• Beste users

    Zoals jullie misschien gemerkt hebben, is het bèta-team de afgelopen jaren geslonken tot één persoon. We kunnen uiteraard niet alles wat achter de schermen gebeurd is schetsen omwille van Quizlets privacyregels, maar het komt er ongeveer op neer dat heel het bèta-team wilde stoppen. Mezelf inclusief. We hebben maandenlange discussies gevoerd over de toekomst van ons team, maar zijn daar niet veel wijzer uit geworden. Vandaar wil ik aan jullie vragen hoe jullie tegenover de functie staan. Willen jullie graag nieuwe verkiezingen of zien jullie de functie liever verdwijnen? We vragen dit omdat de huidige trend uiteraard niet doorgezet kan worden, maar ook omdat we er zelf niet aan uit geraken.

    Het probleem - voor mij, voor ons - met verkiezingen ligt in het feit dat ik alleen ben als bèta. Ik ben dan wel getraind, maar ik ben niet perfect. Bovendien wil ik zelf ook graag stoppen, maar ik doe dat liever niet direct omdat ik niet zomaar wil dat de functie verdwijnt zonder jullie input. Een ander probleem is dat er nog heel wat openstaande aanvragen zijn die ik heel moeilijk alleen kan verwerken, en verkiezingen zouden het er (zeker op korte termijn) niet gemakkelijker op maken. Uiteraard kunnen de moderators helpen met verkiezingen, maar dat gaat dan meer over de algehele geschiktheid van de potentiële kandidaten dan het niveau van de verbeteringen. We zijn op dit moment nog mogelijke scenario's aan het uitwerken voor mochten er - en dat is dus niet zeker - nieuwe verkiezingen komen.

    Het probleem met het verdwijnen van de functie is dat we niet willen dat de users opeens niemand meer hebben om hun teksten naartoe te sturen. Deze functie is er om jullie te helpen, niet om ons blij te maken - we willen niet dat jullie nog een bèta-functie willen en dat we dat niet kunnen aanbieden.

    Dit topic is er om jullie mening te vragen en om een (korte) uitleg te bieden over onze situatie. We zouden jullie mening zeer op prijs stellen.


    Veel liefs
    Leah, in naam van het hele team


    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ik zal me hier verder buiten houden want ik heb mijn kansen meer dan gehad, maar ik heb zo enorm veel respect voor hoe hard je blijft doorzetten hierbij, Leah. Ik ben blij dat jij er nog bent, maar hoop vooral dat je iets kunt vinden waarmee je dit spoedig kunt afsluiten op een zo prettig mogelijke manier voor jezelf (en dat je je vlot beter voelt!).


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Ah Leah, je verantwoordelijkheidsgevoel siert je oprecht, dat vooropgesteld. Maar pas alsjeblieft ook een beetje op jezelf en op je gezondheid. Neem niet te veel hooi op je vork puur en alleen omdat je de laatste bèta bent en het raar voelt om het paarse kleurtje dan aan de wilgen te hangen (welk gevoel ik volledig kan begrijpen, hoor, en ik ben blij dat je in ieder geval de rest van het team nog hebt dat je ongetwijfeld zal steunen. Hopelijk ongeacht de keuze die je maakt).

    Het is niet dat, stel je zou nu stoppen, de bèta-functie voorgoed verdwijnt. In jaar nul van Quizlet (of geen idee wanneer, dat is voor mijn tijd) is de functie ook ooit in het leven geroepen. Geen idee hoe, of waar, maar er stond niet ineens een doorgewinterde groep bèta's klaar. Als dat proces toen werkte, waarom zou dat niet nogmaals kunnen? Misschien is het helemaal niet zo erg om in een tussenfase te belanden, want Quizlet zit daar op dit moment zelf een beetje in. Als het inderdaad lukt om Quizlet nieuw leven in te blazen, dan zal er vanzelf nieuw bloed komen. Nieuwe, frisse users die het voor de volle honderd procent zien zitten om er iets van te maken (en dat zou niet vanaf nul zijn: alle processen en kennis van oer-bèta's staan nog op dat forum geplaatst) en wellicht, als zij dat willen, met de hulp van oud-bèta's.

