• De stelling van deze week luidt:
    Uniformen op school zouden beter terug ingevoerd worden

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Eens.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Oneens


    There are poems inside of you that paper can't handle

    Mijn mening, Eens.

    ikzelf ben jarenlang gepest om mijn kleding op de bassisschool en middelbare school.
    droeg vaak 2ehands kleding die ik erg mooi vond maar niet in de smaak vielen bij mijn mede-leerlingen...
    daarom ben ik het eens dat scholen uniformen aanbieden/leveren.

    WEL vind het verschil van een jongens en meisjes uniform beetje overdreven.
    hiermee bedoel ik, jongens moeten een broek of broekje aan en meiden expliciet een rok/rokje.
    maak een unifirm dat zowel voor jongens en meiden prettig is.

    bijvoorbeeld, een uniform dat gelijk staat.
    meiden met een roze of rode stropdas en jongens een blauwe of zwarte stropdas.

    hiermee bedoel ik te zeggen dat we een beetje af moeten van het stereo-type > jijbent een meisje want jij draagt een rok als uniform.
    (wat betreft ook de jongens versie hiervan)

    de scholen die het uniform(en) aanbieden moeten het ook betaalbaar maken van niet rijke gezinnen.
    zo heeft ieder een kans op een leven zonder gepest te worden.
    we zijn tenslotte allen gelijk (in mijn ogen dan)

    :)


    I am Simply one Hell of Butler

    Ik zie beide kanten van het verhaal wel. Een uniform maakt dat kinderen minder snel beoordeeld (en gepest) worden op hun kledij, maar langs de andere kant neemt het dan ook wel een deel van de individualiteit en zelfexpressie weg. Ik denk dat ik zelf meer naar oneens neig, maar er vallen ook goede argumenten te maken voor een uniform.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Oneens. Ik vind het een omgekeerde wereld als je iedereen hetzelfde laat dragen om pestgedrag te voorkomen in plaats van kinderen te leren dat pestgedrag fout is!
    Stel dat iemand gepest wordt om zijn sproeten. Is de sproeten dan weghalen ook de oplossing?

    Er wordt gewoon te weinig geleerd met respect met elkaar om te gaan ongeacht hoe iemand eruit ziet, wat iemand draagt, wat zijn/haar geloof is,...

    Ook hoor ik wel eens het argument dat het leert je later op je werk ook uniformen te dragen. Dit argument streep ik graag door, want ik heb altijd op scholen gezeten zonder uniform en ik denk dat er in België geen scholen zijn met uniform (of anders zéér uitzonderlijk). Bij mijn opleiding op de hogeschool moesten we wel bij bedrijfsbezoeken uniformen dragen waar we zelf voor moesten zorgen. Er werd duidelijk op gehamerd dat je uit respect deftig gekleed bent en ook bij sollicitaties gepaste kledij te dragen. NIEMAND tijdens mijn opleiding deed dit verkeerd! Daar moet je echt niet van jongs af mee opgegroeid zijn, haha. Nee sorry, ik vind het eigenlijk best wel een simpel argument. Je naar behoren kleren voor bezoeken, sollicitaties etc. kan je zo bij mensen gewoon op latere leeftijd duidelijk maken.
    Bij de mensen bij wie ik zie dat ze er niet van bewust zijn dat bepaalde kledij bij bv een sollicitatie slecht beeld schept, zijn degenen die dat ook nooit hebben meegekregen. Ik kreeg dit in de opleidingen die ik volgde wel mee.

    Ik vind zelf ook dat het zelfexpressie en individualiteit wegneemt. Het gebruik van uniformen wordt in bepaalde landen of bijvoorbeeld het leger ook met reden gebruikt om opstand te voorkomen of om eenheid te vormen. Door mensen fysiek op elkaar te doen lijken, gaan mensen psychologisch minder snel hun eigen gedachten hebben.


    Ik wil een tuin vol egels

    Cute_Chibi_Girl schreef:
    Mijn mening, Eens.
    [...]
    zo heeft ieder een kans op een leven zonder gepest te worden.
    we zijn tenslotte allen gelijk (in mijn ogen dan)

    :)

    Meid, je bent altijd gelijk en evenwaardig geweest aan al je leeftijdsgenoten!! Dat heeft niet te maken met wat je droeg! Zij behandelden je gewoon verkeerd. Je hoorde niet gepest te worden. En helaas worden mensen niet enkel gepest om hun kledij, dus enkel een uniform invoeren zal pesten niet stoppen en je pakt daarmee ook de verkeerde bron aan. Het lijkt een beetje alsof je denkt dat het normaal was dat je werd gepest om je tweedehandskledij. Dat is het niet, pesten is iets dat anderen fout doen. Dat is niet omdat jij iets fout aan hebt of zo. Jij vondt je kledij mooi en dat is wat telt. Anderen hebben er niets over te zeggen, want het is JOUW kledij.

    Ik werd vroeger om heel andere redenen gepest, niet om mijn kledij. Als ik een uniform droeg, zou dat niet ineens ervoor zorgen dat pesten niet zou zijn gebeurd. Om kansen op pestgedrag te verkleinen, zal er moeten geleerd worden wat pesten doet met slachtoffers en beter geleerd worden dat dit gedrag afkeurend is.


    Ik wil een tuin vol egels

    Oneens,

    De reden dat er dan niet gepest wordt klopt niet. Als ze je niet kunnen pesten door kleding verzinnen ze echt wel wat anders. Er moet geleerd worden dat pesten niet oké is en dat dat niet hoort. Je kleding hoort bij je als persoon. Daarnaast denk ik als je een uniform verplicht stelt dat je een hoop mensen ongemakkelijk laat voelen. Iedereen kleed zich naar gevoel en wat bij zijn of haar lichaam past. Als je dan verplicht een (ik noem maar wat) rokje, blouse of jasje aan moet denk ik dat dat alleen maar tegenwerkt aan zelfbeeld


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Oneens. Zelfs met uniformen zal er nog steeds om uiterlijk gepest worden, want dan is het wel de bril die je draagt of hoe je je haar opsteekt of kleurt, enz. Om daar dan ook regels aan te moeten verbinden vind ik te ver gaan in een tijd waarin individualiteit wordt gepromoot en waarin er zoveel vrijheid is om te kunnen doen wat je wilt.

    Om het dan ook even niet over het pesten te hebben, uniformen zorgen vaak ook voor een eentonige sfeer naar mijn mening. Iedereen draagt dezelfde kleuren en dezelfde kleding, er is in een klas niet een leuk shirt om even om te lachen of een opvallend roze of geel shirtje dat voorin zit waardoor je even wordt geprikkeld.


    It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen