• Nu Quizlet volwassen is, en wij ook ouder zijn geworden, dacht ik: laat ik even een topic maken over iets waar ik in m'n "volwassen" leven heel erg tegenaanloop.

    Sowieso heeft iedereen last van de inflatie en de (soms belachelijke) prijsstijgingen, dus bespaartips zijn daarin altijd welkom. Ik heb soms ook dat ik gewoon niet meer weet wát ik moet kopen, als een kip zonder kop in de supermarkt rondloop en dan uiteindelijk met halve recepten thuiskom, er van alles ontbreekt en ik de energie niet meer heb om terug te gaan naar de website.

    Ik kan me voorstellen dat ik niet de enige ben die hier last van heeft, dus bij dezen: welkom bij het boodschappen-en-recepten-lifehack topic!



    Hieronder wat vragen die je theoretisch gezien zou kunnen beantwoorden, als hulpje als je niet weet waar je het over moet hebben, maar voel je vrij om je eigen ervaringen, tips, trucs en hacks te delen!
    - Welke boodschappenproducten heb jij standaard in huis?
    - Wat zijn je favoriete recepten om te maken?
    - Wat is jouw truc om met alle nodige boodschappen thuis te komen en niet de helft te vergeten?
    - Hoe bespaar jij op je boodschappen?

    Ik ben benieuwd naar alle tips en hacks die gaan komen! Misschien dat ik dan daardoor mijn leven ook nog eens op orde ga krijgen :Y)


    Alle tips en tricks die handig zijn, zal ik hieronder verzamelen
    MUST-HAVE BOODSCHAPPENLIJST

    * Pasta
    * Rijst
    * Pak wraps
    * Kruiden (zoals peper, zout, kaneel, kerrie enzovoorts)
    * Olie (olijf/zonnebloemolie)
    * Eieren
    * Bouillonblokjes


    LEKKERE EN MAKKELIJKE RECEPTEN

    Tip van Slughorn, op projectgezond.nl kun je veel makkelijke en heerlijke recepten vinden.

    Spinaziepasta (Necessity)
    - Spinazie á la crème;
    - Crème fraîche;
    - Pasta (bijvoorbeeld volkoren spaghetti);
    - Spekjes/shoarma (kan ook vega(n));
    - Tomaatjes.

    Pasta koken, vleesjes bakken, spinazie opwarmen, crème fraîche door de spinazie roeren, alles bij elkaar gooien en tomaatjes toevoegen.

    Pasta carbonara (Iotte
    - Spaghetti;
    - Spekjes;
    - Eieren;
    - Parmezaanse kaas.

    Gevulde courgettes
    - 4 courgettes;
    - 1 zoete puntpaprika;
    - 2 bosuitjes;
    - 2 tenen knoflook;
    - 15 g koriander;
    - 2 avocados;
    - 150 g mais in blik;
    - 200 g zwarte bonen in blik;
    - 3 el olijfolie;
    - 300 g gehakt;
    - 3 el picadillokruiden;
    - 1 limoen;
    - 100 g zuivelspread;
    - 2 el water.

    Voor recept, klik de link aan, die leidt je naar het AH recept.

    Bananenpannenkoeken (Cayline)
    - Bananen;
    - 1 of 2 eieren;
    - 1 theelepel kaneel;
    - Havermout, appel of suiker naar wens;
    - Klontje boter.

    1. Prak de bananen helemaal fijn, ideaal is om geen harde stukken meer te hebben.
    2. Voeg een 1 of 2 eieren toe
    3. 1 theelepel kaneel
    4. Havermout, appel ( wel heel fijn snijden en even droogdeppen) of suiker toevoegen als je dat wilt
    5. Klontje boter in een hete pan, en bakken maar:)

    Broccoli-courgettesoep
    - 1 (rode) ui;
    - 1 courgette;
    - 500 g broccoli (die uit de diepvries is echt ideaal);
    - 2 el olijfolie;
    - 750 ml kraanwater;
    - 2 blokjes bouillon.
    - STAAFMIXER en een pan waar alles in past.

