• Ik wist niet in welk forumbericht ik dit moest plaatsen, dus ik doe het gewoon hier, ik moet het even kwijt.

    Het schrijven gaat steeds slechter, ik krijg niet eens meer iets op papier.
    Vroeger hoefde ik maar een paar woorden van een liedje te horen en er kwam een heel verhaal in mijn hoofd. Of ik had zelf iets meegemaakt, of ik zag iets op straat gebeuren, of ik hoefde maar een film te kijken.
    Af en toe zeg ik tegen mezelf dat ik het moet opgeven, dat ik het toch niet kan. Als ik zie wat anderen allemaal schrijven. Erotische scènes, heldhaftige scènes, de fantasie die ze gebruiken, de manier hoe mensen praten, dingen doen. Anderen geven hun karakters zo veel leven en mij lukt het gewoon niet.
    Ik weet het niet. Ik heb geen zin meer.
    Heb ik het echt opgegeven? Waarom dan? Ik was vroeger altijd zo gepassioneerd om schrijfster te worden en die passie is gewoon verdwenen, alsof het nooit heeft bestaan.
    Na twee zinnen te hebben geschreven, vind ik het al niet goed meer. Dan denk ik: laat maar zitten, dit is toch niet goed.
    Soms heb ik het idee dat schrijven niks voor mij is, dat ik mijn pennen en schrijfblokken beter in een doos kan doen en op zolder weg moet zetten. Alle boeken die ik heb uit de kast halen en weg ermee. Ik lees toch niet meer. Niet meer zoals vroeger.
    Boeken lezen over hoe je sterke karakters maakt, hoe je een spannende scène schrijft, hoe je je fantasie gebruikt e.d. hoeft voor mij allemaal niet. Ik heb er geen zin meer in om die dingen te lezen.
    Misschien heb ik geen “writers block”, maar een “writers depression”.
    Kan dat überhaupt? Net zoals in het echte leven?
    Ik weet niet met wat ik het moet vergelijken. Een periode dat je even nergens zin in hebt, omdat je je niet lekker in je vel voelt zitten, lijkt voor mij op een “writers block” en het moment dat je beseft dat je in een diepe put bent gevallen en er met heel veel moeite uit moet komen, maar je wil het allemaal niet meer, geen hulp, geen schrijfblokken, boeken of pennen zien, lijkt voor mij op een “writers depression”. Als dat woord zelfs wel bestaat.

    Goed, met dat te hebben gezegd, ga ik even kijken wat ik vanavond ga eten xD

    [ bericht aangepast op 17 nov 2023 - 15:46 ]


    If you look before you jump, maybe you jump never.

    Dit is zo herkenbaar, alleen heb ik het op dit moment vooral op RP-gebied. Ik voel me momenteel ook geblokkeerd op het gebied van nieuwe personages bedenken en er enthousiast en passionate over voelen en ben zelf eigenlijk ook op zoek naar de oorzaak ervan. Bij mij komt het (denk ik) vooral door hoe druk ik het heb met werk en mijn andere hobby's. Ik heb op dit moment gewoon niet de 'rust' om echt tijd te nemen om met liefde een nieuw personage op te bouwen.

    AI kan me wel voorstellen dat als je er al in gaat met 'ik kan dit niet', dat je ook niet met het 'juiste' gevoel begint. Het eerste wat bij mij opkomt is iets zoeken wat jou inspireert. Thema, setting, een mood etc. Wat triggert jouw interesse? Misschien kan je daar kortere oneshot-achtige stukken voor schrijven? Misschien kom je dan ineens iets tegen wat je creativiteit triggert.

    + Lees je veel? Zijn er schrijvers die je kunnen inspireren? Ik heb een tijd geleden Joe Abercrombie ontdekt bijvoorbeeld, en als ik zijn boeken lees krijg ik zelf gewoon weer zin om te schrijven, ook al heb ik al geen jaren geen woord meer op papier gezet. Ik vind zijn schrijfstijl en personages zo interessant dat ik zelf ook weer zin krijg om moeite te stoppen in nieuwe RP characters.


    Caution first, always.

    Volgens mij is dat voor de meeste mensen het leed dat ouder worden heet (cat)
    Tenminste, ik kan me daar best wel in herkennen. Soms nog wel eens oplevingen, ik probeer momenteel weer het schrijven op te pakken.
    Over het algemeen best tevreden over mijn schrijfkunsten, maar alles aan elkaar rijgen is nog best een klus.


    You were born original, don't die as a copy.

    Writer's burnout of creatieve burnout bestaat wel degelijk! Van deze post te lezen kan ik je in ieder geval zeker zeggen dat schrijven wel degelijk iets voor jou is (:

    Don't be too hard on yourself. Doe het even rustig aan en doe waar je zin in hebt, kijk eens of je ergens anders inspiratie kan vinden. En dan wanneer het weer goed voelt, kan je er weer eens aan beginnen.

    En, aan de andere kant, schrijven is ook een skill die getraind moet worden - en dat is niet altijd even leuk. Soms worstel je je doorheen stukken en denk je 'waarom voelt het niet zo bevrijdend als dat andere stuk' en soms gaat het vanzelf. Maar als je er echt gewoon geen zin meer in hebt kan het geen kwaad om even een stapje terug te zetten en even iets anders te doen. Het is een kunst om een belans te zoeken tussen 'go with the flow' en doorzetten.

    U got this 💛


    help

    Tolkien schreef:
    Writer's burnout of creatieve burnout bestaat wel degelijk! Van deze post te lezen kan ik je in ieder geval zeker zeggen dat schrijven wel degelijk iets voor jou is (:

    Don't be too hard on yourself. Doe het even rustig aan en doe waar je zin in hebt, kijk eens of je ergens anders inspiratie kan vinden. En dan wanneer het weer goed voelt, kan je er weer eens aan beginnen.

    En, aan de andere kant, schrijven is ook een skill die getraind moet worden - en dat is niet altijd even leuk. Soms worstel je je doorheen stukken en denk je 'waarom voelt het niet zo bevrijdend als dat andere stuk' en soms gaat het vanzelf. Maar als je er echt gewoon geen zin meer in hebt kan het geen kwaad om even een stapje terug te zetten en even iets anders te doen. Het is een kunst om een belans te zoeken tussen 'go with the flow' en doorzetten.

    U got this 💛


    Ik sluit mij hier volledig bij aan!
    U got this! 🥰


    Your Butt is Mine!

    Bedankt allemaal voor de tips en adviezen!
    Ik denk dat het ook door de zwangerschap komt, ik krijg alleen maar ideeën met baby's (blush) Dus ik ben maar gaan shoppen voor de babykamer, misschien als ik daar geen inspiratie meer voor heb dat ik weer terug ga beginnen xD

    Jullie zijn in ieder geval bedankt! (H)


    If you look before you jump, maybe you jump never.

    AliceLeBlanc schreef:
    Bedankt allemaal voor de tips en adviezen!
    Ik denk dat het ook door de zwangerschap komt, ik krijg alleen maar ideeën met baby's (blush) Dus ik ben maar gaan shoppen voor de babykamer, misschien als ik daar geen inspiratie meer voor heb dat ik weer terug ga beginnen xD

    Jullie zijn in ieder geval bedankt! (H)


    Ooh dikke proficiat met de zwangerschap! Geniet er maar van :)


    Your Butt is Mine!

    xSKITT schreef:
    (...)

    Ooh dikke proficiat met de zwangerschap! Geniet er maar van :)


    Dankjewel! 😁


    If you look before you jump, maybe you jump never.