• Heb je het gevoel ook wel eens? Jezelf vergelijken met iemand anders? Je weet wel een naar gevoel dat je vindt dat andere knapper, succesvoller of rijker zijn dan jezelf. Of het gevoel dat ze meer geluk en succes hebben in het leven. Ik heb dat gevoel sinds enkele weken ineens. Wel op het moment toen ik de eerste deel van een boek trilogie las in de genre: urban fantasie.

    Wel een Young Adult boek. Het begon al toen ik een hoofdstuk las dat haar dierbaren een "Sweet 16" tea party in het park hielden. En toen ze enkele hoofdstukken later met haar vriendje naar het schoolfeest gingen.
    Nu denken sommigen van jullie: "Hoe de F... kan je in vredesnaam jezelf vergelijken met een 15/16 jarige fictie personage die niet eens bestaat?"

    Nou, mensen dat was me wel gelukt. Niet met dat ook toen er op YouTube enkele video's langs kwamen van tieners die een (super)Sweet 16 feest hielden.
    Ja, mensen ik weet dat ik allang over de 20 ben, maar ik vertel nu waarom ik daar een beetje somber van werd.

    Als eerste had ik jaren geleden jammer genoeg niet de Sweet 16 feest kunnen hebben. Wel een uitgebreide dat ik sinds mijn kindertijd en begin tiener jaren van droomde. Dat kwam ook op het feit dat ik heel vaak in de zomervakantie jarig ben. En jammer genoeg gaat iedereen des tijd vaak op vakantie. Het ander probleem is dat ouders niet geloven dat 16 een belangrijke tijd uit je tiener jaren is en dat het niet belangrijk is uitgebreid te vieren. De tweede het ander probleem ik werd jarig toen we op vakantie was.

    Het derde probleem ondanks dat ik in de vakantie 16 werd willen sommige mede scholieren op de middelbare des tijd wel een Sweet 16 feest na de vakantie voor me vieren bij mij thuis. (Dat waren trouwen niet alleen klasgenoten) Alleen jammer, want door paar omstandigheden werd het uitgesteld en uiteindelijk werd het er nooit iets van gekomen.

    Nog een extra tijdens mijn 16 jarige tiener bestaan des tijd. Ik had letterlijk pech met die liefde. 😅 En was nog steeds een groentje. *Schaamt zich* Voor sommige die vinden dat op 16 jarige leeftijd de tijd voor vriendjes en geflikflooi is. Het geld niet niet voor iedereen!

    Misschien dat jullie denken van: "Dat is toch jaren geleden? Zit je er nog steeds mee?"

    De laatste paar dagen wel een beetje, maar daarvoor had ik er sinds enkele jaren geen last van gehad, totdat random die gevoelens weer kwamen en op het feit dat ik mijn eigen 16e verjaardag stom genoeg vergeleek met paar tieners die wel het geluk hebben met hun Sweet 16. 🤦🏽‍♀Niet handig om zo'n mindset te hebben, I know
    .

    Om weer tot het algemeen onderwerp te houden. Ik heb paar motivatie video's op YouTube gezocht om te stoppen mezelf met andere te vergelijken. (De video's waren in het Engels) Zelf heb ik paar bijbel versies en quotes op het internet gelezen dat vergelijken met andere schadelijk is voor je eigen vreugde en zelfbeeld. En het kan leiden tot jaloezie. En ik schrijf elke dag in een notitieboek dingen op waar ik op die dag dankbaar voor ben. Dat zou volgens andere moeten helpen.

    Misschien dat sommige nu denken dat dit een zeik topic is. Nee mensen, dit is geen zeik topic, ondanks dat ik mijn ei hierover een beetje kwijt ben. Ik miste wel het punt over dat, waar andere wel het geluk voor hebben. En ik weet dat er genoeg mensen hier en in het algemeen ook las van hebben met andere vergelijken. Waarschijnlijk niet wat ik zelf des tijd meegemaakt hebt op mijn 16e, maar misschien wel met andere dingen. Social media heeft het voor iedereen niet beter gemaakt. Gelukkig bestaat wel iets van Social media detox.

    Ik moet vaak in mijn achterhoofd houden dat iedereen anders is en dat iedereen zijn eigen talenten, vaardigheden en wegens hebben.

    Proberen te leren leven dat andere knapper, succesvoller of rijker zijn. Dat beelden van bekende bloggers of Instagram beroemdheden, succesvolle of knappe mensen nog niet alles zegt over hun hele leven. Ze kunnen bijvoorbeeld meer nare shit meegemaakt hebben dan jij, ik of wie dan ook hier online. (Klinkt een beetje lullig)

    Jezelf vergelijken met iemand anders is net alsof je appels met peren vergelijk. Verschillende vruchten in verschillende vormen en smaken. En, ja. Ik weet dat ik daar ook schuldig voor ben, maar ik leer mezelf om daarmee te stoppen. En iedereen is uniek, anders, heeft andere wegens. Heeft andere talenten en vaardigheden dan andere, maar iedereen is evenveel waard.

