• Hallo daar,

    Tegenwoordig heeft haast iedereen een smartphone. Het is eigenlijk een verlengstuk geworden van de mens in de ontwikkelde landen. Deze smartphones hebben super veel voordelen, daarom gebruikt iedereen z'n smartphone ook zo veel. Bellen, het eerst doel van een smartphone, is bij de meeste mensen niet wat ze het meeste doen met hun telefoon x)

    De voordelen zijn eindeloos! :D
    1) Je kunt (snel) contact hebben en onderhouden met bekenden d.m.v. bellen, tekst of videobellen
    2) Je kunt fotograferen met je telefoon, en de camera's worden steeds beter.
    3) Je kunt e-mails ontvangen en versturen. Zo krijg je ook vaak herinneringen van afspraken.
    4) Je kunt zó bij je digitale agenda
    5) Je kunt bankieren via de bank app
    6) Via nieuws apps en internetbrowser-apps kunt je aan heeel veel informatie komen. Zoals nieuwe activiteit op Q zien (cool)
    7) Je kunt je gezondheid tracken, veel smartphones hebben een stappenteller.
    8) Je kunt spelletjes spelen
    9) Je kunt ten alle tijden checken wat de buienradar voorspelt (of de voorspelling uitkomt is een onderwerp voor een ander topic ;p )
    10) De actuele OV - en auto verkeersinformatie is ook zo te checken
    11) Niet te vergeten de sociale media die je binnen handbereik hebt
    12) etc etc etc

    Helemaal leuk al die mogelijkheden op zo'n redelijk klein apparaatje dat we allemaal bij ons dragen, maar er zijn ook nadelen, vind ik. We hebben 'm voor sommige dingen te veel nodig, denk ik wel eens. Steeds meer manieren van inloggen of inchecken kunnen óók, of binnenkort ook, met de telefoon. Ik hoop dat er altijd een andere optie blijft. Stel dat je je telefoon kwijt bent of hij is kapot?

    En we kunnen ons héél makkelijk laten afleiden door onze smartphone. Alle meldingen die afgaan, alle informatie (zoals nieuws) kun je zó opzoeken. Ook wanneer je eigenlijk ergens anders mee bezig bent zoals werk of een andere bezigheid.

    Ik ervaar dit zelf in ieder geval zo. Voor ik het door heb, ben ik alweer door nieuwsberichten aan het scrollen. Dan gooi ik de nieuws app van m'n telefoon ter bescherming; ga ik naar de website via de browser :S . En dat terwijl het nieuws vaak niet eens zo leuk is of iets toevoegt! Moet zeggen dat ik veel minder door nieuwsberichten scroll sinds ik de leuke activiteit hier op Quizlet weer volg :D

    Ik leid mezelf te makkelijk af door m'n telefoon. Ik zou meer tijd willen spenderen aan het lezen van een papieren boek en daardoor vol in een flow willen komen. Ik zou ook m'n volle aandacht willen kunnen hebben bij een haakproject of een film, maar ik laat me afleiden door m'n telefoon. Even kijken of ik nog een appje heb.

    Dus ik vroeg me af.. Hoe denken jullie hier over? En hoe gebruiken jullie je telefoon? Zijn er meldingen die je bewust hebt uitgezet?
    Hebben jullie tips?

    Ik vond een artikel online over minder snel afgeleid raken. Klik hier Ik heb van iemand ook het boek kunnen lenen dat die auteur heeft uitgegeven. Nu nog kijken of ik m'n aandacht bij dat boek kan houden ;)

    Alvast bedankt voor de reacties (typing)

    Zou je minder tijd met je telefoon bezig willen zijn?

    Oh, ik wil absoluut dat dingen als inchecken of betalen zonder mobiel moet blijven kunnen. Om de reden die jij noemt, en in verband met digitale veiligheid.

    Ik moet zeggen, als ik eenmaal in een flow ben of met vrienden iets aan het doen ben, dan kan ik wel van mijn mobiel afblijven, maar anders ben ik er iets te veel op. Ook tijdens het kijken van dingen, dat is erg herkenbaar. xD
    Ik wil net als jij ook minderen daarmee. Zeker gezien ik de helft van de tijd aan het 'doemscrollen' ben op social media of een nieuwswebsite. Wat meestal helemaal niets toevoegt aan mijn leven. Dan kan ik beter even naar buiten gaan, muziek maken, gamen, of een boek lezen dan dat scrollen.

    Qua meldingen: Als ik aan het rijden ben, staat mijn mobiel op do not disturb, zodat ik spotify kan luisteren onderweg/ google maps nog steeds kan gebruiken en alleen maar noodberichten binnen komen met geluid. Wat me ook helpt is soms mijn mobiel op vliegtuigmodus of op stil te zetten. Dan kunnen de meldingen me niet storen. (De meeste groepsapps staan trouwens standaard op stil bij mij, omdat ik er anders echt gek van word.)


    If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

    Herkenbaar!

    Ikzelf leef nog altijd met een prepaid ofwel geen internet. Ik vind het zonde van mijn geld, functies als n kaart is vaak ook ofline en als ze mij nodig hebben bellen ze maar. Bovendien hebben de meeste plekken wel wifi.

    Ik irriteer mij op scoutingkampen er enorm aan. Zit je in een bos met z'n allen aan een kampvuur de helft erop. Als ik weg ben probeer ik hem zo min mogelijk te gebruiken.

    Het eindeloos schollen herken ik. Daarom leg ik tegenwoordig bij het tv kijken een sudoku boek neer. Ik vind die dingen zo tof en pak die dan in de reclame ipv telefoon.

    Qua meldingen heb ik WhatsApp aan, Facebook en insta verder zoveel mogelijk uit en mijn geluid staat meestal ook op uit en stil. Ik heb een hekel aan het gegrilde :)


    Change is for weirdos ~ Niall Horan


    *opent dit topic*
    *pakt telefoon voor een spelletje*
    *kijkt weer naar het topic en leest de andere reacties*
    *begint met typen*
    *pakt weer telefoon, ditmaal voor whatsapp*
    *gaat terug naar het forum*
    *typt verder*
    *hoort een waarschuwing van de radioDJ over WHAM!*
    *opent de radio app om een berichtje te typen*
    *gaat terug naar quizlet*
    *ontvangt een telegram bericht*
    *bekijkt het telegram bericht*
    *scrollt over instagram*
    *terug naar het topic*


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly


    Nee, okay, focus Vincie, even geconcentreerd zijn nu.

    Op momenten dat het mentaal heel slecht gaat, zit ik amper op m'n telefoon. Ik kan dan gemakkelijk een dag of drie niet op WhatsApp kijken (en er is dan ook niemand die mij mist, want ik heb ook wel eens gewoon drie dagen geen appjes gekregen. Al heb ik ook een paar jaar terug de politie in huis gehad omdat ik om 8 uur 's ochtends nog niet gereageerd had op iemand (want ik sliep nog) en dat was wat minder chill). Als het niet lekker gaat, ben ik gewoon ondergedoken, heb ik ook amper 10 minuten schermtijd. De schermtijd die ik dan heb is meestal m'n wekker en de bank-app. Dan kan ik heel goed zonder telefoon.

    Maar als het niet helemaal super slecht gaat (maar ook niet super goed), dan grijp ik inderdaad veel naar m'n telefoon en dan zijn dagen met 12 uur schermtijd niet ongewoon. Daar baal ik van, maar op dat momenten kan ik vaak ook niet veel anders en geldt m'n telefoon vooral als 'afleiding' om niet door te schieten naar fase rood zegmaar.

    Ik wil wel zeker minderen met m'n telefoon, want ik vind het super irritant om veel schermtijd te hebben. Het is zo zonde van alle tijd, vind ik. Al heb ik de energie na een dag met afspraken ook niet meer om dan bijvoorbeeld wat op te ruimen of de vaat te doen of wat dan ook, maar om om 15:00 uur of 17:00 uur of zoiets al je bed in te duiken is ook weer zoiets...

    M'n meldingen wil ik sowieso niet uitzetten, ik ben namelijk bang dat ik dan niet snel genoeg reageer en dat er weer politie in m'n huis gaat staan. Ik heb zo'n bedtijdstand die om 23:00 uur mijn scherm grijs laat worden en meldingen dempt, maar ik maak dat eigenlijk uit mezelf steeds weer ongedaan omdat ik gewoon bang ben dat ik een berichtje mis en dat dat grote gevolgen gaat hebben.

    Ik doe wel pogingen om mijn schermtijd te verminderen!

    Wat ik doe om mijn schermtijd te verminderen:
    > Timers op apps! De timer van WhatsApp heb ik er wel vanaf gehaald zodat ik daar altijd op bereikbaar ben.
    - Candy Crush 15 minuten
    - Duolingo 60 minuten
    - Facebook 45 minuten
    - Instagram 45 minuten
    - Messenger 45 minuten
    - Pinterest 10 minuten
    - Telegram 45 minuten
    - Tumblr 10 minuten
    - Twitter 30 minuten

    Mocht ik de timer raken, dan kan ik ervoor kiezen om nog 10 minuten toe te voegen. Soms doe ik dat, als het al heel vroeg op de dag is bijvoorbeeld en ik niet zoveel op de planning heb staan. Ik ben begonnen met timers van 1,5 uur op de grootste sociale media apps. De timers helpen je heel erg bewust worden van het eindeloos scrollen. Het is vooral de bewustwording denk ik, en dan ga je vanzelf wel minder 'doelloos scrollen'.

    Ik merkte toen de WhatsApp-meldingen geen geluid meer maakten door een bug in de app, dat ik veel meer op m'n telefoon keek dan anders, omdat ik dus zo bang ben om meldingen te missen.
    Om toch niet bij elk bliepje op m'n telefoon te kijken, heb ik van 'onzin'-apps (zoals CandyCrush) de meldingen uitgezet en bij WhatsApp heb ik de 'belangrijke' mensen een ander geluidje en trilling gegeven zodat ik het hoor als ik "moet" reageren.

    En verder, ja, stand bedtijd (of stand focus of stand werk of wat dan ook, of simpelweg de vliegtuigstand) kunnen ook heel goed helpen als je niet door angst geregeerd wordt.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly


    Nee, okay, focus Vincie, even geconcentreerd zijn nu.

    Op momenten dat het mentaal heel slecht gaat, zit ik amper op m'n telefoon. Ik kan dan gemakkelijk een dag of drie niet op WhatsApp kijken (en er is dan ook niemand die mij mist, want ik heb ook wel eens gewoon drie dagen geen appjes gekregen. Al heb ik ook een paar jaar terug de politie in huis gehad omdat ik om 8 uur 's ochtends nog niet gereageerd had op iemand (want ik sliep nog) en dat was wat minder chill). Als het niet lekker gaat, ben ik gewoon ondergedoken, heb ik ook amper 10 minuten schermtijd. De schermtijd die ik dan heb is meestal m'n wekker en de bank-app. Dan kan ik heel goed zonder telefoon.

    Maar als het niet helemaal super slecht gaat (maar ook niet super goed), dan grijp ik inderdaad veel naar m'n telefoon en dan zijn dagen met 12 uur schermtijd niet ongewoon. Daar baal ik van, maar op dat momenten kan ik vaak ook niet veel anders en geldt m'n telefoon vooral als 'afleiding' om niet door te schieten naar fase rood zegmaar.

    Ik wil wel zeker minderen met m'n telefoon, want ik vind het super irritant om veel schermtijd te hebben. Het is zo zonde van alle tijd, vind ik. Al heb ik de energie na een dag met afspraken ook niet meer om dan bijvoorbeeld wat op te ruimen of de vaat te doen of wat dan ook, maar om om 15:00 uur of 17:00 uur of zoiets al je bed in te duiken is ook weer zoiets...

    M'n meldingen wil ik sowieso niet uitzetten, ik ben namelijk bang dat ik dan niet snel genoeg reageer en dat er weer politie in m'n huis gaat staan. Ik heb zo'n bedtijdstand die om 23:00 uur mijn scherm grijs laat worden en meldingen dempt, maar ik maak dat eigenlijk uit mezelf steeds weer ongedaan omdat ik gewoon bang ben dat ik een berichtje mis en dat dat grote gevolgen gaat hebben.

    Ik doe wel pogingen om mijn schermtijd te verminderen!

    Wat ik doe om mijn schermtijd te verminderen:
    > Timers op apps! De timer van WhatsApp heb ik er wel vanaf gehaald zodat ik daar altijd op bereikbaar ben.
    - Candy Crush 15 minuten
    - Duolingo 60 minuten
    - Facebook 45 minuten
    - Instagram 45 minuten
    - Messenger 45 minuten
    - Pinterest 10 minuten
    - Telegram 45 minuten
    - Tumblr 10 minuten
    - Twitter 30 minuten

    Mocht ik de timer raken, dan kan ik ervoor kiezen om nog 10 minuten toe te voegen. Soms doe ik dat, als het al heel vroeg op de dag is bijvoorbeeld en ik niet zoveel op de planning heb staan. Ik ben begonnen met timers van 1,5 uur op de grootste sociale media apps. De timers helpen je heel erg bewust worden van het eindeloos scrollen. Het is vooral de bewustwording denk ik, en dan ga je vanzelf wel minder 'doelloos scrollen'.

    Ik merkte toen de WhatsApp-meldingen geen geluid meer maakten door een bug in de app, dat ik veel meer op m'n telefoon keek dan anders, omdat ik dus zo bang ben om meldingen te missen.
    Om toch niet bij elk bliepje op m'n telefoon te kijken, heb ik van 'onzin'-apps (zoals CandyCrush) de meldingen uitgezet en bij WhatsApp heb ik de 'belangrijke' mensen een ander geluidje en trilling gegeven zodat ik het hoor als ik "moet" reageren.

    En verder, ja, stand bedtijd (of stand focus of stand werk of wat dan ook, of simpelweg de vliegtuigstand) kunnen ook heel goed helpen als je niet door angst geregeerd wordt.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Phlegethon schreef:
    Oh, ik wil absoluut dat dingen als inchecken of betalen zonder mobiel moet blijven kunnen. Om de reden die jij noemt, en in verband met digitale veiligheid.

    Ik moet zeggen, als ik eenmaal in een flow ben of met vrienden iets aan het doen ben, dan kan ik wel van mijn mobiel afblijven, maar anders ben ik er iets te veel op. Ook tijdens het kijken van dingen, dat is erg herkenbaar. xD
    Ik wil net als jij ook minderen daarmee. Zeker gezien ik de helft van de tijd aan het 'doemscrollen' ben op social media of een nieuwswebsite. Wat meestal helemaal niets toevoegt aan mijn leven. Dan kan ik beter even naar buiten gaan, muziek maken, gamen, of een boek lezen dan dat scrollen.

    Qua meldingen: Als ik aan het rijden ben, staat mijn mobiel op do not disturb, zodat ik spotify kan luisteren onderweg/ google maps nog steeds kan gebruiken en alleen maar noodberichten binnen komen met geluid. Wat me ook helpt is soms mijn mobiel op vliegtuigmodus of op stil te zetten. Dan kunnen de meldingen me niet storen. (De meeste groepsapps staan trouwens standaard op stil bij mij, omdat ik er anders echt gek van word.)

    Nou, wat je vaak ziet is dat mensen bijvoorbeeld even snel hun telefoon checken als de ander naar de wc is tijdens een etentje in de stad ofzo. En ja daar ben ik zelf ook schuldig aan. FOMO heet dat toch?
    Wat leuk dat je ook het voornemen hebt om te minderen met negatieve dingen opzoeken op je telefoon! Ik ben dus niet de enige.

    Ja vliegtuigmodus of stil.. ik heb dat wel altijd gedaan snachts, maar wil toch ook wel bereikbaar kunnen zijn snachts als iemand belt vanwege nood. Dus tegenwoordig zet ik liever bijna alles apart op stil en mn telefoon zelf dan wel op geluid.
    Ik ben er laatst achter gekomen dat je op whatsapp een chat op stil kan zetten mét en zónder meldingen. Er ging een wereld voor me open. Eerst ging het per ongeluk en begreep ik het verschil niet tussen wanneer ik geen melding kreeg van een nieuw bericht en wanneer wel.

    IrishNialler schreef:
    Herkenbaar!

    Ikzelf leef nog altijd met een prepaid ofwel geen internet. Ik vind het zonde van mijn geld, functies als n kaart is vaak ook ofline en als ze mij nodig hebben bellen ze maar. Bovendien hebben de meeste plekken wel wifi.