    Gebeurt dat niet (en voor in de tussentijd), dan snap ik jullie angst dat users niemand zouden hebben om hun hoofdstukken heen te sturen. Maar als ik dit zo lees dan zou dat niet waar zijn. Want Quizlet zou Quizlet niet zijn als er geen userinitiatieven zouden ontstaan van mensen die elkaar willen helpen. En eerlijk? Ik zou mijn hoofdstuk honderdmaal liever laten bèta-readen die dat uit plezier doet (vermoedelijk binnen een dag) dan door een aangestelde bèta die er wellicht een maand over doet én waarvan ik weet dat diegene het eigenlijk met tegenzin doet. Ja, ook als er een d'tje of t'tje te veel zou blijven staan (zelfs al hoeft dit laatste niet eens zo te zijn. Meer dan genoeg users die niet onder zouden doen voor een geoefend bèta-reader, maar die vaste functie simpelweg niet zien zitten). Als er een centraal bètaread topic zou komen, kan er naar de users met openstaande aanvragen ook gewoon een berichtje gestuurd worden om de situatie uit te leggen en te vragen of zij akkoord zijn dat hun aanvraag via het topic wordt behandeld.

    En oprecht, ik snap dat de meest ideale situatie zou zijn dat er nog snel even verkiezingen komen zodat een nieuwe bups klaargestoomde bèta's die én toekomstige aanvragen wegwerken. Maar het is niet even snel en de ideale situatie bestaat niet meer en ik denk dat het team dat ook goed moet beseffen: enkel kunnen roeien met de riemen die je hebt. Blijkbaar is er nog animo voor bèta-readers, want anders zouden die aanvragen er niet zijn. Dé vraag die dan eerst en vooral gesteld zou moeten worden is of er nog animo is om bèta-reader te zijn en blijven. Want waar de functie bestaat omdat users dat graag zien, kan deze enkel blijven voortbestaan omdat andere users het zien zitten om vrije tijd te creëren om met toewijding en op vaste basis die hulp te bieden. En als dit laatste wegvalt, dan moet er (naar mijn bescheiden mening) naar alternatieven voor de bèta-functie worden gezocht. Al dan niet tijdelijk. Want niemand (inclusief jijzelf!) zou het je kwalijk mogen nemen als je wil stoppen met een functie waar je zo te lezen al maanden de energie niet meer voor hebt.


    She's imperfect but she tries

    Cayline schreef:
    (...)

    Misschien vind je het leuk om mij dan te helpen? Ik heb een topic waar ik af en toe aanvragen in behandel. Ik hou zelf ook niet zo van functieverband :)


    Ik ga hem zeker even bekijken! Schitterend initiatief van je.


    Bicycle, unicycle, unitard. Hockey puck, rattlesnake, monkey, monkey, underpants.

    Heb liever dat de bèta readers blijf bestaan, voor het geval voor mensen die proeflezers nodig heb.

    Ik post mijn verhalen hier ook vooral voor proeflezers. Mensen die mij feedback geven, spelling fouten verbeteren en tips voor het verhaallijn.

    Desnoods komen er hier audities.

    [ bericht aangepast op 23 maart 2020 - 10:42 ]

    Beansidhe schreef:
    (...)

    Ik ga hem zeker even bekijken! Schitterend initiatief van je.


    Stuur maar een PB'tje als je er uit bent :) Ondertussen ga ik wel door met aanvragen hehe


    SIC | PARVIS | MAGNA

    Lieve iedereen

    Ik voel me de laatste twee dagen wat beter, dus ik ga in de loop van vandaag of - ten laatste - morgen reageren. Bedankt voor jullie geduld & lieve berichtjes.

    Veel liefs
    Leah x


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Allereerst: pas alsjeblieft goed op jezelf. Jouw gezondheid gaat boven deze site!

    Dan inhoudelijk:
    Ik ben voor het behouden van de beta-functie. Heel goed dat er topics voor worden gemaakt omdat als user te doen, maar ik vind het idee van een beta heel fijn. Een Beta wordt uitgekozen, waardoor ik gewoon iets meer vertrouwen heb dat het goed gedaan wordt. Daarnaast voegt het denk ik inderdaad wel iets toe aan de site. Toen ik net begon met schrijven heb ik echt veel geleerd van de feedback van beta's.


