• Rutger schreef op 18 januari 2011:

    Zoals jullie waarschijnlijk wel gemerkt hebben is zondagavond de database gecrashed. Hieronder vind je meer informatie en de gevolgen van deze crash.

    Hoe is de database gecrashed?
    Dat zijn we nog aan het uitzoeken. We weten nog niet zeker of er aan onze kant iets mis is gegaan, of dat Q door bijvoorbeeld een DDOS attack uit de lucht is gegaan.

    Wat is er precies gebeurd?
    Zondagavond ontstond er een enorme grote load op de server en dan vooral op de database. Hierdoor liep de database vast en moest de server gereset worden. Hierbij is een deel van de database beschadigd geraakt.

    Wat is eigenlijk een database?
    Een database is het gedeelte van een website waarin alle informatie opgeslagen zit. Dingen als forum berichten, quizzen, instellingen en bans.

    Waren er geen backups van de database?
    Door miscommunicatie bleek dat er geen recente backups meer aanwezig waren. De backup die we wel hebben gevonden is van februari 2010. We zijn nog op zoek naar nieuwere backups.

    Welke informatie is er nu verloren gegaan?
    De volgende informatie hebben we niet terug kunnen vinden:
    - Vriendschappen gesloten na feb 2010. Je zult dus opnieuw vrienden moeten toevoegen.
    - Ingevulde vragenlijsten. Ook deze zul je opnieuw in moeten vullen.
    - Favortiete gedichten. Even opnieuw bij je favorieten zetten dus.
    - Forum categories. Die zijn inmiddels opnieuw aangemaakt.
    - Forum sessions. Deze worden sowieso elke zoveel maanden verwijderd.

    En de stories?
    Helaas is de tabel verloren gegaan waarin informatie over chapters bewaard was. De tekst van alle chapters is dus aanwezig!
    Probleem is alleen dat van stories van na feb 2010 gekeken moet worden hoe we de tekst bij de juiste story kunnen krijgen. Ik wacht nog even tot we meer weten over een eventuele nieuwere backup, maar anders zal ik een script schrijven waarmee de mods en ik de teksten uit de chapters bij de juiste story kunnen koppelen. Een enorm karwei gezien de hoeveelheid stories, dus misschien doen we ook een beroep op meer vrijwilligers hiervoor. Meer info hierover volgt nog.

    Wat zijn jullie een enorme prutsers. Hoe gaan jullie voorkomen dat dit niet meer gebeurd?
    Allereerst mijn nederige excuses voor alle overlast en eventueel kwijtgeraakt werk. Daarnaast gaan we onderzoeken wat de crash heeft veroorzaakt en daar maatregelen tegen nemen. Ten slotte ga ik zelf regelmatig backups maken zodat we hiervoor niet meer afhankelijk zijn van anderen.

    Ik heb Quizlet gemist! Kan ik snel weer aan de slag?
    Alles behalve de stories zou het nu weer moeten doen. Mocht je nog iets tegenkomen wat niet werkt dan hoor ik het graag!

    Update:
    Momenteel is het niet mogelijk om nieuwe foto's te plaatsen. Ik zal het morgen fixen (Y)

    Update (19 jan, 10u50)
    We zijn er inmiddels achter dat er geen recentere backup meer is. Ik ben nu druk bezig met een script waarmee iedereen zijn eigen hoofdstukken weer aan zijn stories kan koppelen. Ik verwacht dit script over een paar uurtjes af te hebben.

    Update (19 jan, 14u15)
    Het script is klaar!
    Op http://www.quizlet.nl/stories/storing.php kun je je eigen stories weer compleet maken!
    Je kunt nu ook weer nieuwe stories aanmaken en oude stories lezen etc.
    Dit script blijft de komende week draaien. Daarna komt er ook een script voor vrijwilligers om de rest van de hoofdstukken bij de juiste story te zoeken (Y)

    Update (19 jan, 14u46)
    Hehehe, als we allemaal tegelijk gaan zoeken hebben we de server zo weer down :P Ik heb het zoek script aangepast zodat het wat minder van de database vergt :D

    Uitleg 'In cache', voor hoe je hoofdstukken terug vindt

    [ bericht aangepast op 19 jan 2011 - 16:47 ]

    [ bericht aangepast door een moderator op 19 jan 2011 - 14:39 ]

    Thanks God for Rutger!(yeah)


    This time i'm ready to run. Escape from the city and follow the sun.

    Marauderette schreef:
    Thanks God for Rutger!(yeah)


    Rutger is God :Y)


    #WWED - What Would Emma Do?