    Snipper de ui, snijd de courgette in blokjes en de broccoli in roosjes (of pak die uit de diepvries, die zijn al in roosjes MUHAHAHA:Y)). Verhit de olie, fruit de ui 3 minuten, voeg de courgette toe, bak 5 minuten en daarna de broccoli, water en bouillonblokjes erbij knallen. Aan de kook brengen, vuur laag zetten en 8 minuten laten koken. Pureer alles en je hebt SOEP. Voeg naar wens zout en/of peper toe.

    Voel je vrij om de soep op te leuken met alles waar je gelukkig van wordt. You do you: Soepbolletjes? Croutons? Vermicelli? Broodjes of soepstengels erbij? Als jij maar gelukkig bent.

    Penne met spinazie
    - 300 gram pasta (iets van penne/fusili/spaghetti/farfalle, volkoren als je dat wilt);
    - 1 ui;
    - 4 el olijfolie;
    - 3 teentjes knoflook (ik knal er altijd een paar eetlepels knoflookpoeder in uit zo'n cheap kruidenpotje van AH huismerk o.i.d.);
    - 500 gram cherrytomaten (kan ook grotere tomaten, is soms goedkoper);
    - 1 el suiker;
    - 400 gram spinazie (mag vers zijn, mag ook uit de diepvries);
    - 250 gram mozzarella.

    Kook de pasta zoals je pasta kookt. Snipper de ui en fruit deze met olie in een pan, 2 minuutjes. Pers de knoflook erover uit. Halveer de cherrytomaten (of maak de gewone tomaten wat kleiner) en voeg toe. Bak in 10 minuten zacht, schep regelmatig om. Voeg de suiker toe en voeg daarna de spinazie toe. Giet de pasta af en meng met de saus. Scheur de mozzarella eroverheen.

    Gevulde pitabroodjes (Toreador)
    - olie
    - zout
    - 1 ui
    - 1 blik kikkererwten (uitgelekt en geprakt met een vork)
    - 1 rode paprika (in kleine blokjes gesneden)
    - 150gr champignons (in kleine blokjes gesneden)
    - 15gr tomatenpasta
    - een scheutje sojasaus
    - kruiden naar smaak (ik gebruikte komijnpoeder, chilivlokken, en garam marsala kruiden)

    als je afbakpita's hebt, bak deze af volgens de instructies op de verpakking. snijd de groenten en ui in stukjes, prak de kikkererwten. gooi de paprika-, ui-, champignonstukjes met een scheutje olie in een koekenpan, laat dit zo'n 2-3 minuten staan. voeg wat zout toe, wacht nog even tot het geslonken is. voeg de kikkererwten, tomatenpasta, sojasaus, en kruiden toe, bak dit zo'n 2-3 minuten aan. duw je resultaat in je pitabroodjes, eventueel kan je je broodjes nog kort aanbakken zodat ze warm en knapperig zijn. enjoy <3



    KOOKHACKS

    * Heb je tijd vrij, koop groenten die je lekker vindt maar veel tijd kosten om te snijden. Dit kun je dan in je vrije tijd doen, in porties verdelen en invriezen voor een later moment.
    * Rijst in de magnetron klaarmaken om kookpitten te sparen/er geen omkijken naar te hebben.