    "Ignite, my love. Ignite."

    Ik merkte inderdaad al dat de bèta readers aan het uitsterven was, best wel jammer, maar het gebeurt eenmaal. :'D
    Ik denk wel dat de functie moet blijven, en zoals hierboven ergens al eens is gezegd; het maakt niet echt uit als er eventjes helemaal geen bèta readers zijn, de server moest inderdaad ooit eens van 0 beginnen, en dat is op het moment ook wel een beetje zo, als de site zo vol kon zijn vroeger, dan zal dat vast wel in de toekomst ook wel kunnen.

    Dus als je ermee wilt stoppen, moet je gewoon stoppen. Zo simpel lijkt het mij, doe de dingen die je wel leuk lijkt, en zorg goed voor jezelf. c:


    "If there’s one thing that life has taught me, it’s that people fear what they don’t know."

    Ik heb er zelf geen behoefte aan, maar wat ik hier lees is dat er genoeg mensen zijn die dat wel hebben. Wat mij het beste lijkt is dat jij er gewoon mee stopt als je het niet meer ziet zitten, en er in de tussentijd misschien een auditie kan komen. Dan maar een tijdje zonder, dat is ook geen grote ramp. Zeker omdat er genoeg userinitiatieven, (het topic van Cayline, een discord server, etc.) zijn en zullen blijven. Het blijft vrijwillig!


    Zoek en je zult vinden. Vindt je het niet, dan is het zoek.

    Hoi iedereen!

    Als ik het goed heb, kan het algemene sentiment hier samengevat worden als: het zou jammer zijn als de functie verdwijnt, maar heel weinig mensen zien het zitten zelf vast te komen zitten aan een functie. Is dat correct? Indien niet, geef maar een gil, maar dat is wat ik afleid uit jullie berichten.
    Om die reden lijkt het mij ook niet aangewezen dat er nieuwe verkiezingen komen. Als er immers niet genoeg mensen geïnteresseerd zijn in de functie, lijkt het me verloren moeite - moeite die elders in gestoken zou kunnen worden. Er lijken me drie overige opties te zijn. Ze houden allemaal in dat de functie (voor nu) formeel verdwijnt, maar er zijn verschillende nuances.
          a) De functie verdwijnt en users werken vanaf nu met elkaar om te bèta-readen.
          b) De functie verdwijnt, en ik stel een topic samen (als aanvulling op onze, al bestaande en nog steeds zeer interessante grammatica- en spellingsgids) met de belangrijkste punten om op te letten tijdens het bèta readen - dat topic kan dan ook dienen om onder de users bèta-readers te zoeken.
          c) De functie verdwijnt, maar er kan een ander userinitiatief in het leven geroepen worden: mentoring. Het is een vaag uitgewerkd idee (in het kader van Quizlet), maar het is iets waar users mee geholpen worden (is academisch onderzoek naar gevoerd) én er kruipt minder werk ik dan teksten volledig bèta-readen. Het is een principe dat ik heb leren kennen aan de universiteit, en het heeft een heel andere insteek dan bèta-readen. Wie mentort leest geen teksten om fouten te vinden, maar uit interesse. Het proces is een actief proces van vraag en antwoord tussen de mentor en de mentee. De focus van mentoring ligt dan ook niet op het verbeteren van teksten, maar op het bespreken van teksten. Ziet de tekst er zo uit dat een potentiële lezer wil beginnen lezen? Hoe zit het met de schrijfstijl? Lopen de zinnen vlot? Springt de tekst niet van hot naar her? Wat staat het vlot lezen van een tekst in de weg? Het klinkt allemaal zeer subjectief, maar er zit echt wel een objectief idee achter - het idee dat een lezer geen verplichting heeft een tekst te lezen, maar hem moet willen lezen. Het idee van mentoring is niet subjectief je eigen mening te geven over een tekst - objectiviteit is nog steeds zeer belangrijk. De bedoeling is om vragen te stellen aan de schrijver - om hem of haar op een andere manier naar de tekst te laten kijken. Het is nogal veel om allemaal in detail uit te leggen, maar mocht blijken dat jullie hier interesse in hebben, kan en wil ik zeker helpen met zo'n project (als userinitiatief, want een nieuwe functie ontwerpen is nu helemaal niet aan de orde (; ) op poten te zetten. Wie wat helderdere uitleg wil, kan hier terecht voor meer uitleg omtrent het idee van mentoring (onderdeel "what do we do") - het is de site van het mentoringproject aan mijn universiteit, en het is waar ik het idee vandaan heb gehaald. Uiteraard, mochten jullie er interesse in hebben, zou het aangepast moeten worden zodat het concept binnen Quizlet past. We kunnen het niet zomaar klakkeloos overnemen, uiteraard. Ik wil hier gewoon polsen of jullie dat zouden zien zitten. Voel je dan ook helemaal niet verplicht er positief over te zijn als je het een stom idee vindt, hoe meer input, hoe meer vreugd. (;

