• Rutger schreef op 18 januari 2011:

    Zoals jullie waarschijnlijk wel gemerkt hebben is zondagavond de database gecrashed. Hieronder vind je meer informatie en de gevolgen van deze crash.

    Hoe is de database gecrashed?
    Dat zijn we nog aan het uitzoeken. We weten nog niet zeker of er aan onze kant iets mis is gegaan, of dat Q door bijvoorbeeld een DDOS attack uit de lucht is gegaan.

    Wat is er precies gebeurd?
    Zondagavond ontstond er een enorme grote load op de server en dan vooral op de database. Hierdoor liep de database vast en moest de server gereset worden. Hierbij is een deel van de database beschadigd geraakt.

    Wat is eigenlijk een database?
    Een database is het gedeelte van een website waarin alle informatie opgeslagen zit. Dingen als forum berichten, quizzen, instellingen en bans.

    Waren er geen backups van de database?
    Door miscommunicatie bleek dat er geen recente backups meer aanwezig waren. De backup die we wel hebben gevonden is van februari 2010. We zijn nog op zoek naar nieuwere backups.

    Welke informatie is er nu verloren gegaan?
    De volgende informatie hebben we niet terug kunnen vinden:
    - Vriendschappen gesloten na feb 2010. Je zult dus opnieuw vrienden moeten toevoegen.
    - Ingevulde vragenlijsten. Ook deze zul je opnieuw in moeten vullen.
    - Favortiete gedichten. Even opnieuw bij je favorieten zetten dus.
    - Forum categories. Die zijn inmiddels opnieuw aangemaakt.
    - Forum sessions. Deze worden sowieso elke zoveel maanden verwijderd.

    En de stories?
    Helaas is de tabel verloren gegaan waarin informatie over chapters bewaard was. De tekst van alle chapters is dus aanwezig!
    Probleem is alleen dat van stories van na feb 2010 gekeken moet worden hoe we de tekst bij de juiste story kunnen krijgen. Ik wacht nog even tot we meer weten over een eventuele nieuwere backup, maar anders zal ik een script schrijven waarmee de mods en ik de teksten uit de chapters bij de juiste story kunnen koppelen. Een enorm karwei gezien de hoeveelheid stories, dus misschien doen we ook een beroep op meer vrijwilligers hiervoor. Meer info hierover volgt nog.

    Wat zijn jullie een enorme prutsers. Hoe gaan jullie voorkomen dat dit niet meer gebeurd?
    Allereerst mijn nederige excuses voor alle overlast en eventueel kwijtgeraakt werk. Daarnaast gaan we onderzoeken wat de crash heeft veroorzaakt en daar maatregelen tegen nemen. Ten slotte ga ik zelf regelmatig backups maken zodat we hiervoor niet meer afhankelijk zijn van anderen.

    Ik heb Quizlet gemist! Kan ik snel weer aan de slag?
    Alles behalve de stories zou het nu weer moeten doen. Mocht je nog iets tegenkomen wat niet werkt dan hoor ik het graag!

    Update:
    Momenteel is het niet mogelijk om nieuwe foto's te plaatsen. Ik zal het morgen fixen (Y)

    Update (19 jan, 10u50)
    We zijn er inmiddels achter dat er geen recentere backup meer is. Ik ben nu druk bezig met een script waarmee iedereen zijn eigen hoofdstukken weer aan zijn stories kan koppelen. Ik verwacht dit script over een paar uurtjes af te hebben.

    Update (19 jan, 14u15)
    Het script is klaar!
    Op http://www.quizlet.nl/stories/storing.php kun je je eigen stories weer compleet maken!
    Je kunt nu ook weer nieuwe stories aanmaken en oude stories lezen etc.
    Dit script blijft de komende week draaien. Daarna komt er ook een script voor vrijwilligers om de rest van de hoofdstukken bij de juiste story te zoeken (Y)

    Update (19 jan, 14u46)
    Hehehe, als we allemaal tegelijk gaan zoeken hebben we de server zo weer down :P Ik heb het zoek script aangepast zodat het wat minder van de database vergt :D

    Uitleg 'In cache', voor hoe je hoofdstukken terug vindt

    [ bericht aangepast op 19 jan 2011 - 16:47 ]

    [ bericht aangepast door een moderator op 19 jan 2011 - 14:39 ]

    Minaj schreef:
    Gelukkig heb ik alles nog op word staan dus weet sowieso welke van mij zijn en welke niet. (: maarja. Hoop dat mensen wel eerlijk zijn en geen stories gaan jatten.