    Voor 1 persoon - 75 gram droge rijst - 200 ml water - 10 minuten op 700 watt (afgedekte schaal)
    Voor 2/3 personen - 150 gram droge rijst - 325 ml water - 13 minuten op 700 watt (afgedekte schaal)
    Voor 3/4 personen - 225 gram droge rijst - 475 ml water - 17 minuten op 700 watt (afgedekte schaal)




    TIPS VOOR BETAALBARE BOODSCHAPPEN

    * AH Overblijvers
    * Too Good To Go
    * Producten (tandpasta, (af)wasmiddel enz.) nooit voor de volledige prijs kopen, want deze zijn regelmatig in de aanbieding
    * Productenbak met kortingsproducten met een naderende houdbaarheidsdatum
    * Vriezer voor het invriezen van producten die je met korting of in bulk kunt kopen
    * Apps van supermarkten waar je persoonlijke aanbiedingen kunt activeren
    * Scoupy voor gratis producten, Scoupy+ voor cashback in de winkelstraat
    * Kortingsacties voor nieuwe gebruikers (bijvoorbeeld voor HelloFresh, maar ook bij Picnic of Flink of andere bezorgdiensten)
    * SocialDeal (voor bijv. goedkope maaltijdboxen of uit eten)
    * Antiverspillingssites zoals Foodello of Antiduur
    * Grote porties koken (en bijvoorbeeld invriezen)
    * Eigen kruiden/fruit/groente kweken
    * Folders in de gaten houden
    * Weekgeld pinnen en maximaal 2x per week naar de supermarkt gaan voor boodschappen, pinpas dan thuislaten
    * Plan je boodschappen vooruit met behulp van supermarkt apps/de AlleFolders-app zodat je nooit een product te duur koopt
    * Winkels als Die Grenze, Pieters Koopjeshoek
    * Beste tip van Salaryman: Haat de supermarkt zodat je er zo min mogelijk komt en minder geld uitgeeft




    [ bericht aangepast op 3 dec 2022 - 16:56 ]


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Zijn er nu na de kerstdagen nog lekkere receptjes overgebleven, of zit iedereen zo vol dat niemand meer eten kan zien?

    Of heb je een goed recept achterover weten te drukken tijdens de feestdagen? Zoek je inspiratie voor je leftovers?
    Let me know :D


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Nou als ik een tip kver kalkoenen mag geven. Ze zeggen altijd iets van: hij mief 4 uur in de oven. 'S middags vet stressen en dat ding in de oven knallen. Pfhew net optijd.
    Hop, pin erin, kerntemperatuur mooi bijhouden.

    Een uurtje en wat rekenwerk later… hm we willen niet al om 17:30 aan het hoofdgerecht. Laten we de oven een stuk lager zetten..

    Nog een uur en wat rekenwerk later.. ehh oke.. wederom oven lager.

    Half uur later: kalkoen klaar. Binnen 30 min opeten anders wordt ie droog ;-)

    Dan denk je. "Zal wel een uitzondering geweest zijn". Dus dit jaar: zelfde verhaal.

    Is dit een soort "inside joke" waar alle slagers aan mee doen oid? xD

    is dit een goed moment om dit topic na bijna een half jaar te bumpen? nee? doe ik toch!

    hallo vrienden, ik kom met een recept voor vegan snickerdoodles (koekjes), want die heb ik vandaag gebakken en ze zijn superlekker! ook heel simpel, dus goed voor iedereen :)


    ingrediënten voor koekjes
    - 214 gram bloem
    - 3.5 gram baking soda
    - 3 gram zout
    - 3 gram bakpoeder
    - 100 gram suiker
    - 90 gram gesmolten vegan boter
    - 22 ml van wat voor melk je maar wil (ik gebruikte havermelk)
    - scheutje vanille-extract
    - nootmuskaat en kaneel naar smaak

    ingrediënten voor coating
    - 2 delen suiker
    - 1 deel kaneel
    - beetje nootmuskaat naar smaak

    bereiding
    1. doe bloem, baking soda, zout, bakpoeder, suiker, kaneel en nootmuskaat in een kom.
    2. meng dit.
    3. smelt de boter.
    4. voeg melk en vanille-extract toe aan de gesmolten boter.
    5. mieter het geheel in de kom bij de andere ingrediënten.
    6. meng totdat het geheel een deegje vormt. (te nat? meer bloem. te droog? meer melk.)
    7. mieter suiker, kaneel, en nootmuskaat in een bakje en meng dit.
    8. rol stukjes deeg in balletjes met een diameter van ~2cm (of hoe groot jij je koekjes wil).
    9. rol balletje deeg door de mix van kaneel, nootmuskaat, en suiker
    10. leg op bakplaat.
    11. bak voor 11 minuten op 160 graden (of als je oven geen 160 graden heeft: 9 minuten op 175 werkt ook goed!)
    12. haal uit de oven wanneer klaar, en laat even tien minuutjes afkoelen
    13. probeer niet alle koekjes in één keer op te eten.