    Nogmaals aan iedereen zeer bedankt voor jullie antwoorden!! Ik zal in het vervolg proberen wat sneller & persoonlijker te reageren. Ook enorm bedankt voor alle lieve persoonlijke berichtjes. Jullie zijn stuk voor stuk schatten. <3

    [ bericht aangepast op 25 maart 2020 - 22:00 ]


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ik ben eigenlijk niet zo voor het verdwijnen van de officiële bèta-reader functie. Dat er een initiatief gaat komen van de users is een goed en leuk idee, maar dan vraag ik mij af hoelang dit gaat draaien. Er zijn al meerdere initiatieven geweest en die stierven jammer genoeg steeds uit. Dus in hoeverre kan iemand er dan op vertrouwen dat zijn hoofdstukken effectief nagelezen zullen worden? Ik heb het gevoel dat die zekerheid er meer is bij een officiële functie.
    Daarnaast zie ik de bèta functie als een hele grote sterkte van Quizlet, hetgeen dat Quizlet nu net uniek maakt en zich onderscheidt van andere sites.

    Natuurlijk, als er geen users zijn die de functie nog willen uitoefenen, dan zal het ook niet anders gaan.


    Take me to wonderland

    Dysphoria schreef:
    Ik ben eigenlijk niet zo voor het verdwijnen van de officiële bèta-reader functie. Dat er een initiatief gaat komen van de users is een goed en leuk idee, maar dan vraag ik mij af hoelang dit gaat draaien. Er zijn al meerdere initiatieven geweest en die stierven jammer genoeg steeds uit. Dus in hoeverre kan iemand er dan op vertrouwen dat zijn hoofdstukken effectief nagelezen zullen worden? Ik heb het gevoel dat die zekerheid er meer is bij een officiële functie.
    Daarnaast zie ik de bèta functie als een hele grote sterkte van Quizlet, hetgeen dat Quizlet nu net uniek maakt en zich onderscheidt van andere sites.

    Natuurlijk, als er geen users zijn die de functie nog willen uitoefenen, dan zal het ook niet anders gaan.


    Ik ben er ook wel bang voor dat als de functie gaat verdwijnen dat de alternatieve functies ook uiteindelijk zal verwateren.
    Maar als er geen genoeg mensen zijn die de functie zou willen hebben, kunnen we er niet veel aan doen, lijkt mij.


    "If there’s one thing that life has taught me, it’s that people fear what they don’t know."

    Ik snap dat de angst is dat de user initiatieven uitsterven na een verloop van tijd, maar ik wil benadrukken dat hoe jammer het ook is, als niemand het ziet zitten, dan blijft deze functie niet en zullen we hoe dan ook moeten terug vallen op users initiatieven.
    Daarnaast is mijn eigen topic bijna twee jaar oud en lees ik nog steeds met plezier proef.
    Ik kan me niet voorstellen dat anderen dat niet ook kunnen en als we het écht zo jammer vinden dat het verdwijnt, dan denk ik dat we, als we geen andere keuzes hebben, er best op de lange termijn mee door kunnen gaan.


    SIC | PARVIS | MAGNA

    Bump. Ik wil eigenlijk wel weten hoe dit verder gaat :D


    SIC | PARVIS | MAGNA

    Goed dat je me eraan herinnert. Normaal gezien krijg je ten laatste morgenavond een update. (:


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried