• Hi y'all,

    Even geen idee onder welk subforum dit topic moest, dus omdat je HPV kunt krijgen van seks/intimiteit maar voor liefde, vriendschap & familie gekozen.

    Anyways.

    Ik heb vandaag een brief gekregen van het RIVM.
    "Graag nodig ik je uit voor vaccinatie tegen HPV, het humaan papillomavirus. Toen je jonger was, heb je ook een uitnodiging voor deze vaccinatie ontvangen. Volgens onze gegevens heb je de vaccinatie toen niet gehaald. In 2023 krijgen jongvolwassenen tot en met 26 jaar de mogelijkheid zich gratis tegen HPV te beschermen. Beslis zelf of je deze vaccinatie wilt halen."

    Toen ik 13 was heb ik de vaccinatie tegen baarmoederhalskanker niet gehad omdat de vrouw die me verwekt heeft daar fel op tegen was.

    Nu krijg ik alsnog een uitnodiging voor de HPV-vaccinatie en ik weet gewoon niet wat ik moet doen. Ik heb al de informatiewebsite (www.hpvkeuzehulp.nl) bekeken maar ik weet
    het niet, ik wil het er eigenlijk liever met leeftijdsgenoten over hebben (jullie dus). Vandaar dit topic.

    Ik ben zelf vooral heel bang voor dat ik een paar dagen doodziek van de vaccinaties wordt (dat was ik ook van bijv. de reizigersvaccinaties die ik nodig had voor Zuid-Afrika met de middelbare school). Naast dat ik ook enorm bang ben voor naalden/prikken/injecties en in zo'n situatie ook direct in paniek schiet.

    Heb jij een HPV-/antibaarmoederhalskankervaccinatie gehad of ga je hem halen? Wat waren/zijn je beweegredenen ervoor? En vooral, als je 'm gehad hebt: werd je ziek van de vaccinatie zelf (bijwerkingen) of viel dat wel mee?

    Alvast dank want ik zou niet weten met wie ik hier verder over zou moeten praten 🙏

    Zou jij de HPV-vaccinatie nemen als dat mogelijk zou zijn?


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Ik heb die van mij ook gehad toen ik 12/13 was. Er was toen weinig over bekend om eerlijk te zijn en ik vond, net als Ledecky, ook dat ik liever de vaccinaties kreeg dan een ziekte. Zou het zonder twijfel nog een keer doen als het nodig zou zijn.

    Heb er alleen een stijve arm van gehad als ik het me goed kan herinneren.


    It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

    Ik heb 'm destijds ook gehad. Ik mocht zelf kiezen maar ben blij dat ik het heb gedaan. Nu ik richting de 30 ga hoor ik van mensen in mijn omgeving die iets ouder zijn steeds vaker dat zij spijt hebben/abnormale uitstrijkjes etc. Ik zou je vooral aanraden om je in te lezen, volgens mij heeft de campagne online ook veel informatie staan die toen ik 12/13 was er ook was maar in veel mindere mate. Jij kan voor jezelf de beste afweging maken!

    [ bericht aangepast op 3 feb 2023 - 21:37 ]


    The truth is out there.

    Zo, net de mijne gehaald! :Y) Viel nog goed mee, behalve dat ik wel echt even bang was voor de naald en mijn hele gezicht klam werd in combinatie met dat mondkapje (': Gelukkig mocht ik hem even af doen haha (krul)


    You were born original, don't die as a copy.

    SPECS schreef:
    Zo, net de mijne gehaald! :Y) Viel nog goed mee, behalve dat ik wel echt even bang was voor de naald en mijn hele gezicht klam werd in combinatie met dat mondkapje (': Gelukkig mocht ik hem even af doen haha (krul)

    Mondkapje? o.O


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Linkle schreef:
    (...)
    Mondkapje? o.O


    Ja die moest bij de ggd binnen nog op en eerlijk vind ik dat ook helemaal niet zo erg (cat)
    Lopen allemaal oudere medewerkers/vrijwilligers rond en zelf ben ik diabeet, heb een keer corona gehad helaas en mijn bloedsuikers gingen van 3 naar 28 en weer terug de hele dag. Niet bepaald gezond.


    You were born original, don't die as a copy.

    Ik heb hem gehad toen ik 13 was, 2 of 3 vaccinaties totaal geloof ik, and ik had er eigenlijk geen keus in. Ik moest hem halen van mijn moeder, terwijl ik zelf van andere vriendinnen vooral hoorde dat ze hem niet gingen halen i.v.m. mogelijke nog onbekende bijwerkingen. Ik heb eigenlijk alleen telkens last gehad van spierpijn na de prik, maar afgezien daarvan nooit iets van vernomen.


    "Nice is different than good." CORPSEHUSBAND > SCORPIO

    SPECS schreef:
    (...)

    Ja die moest bij de ggd binnen nog op en eerlijk vind ik dat ook helemaal niet zo erg (cat)
    Lopen allemaal oudere medewerkers/vrijwilligers rond en zelf ben ik diabeet, heb een keer corona gehad helaas en mijn bloedsuikers gingen van 3 naar 28 en weer terug de hele dag. Niet bepaald gezond.


    Oh jezus dat is wel heftig ja. Gelukkig goed afgelopen.
    Ja heb zelf ook corona gehad en ben astmatisch, alleen gelukkig niets met de luchtweg gehad. Wel smaak en reukverlies, veel onderrugpijn en aanhechtingspijn en enorme koppijn.



    ——

    Mijn vriend heeft de oproep ook gehad voor de hpv. Laat de keuze aan hem haha


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Linkle schreef:
    (...)

    Oh jezus dat is wel heftig ja. Gelukkig goed afgelopen.
    Ja heb zelf ook corona gehad en ben astmatisch, alleen gelukkig niets met de luchtweg gehad. Wel smaak en reukverlies, veel onderrugpijn en aanhechtingspijn en enorme koppijn.



    ——

    Mijn vriend heeft de oproep ook gehad voor de hpv. Laat de keuze aan hem haha


    Nee precies, maar fijn dat we er beiden goed vanaf zijn gekomen! (flower)


    You were born original, don't die as a copy.

    Ik heb hem gekregen en bij mij is dat helaas niet goed gegaan. In mijn jaar begonnen ze als eerste met het zetten van deze vaccinatie. Was toen allemaal nog niet zo gefinetuned als dat het nu is en ik werd altijd ziek van de vaccinaties. Ongeacht welke, al vanaf dat ik een baby was. Sommige mensen hebben die pech. Ik heb hier helaas een auto immuunziekte door gekregen en dat is helaas iets waar ik mee zal moeten leven en dat gaat ook niet meer weg. Dus, als ik nu zou kunnen kiezen met de kennis die ik over mezelf heb zou ik dat niet meer doen. Maar dat is al meer dan 15 jaar geleden en er is zo ontzettend veel veranderd en het risico dat je er zo ziek van word als ik werd, is ontzettend klein. En zoals veel anderen hier al zeggen.. liever even ziek van de prik dan het mogelijke gevolg van de prik niet nemen.

    Weet je inmiddels of je hem wilt? Je kunt altijd extra informatie opvragen of een gesprek met je huisarts aan gaan als je er nog over twijfelt. Daar is echt helemaal niets raars aan of mis mee.


    Wie du mir, so ich dir.


    Ik had het ook aan wat middelbare schoolgenoten gevraagd, of zij de brief hadden gekregen en wat zij zouden doen.

    Een oud-klasgenoot antwoordde:
    "Als je (ooit) zou gaan vrijen met een man, of een vrouw die seks heeft gehad met man(nen) is de kans dat je het krijgt ongeveer 1 op 2. Daar komt bij dat cervicaal weefsel een van de snelst delende weefsels (naast bijvoorbeeld baarmoederweefsel, maar dat "recycled zichzelf" ongeveer 1x per maand 😜) is, dus daardoor is het een plek die gevoelig is voor het vormen van kankercellen. Aangezien bijna alle vormen van cervicale kanker worden veroorzaakt door HPV, is dat risico verkleinen de meest doeltreffende manier om de kans op cervicale kanker te verkleinen. De effectiviteit van het vaccin is echt mega hoog, bijna 100% (op bepaalde vormen van HPV die veel voorkomen, niet op alle 100 varianten helaas), dus als je ervoor zou kiezen is het wel een doeltreffend middel.
    Daarnaast zijn de effecten van cervicale kanker groot, niet alleen als je (nog) een kinderwens hebt, maar ook de behandeling ervan en de gevolgen van volledige verwijdering van de baarmoeder en cervix zijn voor je hormoonhuishouding tot latere leeftijd groot.

    Dat laatste stuk is dus ook een motivatie voor het doen van die stomme uitstrijkjes elke 5 jaar vanaf je 30e 🥳

    Dit zijn een beetje de redenen waarom ik blij ben met de vaccinatie, en als ik hem op m'n 12e nog niet had gehaald, ik hem op volwassen leeftijd wel zou hebben gehaald ❤️ Good luck met de beslissing!"


    Dit is echt zoveel helpender dan die stomme Jip en Janneke-taal website waar totaal geen duidelijke informatie die ik wil weten staat. Dus dit bericht was wel een eye-opener. (En ja, van iemand die in de zorg werkzaam is en verloskunde heeft gestudeerd neem ik zoiets toch wat sneller aan door een site met basic info die waarschijnlijk in opdracht is gebouwd).

    Een ander oud-klasgenootje heeft ook enorme naaldenangst en is heel bang voor de prik, dus die had gesuggereerd om dan tegelijkertijd die prik te gaan halen. Ze heeft de brief alleen nog niet gehad.

    Dus ik heb de afspraak nog niet gepland (ik moet zelf ook eerst wat beter voor mezelf zorgen en relatief stabiel zijn) en de stem van bepaalde mensen schreeuwt nog steeds in m'n hoofd om het niet te doen, maar ik denk dat ik het uiteindelijk wel ga doen.

