• Hi y'all!

    Ik zit komende weken in wat treintjes, wat op zich niet zo'n ramp is, maar ik heb ook tweemaal een busreis van 4 uur (daarna 1,5 uur overstap) en 16 uur (en op de terugweg uiteraard omgekeerd).

    Nu heb ik wel het geluk dat ik er bij de eerste halte in mag en de laatste halte uit mag, dus ik hoef niet super alert te worden, maar ik ben eigenlijk op zoek naar survivaltips voor de busreis.

    Ik ben wagenziek, dus reistabletjes staan al op het lijstje om komende dagen in te slaan. Ik heb voor mezelf ook een panoramaseat gereserveerd voor de lange reis van 16 uur (want dan heb je extra beenruimte en kun je goed vooruit kijken).

    Maar: hoe ga ik het redden om in de bus te avondeten enzovoorts? Ik heb een 1,5 uur overstap in Parijs, maar ik wil dat niet ervan af laten hangen of ik avondeten ga hebben of niet, want als er iets van vertraging is...

    Voor de lunch en ontbijt heb ik bedacht om gewoon zo'n zak melkbroodjes mee te zeulen, ik neem een opvouwbare waterfles mee en m'n thermosbeker en ik ga in België bij het station in de buurt even in een winkel wat te drinken halen (ijsthee ofzo) want daar hebben flesjes geen statiegeld dus als 'ie leeg is kan 'ie weg.

    Hebben jullie tips hoe ik dat ga doen qua avondeten? Iets van noedels of cup-a-soup of wat dan ook durf ik eigenlijk niet (want ja, heb je heet water voor nodig), en een maaltijdsalade neemt zoveel ruimte in in mijn rugtas...

    Alle tips zijn welkom, zowel op het gebied van eten en drinken (zonder 600x naar het Flixtoilet te moeten) als op het gebied van vermaak en slapen enzovoorts. Alvast dank :Y)



    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Omelet op brood of anders iets van maaltijd wraps, ook lekker! (:
    Eventueel koude pizza, vind ik altijd wel goed te doen, of tosti's van te voren maken.
    Je kunt ook een maaltijdsalade meenemen in een plastic wegwerp tas, dan kun je er ook makkelijk vanaf?
    Of zelf een salade maken en deze in een kleiner bakje doen.

    Genoeg opties :Y)

    Voor de rest zou ik sowieso paracetamol meenemen, leukoplast tape, loperamide en misschien iets van een grote sjaal die je ook als dekentje kunt gebruiken.


    You were born original, don't die as a copy.

    SPECS schreef:
    Omelet op brood of anders iets van maaltijd wraps, ook lekker! (:
    Eventueel koude pizza, vind ik altijd wel goed te doen, of tosti's van te voren maken.
    Je kunt ook een maaltijdsalade meenemen in een plastic wegwerp tas, dan kun je er ook makkelijk vanaf?
    Of zelf een salade maken en deze in een kleiner bakje doen.

    Genoeg opties :Y)

    Voor de rest zou ik sowieso paracetamol meenemen, leukoplast tape, loperamide en misschien iets van een grote sjaal die je ook als dekentje kunt gebruiken.


    Jaa, ik zit met de afmetingen van m'n bagage, weet niet of ze een extra tas met maaltijdsalade goedrekenen bij Flix. Wel slim idee, heb ook wel opvouwbare tasjes (die zijn altijd handig).

    Oeh, een foccacia ofzo is ook wel een goed idee. Nice, thanks! Allemaal dingen waar ik nog niet aan had gedacht.

    Loperamide gebruik ik eigenlijk niet, heb wel altijd Norit bij me als ik op reis ga. Een sjaal/dekentje is ook wel slim! Eens even kijken waar ik die vandaan ga toveren haha. Is wel fijn voor in de bus denk ik.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Hoewel ik wel zulke lange busreizen overleefd heb (3 keer een reis van rond de 10/12 uur en 2 keer van 18/20 uur), heb ik geen tips voor slapen in bussen, geen enkele keer is me dat gelukt, heb ik op zich wel tips om ze te overleven. Alle keren waren echter wel met privé vervoer dus we stopten op tankstations met pauze's etc. of met meerdere overstappen tussendoor die frequent en lang genoeg waren om op een station naar de wc te gaan.

