie oefenen (België). Hun testen sluiten enorm dicht aan bij het uiteindelijke examen. Zelfde soort vragen, zelfde beoordeling, etc. Enorm handig!


    Dat heb ik op mijn gsm ook staan. Probeer ik ook elke dag te doen. Heb twee theorieboeken waar ik uit leer. Dus is heel handig ;) die app ja vind da ook goed kun je je fouten meteen zien en zien of je geslaagd bent. Ben vorige week dinsdag geweest naar theorie had 20 op 50 ma vorig jaar had ik zes keren geweest dat ik er eigelijk twee keren ver door kon zijn. Nu vrijdag ga ik weer. Ik ga blijven proberen ;)


    I love Cameron Bright,Nick Jonas,Joe Jonas,Kevin Jonas,