    De bericht is te lang dan ik gedacht heb. Ik hoop dat sommige mijn punt begrijpen of elkaar hier tips kunnen geven als je daar wel eens las van hebt. Deze lange bericht kunnen spelfouten zitten, dus excuses ik type zojuist op mijn mobiel.

    [ bericht aangepast op 27 mei 2021 - 21:58 ]

    Ik ben soms jaloers op al mijn leeftijdsgenoten wiens vaders wel nog leven.
    Maar het leven is nu eenmaal niet eerlijk. Jezelf vergelijken met anderen is inderdaad iets wat je snel doet maar waar je alleen jezelf mee hebt. En dus moet je je focussen op de dingen die je wel hebt.


    ars moriendi

    Apocalyptic schreef:
    Ik ben soms jaloers op al mijn leeftijdsgenoten wiens vaders wel nog leven.
    Maar het leven is nu eenmaal niet eerlijk. Jezelf vergelijken met anderen is inderdaad iets wat je snel doet maar waar je alleen jezelf mee hebt. En dus moet je je focussen op de dingen die je wel hebt.


    Precies dit. Vandaar dat ik elke dag dingen schrijf waar ik dankbaar voor ben.

    Best lullig. Ken zelf ook paar mensen die in hun jeugd hun vader niet meer hebben. Maar nevermind.

    [ bericht aangepast op 27 mei 2021 - 21:38 ]

    [ bericht aangepast op 28 mei 2021 - 10:53 ]


    Nobody dat it's easy

    filosofie schreef:
    (...)

    Precies dit. Vandaar dat ik elke dag dingen schrijf waar ik dankbaar voor ben.

    Best lullig. Ken zelf ook paar mensen die in hun jeugd hun vader niet meer hebben. Maar nevermind.

    Wat bedoel je met "best lullig .... maar nevermind?" Snap die reactie niet helemaal?


    ars moriendi

    Apocalyptic schreef:
    (...)
    Wat bedoel je met "best lullig .... maar nevermind?" Snap die reactie niet helemaal?


    Best lullig in de zin van: Jammer dat je geen vader meer hebt.

    En nevermind was meer van dat ik ook mensen in mijn omgeving ken die ook in hun jeugd hun vader hebben verloren. Bedoelde het verder niet lullig.

    filosofie schreef:
    (...)

    Best lullig in de zin van: Jammer dat je geen vader meer hebt.

    En nevermind was meer van dat ik ook mensen in mijn omgeving ken die ook in hun jeugd hun vader hebben verloren. Bedoelde het verder niet lullig.

    Lullig is een beetje een aparte woordkeuze wanneer iemand al heel vroeg moet leven zonder de zorg van een lieve vader. Ik zou het eerder heel verdrietig noemen. Maar oké, dan begrijp ik je nu.


    ars moriendi

    Het gras is altijd groener aan de overkant, zegt men weleens. Als je zelf maar niet verliest in deze gedachten. Ieder is uniek in zijn eigen manier, heeft zijn eigen rugzakje. Het is aan jou wat je ermee wilt doen en hoe je ermee omgaat.

    W.b.t. het nare verleden of situaties die iemand anders meegemaakt kan hebben: dat is ook erg naar dat iemand zoiets moest meemaken. Dat ze door zoiets heen moesten is altijd naar, maar ze kunnen hier wel iets goeds uit maken en niet in de ellende blijven zitten. Het is echt puur hoe iemand ernaar kijkt. Je kan bij de pakken neer blijven zitten of je kunt doorgaan met leven. Verdwijn niet in zelfmedelijden.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Heel herkenbaar.
    Ik merk op het werk ook wel dat omdat ik de slankste ben van mijn collega's dat ze vinden dat ik mij aanstel als ik zeg dat ik er een paar kilo afwil, wat bewuster eet of niet blij ben met wie ik ben. Terwijl dat echt niet bepalend is hoe je je voelt, daar kan ik mij best aan storen.

    Verder denk ik denk ik meer na over wat een ander van mij denkt dan dat ik mij vergelijk omdat ik in veel gevallen juist mensen mis die dezelfde dingen hebben mee gemaakt. Al een paar keer op zoek geweest maar nooit succesvol.


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Altijd niet leuk rot social media ook altijd!


    Nobody dat it's easy