    Ik irriteer mij op scoutingkampen er enorm aan. Zit je in een bos met z'n allen aan een kampvuur de helft erop. Als ik weg ben probeer ik hem zo min mogelijk te gebruiken.

    Het eindeloos schollen herken ik. Daarom leg ik tegenwoordig bij het tv kijken een sudoku boek neer. Ik vind die dingen zo tof en pak die dan in de reclame ipv telefoon.

    Qua meldingen heb ik WhatsApp aan, Facebook en insta verder zoveel mogelijk uit en mijn geluid staat meestal ook op uit en stil. Ik heb een hekel aan het gegrilde :)

    Zooo jij houdt nog steeds vol met een prepaid? Knap, heel knap. Ja, waardoor ze niet de volle aandacht bij elkaar en bij het doel van het schoutingkamp hebben, bedoel je? Mensen proberen veel meer te multitasken dan vroeger en daar is de mens niet voor gemaakt.
    Cool dat jij ook al bedacht hebt dat je dat eindeloos scrollen wilde vervangen door iets leukers!

    [ bericht aangepast op 7 dec 2022 - 17:30 ]

    Derks schreef:

    Nee, okay, focus Vincie, even geconcentreerd zijn nu.

    Op momenten dat het mentaal heel slecht gaat, zit ik amper op m'n telefoon. Ik kan dan gemakkelijk een dag of drie niet op WhatsApp kijken (en er is dan ook niemand die mij mist, want ik heb ook wel eens gewoon drie dagen geen appjes gekregen. Al heb ik ook een paar jaar terug de politie in huis gehad omdat ik om 8 uur 's ochtends nog niet gereageerd had op iemand (want ik sliep nog) en dat was wat minder chill). Als het niet lekker gaat, ben ik gewoon ondergedoken, heb ik ook amper 10 minuten schermtijd. De schermtijd die ik dan heb is meestal m'n wekker en de bank-app. Dan kan ik heel goed zonder telefoon.

    Maar als het niet helemaal super slecht gaat (maar ook niet super goed), dan grijp ik inderdaad veel naar m'n telefoon en dan zijn dagen met 12 uur schermtijd niet ongewoon. Daar baal ik van, maar op dat momenten kan ik vaak ook niet veel anders en geldt m'n telefoon vooral als 'afleiding' om niet door te schieten naar fase rood zegmaar.

    Ik wil wel zeker minderen met m'n telefoon, want ik vind het super irritant om veel schermtijd te hebben. Het is zo zonde van alle tijd, vind ik. Al heb ik de energie na een dag met afspraken ook niet meer om dan bijvoorbeeld wat op te ruimen of de vaat te doen of wat dan ook, maar om om 15:00 uur of 17:00 uur of zoiets al je bed in te duiken is ook weer zoiets...

    M'n meldingen wil ik sowieso niet uitzetten, ik ben namelijk bang dat ik dan niet snel genoeg reageer en dat er weer politie in m'n huis gaat staan. Ik heb zo'n bedtijdstand die om 23:00 uur mijn scherm grijs laat worden en meldingen dempt, maar ik maak dat eigenlijk uit mezelf steeds weer ongedaan omdat ik gewoon bang ben dat ik een berichtje mis en dat dat grote gevolgen gaat hebben.

    Ik doe wel pogingen om mijn schermtijd te verminderen!

    Wat ik doe om mijn schermtijd te verminderen:
    > Timers op apps! De timer van WhatsApp heb ik er wel vanaf gehaald zodat ik daar altijd op bereikbaar ben.
    - Candy Crush 15 minuten
    - Duolingo 60 minuten
    - Facebook 45 minuten
    - Instagram 45 minuten
    - Messenger 45 minuten
    - Pinterest 10 minuten
    - Telegram 45 minuten
    - Tumblr 10 minuten
    - Twitter 30 minuten

    Mocht ik de timer raken, dan kan ik ervoor kiezen om nog 10 minuten toe te voegen. Soms doe ik dat, als het al heel vroeg op de dag is bijvoorbeeld en ik niet zoveel op de planning heb staan. Ik ben begonnen met timers van 1,5 uur op de grootste sociale media apps. De timers helpen je heel erg bewust worden van het eindeloos scrollen. Het is vooral de bewustwording denk ik, en dan ga je vanzelf wel minder 'doelloos scrollen'.

