• Nu ben ik er echt klaar mee! Ik heb verder geen haat aan alle vwo'ers, maar heb deze titel wel gebruikt puur om aandacht te trekken. Ook om te vertellen waarom ik een hekel heb aan bepaalde vwo'ers.

    Mij probleem met vwo is dat de meeste echt high class gedragen en narcistisch trekken vertonen. Ze hebben de mindset van: "Tja, als je geen vwo doet dan ben je dom, kan je niks, je bent minder en je hebt niet hard je best gedaan"

    Ik wil niet generaliseren, want ik ben wel een paar vwo'ers tegen gekomen die teminste vriendelijk waren en sympathie kunnen vertonen. Maar een groot deel waren helaas voor mijn ogen erg arrogant, achterbaks en echt nare mensen.

    Ik kan wel paar voorbeelden noemen:

    Vwo'er 1: "Tja, mensen op de havo en vmbo waren altijd jaloers op ons geweest. Vandaar dat ze ons altijd uitschelden van nerd."

    "Tja, als ze op de vmbo en havo hun best doen waarom doen ze dan geen vwo?"

    Omdat niet iedereen arts wetenschapper en professor die lezingen op college zalen van universiteit willen zijn.

    Vwo'ers 2: "Ik begrijp ook wel dat je vmbo doet aan je spelling te zien."

    Later die dag

    Vwo'er 2: "Ahahahahhaha jouw ouders hebben echt een ongeluk gemaakt. Dat jij bestaat. Ahahaha tsss. Ik begrijp echt niet wat je zegt. Zelfs google translate is beter te begrijpen dan jij."

    Vwo'er 3: "Hoe kan iemand zoveel grammaticale fouten maken. Ugh.

    Ik: 'iemand kan een taalstoornis of dyslexie hebben?'

    Vwo'er 3: "Dus? Als iemand dyslexie heeft dan moet je meer grammaticale regels leren."

    Ik roep mijn moeder erbij (Die vroeger docent Nederlands was) en vroeg of ik echt veel grammaticale fouten maak.

    Moeder: "Nee, dat valt wel mee. Je maakt wel paar keer d en t fouten."

    Vwo'er 3 blijft door lullig over mijn spelling.

    Vwo'er 4: "Een toekomst voor jou gaat echt heel moeilijk voor je zijn" dat zei hij puur omdat ik vmbo deed.

    Vwo'er 5: "Veel succes met het mbo. Jullie soort gaat echt heel weinig geld verdienen"

    Iemand reageerde hou je bek tegen haar.

    Ik die commentaar over haar had.

    Vwo'er 5: "Veel succes met het weinig verdienen."

    Ik die haar vertel dat ik een taalstoornis had en hard mijn best deed op school maar door leraren niet hoger mag stromen omdat ik vaak onderschat word.

    Vwo'er 5: "Jij bent gewoon puur lui en heb helemaal niet je best gedaan. Als je wel je best deed had je allang vwo gedaan. :') ik ben ook oprecht trots dat een zwakbegaafde als jij een diploma heeft. ❤ Ugh. En schat, de empathie is er wel. Wie zijn degene die schulde hebben tot hun 50ste en versleten raken door het hoger onderwijs en beroep? Juist de Vwo'ers en mensen die wo en hbo hebben gedaan. Ik heb echt totaal geen sympathie voor een groepje mislukte mensen met een stoornis die vmbo hebben gedaan en blijkbaar te lui waren om ondertussen hoog te klimmen op het middelbare. En zeg nou zelf ik ben degene die het hard werkte op het vwo. Ik heb bijlessen gevolg, heb uren middenacht moeten studeren, en veel toetsen moeten doen en teminste wel moeite gedaan in de les. Dan mag ik toch wel trots zijn dat ik net geslaagd ben met mijn vwo?"

    Ik ben overigens niet eens zwakbegaafd met mijn IQ tussen de 90 en 100 in. Zwakbegaafde kunnen niet eens op het vmbo terecht maar gaan automatisch naar praktijksschool. Ik heb duizenden keer gezegd dat ik hard mijn best deed op school maar moeite heb met taal maar daar wilt ze niks over te maken hebben en negeert me.

