• De stelling van deze week luidt:
    Kinderen moeten vanaf hun 6e jaar kunnen bepalen bij wie zij na een scheiding willen wonen

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Ja, het zou verschrikkelijk zijn als anderen voor je kiezen.

    Nee,

    Een kind van zes kan nog niet gevolgen overzien. Hij of zij snapt denk ik niet voldoende wat het inhoud om voor een ouder te kiezen.
    Als ze dan iets niet mogen van moeder willen ze naar vader. k denk dat kinderen daarvoor ouder moeten zijn voor die inzichten


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Nee , een kind van die leeftijd kan de gevolgen van die keuze echt niet overzien.


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.

    Ik was toevallig zes toen mijn ouders gingen scheiden, en beide ouders vroegen mij toen bij wie ik wilde gaan wonen. Ik koos toen voor mams.
    Toen ik 12 werd, kon ik opnieuw kiezen, technisch gezien. :'D

    Dus zoals hoe mijn situatie is gegaan, het kind kan prima gevraagd worden wat hij/zij zou willen. En daarna uitzoeken hoe of wat.


    "If there’s one thing that life has taught me, it’s that people fear what they don’t know."

    Lorem schreef:
    Ik was toevallig zes toen mijn ouders gingen scheiden, en beide ouders vroegen mij toen bij wie ik wilde gaan wonen. Ik koos toen voor mams.
    Toen ik 12 werd, kon ik opnieuw kiezen, technisch gezien. :'D

    Dus zoals hoe mijn situatie is gegaan, het kind kan prima gevraagd worden wat hij/zij zou willen. En daarna uitzoeken hoe of wat.


    Wat fijn dat je dit zo hebt kunnen doen!

    Al denk ik ook dat het uitmaakt wat voor soort scheiding het is.


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Ik denk dat het kind zeker wel inspraak moet hebben maar als er problemen of zo zijn moeten de ouders wel mee beslissen. Als een kind zo jong is kan hij nog niet met alles rekening houden maar dat wil niet zeggen dat hij niet zelf mag kiezen. Volgens mij moet het kind uiteindelijk beslissen als de twee ouders er allebei goed voor kunnen zorgen


    Everyone loves myths ~ But not everyone knows it

    Nee, een kind is op die leeftijd naar mijn idee nog veels te jong om de gevolgen te overzien. De mening van het kind in kwestie is wel belangrijk, maar niet beslissend.


    You glow differently when you're actually happy.

    Een kind zou allerminst insprake moeten hebben, vind ik.


    26 - 02 - '16

    Ik denk dat meerdere partijen hier naar moeten kijken en gezamelijk moeten beslissen. Vanaf 12 zou ik denk ik wel zeggen dat het kind mag kiezen


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    IrishNialler schreef:
    Nee,

    Een kind van zes kan nog niet gevolgen overzien. Hij of zij snapt denk ik niet voldoende wat het inhoud om voor een ouder te kiezen.
    Als ze dan iets niet mogen van moeder willen ze naar vader. k denk dat kinderen daarvoor ouder moeten zijn voor die inzichten


    [ heaven knows ]

    Oneens. Een kind van 6 is nog vol in de groei en in ontwikkeling, dus het kan geen heldere beslissing maken over waar hij / zij wilt wonen. Wat ILIKEJERRY zegt ben ik het mee eens. Namelijk dat de mening van het kind er toe doet, maar dat het niet de beslissende factor moet zijn.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    (N)dit is onmogelijk(N)

    Ik vind van wel.
    Met wel enige begeleiding van volwassenen erachter, mocht een ouder ECHT niet geschikt zijn.
    Ik wou dat ik die keuze had mogen maken toen ik zeven was, vond het vreselijk dat ik buitengesloten werd en niet zelf mocht bepalen met welke ouder ik meeging.


    You know, sometimes when you cage the beast, the beast gets angry.

    Ik ben het niet met de stelling eens omdat 6 jaar te jong is om zulke keuzes te maken. 6 jaar is te jong om te realiseren bij welke ouder het kind beter af was. Ik vind zelf de leeftijd van 12 veel verstandiger maar ik vind dat bij niet kindvriendelijke situaties dat de keus bij 10 jaar al gemaakt kan worden met eventuele professionals en gesprekken vooraf. Soms is de keuze achteraf gezien slecht geweest, niemand weet wat er achter gesloten deuren gebeurt. Ook vind ik dat de keuze veranderbaar moet blijven in mate, mits dat al niet het geval is aangezien ik geen actuele kennis heb over dit onderwerp.

    Oneens.

    Naast het feit dat een kind van 6 gewoon nog niet weet wat wel of niet goed voor ze is, zet je een te jong kind zo voor een te groot dilemma. Deze keuze is voor een kind van 6 simpelweg te groot, bovendien belast je het kind zo met volwassen problemen, terwijl een kind gewoon kind moet kunnen zijn. Dan heb je ook nog het probleem van ouders die hun kind zo proberen te manipuleren dat het voor hen kiest, of het kind zelfs straffen voor het kiezen van de andere ouder.