    Dank voor al jullie reacties en openheid 🫶 die zijn heel geruststellend.

    [ bericht aangepast op 23 feb 2023 - 16:46 ]


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Jonsu schreef:
    Ik heb hem gekregen en bij mij is dat helaas niet goed gegaan. In mijn jaar begonnen ze als eerste met het zetten van deze vaccinatie. Was toen allemaal nog niet zo gefinetuned als dat het nu is en ik werd altijd ziek van de vaccinaties. Ongeacht welke, al vanaf dat ik een baby was. Sommige mensen hebben die pech. Ik heb hier helaas een auto immuunziekte door gekregen en dat is helaas iets waar ik mee zal moeten leven en dat gaat ook niet meer weg. Dus, als ik nu zou kunnen kiezen met de kennis die ik over mezelf heb zou ik dat niet meer doen. Maar dat is al meer dan 15 jaar geleden en er is zo ontzettend veel veranderd en het risico dat je er zo ziek van word als ik werd, is ontzettend klein. En zoals veel anderen hier al zeggen.. liever even ziek van de prik dan het mogelijke gevolg van de prik niet nemen.

    Weet je inmiddels of je hem wilt? Je kunt altijd extra informatie opvragen of een gesprek met je huisarts aan gaan als je er nog over twijfelt. Daar is echt helemaal niets raars aan of mis mee.


    Wat onwijs naar dat je er auto immuunziekte gekregen hebt door het vaccin 😔 dat lijkt me erg vervelend.

    Ja, ik ben ook van baby af aan elke keer doodziek van de vaccins geworden, dat herken ik wel uit jouw reactie. Daarom ook mijn angst: ik ben elke keer zien geworden, hoe erg wordt dat nu? Bij de coronavaccinatie viel ik na 15 minuten flauw en moest er EHBO aan te pas komen en ik heb daarna twee weken ziek op bed gelegen. Was geen pretje.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Derks schreef:

    Ik had het ook aan wat middelbare schoolgenoten gevraagd, of zij de brief hadden gekregen en wat zij zouden doen.

    Een oud-klasgenoot antwoordde:
    "Als je (ooit) zou gaan vrijen met een man, of een vrouw die seks heeft gehad met man(nen) is de kans dat je het krijgt ongeveer 1 op 2. Daar komt bij dat cervicaal weefsel een van de snelst delende weefsels (naast bijvoorbeeld baarmoederweefsel, maar dat "recycled zichzelf" ongeveer 1x per maand 😜) is, dus daardoor is het een plek die gevoelig is voor het vormen van kankercellen. Aangezien bijna alle vormen van cervicale kanker worden veroorzaakt door HPV, is dat risico verkleinen de meest doeltreffende manier om de kans op cervicale kanker te verkleinen. De effectiviteit van het vaccin is echt mega hoog, bijna 100% (op bepaalde vormen van HPV die veel voorkomen, niet op alle 100 varianten helaas), dus als je ervoor zou kiezen is het wel een doeltreffend middel.
    Daarnaast zijn de effecten van cervicale kanker groot, niet alleen als je (nog) een kinderwens hebt, maar ook de behandeling ervan en de gevolgen van volledige verwijdering van de baarmoeder en cervix zijn voor je hormoonhuishouding tot latere leeftijd groot.

    Dat laatste stuk is dus ook een motivatie voor het doen van die stomme uitstrijkjes elke 5 jaar vanaf je 30e 🥳

    Dit zijn een beetje de redenen waarom ik blij ben met de vaccinatie, en als ik hem op m'n 12e nog niet had gehaald, ik hem op volwassen leeftijd wel zou hebben gehaald ❤️ Good luck met de beslissing!"


    Dit is echt zoveel helpender dan die stomme Jip en Janneke-taal website waar totaal geen duidelijke informatie die ik wil weten staat. Dus dit bericht was wel een eye-opener. (En ja, van iemand die in de zorg werkzaam is en verloskunde heeft gestudeerd neem ik zoiets toch wat sneller aan door een site met basic info die waarschijnlijk in opdracht is gebouwd).

    Een ander oud-klasgenootje heeft ook enorme naaldenangst en is heel bang voor de prik, dus die had gesuggereerd om dan tegelijkertijd die prik te gaan halen. Ze heeft de brief alleen nog niet gehad.

    Dus ik heb de afspraak nog niet gepland (ik moet zelf ook eerst wat beter voor mezelf zorgen en relatief stabiel zijn) en de stem van bepaalde mensen schreeuwt nog steeds in m'n hoofd om het niet te doen, maar ik denk dat ik het uiteindelijk wel ga doen.

    Dank voor al jullie reacties en openheid 🫶 die zijn heel geruststellend.



    In ieder geval wel fijn voor je dat je nu weet wat je wilt en fijn dat er iemand met je meegaat c: En snap je dat je nog steeds in twijfel getrokken word door (oude) meningen van anderen van vroeger, maar jouw lijf jouw keuze <3


    Wie du mir, so ich dir.