    Vwo'er 6: "vmbo'ers zijn echt kanker dom! En worden allemaal vuilnis mannen. En Vwo'er doen teminste wel hun best'

    Ik die de comments leest onder de video van scholieren.com dat een grote deel van de Vwo'ers zelf beweert geen reed te doen op school.

    Vwo'er 7: "Tja vwo'ers zijn wel een stuk slimmer dan jij, schat." zei ze op een spottende manier.

    Vwo'er 8: "Nederland wordt steeds slimmer. We hebben niks aan vmbo'ers, want die blijven losers en mislukkingen en dat zal de maatschappij veel geld kosten. Vmbo'ers raken altijd in de uitkerking, worden het eerste ontslagen en bereiken toch niks in de samenleving. Meer hoogopgeleiden mensen hebben is nodig is goed voor de samenlevingig en verdienen we meer, meer, meer!"

    Iemand die onder haar reageert: "Ik zie vmbo als een kans voor mensen die bepaalde stoornissen hebben, moeite hebben met leren of meer vak of praktische beroep willen gaan doen."
    Vmbo'er: "Bedankt voor de haat, terwijl je niet eens weet waarom ik op het vmbo zit."
    Sympathieke vwo'er: "Ik zal maar niks zeggen. Want ik doe zelf vwo maar wat je zegt is alles behalve waar. Zonder de praktische mensen stort onze hele economie in elkaar!"

    Andere opmerkingen van vwo'ers dat vmbo'ers achterlijk zijn en dat vmbo'ers altijd een herhaling moeten en nog niks snappen en gewoon gehandicapt van binnen zijn en dat werknemers altijd vwo'ers nemen omdat ze goeie verstand hebben en wijzer zijn. Kut opmerkingen van vwo'ers dat vmbo'ers en mbo'ers geen recht hebben op een diploma en een put van de samenleving zijn. Terwijl ik hard mijn best deed op het vmbo en heel veel tegenelagen heb gehad waardoor ik niet hoger kon stromen tijdens mijn middelbare. Hoe hard ik mijn best ook deed. En een meisje van gymnasium die stom zat te lullen dat ik haar maar moet respecteren om respect van haar te krijgen en het gelul dat ik altijd ruzie zoek met haar vrienden puur door 1 conflicf met haar bff. (En dat ik haar andere vrienden niet ken en nooit omga) En dat ze zomaar er meebemoei. Oh en gelul dat ik niet kon spellen en Nederlands moet leren. En haar gelul moet aanhoren dat ik de enige was die achterbaks, vals en gemeen ben en dat all haar vriendinnen beter en vriendelijker waren dan ik. En dat alle mensen die gymnasium vwo en haar vriendinnen de meeste liefste mensen zijn en ik als waardeloos en het meest achterbakse, valse en gemeenste was die geen recht op succesvolle toekomst mag. Puur omdat ik op het vmbo zat. Ik had daarvoor respect naar haar vertoon en lieve berichte gestuurd voordat ze als en sto wijf te keer tegen me deed. Maar ze had letterlijk gezegd dat ik mijn achterlijke respect niet hoeft enzo. En ze zei zelf dat ze beter was dan vwo atheneum. En dat gymnasium hoger is dan vwo. En wilt zich ook niet aangesproken worden als vwo omdat het een grote belediging voor haar is omdat ze als gymnast zich superieurde voelt dan het vwo atheneum.


    Bijna altijd heb heb ik heel veel rotte appels van het vwo tegen gekomen die mij het gevoel geeft dat ik als vmbo'er niet te doe ben. Geen toekomst heb en toch waardeloos, dom en lui ben en helemaal niks kan. En niks kan bereiken in het leven volgens de meeste vwo'ers die ik tegen ben gekomen. Ben zelf een man tegen gekomen die vwo deed maar heeft totaal geen interesse in mij, puur omdat ik vmbo en dat ik zogenaamd fake aardig ben.