    - Een sjaal of dekentje is prima aan te raden, evenals iets van een jas/vest/trui die je als kussen zou kunnen gebruiken als je die plek hebt. Je moet jezelf gewoon comfortabel maken in die bus. Ook een comfortabele broek is praktisch.
    - Bussen zijn al snel koud, zeker als je de hele tijd stil zit. Dus kleed je warm aan.
    - Probeer, zelfs als je niet kunt slapen, met tijden je ogen gewoon dicht te doen en niks te doen, zeker als het donker is. Ik had toen een muts mee die ik over m'n ogen kon doen, dat was wel chill.
    - Download genoeg podcasts, luisterboeken en muziek zodat je zowel actief naar dingen kunt luisteren en opletten als passief kunt luisteren als achtergrondgeluid.
    - Ga genieten van het uitzicht.
    - Neem een variatie aan snacks, broodjes en drinken mee zodat je niet gedwongen bent om constant hetzelfde te eten.
    - Als je dingen kunt doen in een bus is een leesboek of puzzelboekje ook handig.

    Conclusie: variatie is key, 16 uur geforceerd hetzelfde moeten hebben/doen is namelijk erg vervelend ongeacht of het gaat over temperatuur/kleding, eten of bezigheden.

    En let wel op zakkenrollers want die maken veel gebruik van Flixbussen, aldus mijn vader (politieagent)


    Dramatic

    Garrett schreef:
    Hoewel ik wel zulke lange busreizen overleefd heb (3 keer een reis van rond de 10/12 uur en 2 keer van 18/20 uur), heb ik geen tips voor slapen in bussen, geen enkele keer is me dat gelukt, heb ik op zich wel tips om ze te overleven. Alle keren waren echter wel met privé vervoer dus we stopten op tankstations met pauze's etc. of met meerdere overstappen tussendoor die frequent en lang genoeg waren om op een station naar de wc te gaan.

    - Een sjaal of dekentje is prima aan te raden, evenals iets van een jas/vest/trui die je als kussen zou kunnen gebruiken als je die plek hebt. Je moet jezelf gewoon comfortabel maken in die bus. Ook een comfortabele broek is praktisch.
    - Bussen zijn al snel koud, zeker als je de hele tijd stil zit. Dus kleed je warm aan.
    - Probeer, zelfs als je niet kunt slapen, met tijden je ogen gewoon dicht te doen en niks te doen, zeker als het donker is. Ik had toen een muts mee die ik over m'n ogen kon doen, dat was wel chill.
    - Download genoeg podcasts, luisterboeken en muziek zodat je zowel actief naar dingen kunt luisteren en opletten als passief kunt luisteren als achtergrondgeluid.
    - Ga genieten van het uitzicht.
    - Neem een variatie aan snacks, broodjes en drinken mee zodat je niet gedwongen bent om constant hetzelfde te eten.
    - Als je dingen kunt doen in een bus is een leesboek of puzzelboekje ook handig.

    Conclusie: variatie is key, 16 uur geforceerd hetzelfde moeten hebben/doen is namelijk erg vervelend ongeacht of het gaat over temperatuur/kleding, eten of bezigheden.


    Ik denk idd dat ik een fleecedekentje ga meenemen op basis van jullie tips! Is misschien wel lekker, zonder dekentje wordt slapen sowieso een ramp. Heb bij de Prijsmepper een nekkussentje gescoord voor nog geen 2 euro, dus die gaat ook mee. Ik gok dat de bus warmer is dan mijn huis (het was hier van de week 6 graden binnen, echt niet leuk) maar ik neem voor de zekerheid een hoodie mee! Ik overweeg slaapmedicatie mee te nemen in de bus en dan gewoon in ieder geval de nacht door te komen. Maar weet niet of dat heel praktisch is. Ik zit wel voorin, op een 'dure' panoramaseat, ik hoop dat de plek naast mij ongereserveerd blijft, dan kan ik in ieder geval liggen :Y). En heb daar sowieso wat extra beenruimte.

    Ik neem wel een leesboek mee, maar dat wordt enkel lezen bij de tussenstops vrees ik, ik ben mega wagenziek namelijk. Heb wel alvast Suprimal ingeslagen, als ik die om de 6 uur neem moet het wel goedkomen. Heb toegang tot Disney+ en HBO-max, heb alvast wat films gedownload. Als ik m'n telefoon in de bekerhouder zit en erlangs naar de weg/omgeving kan kijken dan moet film kijken wel te doen zijn met wagenziekte. En heb sowieso wat spotifylijsten offline staan :)

    Goeie tip over de variatie! Heb een zak mini krentenbollen, denk dat ik ook een klein zakje chips erbij haal, mueslirepen meeneem en evt ergens wat fruit scoor (of een appelmoesje meeneem ofzo). Qua drinken kijk ik nog wel even, misschien heeft de Hoogvliet wel weer Vifit o.i.d. met 50% korting, dat zou leuk zijn. Neem sowieso een fles water mee en een thermosbeker met thee.

    Van het uitzicht genieten ga ik zeker doen, alleen is het natuurlijk vroeg donker en relatief laat licht, dus het grootste deel van de reis (ik denk zeker 11 van de 16 uur) zit ik in het donker, hahaha.

    Bedankt voor alle tips!


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Renna schreef:
    En let wel op zakkenrollers want die maken veel gebruik van Flixbussen, aldus mijn vader (politieagent)


    Ja, brr, ben meteen bang hahaha. M'n ex stuurde ooit een filmpje door van een rijdende Flixbus door een stad waar ze alle koffers uit het ruim gingen trekken. Heb dat beeld meteen weer in m'n hoofd.

    Ik zorg ervoor dat m'n ruimbagagetas een Flixbus-bagagelabel heeft, dus dat 'ie er sowieso niet bij een verkeerde bestemming uitgehaald wordt. Daarnaast was het bij vorige reizen zo dat bagage dat tot het eindstation moet, in een apart ruim ging dat dichtbleef tot het eindstation, dus ik heb goede hoop want ik moet er 2x bij het eindstation uit. Daarnaast heeft m'n tas een slotje op de rits (niet dat het een dief tegen zal houden, maar het zorgt er in ieder geval voor dat de rits niet zo makkelijk 'uit zichzelf' open kan glippen). Ik ga ook m'n oude smartphone erin doen, met wifi en bluetooth aan, en dan zal ik af en toe met m'n telefoon vanuit de bus verbinding maken en checken of 'ie nog steeds op dezelfde plek ligt. Ok, een smart tag zou ook kunnen maar waarom zoiets aanschaffen als je al iets in huis hebt liggen :Y)

    Verder draag ik m'n belangrijkste documenten in een klein tasje dat ik aan m'n BH knoop en onder m'n kleding draag, dus dat zal ook niet iemand zomaar leegroven, zelfs niet als ik slaap. M'n telefoon heeft ook een koord eraan, wat ik vast zal maken en ik zal 'm onder m'n kleding dragen als ik bijv. ga slapen.

    Plus in m'n bagagetas heb ik een kopie van m'n paspoort, een kopie van m'n pinpas, een kopie van m'n OV-chipkaart enz enz zodat mocht er iets gejat worden, ik meteen alles kan laten blokkeren (want dan heb ik de nummers in ieder geval). Medicatie heb ik ook in zowel m'n bagagetas als m'n rugtas zodat ik niet zonder kom te zitten. En ik heb extra pasfoto's bij, mocht ik een noodpaspoort nodig hebben omdat m'n paspoort gejat wordt dan hoef ik in ieder geval geen geld te betalen voor een nieuwe pasfoto. M'n reistickets heb ik digitaal in zowel m'n mail als in de chat met de vriendin die ik ga bezoeken als in Telegram (wat ook op m'n oude telefoon staat) én uitgeprint in m'n rugtas, dus ook wat dat betreft kan er niet veel misgaan.

    Ik ben een beetje... geobsedeerd met dingen voorbereiden denk ik.

    Mocht je vader nog anti-zakkenrollers-Flixbustips hebben die ik kan toevoegen aan m'n lijstje, graag! Al denk ik dat ik op zich al wel redelijk goed voorbereid ben.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Als je snel wagenziek word, waarom dan geen podcasts downloaden of luisterboeken? (krul)


    You were born original, don't die as a copy.

    SPECS schreef:
    Als je snel wagenziek word, waarom dan geen podcasts downloaden of luisterboeken? (krul)


    Geen geduld voor (huil) ik word zo chagrijnig van alleen iets horen en niet ondertussen iets te kunnen doen


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Okay, ik heb ingeslagen.

    Twee zakken mini krentenbolletjes, 500 g wortels, een bakje hummus, een bakje canteloupe (met korting, muhaha), een kleine pastasalade met pesto, kleine bakjes zoute snacks.

    En dan doe ik er nog twee kuipjes appelmoes en twee mueslirepen bij. Moet goedkomen, toch?


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Fleece dekentje is tot nu toe echt een lifesaver waarvan ik blij ben dat ik hem bij me heb! Net meer dan een uur moeten wachten op station Breda dus ik was erg blij met m'n dekentje


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly