• ...is een nachtmerrie

    Ja, op jezelf gaan wonen. En dan met name het vinden van een plekje. Nachtmerries! :')
    Ik woon nu op kamers buiten Utrecht, maar studeer in Utrecht. In Utrecht woont het gros van mijn vrienden, ga ik wel eens uit en ga ik naar school natuurlijk. Nou is waar ik nu woon maar een kwartiertje met de trein, maar ik zou het toch zo ongelooflijk fijn vinden om ook gewoon op de fiets naar college te gaan en 's avonds geen rekening te hoeven houden met de laatste trein. Ik kan altijd wel een slaapplekje vinden als het een late avond gaat worden, maar dit is natuurlijk niet ideaal.
    De kamerschaarste is echt heel groot in Utrecht, en het vinden van een lekker plekje is dan ook ontzettend moeilijk. Je moet hospiteren, bij je potentiële nieuwe kamer langsgaan en zo gezellig mogelijk zijn voor een paar uur, zodat je potentiële nieuwe huisgenoten jou het leukst vinden. Ik heb al zo'n 15 tot 20 hospi's gehad en nog steeds krijg ik geen goed nieuws. Iedere keer die afwijzingen is ook zo demotiverend, wat het hospiteren dus ook gewoon niet meer leuk maakt.
    Heel veel huizen zoeken ook meisjes die iets veelvoorkomends aan de Universiteit studeren. Ik studeer aan de kunstacademie en ben veel met games bezig. Dit schrikt enorm veel mensen af en dat vind ik zo jammer!

    Hebben jullie de hell van hospiteren door moeten gaan? Hoe werkt dat in België?


    Everyone wants happiness without any pain, but you can’t have a rainbow without a little rain.

    Ik weet wel dat sommige residenties hier in België wel aan intake-gesprekken doen en dat je ook wel eens een motivatiemail moet sturen. Maar een doorsnee kot (of kamer zoals jullie dat noemen), wordt gewoon verhuurd aan de student die het wil. De rest van dat kot moet daar dan maar vrede mee hebben :'D


    Sidera nostra contrahent solem lunamque

    Nee, geen verstand van. Wel de reden dat ik op mijn 23e nog thuis woon, want no way dat ik mezelf helemaal moet gaan promoten om 600 euro te moeten dokken voor een minuscuul kamertje en dat ik de rest van het huis nog moet delen ook. Dikke doei hè. :')
    Lijkt me helemaal kut.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Ja, Utrecht is verschrikkelijk in dat opzicht! Mijn beste vriend werkt fulltime als kapper en heeft een baan gekregen in de binnenstad. Hij is nu al 7/8 maanden aan het zoeken naar een woning. Niet te doen.

    Ik heb zelf wel geluk gehad tijdens mijn studentenperiode en heb nooit eindeloos hoeven hospiteren. Ik ben het direct de eerste keer geworden en heb toen een tijdje in Utrecht gewoond. Daarna verhuisd naar Hilversum, en daar is het toch net allemaal was eenvoudiger om aan een woning te komen gelukkig! Heel veel succes! Naar welke kunstacademie ga je als ik vragen mag?


    ars moriendi


    Birmingham schreef:
    Ik weet wel dat sommige residenties hier in België wel aan intake-gesprekken doen en dat je ook wel eens een motivatiemail moet sturen. Maar een doorsnee kot (of kamer zoals jullie dat noemen), wordt gewoon verhuurd aan de student die het wil. De rest van dat kot moet daar dan maar vrede mee hebben :'D

    Dat gaat echt een stuk makkelijker! Het lijkt me ook zoveel eerlijker dat iedereen gewoon evenveel kans heeft!


    Apocalyptic schreef:
    Ja, Utrecht is verschrikkelijk in dat opzicht! Mijn beste vriend werkt fulltime als kapper en heeft een baan gekregen in de binnenstad. Hij is nu al 7/8 maanden aan het zoeken naar een woning. Niet te doen.

    Ik heb zelf wel geluk gehad tijdens mijn studentenperiode en heb nooit eindeloos hoeven hospiteren. Ik ben het direct de eerste keer geworden en heb toen een tijdje in Utrecht gewoond. Daarna verhuisd naar Hilversum, en daar is het toch net allemaal was eenvoudiger om aan een woning te komen gelukkig! Heel veel succes! Naar welke kunstacademie ga je als ik vragen mag?

    Poeh, dat is nog eens geluk hebben! Voor je vriend heel wat minder geluk natuurlijk, wonen in Utrecht is ook nog eens heel erg duur!
    Maar natuurlijk, ik studeer aan de HKU!


    Everyone wants happiness without any pain, but you can’t have a rainbow without a little rain.

    Pff dat lijkt mij vreselijk. Ik wilde niet op kamer en hoefde van thuis uit maar 10 minuutjes te fietsen. Dit zelfde geval is nu naar mijn werk...heerlijk


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    ha lol ik dacht er nog een tijdje aan om naar de hku te gaan, maar uiteindelijk liet ik dat maar links liggen precies om deze reden :')

    ik ben de hel van hospiteren nog niet doorheen gegaan, want ik heb nu een tussenjaar, maar voor volgend jaar moet het wel echt, want ik ga naar arnhem en iedere dag van alkmaar naar arnhem gaan en weer terug wordt 'm niet :/


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Pelekai schreef:

    (...)
    Poeh, dat is nog eens geluk hebben! Voor je vriend heel wat minder geluk natuurlijk, wonen in Utrecht is ook nog eens heel erg duur!
    Maar natuurlijk, ik studeer aan de HKU!