    Ik merkte toen de WhatsApp-meldingen geen geluid meer maakten door een bug in de app, dat ik veel meer op m'n telefoon keek dan anders, omdat ik dus zo bang ben om meldingen te missen.
    Om toch niet bij elk bliepje op m'n telefoon te kijken, heb ik van 'onzin'-apps (zoals CandyCrush) de meldingen uitgezet en bij WhatsApp heb ik de 'belangrijke' mensen een ander geluidje en trilling gegeven zodat ik het hoor als ik "moet" reageren.

    En verder, ja, stand bedtijd (of stand focus of stand werk of wat dan ook, of simpelweg de vliegtuigstand) kunnen ook heel goed helpen als je niet door angst geregeerd wordt.

    Wat zou jij dan meer willen doen als je minder naar een scherm zou staren? Dus als je 2 of bijv 4 uur minder naar een scherm staart, wat zou je in die tijd dan willen doen?
    Ja, steeds op je telefoon kijken omdat je géén geluidjes krijgt, werkt natuurlijk ook niet. Oh een ander deuntje geven aan de belangrijke mensen is ook een goede! Ik wist ook niet dat je per app een timer kan instellen. Kijk zo leer ik van de reacties hier.

    KerstKrull schreef:
    (...)
    Wat zou jij dan meer willen doen als je minder naar een scherm zou staren? Dus als je 2 of bijv 4 uur minder naar een scherm staart, wat zou je in die tijd dan willen doen?
    Ja, steeds op je telefoon kijken omdat je géén geluidjes krijgt, werkt natuurlijk ook niet. Oh een ander deuntje geven aan de belangrijke mensen is ook een goede! Ik wist ook niet dat je per app een timer kan instellen. Kijk zo leer ik van de reacties hier.


    Gewoon rustiger tijd voor mezelf hebben. Het huishouden doen enzovoorts. Een beetje knutselen. Al scroll ik vooral omdat ik geen energie heb om juist iets anders te doen... en ik m'n hoofd wel bezig 'moet' houden omdat het anders mentaal de afgrond in gaat.

    Maar ik zou nu bijvoorbeeld heel goed m'n tijd kunnen gebruiken om te leren voor de autotheorie, of om kerstkaarten te maken en dat soort dingen. Er is zoveel wat ik kan doen in de tijd die ik nu niet "nuttig" gebruik.

    Ja, per app een timer vind ik echt ideaal! Ik heb ook een widget met m'n "digitale balans" op m'n homescreen staan zodat ik elke keer als ik m'n telefoon ontgrendel mezelf bewust wordt van de hoeveelheid schermtijd, haha.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    KerstKrull schreef:
    (...)
    Nou, wat je vaak ziet is dat mensen bijvoorbeeld even snel hun telefoon checken als de ander naar de wc is tijdens een etentje in de stad ofzo. En ja daar ben ik zelf ook schuldig aan. FOMO heet dat toch?
    Wat leuk dat je ook het voornemen hebt om te minderen met negatieve dingen opzoeken op je telefoon! Ik ben dus niet de enige.

    Ja vliegtuigmodus of stil.. ik heb dat wel altijd gedaan snachts, maar wil toch ook wel bereikbaar kunnen zijn snachts als iemand belt vanwege nood. Dus tegenwoordig zet ik liever bijna alles apart op stil en mn telefoon zelf dan wel op geluid.
    Ik ben er laatst achter gekomen dat je op whatsapp een chat op stil kan zetten mét en zónder meldingen. Er ging een wereld voor me open. Eerst ging het per ongeluk en begreep ik het verschil niet tussen wanneer ik geen melding kreeg van een nieuw bericht en wanneer wel.


    Bang zijn dat je iets mist wat er gebeurt of dat je een berichtje mist? Dat heet inderdaad FOMO, ja. En ik ben daar ook soms nog wel schuldig aan, maar met anderen zijn helpt er wel goed tegen voor mij.
    Jep, je bent zeker niet de enige! Al is het nog niet zo makkelijk om het ook daadwerkelijk te doen helaas.

