• Hoi lieve Quizleters
    Hoe gaat het?

    Binnenkort zijn het weer examens en ik snap eigenlijk iets niet over de Latijnse grammatica. Doet iemand van jullie Latijn?

    *Ik begrijp niks van de indicatief imperfectum
    Alvast bedankt om te antwoorden! :)

    Voor wie examens heeft: Veel succes! ;)


    Als je me een privébericht wilt sturen: https://www.quizlet.nl/users/ZainaSwift/

    [ bericht aangepast op 11 juni 2021 - 17:45 ]


    Isn't Baji-san awesome?

    Wat snap je juist niet? Want 'niets' lijkt mij wel heel algemeen. :')


    Take me to wonderland

    Hoi! Ik ga Grieks en Latijn studeren, dus ik snap wel wat van Latijn (:
    Heb je moeite met het vertalen of herkennen van een imperfectum? Of allebei?


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    Ristridin schreef:
    Hoi! Ik ga Grieks en Latijn studeren, dus ik snap wel wat van Latijn (:
    Heb je moeite met het vertalen of herkennen van een imperfectum? Of allebei?

    Met het herkennen. En het vormen vind ik ook heel moeilijk :)


    Isn't Baji-san awesome?

    ZainaSwift schreef:
    (...)
    Met het herkennen. En het vormen vind ik ook heel moeilijk :)


    Het prettige van Latijn is dat je het meestal niet zelf hoeft om te zetten, het is alleen nodig om het te herkennen. Maar als je het goed herkent, kan je het ook makkelijk omzetten dus dan heb je twee vliegen in één klap. (:

    In het Latijn zijn er verschillende soorten werkwoorden, met a-stam (vocare), e-stam(terrére), i-stam(audire) en medeklinker-stam(vincere). Bij het imperfectum delen we die op in twee groepen: de a/e-stam en de i/mk-stam.
    Het imperfectum is de werkwoordstijd die bij de a/e-stam als volgt gevormd wordt: stam+ba+persoonsuitgang. Dit wordt dus met vocare (roepen):
    Stam: voca
    + ba
    + persoonsuitgang = vocabam

    vocabam
    vocabas
    vocabat
    vocabamus
    vocabatis
    vocabant

    Bij de i/mk-stam wordt het als volgt gevormd: stam + eba + persoonsuitgang.
    Dan krijg je dus audiebam/audiebas etc en vincebam/vincebas etc

    Dit deden de Romeinen, omdat vincbam onuitspreekbaar is en bij audibam klinkt het ook niet goed, daarom komt er dus een extra e en wordt het vincebam en audiebam.

    Hoewel Latijnse werkwoorden soms veel op elkaar lijken, is het fijne aan het imperfectum dat het altijd het tussenvoegsel ba heeft. Mocht je dus ooit een werkwoord tegenkomen en er zit ba na de stam, dan is dat 100% zeker een imperfectum!

    Hoop dat dit wat heeft geholpen, is het nu iets duidelijker?


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    Ristridin schreef:
    (...)

    Het prettige van Latijn is dat je het meestal niet zelf hoeft om te zetten, het is alleen nodig om het te herkennen. Maar als je het goed herkent, kan je het ook makkelijk omzetten dus dan heb je twee vliegen in één klap. (:

    In het Latijn zijn er verschillende soorten werkwoorden, met a-stam (vocare), e-stam(terrére), i-stam(audire) en medeklinker-stam(vincere). Bij het imperfectum delen we die op in twee groepen: de a/e-stam en de i/mk-stam.
    Het imperfectum is de werkwoordstijd die bij de a/e-stam als volgt gevormd wordt: stam+ba+persoonsuitgang. Dit wordt dus met vocare (roepen):
    Stam: voca
    + ba
    + persoonsuitgang = vocabam

    vocabam
    vocabas
    vocabat
    vocabamus
    vocabatis
    vocabant

    Bij de i/mk-stam wordt het als volgt gevormd: stam + eba + persoonsuitgang.
    Dan krijg je dus audiebam/audiebas etc en vincebam/vincebas etc

    Dit deden de Romeinen, omdat vincbam onuitspreekbaar is en bij audibam klinkt het ook niet goed, daarom komt er dus een extra e en wordt het vincebam en audiebam.

    Hoewel Latijnse werkwoorden soms veel op elkaar lijken, is het fijne aan het imperfectum dat het altijd het tussenvoegsel ba heeft. Mocht je dus ooit een werkwoord tegenkomen en er zit ba na de stam, dan is dat 100% zeker een imperfectum!

    Hoop dat dit wat heeft geholpen, is het nu iets duidelijker?



    Bedankt! Nu zal mijn examen zal nu wel veel beter zijn! Het is nu al veel duidelijker en ik heb ook al uitleg gevraagd aan de leerkracht.
    En trouwens: We zitten met 16 in de klas 1LAa en letterlijk 12 mensen waren niet geslaagd op het examen en gelukkig zat ik bij de 4 die wel waren geslaagd! :)

    Heb jij ook examens van Latijn?


    Isn't Baji-san awesome?

    ZainaSwift schreef:
    (...)


    Bedankt! Nu zal mijn examen zal nu wel veel beter zijn! Het is nu al veel duidelijker en ik heb ook al uitleg gevraagd aan de leerkracht.
    En trouwens: We zitten met 16 in de klas 1LAa en letterlijk 12 mensen waren niet geslaagd op het examen en gelukkig zat ik bij de 4 die wel waren geslaagd! :)

    Heb jij ook examens van Latijn?


    Wow! Dat is niet zo mooi haha, ging iedereen Latijn wegstrepen en hadden ze er niet voor geleerd? Ja, ik had ook examen Latijn en daar had ik een 8,2 voor dus heel blij!


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    Ristridin schreef:
    (...)

    Wow! Dat is niet zo mooi haha, ging iedereen Latijn wegstrepen en hadden ze er niet voor geleerd? Ja, ik had ook examen Latijn en daar had ik een 8,2 voor dus heel blij!


    Nogmaals bedankt voor de uitleg 🙂


    Isn't Baji-san awesome?

    Dubbel post met typfout!

    [ bericht aangepast op 15 juni 2021 - 13:32 ]


    Nobody dat it's easy

    Jammer dat Latijns niet op het vmbo gegeven wordt.


    Nobody dat it's easy

    Ja spijtig, want het is best wel een leuke richting en je kunt er bijna alles mee worden!


    Isn't Baji-san awesome?

    Sleutelbosje schreef:
    Dubbel post met typfout!


    Maakt niet uit :)


    Isn't Baji-san awesome?

    Sleutelbosje schreef:
    Jammer dat Latijns niet op het vmbo gegeven wordt.


    Zeker, het is een leuke taal en heel interessant voor iedereen!


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.