    Dat er een paar vmbo'ers zijn die asociale, agressieve en gemene gedrag vertonen naar andere betekent niet dat ik en de rest van het vmbo ook zo zijn. Ik ben waarschijnlijk ook niet de enige die daarmee te maken hebt .

    [ bericht aangepast op 10 juni 2021 - 11:41 ]


    Nobody dat it's easy

    Tsja, ik deed HAVO en de VMBO'ers vonden het ook maar wat leuk om mensen die HAVO/VWO deden uit te schelden voor kanker-dit en kanker-dat. Als brugger was ik best wel bang voor hen zelfs haha.

    Maar ook onderling op de HAVO of het VWO kunnen jongeren ontzettend vals zijn. Bij mij op school werden sommige mensen zo ontzettend gepest dat één meisje zichzelf zelfs van het leven heeft beroofd.

    De meeste tieners zijn gewoon niet zo snugger en ronduit gemeen om zelf "hogerop" te komen, of ze nu op HAVO, VMBO of VWO zitten. Dat heeft helaas te maken met de leeftijd. Als je straks ouder bent, maakt het normale mensen geen donder meer uit welke opleiding je hebt gevolgd. Sterker nog, wat de grote vraag naar vakmensen betreft, zitten een boel VMBO'ers er straks juist warmpjes bij.

    Wat ben ik blij dat ik al een behoorlijke tijd van de middelbare af ben. :') Als je er middenin zet lijkt het alsof dit je hele leven is en het eindeloos duurt, maar op een mensenleven is je middelbare schooltijd gelukkig maar heel kort. Straks ga je terugkijken en zien hoe idioot dit soort gedrag wel niet was. Laat ze lekker kletsen met hun hooghartige gedrag. Over niet al te lange tijd hoef je nooit meer naar al die arrogante koppen te kijken. Troost je maar met die gedachte!


    ars moriendi

    Wat Dimitrescu inderdaad zegt. Ik heb zelf VWO gedaan en er is ontzettend veel vijandigheid tussen VMBO en HAVO/VWO. Ik ben zelf door alles en iedereen uitgemaakt voor kanker-dit of tyfus-dat, niet enkel door VMBO.

    Wat ik zelf vaak als stereotype VMBO zag, was het standaard blonde, opgetutte meisje dat zichzelf beter vond dan de rest - een beetje de populaire meid uit TV-shows, als je snapt wat ik bedoel. Ook ontzettend veel drama en vriendschappen die de ene week niet bestaan en ze de week erop weer BFF's voor het leven zijn. En daarnaast het 'domme' gedrag; naïviteit en een grote bek met veel scheldwoorden en kanker als bijvoeglijk naamwoord gebruiken.

    Er is binnen ieder niveau op de middelbare school, maar ook tussen de niveau's, veel vijandigheid. En het grootste nadeel is dat de "slechte" mensen, die bijvoorbeeld de VWO'ers voor 'nerd' uitmaken of iets - en andersom, het snelst gehoord woorden en dan voor de hele groep iets verpesten. Ik snap je reactie erop ook heel goed, want het klopt, niet iedereen is de standaard, stereotype VMBO'er waar het VWO niet zo van houdt, maar zo is het andersom ook hè? Er zijn ook niet arrogante, narcistische VWO'ers.

    Vooral proberen niet te veel op te letten. Mensen praten toch altijd wel. Dat zal later ook zo zijn in het bedrijfsleven of in een café, mensen hebben altijd vooroordelen en zullen deze uiten.


    It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

    Vervelend dat je je er zo onder voelt! Tieners zijn ook niet altijd even snugger en begaan met elkaar, maar let ook op je eigen woorden.

    "Zwakbegaafde kunnen niet eens op het vmbo terecht maar gaan automatisch naar praktijksschool."

    Ja en dan? Nu klinkt het alsof je zelf neerkijkt op de zwakbegaafden (wat ook al niet zo netjes is), dan is het helemaal dubbel.