    Hey, daar kom ik dus net vanaf, haha! Heb daar een geweldige tijd gehad - al zat de hku toen nog in Hilversum en was het echt de filmnerds, aninatienerds en gamenerds bij elkaar. Was echt fantastisch, iedereen kon zichzelf zijn. Ik heb niet echt tijd doorgebracht in het nieuwe gebouw, maar ik wens je in elk geval veel plezier en succes. ;)


    ars moriendi

    Oh man, ik ben heel erg blij dat ik mijn kamer heb gekregen via een woningbouwvereniging en dat hele hospiteergebeuren dus allemaal kon skippen. Ik kreeg de kamer aangeboden, mocht hem twee dagen later bezichtigen en nog eens twee dagen later had ik de sleutels. Ik had me wel een half jaar eerder al ingeschreven, dus er was wat wachttijd, maar sociaal zijn bij nieuwe mensen is niet bepaald mijn sterkste punt, dus ik denk dat het me langer zou hebben gekost een plek te vinden als ik wel was gaan hospiteren. (krul)

    Maar goed, dit is allemaal in Groningen. Hoewel ik hier ook wel dingen heb gehoord over kamernood, is het in steden zoals Utrecht natuurlijk erger, dus dat is vast nog een stuk lastiger. En al vijftien tot twintig keer een hospiteergesprek, damn, dat klinkt inderdaad als iets om nachtmerries van te krijgen. D: Ik zal voor je duimen dat je de volgende kamer gewoon krijgt, want dat heb je onderhand wel sterk verdiend, lijkt me. Kom op, studentenkamergoden.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Wat Inge hierboven zegt klopt vrijwel helemaal. :') Ik had hetzelfde, en ik woon al bijna drie jaar in mijn kamer (eigen keuken, badkamer, balkon..). Gelukkig maar hehe


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Apocalyptic schreef:
    (...)
    Hey, daar kom ik dus net vanaf, haha! Heb daar een geweldige tijd gehad - al zat de hku toen nog in Hilversum en was het echt de filmnerds, aninatienerds en gamenerds bij elkaar. Was echt fantastisch, iedereen kon zichzelf zijn. Ik heb niet echt tijd doorgebracht in het nieuwe gebouw, maar ik wens je in elk geval veel plezier en succes. ;)

    Toevallig! Ik heb ook nog twee jaar in Hilversum gezeten, dat was inderdaad een heel erg fijne locatie!
    Bedankt!


    Everyone wants happiness without any pain, but you can’t have a rainbow without a little rain.

    Pelekai schreef:
    (...)
    Toevallig! Ik heb ook nog twee jaar in Hilversum gezeten, dat was inderdaad een heel erg fijne locatie!
    Bedankt!

    Serieus joh? Dan zaten we misschien wel in dezelfde periode bij elkaar op school haha. Dat ik in mijn derde jaar bezig was en jij in het eerste, of iets in die trant! Welke richting studeer je? (:


    ars moriendi

    Utrecht is inderdaad echt een hel.
    Bij mij ging het heel soepel. Ik maakte een afspraak met de verhuurder, kreeg de kamer aangeboden en de volgende dag had ik de kamer al, maar dat was in Maastricht en daar is het sowieso makkelijker.


    Take risks and conquer your fears.

    Ik had verhalen gehoord van Rotterdam, maar niet dat het zo erg is als Utrecht!

    Ik woon nog bij mijn ouders. Ik zie het nut niet in voor mij om op kamers te wonen. Ik woon vrij dichtbij Rotterdam, dus kamers zou onnodig zijn voor mij.


    Seasons will change, but I shall remain

    Ah, echt balen, ik snap idd dat je je dan gedemotiveerd voelt! Ik had zelf het geluk dat ik na één keer hospiteren al een kamer had (ook in Utrecht), maar ik hoor inderdaad wel regelmatig verhalen van mensen die behoorlijk vaak moeten hospiteren voor ze iets hebben (maar iedereen vindt uiteindelijk ook altijd wel een kamer, dus misschien dat dat je een beetje geruststelt).
    Ik vind het trouwens wel raar dat mensen je afwijzen omdat je aan de kunstacademie studeert, want dat zou ik persoonlijk juist leuk vinden! Dus misschien heb je gewoon nog niet het huis dat het meest bij je past gevonden?


    "Take my advice; I don't use it anyway."

    Daarom ga ik ook absoluut niet op kamers, ik zit op Grafisch Lyceum Utrecht, maar woon in Almere. Nu wil ik voor mijn HBO naar Leiden, maar voor mij zijn alleen zelfstandige studio's een optie. Ik vind dat hel hospiteren helemaal nergens op slaan, iedere student verdient op kamers te kunnen. Waarom moet met vreemden wonen ''leuk en gezellig'' zijn? Ik ben er niet voor de lol, ik ben er om dat het praktisch is :')


    Slowly, yet surely I am slipping into the role that was made just for me.