    Story's jatten is vet lullig, en niemand hier is zo lulllig;) hoop ik anders krijgen ze met mij te maken(duivel)


    'Burning up a sun, just to say goodbye.'

    Rutger schreef:
    (...)
    Je kunt je hoofdstukken vinden door te zoeken naar trefwoorden uit je verhaal of door bijvoorbeeld de naam van de hoofdpersoon.

    Mocht het op die manier niet lukken dan kun je ook op zoek naar je story via google en dan naar de google cache kijken. Dan zie je direct de nummers van de hoofdstukken die je hebt geschreven en kun je die makkelijk aan je story toevoegen. Ik zal het nog wat duidelijker uitleggen wanneer het script klaar is.

    Oh, god.... Ik heb geen hoofdstuknummers.... That's gonne be a looooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooot of work O,o


    Alis volat propriis

    Minaj schreef:
    Is er al iets meer bekend?




    Life is like a box of chocolats you never now what you get.

    rustig alles komt in orde gewoon op rutger vertrouwen(Y)


    x. SelfEsteem ~ Heb Eigenwaarde <3

    :O ik kan weer story's lezen ???


    x. SelfEsteem ~ Heb Eigenwaarde <3

    De storie's doen het weer :Y)


    "Ignite, my love. Ignite."

    Ik kan ook story's lezen, maar AL mijn hoofdstukken zijn weg.


    some relationships are like glass, it's better to leave them broken then by hurting ourselves putting it back togheter.

    VIPpas schreef:
    De storie's doen het weer :Y)


    Ja, zonder inhoud, behalve als ze van februari 2010 dateren.


    Your make-up is terrible

    jeeej story's doen het weer(yeah) nu nog wachten op the hoofdstukkken maar die komen snel genoeg;)


    'Burning up a sun, just to say goodbye.'

    Ik ben blij dat je weer een paar stories kan lezen (;
    die van mij kan ik niet lezen, achja:x


    Me so good.

    Update (19 jan, 14u15)
    Het script is klaar!
    Op http://www.quizlet.nl/stories/storing.php kun je je eigen stories weer compleet maken!
    Je kunt nu ook weer nieuwe stories aanmaken en oude stories lezen etc.
    Dit script blijft de komende week draaien. Daarna komt er ook een script voor vrijwilligers om de rest van de hoofdstukken bij de juiste story te zoeken (Y)

    [ bericht aangepast op 19 jan 2011 - 14:16 ]


    Dit is mijn signature...

    Hoe moet je dat doen, je hoofdstuk terugplaatsen, of moet je gwn wachten op instructie's van

    RUTGER!_O_


    some relationships are like glass, it's better to leave them broken then by hurting ourselves putting it back togheter.

    Rutger schreef:
    Update (19 jan, 14u15)
    Het script is klaar!
    Op http://www.quizlet.nl/stories/storing.php kun je je eigen stories weer compleet maken!
    Je kunt nu ook weer nieuwe stories aanmaken en oude stories lezen etc.
    Dit script blijft de komende week draaien. Daarna komt er ook een script voor vrijwilligers om de rest van de hoofdstukken bij de juiste story te zoeken (Y)

    je bent heilig!


    Alis volat propriis

    twiddict schreef:
    (...)
    Oh, god.... Ik heb geen hoofdstuknummers.... That's gonne be a looooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooot of work O,o

    Elk hoofdstuk heeft een nummer :)

    Met het hoofdstuknummer bedoelde ik niet de titel (of nummer) die je zelf aan je hoofdstuk hebt gegeven, maar het nummer waaronder je hoofdstuk op Q bekend is.

    Je kunt dit nummer in de URL vinden. Bijvoorbeeld:
    http://www.quizlet.nl/chapters/123456/dit-is-mij-hoofdstuk/

    (het hoofdstuknummer is bij deze quiz dus 123456)


    Dit is mijn signature...

    Pernilla schreef:
    Hoe moet je dat doen, je hoofdstuk terugplaatsen, of moet je gwn wachten op instructie's van

    RUTGER!_O_

    Je kunt beginnen op http://www.quizlet.nl/stories/storing.php


    Dit is mijn signature...

    Moet je nou pér hoofdstuk terughalen? Pfoe, dat wordt veel werk. heb over de 100 hoofdstukken. xd


    Art is an eternal blast.