    Iedereen heeft andere talenten en die moeten gerespecteerd worden. Wie zegt dat je van twee keer zo hard werken twee keer zo gelukkig wordt? VWO'ers die denken dat ze straks een makkelijk leven hebben en veel verdienen zijn alleen omdat ze VWO hebben gedaan, zijn van binnen misschien wel diep ongelukkig, of lopen later tegen een scheiding aan, of krijgen een ongeluk. Leven is niet per definitie makkelijker of gelukkiger afhankelijk van je schoolniveau.
    Een schoolniveau heeft in mijn ogen ook meer met potentie tot vermogens te maken en niet een classificatie van slim en dom.
    Waar zouden we zijn zonder kapsters en vuilnismannen? Of verpleegsters of winkelmanagers? Je kunt op alles en iedereen ontzettend neerkijken. Maar als je, als oordelend persoon doodongelukkig bent en die persoon kan niet op van geluk, zou ik m'n keuzes in bejegening nog een keer nagaan.
    Ik denk dat de echte schoonheid gewoon dankbaarheid is.

    [ bericht aangepast op 14 juni 2021 - 0:16 ]


    SIC | PARVIS | MAGNA

    Wat mij vooral stoort is de benaming ‘lager onderwijs’ of dat men spreekt van een ‘laag’ niveau wanneer het op VMBO’ers aankomt. Dat is echt hartstikke onterecht en ik zie liever de termen ‘theoretisch en praktisch onderwijs’. Want wanneer je bijvoorbeeld studeert als automonteur, ben je echt niet dom, hoor. Dat is een ontzettend complex en technisch beroep wat je niet zomaar leert. Net zoals hierboven mij al benoemd is; de zorgkundigen! En nog veel meer fatale beroepen die wij allemaal meer zijn gaan respecteren door de corona situatie. Velen komen van het VMBO af. Daarbij is er ook nog een groot tekort aan MBO’ers, technisch- en zorg personeel.

    Het begint naar mijn mening al heel vaak bij sommige ouders. In mijn omgeving door ik ouders hun kinderen stimuleren om minstens naar de havo te gaan. Zelfs wanneer hun kinderen meer praktisch aangelegd zijn.

    Verder zijn het vooral ook vooroordelen van beide kanten. VWO’ers worden vaak arrogant bevonden, terwijl dit echt niet voor iedereen geldt. Net zoals alle vooroordelen waar VMBO’ers mee te maken krijgen. We moeten elkaar meer gaan respecteren.


    Every scrap of you would be taken from me, watched as you signed your name Marjorie

    Cayline schreef:
    Vervelend dat je je er zo onder voelt! Tieners zijn ook niet altijd even snugger en begaan met elkaar, maar let ook op je eigen woorden.

    "Zwakbegaafde kunnen niet eens op het vmbo terecht maar gaan automatisch naar praktijksschool."

    Ja en dan? Nu klinkt het alsof je zelf neerkijkt op de zwakbegaafden (wat ook al niet zo netjes is), dan is het helemaal dubbel.

    Iedereen heeft andere talenten en die moeten gerespecteerd worden. Wie zegt dat je van twee keer zo hard werken twee keer zo gelukkig wordt? VWO'ers die denken dat ze straks een makkelijk leven hebben en veel verdienen zijn alleen omdat ze VWO hebben gedaan, zijn van binnen misschien wel diep ongelukkig, of lopen later tegen een scheiding aan, of krijgen een ongeluk. Leven is niet per definitie makkelijker of gelukkiger afhankelijk van je schoolniveau.
    Een schoolniveau heeft in mijn ogen ook meer met potentie tot vermogens te maken en niet een classificatie van slim en dom.
    Waar zouden we zijn zonder kapsters en vuilnismannen? Of verpleegsters of winkelmanagers? Je kunt op alles en iedereen ontzettend neerkijken. Maar als je, als oordelend persoon doodongelukkig bent en die persoon kan niet op van geluk, zou ik m'n keuzes in bejegening nog een keer nagaan.
    Ik denk dat de echte schoonheid gewoon dankbaarheid is.


