• Ik weet niet of dit hier op het juiste plekje staat, maar ik waag toch een poging 🙈
    Zijn er mensen met verstand en/of ervaring op het gebied van ziek zijn tijdens zwangerschap?

    Ik ben nu 28 weken en werk 3 dagen 9,5 uur. Op het moment gigantische last van bekkenpijn en fysio raad aan minder te gaan werken. Mijn werkgever wilt dit van mijn overuren / vakantiedagen afhalen of die uren over 4 dagen verspreiden. Dat laatste is sws niet haalbaar ivm opvang dochter en dat eerste vind ik eigenlijk niet fair… ik kan toch gewoon voor zoveel % worden ziekgemeld en halve dagen oid gaan werken of zie ik dat heel erg verkeerd?

    Allereerst van harte gefeliciteerd net de zwangerschap

    Ik werk in de kinderopvang en bij mijn zwangere collega's die hetzelfde hadden zijn zij de ziektewet in gegaan.

    Volgens mij moet er gekeken worden naar hoe het werk te verlichten is ( bij ons is dat dus niet tillen, geen bovengroep). Werk moet aan tonen dat zij actief mee gezocht hebben naar passende oplossing naar ook werknemer moet hierin mee denken. Verlof uren opnemen mag volgens mij dan ook niet. ( ik weet niet helemaal hoe het precies zit maar dit krijg ik vaak vanuit ouders en collega's te horen)


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Proficiat!!!

    heb je een doktersbriefje? Wat dat kunnen ze toch niet weigeren dan? Ik had een doktersbriefje bij mijn zwangerschap en nu ook


    Your Butt is Mine!

    idk of je uit belgie of nederland komt, ken alleen de nederlandse ziektewet.
    Maar dan zou je gewoon ziek gemeld kunnen worden ivm zwangerschap en inderdaad een % van je uren gewoon werken, eventueel met aangepast werk, en voor de rest ziekte uren krijgen.
    Is juist niet de bedoeling om dat van je vakantie dagen af te moeten halen!


    --

    Volgens mij is dit harstikke illegaal, dat mag hij helemaal niet van je vragen/doen, je kunt gewoon gedeeltelijk ziekgemeld worden.
    Dat wordt gewoon door het UWV betaald. Je moet dan wel verplicht op de vroegst mogelijke datum met zwangerschapsverlof.




    You were born original, don't die as a copy.

    Je kunt je inderdaad gewoon gedeeltelijk ziekmelden, iets waar je baas ook in mee hoort te gaan. Het is alleen dan wel zo, gezien je waarschijnlijk tot na je bevalling niet meer volledig terug zal gaan werken, dat je zwangerschapsverlof dan ook ingaat vanaf 34 weken, in plaats van 36 (mocht dit je eerste keuze zijn geweest).


    'Three words, large enough to tip the world; I remember you.'

    Zorg ervoor dat je hierin echt op je eigen recht gaat staan!

    Bij mij eisten ze ook dat ik vakantieuren op ging nemen, in plaats van dat ze ziektedagen uitbetaalden. Mag gewoon niet. Hoe hard ze ook gaan dreigen. Het kost de werkgever namelijk geld en gedoe, terwijl jij veel belangrijker bent dan de winst van een bedrijf.

    Eventueel kun je met de chat van het UWV contact opnemen over deze kwestie! Dan weet je zeker hoe het zit (al is dat dan wel de Nederlandse situatie).


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Thanks allemaal voor reacties!! Ik ben woonachtig in NL, dus dat komt goed uit c: Een collega namelijk moest ook op advies van verloskundige minder gaan maar zij moest echt haar overuren / vakantie uren opmaken en daarna ging zij met verlof en dat vind ik een beetje zonde van mijn dagen^^
    Ik ga iig al 6 weken van te voren met verlof, eerst 2 weken vakantie en dan 4 weken verlof omdat ik toen al wist dat ik het tot 4 weken niet ga volhouden... Maar ik gok dat ik dat zn ook kan omdraaien naar 6 weken verlof en dan 2 weken vakantie achter me verlof oid, maar dat terzijde c:
    Heb zo iig ff een belafspraak met de HA, dus hopelijk kan die me wat op weg helpen of dat ik een doktersbriefje krijg, dus dat ga ik ff uitvogelen! Ik weet wel dat mijn baas behoorlijk gierig kan zijn wat ziekmelden betreft /:

    Het is geregeld hoor, tenminste met de HA en verloskundige c: Die waren allebei diep verontwaardigd hoe het liep en hebben mij op het hart gedrukt om vooral níét met vrije dagen in te stemmen, indd gewoon(gedeeltelijk) ziek melden.
    Maandag vervolg!

    Hoi hoi, gefeliciteerd met je zwangerschap! 😁

    Ik heb hetzelfde gehad met mijn eerste zwangerschap, door alle kwalen die ik had kon ik gewoon niks meer doen en ben ik met mijn werkgever samen gaan zitten.
    We waren uitgekomen op dat hij mij ziek ging melden en via HR met het UWV vanalles moest regelen dat ik dus ziekgemeld werd. Ik kreeg wel maar 70% uitbetaald (dat was wettelijk bepaald).
    Als ik het goed heb mag je werkgever alleen vakantiedagen gebruiken met jouw toestemming, doe dit niet! Je gaat tenslotte niet op vakantie, je bent ziek, je kunt niet meer werken (om het even zo te zeggen xD)
    Wat je misschien wel kunt doen, is na je zwangerschapsverlof nog een weekje extra nemen als je je nog niet goed voelt om te gaan werken. 😊

    Doe het lekker rustig aan en geniet van je zwangerschap, de gezondheid van jou en de baby gaan natuurlijk voor! ;)


    If you look before you jump, maybe you jump never.

    PS: je werkgever kan dit gewoon regelen met het UWV. Je krijgt je loon dan zeg maar van het UWV uitbetaald, maar dat is dan maar 70% en dat kost jouw werkgever geen cent, als ik het me nog goed kan herinneren. Als ik het fout heb, sorry alvast! Maar dan nog heeft je werkgever dan minder kosten omdat ze maar 70% aan je uitbetalen.


    If you look before you jump, maybe you jump never.

    Ooeee, thanks nog voor je reactie!! Het is inmiddels gelukkig geregeld, bij mijn baas ging het nog steeds niet van harte maar de manager heeft het 'overgenomen' en zij is veel begripvoller en relaxter. Werk nu 3 uurtjes minder, even kijken hoe dat gaat en zo nodig gaan we het nog verder inkorten c:

    Oh gelukkig, ben blij voor je dat het toch gelukt is! Doe toch maar rustig aan en succes! 😁


    If you look before you jump, maybe you jump never.