• Lang, lang geleden, toen het schoonheidsideaal nog heel anders was..
    Lang geleden, zeg maar, tachtig jaar geleden was het schoonheidsideaal bijna tegenovergesteld van wat het nu is. Tachtig jaar geleden was het voor de mannen niet nodig om er goed uit te zien. Zij moesten carrière maken, ervoor zorgen dat zij een vrouw en kinderen konden onderhouden. Dat was noodzakelijk, ze moesten een gezin kunnen onderhouden en dus veel of in ieder geval genoeg geld verdienen. Wat was dus belangrijk aan een vrouw? Juist ja, zij moest veel kinderen kunnen baren. Dat betekende; brede heupen en een buikje. Het buikje liet zien dat je kinderen kon krijgen, en de brede heupen dat je niet zou overlijden bij het uitpersen van een kind. Dunne vrouwen waren dus absoluut in het nadeel. Wat ook mooi was waren kleine borsten. Die enorm overdreven grote borsten vonden mannen dus maar niets. Dunne vrouwen droegen vaak hoepeljurken, zodat hun dunne taille niet opviel en hun platte buik ook niet. Ook was het in om een witte, ofwel bleke, huid te hebben. Daarmee werd gezegd dat je niet veel in de zon was, en dus ook niet werkte op het platteland. Dat betekende weer dat je van goede, ofwel rijke, komaf was. Het was dus vroeger belangrijk om brede heupen, een buikje en een bleke huid te hebben, zodat mannen wisten dat je van goede komaf was en dat je veel kinderen kon baren. Tegenwoordig is het schoonheidsideaal bijna omgekeerd. Als je tegenwoordig model wilt zijn mag je niet groter dan maatje 36 hebben. Je moet ontzettend dun zijn, vel over been. Wel moet je grote borsten hebben, wat eigenlijk helemaal niet in verhouding komt met het dunne lichaam wat je moet bezitten. Vaak laten vrouwen zich daarom opereren. Of de borsten worden opgevuld, of het vet word weggezogen. Vaak word er al vanaf jonge leeftijd strenge gedieet, en veel gesport. Een strak buikje is absoluut nodig, en ook moeten de borsten goed opvallen door enorm strakke truitjes. Skinny jeans, heel belangrijk, hierin kan iedereen zien hun dun je bent. Hoe kan dat nou dat het schoonheidsideaal zo tegenovergesteld is van wat het vroeger was? Waarschijnlijk omdat tegenwoordig vrouwen ook carrière kunnen maken. Daardoor is kinderen krijgen overbodig, en hoeven mannen niet meer carrière te maken om aan een vrouw te komen. Daarom is het voor een vrouw overbodig geworden om brede heupen en een buikje te hebben. Sterker nog, het is nu zelfs "lelijk" in de ogen van de meeste vrouwen. Als ik het zo bekijk, vraag ik me echt af; waar zijn we in vredesnaam mee bezig? Waarom beseffen we niet dat we allemaal mooi zijn, maar ieder op een andere manier? Zo zie ik het in ieder geval, iedereen is mooi, ik ook! Maar ieder op zijn eigen manier. En juist dat maakt ons allemaal zo mooi, het uniek zijn. Het is niet "egoïstisch" of "zelfingenomen" om van jezelf te zeggen dat je mooi bent. Het is namelijk waar. Iedereen is mooi, want iedereen is anders!


    Life is hard and then we die