    Ik heb niks lullig gezegd over zwakbegaafde ik kijk ook niet neer op zwakbegaafde. Maar het is letterlijk bewezen dat je geen vmbo kan doen als je zwakbegaafd zou zijn bij wijzen van spreken. En ik ken genoeg mensen die zwakbegaafd zijn of geen vmbo aan zou kunnen die wel normaal gedragen en niet dom voordoen dan meeste mensen over zwakbegaafde denken. En dat nare vwo'ers noemde mij op een beledigende manier zwakbegaafd puur omdat ze alle vmbo'ers zwakbegaafd zag.

    [ bericht aangepast op 15 juni 2021 - 13:38 ]


    Nobody dat it's easy

    Het kan me eigenlijk niet schelen dat sommige vwo'ers begaafd zijn om die niveau te doen en trots zijn. Wel kan ik echt niet tegen als ze dan lopen lullen dat vmbo'ers en havisten dom, lui, ongemotiveerd en zwakbegaafd zijn en helemaal niks kunnen in de samenleving.

    Want, als zulke gevallen denken dat de meeste mensen van een lager niveau niet hun best of puur lui zijn. Dat niet zo is. (Er zijn er wel genoeg vmbo'ers en havisten die hen best doen) dan kunnen ze voor mij betreft nooit meer deel nemen in de maatschappij en maar in een instelling gaan.

    [ bericht aangepast op 16 juni 2021 - 19:27 ]

    Maar ik krijg vaak drogredeniringen van vwo'ers dat vwo'ers en universitaire mensen eerder een baan krijgen dan vmbo'ers die alleen mbo hebben gedaan, maar dat is echt bullshit. De mbo'ers doen vaak praktische beroepen, zoals stratenmakers, loodgieters, automonteur, kappers, (chef)koks, bakkers, bouwvakkers, landbouwwerkers, vrachtwagenchauffeurs, winkelverkopers, enz. Ik zie vwo'ers met een universitaire opleiding zulke banen nooit doen, vaak gaan ze wetenschappelijke onderzoek doen voor doorbraak, worden artsen en rechten. Of een professor van een universiteit die lezingen geeft in college zalen. Plus sommige zijn te duur of hebben geen praktische ervaringen om zulke praktische beroepen te doen, vandaar.


    Nobody dat it's easy

    Ik stoor me daar ook altijd aan, het hele "lage" of "hoge" niveau. Goed, het bestaat wel, máár ik vind altijd dat het meer te maken heeft met het zijn van een doener of een denker en welke hersenhelft bij iemand beter werkt, waar je voor gemaakt bent. Ik heb zelf HAVO gedaan, maar doe nu een beroep op MBO niveau omdat ik toch meer een doener ben dan een denker en ik altijd bezig wil zijn (also cause still figuring out what I want to do withb my life haha). Je ziet zo vaak dat iemand van mbo toch door leert en universiteit kan doen. Goed, ze moeten er wat harder voor werken, maar dat komt omdat ze uit hun comfortzone moeten.
    Mijn moeder is daar ook echt een voorbeeld van. Zij had echt een ontzettend lage start en heeft zichzelf omhoog gewerkt en is nu docent verpleegkundige.
    I dunno. Aan de ene kant denk ik altijd, ja verschil in intelligentie op die niveaus bestaat, maar het heeft met zóveel meer te maken dan alleen "hoe slim je bent".


