• Rutger schreef op 18 januari 2011:

    Zoals jullie waarschijnlijk wel gemerkt hebben is zondagavond de database gecrashed. Hieronder vind je meer informatie en de gevolgen van deze crash.

    Hoe is de database gecrashed?
    Dat zijn we nog aan het uitzoeken. We weten nog niet zeker of er aan onze kant iets mis is gegaan, of dat Q door bijvoorbeeld een DDOS attack uit de lucht is gegaan.

    Wat is er precies gebeurd?
    Zondagavond ontstond er een enorme grote load op de server en dan vooral op de database. Hierdoor liep de database vast en moest de server gereset worden. Hierbij is een deel van de database beschadigd geraakt.

    Wat is eigenlijk een database?
    Een database is het gedeelte van een website waarin alle informatie opgeslagen zit. Dingen als forum berichten, quizzen, instellingen en bans.

    Waren er geen backups van de database?
    Door miscommunicatie bleek dat er geen recente backups meer aanwezig waren. De backup die we wel hebben gevonden is van februari 2010. We zijn nog op zoek naar nieuwere backups.

    Welke informatie is er nu verloren gegaan?
    De volgende informatie hebben we niet terug kunnen vinden:
    - Vriendschappen gesloten na feb 2010. Je zult dus opnieuw vrienden moeten toevoegen.
    - Ingevulde vragenlijsten. Ook deze zul je opnieuw in moeten vullen.
    - Favortiete gedichten. Even opnieuw bij je favorieten zetten dus.
    - Forum categories. Die zijn inmiddels opnieuw aangemaakt.
    - Forum sessions. Deze worden sowieso elke zoveel maanden verwijderd.

    En de stories?
    Helaas is de tabel verloren gegaan waarin informatie over chapters bewaard was. De tekst van alle chapters is dus aanwezig!
    Probleem is alleen dat van stories van na feb 2010 gekeken moet worden hoe we de tekst bij de juiste story kunnen krijgen. Ik wacht nog even tot we meer weten over een eventuele nieuwere backup, maar anders zal ik een script schrijven waarmee de mods en ik de teksten uit de chapters bij de juiste story kunnen koppelen. Een enorm karwei gezien de hoeveelheid stories, dus misschien doen we ook een beroep op meer vrijwilligers hiervoor. Meer info hierover volgt nog.

    Wat zijn jullie een enorme prutsers. Hoe gaan jullie voorkomen dat dit niet meer gebeurd?
    Allereerst mijn nederige excuses voor alle overlast en eventueel kwijtgeraakt werk. Daarnaast gaan we onderzoeken wat de crash heeft veroorzaakt en daar maatregelen tegen nemen. Ten slotte ga ik zelf regelmatig backups maken zodat we hiervoor niet meer afhankelijk zijn van anderen.

    Ik heb Quizlet gemist! Kan ik snel weer aan de slag?
    Alles behalve de stories zou het nu weer moeten doen. Mocht je nog iets tegenkomen wat niet werkt dan hoor ik het graag!

    Update:
    Momenteel is het niet mogelijk om nieuwe foto's te plaatsen. Ik zal het morgen fixen (Y)

    Update (19 jan, 10u50)
    We zijn er inmiddels achter dat er geen recentere backup meer is. Ik ben nu druk bezig met een script waarmee iedereen zijn eigen hoofdstukken weer aan zijn stories kan koppelen. Ik verwacht dit script over een paar uurtjes af te hebben.

    Update (19 jan, 14u15)
    Het script is klaar!
    Op http://www.quizlet.nl/stories/storing.php kun je je eigen stories weer compleet maken!
    Je kunt nu ook weer nieuwe stories aanmaken en oude stories lezen etc.
    Dit script blijft de komende week draaien. Daarna komt er ook een script voor vrijwilligers om de rest van de hoofdstukken bij de juiste story te zoeken (Y)

    Update (19 jan, 14u46)
    Hehehe, als we allemaal tegelijk gaan zoeken hebben we de server zo weer down :P Ik heb het zoek script aangepast zodat het wat minder van de database vergt :D

    Uitleg 'In cache', voor hoe je hoofdstukken terug vindt

    [ bericht aangepast op 19 jan 2011 - 16:47 ]

    [ bericht aangepast door een moderator op 19 jan 2011 - 14:39 ]

    Zijn er nog nieuwere updates over de stories?


    Your make-up is terrible

    -

    [ bericht aangepast op 19 jan 2011 - 10:37 ]

    Ja, die heb ik gezien. Maar ging dat over de stories of over de hele site?


    Your make-up is terrible

    Dat ging over de hele site, laat maar xd

    Mooi balen zeg! Ik hoop dat Rutger en de moddies alles weer goed krijgen (: Gelukkig doet Q het nu wel weer =D Ik meld me alvast aan mochten er vrijwilligers nodig zijn voor het terugzetten van de stories (:


    Ik lach de wereld uit, en dans mijn twijfels weg

    Miauw schreef:
    Mooi balen zeg! Ik hoop dat Rutger en de moddies alles weer goed krijgen (: Gelukkig doet Q het nu wel weer =D Ik meld me alvast aan mochten er vrijwilligers nodig zijn voor het terugzetten van de stories (:


    Ja, ik ook. Ik ben goed in langdradig, saai werk.


    Your make-up is terrible

    Wauw, dankje Rutger!


    Your make-up is terrible

    Oh, nog een vraagje!
    Staan de hoofdstukken bij stories die je voor februari 2010 hebt geschreven wel gewoon goed?


    Your make-up is terrible

    3 hoeraatjes voor rutger hoera hoera hoera je bent tegek (Y)dat je alles zo snel hebt geregeld


    x. SelfEsteem ~ Heb Eigenwaarde <3

    Assassin schreef:
    Oh, nog een vraagje!
    Staan de hoofdstukken bij stories die je voor februari 2010 hebt geschreven wel gewoon goed?

    Zover ik kan zien wel (Y)


    Dit is mijn signature...

    Rutger schreef:
    (...)
    Zover ik kan zien wel (Y)


    Gelukkig :'D Dat scheelt weer een hoop werk.


    Your make-up is terrible

    Ah, een nieuwe update. Hmm. Okee, geen recentere updates dus dat word lekker met z'n allen aan de slag, haha. (:


    Hope goes lost but never dies.

    Ik wil ook wel helpen hoor, maar heb niet heel veel tjid maar de tijd die ik heb wil ik graag hiervoor gebruiken:) Want volgens mij is het een heleboel werk maar als we allemaal helpen is het vast een stuk sneller klaar:)


    "Writing is a socially acceptable form of schizphrenia." -E.L.Doctorow

    Hoera hoera hoera
    We houden van je onze lieve heer Rutger!


    #WWED - What Would Emma Do?

    Eerst iedereen maar even laten kijken naar zijn eigen werk. Dat gaat een stuk sneller omdat je vaak weet waar je naar moet zoeken.

    Dan kunnen vrijwilligers daarna helpen bij mensen die geen tijd hebben of niet meer vaak online zijn.


    Dit is mijn signature...