• De stelling van deze week luidt:
    Een relatie met meer dan 10 jaar leeftijdsverschil is ongepast

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Ja, dat hangt ervan af hoe oud je bent? Een relatie tussen een 19-jarig en een 29-jarig vind ik beduidend ongebruikelijker dan een relatie tussen een 55-jarig en een 45-jarige. Heeft voor mij een stuk meer te maken met waar je staat in je leven (middelbare school, hogere studies, werken, kinderen, pensioen, etc) dan met specifiek hoe oud je nu bent, vooral op latere leeftijd.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ik ben het eens met klaar. De leeftijd op zich is geen probleem, het is het verschil in macht en ervaring. Een 27-jarige staat een stuk verder en meestal een stuk steviger in het leven dan een 17-jarige. Daardoor is de invloed van de oudere partner op de jongere meestal véél sterker dan omgekeerd, wat tot ongezonde relaties kan leiden. Een 27-jarige denkt vaak al aan trouwen, kinderen, een huis kopen... allerlei grote beslissingen... Terwijl een 17-jarige nog moet beslissen welke studie ze gaan doen en graag nog over een hek kruipt tijdens een nachtje uit.
    Maar als je 50 en 60 bent, heb je vaak geen grote beslissingen meer die niet op hetzelfde niveau zitten: de wensen en verwachtingen liggen meestal veel gelijker, of dan liggen ze alleszins niet aan het leeftijdsverschil.
    Ik ben zelf samen met iemand die 5 jaar ouder is en merk dat verschil totaal niet (ook omdat we op dezelfde golflengte zitten qua grote beslissingen). Had ik hem slechts 1 jaar eerder ontmoet, had dat mogelijk niet gewerkt omdat ik dan nog aan het studeren was en dus in een andere levensfase zat. Laat staan dat dit ok was geweest op 15-20 jarige leeftijden.


    Mhm?

    Ligt eraan hoe oud je bent. Een minderjarige met een volwassene? Ja, dan is het wel ongepast, ja. Zo niet? Dan nee, oneens.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Ik ben het eens met de anderen, dat leeftijd heel erg meespeelt.

    Een 12-jarige met een 22-jarige? Een absolute no-go! Ik denk dat het vanaf een jaar of 20/22 niet meer uitmaakt, want dan heb je al dezelfde levensfases doorlopen. Als je allebei al klaar bent met school/studeren enzovoorts, dan is het geen probleem dat er leeftijdsverschil is. Je zit dan grofweg in dezelfde levensfase en kan dan 'met elkaar meegroeien'.

    Dus bijv. iemand van 23 met iemand van 33, waarom niet? M'n oom en tante schelen 11 jaar in leeftijd en daar is niks van te merken. Maar als één nog studeert en de ander al werkt, lijkt het me toch een stuk lastiger. Je hersenen groeien tot een jaar of 25 dacht ik, dus vanaf 22/23 vind ik het kunnen. Daaronder met 10 jaar ouder, nee.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Diluc schreef:
    Ligt eraan hoe oud je bent. Een minderjarige met een volwassene? Ja, dan is het wel ongepast, ja. Zo niet? Dan nee, oneens.


    [ heaven knows ]

    Dat hangt inderdaad vooral af van de vraag of beide personen volwassen zijn. Want dan maakt het echt niet uit. Er zijn vele voorbeelden van mensen die tien jaar of zelfs meer verschillen en waarbij dat perfect werkt. Zolang er geen machtsverhouding is, speelt leeftijd geen rol.


    Queer zijn is gewoon alles

    Nah, ik heb ook een goeie vriendin die 10 jaar jonger is, dat gaat ook prima. :Y)
    Zolang er geen sprake is van een machtsverhouding - maar dat geldt voor alle leeftijden - heb ik er geen moeite mee.


    Every villain is a hero in his own mind.