    Ik ga eigenlijk pas juichen als alles weer -ongeveer- zo is als het was en er niks kwijt is. Maar op zich , dankje Rutger _O_


    Hope goes lost but never dies.

    Rutger schreef:
    Eerst iedereen maar even laten kijken naar zijn eigen werk. Dat gaat een stuk sneller omdat je vaak weet waar je naar moet zoeken.

    Dan kunnen vrijwilligers daarna helpen bij mensen die geen tijd hebben of niet meer vaak online zijn.

    Ga je daar nog een script voor schrijven of kunnen we daar nu al naar kijken? (:


    Ik lach de wereld uit, en dans mijn twijfels weg

    Eindelijk weer Quizelten ben ziek dus heb niks beters te doen (flower)

    rutger geweldig


    x. SelfEsteem ~ Heb Eigenwaarde <3

    hoe zouden we dan onze hoofdstukken terug moeten vinden?

    en de verhalen die inactief staan, hoe kunnen we die terug krijgen....of hebben we dan pech :Y)??

    btw, jullie zijn geweldig!


    Chaotic Evil

    wha ik heb vanacht nog over dat terug plaatsen gedroomt. ik deed alles fout, zette wel 10 verschillende hoofdstukken van 10 verschillende mensen op een nôg ander verhaal -.-
    ik was serieus wanhoopig :x
    maar moest het nodig zijn hé, vraag me dan met een héél uitgebrijd uitleg hoe ik te werk moet gaan n_n'


    The happiest people don't have the best of everything, they just make the best of everything.

    Penelopy schreef:
    wha ik heb vanacht nog over dat terug plaatsen gedroomt. ik deed alles fout, zette wel 10 verschillende hoofdstukken van 10 verschillende mensen op een nôg ander verhaal -.-
    ik was serieus wanhoopig :x
    maar moest het nodig zijn hé, vraag me dan met een héél uitgebrijd uitleg hoe ik te werk moet gaan n_n'

    Hehehe, ik heb ook de hele nacht liggen dromen hoe ik dat script moest schrijven. Scheelt me nu weer denkwerk :P


    Dit is mijn signature...

    Mijn story was nog niet geactiveerd, hoe kan ik hem nu dan weer vinden? (":


    Numbers.

    LuxuryRebel schreef:
    hoe zouden we dan onze hoofdstukken terug moeten vinden?

    en de verhalen die inactief staan, hoe kunnen we die terug krijgen....of hebben we dan pech :Y)??

    btw, jullie zijn geweldig!

    Je kunt je hoofdstukken vinden door te zoeken naar trefwoorden uit je verhaal of door bijvoorbeeld de naam van de hoofdpersoon.

    Mocht het op die manier niet lukken dan kun je ook op zoek naar je story via google en dan naar de google cache kijken. Dan zie je direct de nummers van de hoofdstukken die je hebt geschreven en kun je die makkelijk aan je story toevoegen. Ik zal het nog wat duidelijker uitleggen wanneer het script klaar is.


    Dit is mijn signature...

    Ik zag dat alle reacties op je foto's wegwaren, en de mappen ook?


    Your make-up is terrible

    Rutger schreef:
    (...)
    Je kunt je hoofdstukken vinden door te zoeken naar trefwoorden uit je verhaal of door bijvoorbeeld de naam van de hoofdpersoon.

    Mocht het op die manier niet lukken dan kun je ook op zoek naar je story via google en dan naar de google cache kijken. Dan zie je direct de nummers van de hoofdstukken die je hebt geschreven en kun je die makkelijk aan je story toevoegen. Ik zal het nog wat duidelijker uitleggen wanneer het script klaar is.
    Ik vind niks terug van mijn story, want op alles dat ik klink van mijn stories kom ik steeds op die pagina, dat er aan Q gewerkt wordt en met die updates enzo.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Reducto schreef:
    (...)Ik vind niks terug van mijn story, want op alles dat ik klink van mijn stories kom ik steeds op die pagina, dat er aan Q gewerkt wordt en met die updates enzo.


    Het is ook nog niet klaaaaar.


    Your make-up is terrible

    Assassin schreef:
    (...)

    Het is ook nog niet klaaaaar.
    Waarom zegt Rutger dan dat je ze via trefwoorden en via google er aan kan --'


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Reducto schreef:
    (...)Waarom zegt Rutger dan dat je ze via trefwoorden en via google er aan kan --'


    Als hij zijn script klaar heeft, kan je het zo doen, nu nog niet.


    Your make-up is terrible