    Werkt do not disturb dan niet daarvoor? Daarmee kan je, op android in elk geval, instellen dat berichten/ telefoontjes van sommige contacten wel nog binnenkomen met geluid of dat je het hoort als mensen je twee keer in korte tijd bellen. Al werkt het natuurlijk ook gewoon als je dat eenmaal handmatig ingesteld hebt.
    En dat is zeker een handige functie van WhatsApp.


    If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

    Dat gevoel van FOMO komt, bij mij in ieder geval, ook wel doordat het normaal lijkt dat iedereen die notificaties binnen een paar uur wel ziet. Iemand bellen die jouw appje niet beantwoord doe je minder snel. Terwijl je als je de ontvanger bent, toch dat appje wil hebben gezien. Je kan ook niet inschattig hoe belangrijk het bericht is voor je het hebt gelezen :’)

    Gebruiken jullie voor Q eigenlijk je telefoon of een tablet of pc/laptop? Ik ben op mn telefoon niet ingelogd. Op dit moment dan xD Net zoals ik probeer geen nieuws te lezen via mn telefoon x)

    KerstKrull schreef:
    Dat gevoel van FOMO komt, bij mij in ieder geval, ook wel doordat het normaal lijkt dat iedereen die notificaties binnen een paar uur wel ziet. Iemand bellen die jouw appje niet beantwoord doe je minder snel. Terwijl je als je de ontvanger bent, toch dat appje wil hebben gezien. Je kan ook niet inschattig hoe belangrijk het bericht is voor je het hebt gelezen :’)

    Gebruiken jullie voor Q eigenlijk je telefoon of een tablet of pc/laptop? Ik ben op mn telefoon niet ingelogd. Op dit moment dan xD Net zoals ik probeer geen nieuws te lezen via mn telefoon x)

    Hoe belangrijk een berichtje is kan je inderdaad niet inschatten nee. Snap de struggle daarmee!

    Ik gebruik mijn laptop en mijn mobiel. Als ik niet thuis ben en een hoofdstuk wil plaatsen of snel moet reageren op iets, kan dat wel zo makkelijk op mijn mobiel. Wat als qrew zijnde best handig is natuurlijk. (:


    If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

    Wilde m'n schermtijd oprecht verbeteren maar hmm. Ziek zijn en alleen kunnen slapen/scrollen heeft niet bepaald positieve invloed op je schermtijd, hahaha. Van de week weer een kans. Ik moet echt minder op m'n telefoon gaan zitten en aan m'n kerstkaarten gaan werken!


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Top topic!
    Ja, ik ben bezig mijn schermtijd te minderen. Tussen 9 en half 10 stop ik doordeweeks met schermgebruik. De telefoon laat ik 's nachts meestal in een andere kamer, heb een fysieke wekker.
    Ik heb vrijwel alle meldingen uit staan en heb instagram en twitter verwijderd. 'S Avonds lees ik boeken, klooi ik wat in m'n huis of teken ik. Yea en nu ben ik met kerstkaarten bezig 😅


    No growth of the heart is ever a waste

    Derks Vincie, hoe gaat t met je voornemen?
    Salaryman Sam, ik vind het echt knap dat je de verleiding kan weerstaan savonds, in je vrije tijd. Meer boeken lezen is nog steeds mijn wens.

    KerstKrull schreef:
    Derks Vincie, hoe gaat t met je voornemen?
    Salaryman Sam, ik vind het echt knap dat je de verleiding kan weerstaan savonds, in je vrije tijd. Meer boeken lezen is nog steeds mijn wens.


    Ik geloof dat ik in de afgelopen maanden niet zoveel schermtijd heb gehad als de afgelopen twee/drie weken... zit weer een beetje in een dipje, whoops, dat is ook heel duidelijk aan mijn huishouden te zien.

    Er komt wel weer een tijd dat het beter gaat zijn, hoop ik. Als de dagen weer langer worden en mensen veel meer buiten zijn en met anderen afspreken zal het op WhatsApp ook wel weer een stuk rustiger zijn dan de periode rondom de 'feestdagen' waarbij iedereen ineens 'gezellig' wil doen.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly