• De stelling van vandaag luidt:
    Laat kleuters spelen, het lezen en schrijven komt later wel

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    SleepingSun schreef:
    (...)
    Volgens mij doen ze datook niet hoor

    Ja, dat weet ik. Daarom zei ik ook, dat is toch al zo.


    ok

    Oneens.
    Nee, het moet niet later komen, maar wél in mindere mate. Een kind van 4 hoeft echt nog niet te kunnen schrijven, maar vaak vinden kleuters het juist leuk om iets te leren, in dit geval schrijven. Dus introduceer het gewoon alvast.


    hoi, jij bent leuk.

    Zoals YOULOSE zegt; laat kinderen kinderen zijn. Als ze naar de kleuterklas gaan, spelen ze met hun vriendjes maar ondertussen leren ze ook verschillende dingen. Ze leren dingen die op hun niveau zijn. Als ze er klaar voor zijn. Men gaat niet voor niks naar het eerste leerjaar op 6 jaar om te leren lezen en schrijven.. dat is omdat over het algemeen, kinderen er op die leeftijd klaar voor zijn. Sommige mss vroeger, anderen een beetje later, maar who cares? Het zijn nog kinderen.

    SleepingSun schreef:
    (...)Klopt maar ze berijden je wel al voor met letters en cijfers leren enzo

    Ja, maar toch niet zooo veel. Ik bedoel, stel als een kind verloren raakt en hij kan min of meer lezen, dan kan die zich toch beter orienteren? Daar doen ze het voor.
    En ze vallen je ook niet aan met heleboel vakken en meteen met wiskunde&fysica ofzo, he. Gewoon wat lettertjes en cijfertjes, wie vindt dat nu erg?


    Where there is a sea there are pirates...

    gelijk :$


    ' en baby, maybe komt het ooit goed.

    Conspiracy schreef:
    Deels eens en deels oneens.
    Ja, kleuters mogen natuurlijk spelen, maar je kan toch een deel spelen en een deel al wat leren doen? Kleine kinderen nemen bijvoorbeeld sneller een nieuwe taal op dan grotere mensen.


    Precies :Y)


    And now we're counting down to Phase Zero.

    Ik vind dat je kleuters in de kleuterschool moet laten ontdekken wie ze zijn, hoe ze moeten omgaan met andere kinderen en verder sociale levenstijl. Aan lezen en schrijven kan je het laatste kleuterjaar al een beetje aan werken, maar laat ze ook spelen. Ze moeten nog zoveel ontdekken.


    - hoi ;D

    mee eens..

    Als je kleuters laat spelen kun je misschien hun kwaliteiten al ontdekken!!

    Eens. (:
    Je moet ze er zolang mogelijk van laten genieten.


    I'm in love with cities I've never been to and people I never met.

    Assassin schreef:
    Spelend leren? Tadaa


    You are the poetry Shakespeare was missing.

    Mee eens.


    Zelfs de kleinste ster schittert in het donker

    niet mee eens


    One Day you'll remember me...

    Hier ben ik het niet mee eens. Kinderen in de kleuterleeftijd willen graag leren en staan voor alles open. Je hoeft ze niet meteen te leren lezen en schrijven, maar spelenderwijs kan je ze ook heel veel leren op dat gebied. Dan hebben ze later in hun school minder moeite met lezen en schrijven. (ik studeer pedagogiek, dus jah, dit is best wel mijn vakgebied xD)

    [ bericht aangepast op 2 sep 2009 - 13:33 ]


    Ik lach de wereld uit, en dans mijn twijfels weg

    mo0nXlo0n schreef:
    Nee,
    laat ze leren nu ze nog leergierig zijn.


    Some people make the world special just by being in it

    Eens.