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Laleah schreef:
    Ik stoor me daar ook altijd aan, het hele "lage" of "hoge" niveau. Goed, het bestaat wel, máár ik vind altijd dat het meer te maken heeft met het zijn van een doener of een denker en welke hersenhelft bij iemand beter werkt, waar je voor gemaakt bent. Ik heb zelf HAVO gedaan, maar doe nu een beroep op MBO niveau omdat ik toch meer een doener ben dan een denker en ik altijd bezig wil zijn (also cause still figuring out what I want to do withb my life haha). Je ziet zo vaak dat iemand van mbo toch door leert en universiteit kan doen. Goed, ze moeten er wat harder voor werken, maar dat komt omdat ze uit hun comfortzone moeten.
    Mijn moeder is daar ook echt een voorbeeld van. Zij had echt een ontzettend lage start en heeft zichzelf omhoog gewerkt en is nu docent verpleegkundige.
    I dunno. Aan de ene kant denk ik altijd, ja verschil in intelligentie op die niveaus bestaat, maar het heeft met zóveel meer te maken dan alleen "hoe slim je bent".
    Second this. Dat is echt een stempel die de mensheid de wereld in heeft geholpen. Ik vind tbh ook niet dat we met niveaus moeten werken qua scholen e.d. Dat bedrukt de stempel imo nog meer.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Sleutelbosje schreef:
    Maar ik krijg vaak drogredeniringen van vwo'ers dat vwo'ers en universitaire mensen eerder een baan krijgen dan vmbo'ers die alleen mbo hebben gedaan, maar dat is echt bullshit. De mbo'ers doen vaak praktische beroepen, zoals stratenmakers, loodgieters, automonteur, kappers, (chef)koks, bakkers, bouwvakkers, landbouwwerkers, vrachtwagenchauffeurs, winkelverkopers, enz. Ik zie vwo'ers met een universitaire opleiding zulke banen nooit doen, vaak gaan ze wetenschappelijke onderzoek doen voor doorbraak, worden artsen en rechten. Of een professor van een universiteit die lezingen geeft in college zalen. Plus sommige zijn te duur of hebben geen praktische ervaringen om zulke praktische beroepen te doen, vandaar.


    Ik werk op dit moment al 2 jaar bij een bedrijf waar ik ben binnen gekomen met mijn MBO diploma (betreft in dit geval een kantoorbaan en geen praktijk beroep). Na nog geen week heb ik als het ware een 'promotie' gekregen waar alleen mensen voor worden aangenomen met een HBO niveau of hoger. Ik ben wekelijks bezig met het inwerken van de nieuwe collega's, waarvan er een hoop studenten zijn die op dit moment bezig zijn met een studie op de uni. In totaal heeft de gehele sollicitatieprocedure 5 dagen geduurd, van het moment van solliciteren tot het tekenen van de contracten. Dus eerlijk, het valt wel mee met hoeveel sneller mensen met een universitaire opleiding/vwo' ers worden aangenomen. Het komt uiteindelijk allemaal neer op het sollicitatiegesprek, de motivatie die er is en eventuele ervaring. Want het is top dat iemand jaren op school heeft gezeten, het is echt niet het enige waar naar wordt gekeken


    Some things are changing too much.

    Het idee dat ex-VWO'ers allemaal wetenschappers of goed betaalde advocaten worden is lachwekkend, om eerlijk te zijn. Ik kom zelf van het VWO en ja, sommige van mijn vrienden hebben een goed betaalde baan, maar sommige hebben ook helemaal geen idee wat ze aan het doen zijn. Ik heb zelf twee part time banen die niets met mijn studie te maken hebben en waar ik helemaal geen universiteitsniveau voor nodig heb. Ik zou graag wat meer stabiliteit willen en ik zou het best leuk vinden om in een winkel te werken of zo, maar nu ben ik "te hoog opgeleid". De meeste vaardigheden die ik heb, zijn nogal moeilijk te vertalen naar de echte wereld. Uiteindelijk denk ik dat je als VMBO'er er best heel goed vanaf kunt komen, en ik heb veel meer respect voor een praktisch beroep als kapper of bouwvakker dan een ex-VWO'er die een nutteloze managementbaan heeft. Ik ben blij dat onze school niet zo'n rivaliteit had, maar ik kan je eerlijk vertellen, over tien jaar maakt het helemaal niet meer uit, en het zou heel goed kunnen dat je een betere en fijnere baan krijgt dan die VWO'ers die zulke nare dingen tegen je zeggen.


    Rest in Peace, Son of Gondor

    SonOfGondor schreef:
    Uiteindelijk denk ik dat je als VMBO'er er best heel goed vanaf kunt komen, en ik heb veel meer respect voor een praktisch beroep als kapper of bouwvakker dan een ex-VWO'er die een nutteloze managementbaan heeft.

    Ik vind het eerlijk gezegd net zo denigrerend om te zeggen dat een managementbaan nutteloos zou zijn, to be completely fair. Daarmee kijk je zelf ook weer neer op een ander. Kunnen we niet gewoon zeggen dat we beide facetten nodig hebben in een draaiende maatschappij? Denkwerk én praktisch werk? Waarom moeten we altijd het één neerhalen om het ander op te liften?


    ars moriendi

    Dimitrescu schreef:
    (...)
    Ik vind het eerlijk gezegd net zo denigrerend om te zeggen dat een managementbaan nutteloos zou zijn, to be completely fair. Daarmee kijk je zelf ook weer neer op een ander. Kunnen we niet gewoon zeggen dat we beide facetten nodig hebben in een draaiende maatschappij? Denkwerk én praktisch werk? Waarom moeten we altijd het één neerhalen om het ander op te liften?


    Goed punt! Dat is omdat ik inderdaad neerkijk op managementfuncties! Hope that helps :)


    Rest in Peace, Son of Gondor

    SonOfGondor schreef:
    (...)

    Goed punt! Dat is omdat ik inderdaad neerkijk op managementfuncties! Hope that helps :)

    Waarom vind je het niet oké om neer te kijken op mensen die praktisch werk doen maar is het wel oké om naar te doen over mensen met managementfuncties? Dat klinkt best hypocriet. Is dat puur omdat je zelf slechte ervaringen hebt met mensen die dat werk verrichten?


    ars moriendi

    Dimitrescu schreef:
    (...)
    Waarom vind je het niet oké om neer te kijken op mensen die praktisch werk doen maar is het wel oké om naar te doen over mensen met managementfuncties? Dat klinkt best hypocriet. Is dat puur omdat je zelf slechte ervaringen hebt met mensen die dat werk verrichten?


    Oké, even tijd voor een serieus antwoord. Ik denk dat we met z'n allen best mogen toegeven dat sommig werk niet nodig is. Hebben we mensen nodig die de helft van de tijd op kantoor op het internet surfen? Niet echt. Er is een boek over geschreven en hier is de wikipedia link, mocht je meer willen weten. Ik denk dat als we toegeven dat sommige banen niet nodig zijn, we niet per se op mensen neerkijken, we kijken neer op hun baan. Dat is niet hetzelfde. Deze nutteloze banen bestaan, omdat we in een samenleving leven waar mensen verwacht worden een fulltime baan te worden om genoeg te verdienen, terwijl dat helemaal niet nodig is. We hoeven niet in zo'n samenleving te leven.

    Laat het me even duidelijk maken dat als iemand naar me toe komt en me vertelt dat hij dagenlang in zijn kantoor zit online kaartspelletjes te speelt, dat ik hem daarvoor niet veroordeel. Maar als een andere man me dan vertelt dat hij bouwvakker is, heb ik respect voor zijn harde werk. Ben ik een hypocriet? Misschien, ik ben niet perfect. Maar de reden dat ik meer respect heb voor de ene baan dan de andere is puur en alleen omdat sommige banen meer bijdragen aan de samenleving dan anderen. Als je aanneemt dat we in een samenleving leven waar iedereen iets nuttigs doet, dan kan ik je alleen maar vertellen dat dat gewoon aantoonbaar niet waar is. Waarom denk je dat ik nu een lang bericht aan het typen ben die hoogstens twee mensen gaan lezen? Ik ben nu zo'n bullshit job aan het doen! Daar veroordeel ik mezelf niet op, maar het is wel waar.

    Nu weet ik niet of dit überhaupt zin heeft. De meeste mensen gaan er vanuit dat de samenleving goed werkt, of dat dingen nou eenmaal zo zijn en dat we daar niets aan kunnen doen. Daar ben ik niet mee eens. Ik denk dat we in een wereld kunnen leven waar iedereen iets nuttigs kan doen als die dat wil. Dat ze minder uren hoeven draaien voor hetzelfde geld, omdat het systeem er niet op gericht is rijke mensen rijker te maken. Dat is natuurlijk nogal wat voor een topic als deze, dus voor de topicstarter: sorry dat mensen je zo hebben behandeld. Dat is niet eerlijk en zou nooit moeten gebeuren. Ze zijn snobs en ik hoop dat ze leren wat het echt betekent om hard te werken en je best te doen.


    Rest in Peace, Son of Gondor