    because i knew you, i have been changed for good

    MoonchiId schreef:
    Handig topic!

    Iets wat ik eigenlijk altijd al deed om te besparen:
    - koop tandpasta, afwas/vaatwasmiddelen, handzeep, waspoeder/pods nóóit aan volledige prijs. Er zijn supervaak acties waarbij ze 1 + 1 verkocht worden en dan bespaar je toch al gauw 20 à 30 euro per keer.

    Same. Ik kijk altijd of ik dat soort dingen in een sale kan verkrijgen. Zeker ook aangezien mijn tandpasta echt al duur is van zichzelf.

    Niet perse een hack, denk ik, maar ik check vaak voor wanneer ze grote sales hebben. In de sales-weken haal ik vaak grotere "voorraad"boodschappen, dus dan heb ik vaak wel iets in huis, zelfs als ik vergeten ben naar de winkel te gaan. Ben een redelijk luie trut, zeker op zulke warme dagen, geen zin om te bewegen :') En ik vind het altijd fijn om een voorraadje achter de hand te hebben.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Aaaah dit had ik net nodig in mijn leven! (yeah)

    Ik heb zelf een gerecht die ik in de herfst/winter heel graag maak, die staat bij de recepten van de Albert Heijn. Het recept heet letterlijk: Gestoofde kip in appelsap met sperziebonen en aardappels. Ik vind het echt een suuuper lekker gerecht. Wij eten daar twee dagen van en vaak geef ik mijn schoonmoeder ook nog een hele pan ervan zodat ze niet eens lekker niet hoeft te koken.

    Met boodschappen doen maak ik echt een lijstje op mijn telefoon met alleen hetgeen wat ik nodig heb en 1 keer in de twee weken check ik alle kasten om na te gaan wat ik nog meer moet hebben. Meestal zijn dat dingen zoals wc- en keukenpapier, melk (daar haal ik altijd twee van die pakken van zes stuks, want we hebben nog een kleine dreumes rondrennen die 2 bekers melk drinkt op een dag en zo weet ik zeker dat hij zijn pap heeft 's morgens xD), suiker, kruiden, pasta, rijst, etc.

    Bij de Jumbo en AH heb je vaak van die bakken met dingen die tot die dag goed zijn en als daar vlees tussen zit neem ik dat mee en vries ik dat gelijk in, zo hoeven we niet elke dag nieuw vlees te halen wat peperduur is en hebben we genoeg voor een paar dagen.

    Pokébowls vind ik ook altijd lekker, makkelijk en snel om te maken en je kunt erin gooien wat je zelf lekker vind. En bij recepten die veel verse groenten hebben die gesneden moeten worden, zorg ik ervoor dat het de dag ervoor al gesneden is, ook omdat ik altijd tot 18u moet werken, mijn vriend de avonddienst heeft en ik geen zin heb om om 7 uur nog eens uitgebreid te gaan staan koken haha.

    Ennn... ik probeer altijd de week vooruit te plannen wat we welke dag gaan eten zodat ik weet hoelang ik iets op voorhand al kan gaan halen :D


    If you look before you jump, maybe you jump never.

    Dit ga ik even onthouden.
    Ik heb namelijk een hekel aan koken.


    Inspiration can hit you any time

    Omg Hahaha dit had niet op een beter moment gebumpt kunnen worden. Ik ga binnenkort uit huis :)


    SIC | PARVIS | MAGNA