• Rutger schreef op 18 januari 2011:

    Zoals jullie waarschijnlijk wel gemerkt hebben is zondagavond de database gecrashed. Hieronder vind je meer informatie en de gevolgen van deze crash.

    Hoe is de database gecrashed?
    Dat zijn we nog aan het uitzoeken. We weten nog niet zeker of er aan onze kant iets mis is gegaan, of dat Q door bijvoorbeeld een DDOS attack uit de lucht is gegaan.

    Wat is er precies gebeurd?
    Zondagavond ontstond er een enorme grote load op de server en dan vooral op de database. Hierdoor liep de database vast en moest de server gereset worden. Hierbij is een deel van de database beschadigd geraakt.

    Wat is eigenlijk een database?
    Een database is het gedeelte van een website waarin alle informatie opgeslagen zit. Dingen als forum berichten, quizzen, instellingen en bans.

    Waren er geen backups van de database?
    Door miscommunicatie bleek dat er geen recente backups meer aanwezig waren. De backup die we wel hebben gevonden is van februari 2010. We zijn nog op zoek naar nieuwere backups.

    Welke informatie is er nu verloren gegaan?
    De volgende informatie hebben we niet terug kunnen vinden:
    - Vriendschappen gesloten na feb 2010. Je zult dus opnieuw vrienden moeten toevoegen.
    - Ingevulde vragenlijsten. Ook deze zul je opnieuw in moeten vullen.
    - Favortiete gedichten. Even opnieuw bij je favorieten zetten dus.
    - Forum categories. Die zijn inmiddels opnieuw aangemaakt.
    - Forum sessions. Deze worden sowieso elke zoveel maanden verwijderd.

    En de stories?
    Helaas is de tabel verloren gegaan waarin informatie over chapters bewaard was. De tekst van alle chapters is dus aanwezig!
    Probleem is alleen dat van stories van na feb 2010 gekeken moet worden hoe we de tekst bij de juiste story kunnen krijgen. Ik wacht nog even tot we meer weten over een eventuele nieuwere backup, maar anders zal ik een script schrijven waarmee de mods en ik de teksten uit de chapters bij de juiste story kunnen koppelen. Een enorm karwei gezien de hoeveelheid stories, dus misschien doen we ook een beroep op meer vrijwilligers hiervoor. Meer info hierover volgt nog.

    Wat zijn jullie een enorme prutsers. Hoe gaan jullie voorkomen dat dit niet meer gebeurd?
    Allereerst mijn nederige excuses voor alle overlast en eventueel kwijtgeraakt werk. Daarnaast gaan we onderzoeken wat de crash heeft veroorzaakt en daar maatregelen tegen nemen. Ten slotte ga ik zelf regelmatig backups maken zodat we hiervoor niet meer afhankelijk zijn van anderen.

    Ik heb Quizlet gemist! Kan ik snel weer aan de slag?
    Alles behalve de stories zou het nu weer moeten doen. Mocht je nog iets tegenkomen wat niet werkt dan hoor ik het graag!

    Update:
    Momenteel is het niet mogelijk om nieuwe foto's te plaatsen. Ik zal het morgen fixen (Y)

    Update (19 jan, 10u50)
    We zijn er inmiddels achter dat er geen recentere backup meer is. Ik ben nu druk bezig met een script waarmee iedereen zijn eigen hoofdstukken weer aan zijn stories kan koppelen. Ik verwacht dit script over een paar uurtjes af te hebben.

    Update (19 jan, 14u15)
    Het script is klaar!
    Op http://www.quizlet.nl/stories/storing.php kun je je eigen stories weer compleet maken!
    Je kunt nu ook weer nieuwe stories aanmaken en oude stories lezen etc.
    Dit script blijft de komende week draaien. Daarna komt er ook een script voor vrijwilligers om de rest van de hoofdstukken bij de juiste story te zoeken (Y)

    Update (19 jan, 14u46)
    Hehehe, als we allemaal tegelijk gaan zoeken hebben we de server zo weer down :P Ik heb het zoek script aangepast zodat het wat minder van de database vergt :D

    Uitleg 'In cache', voor hoe je hoofdstukken terug vindt

    [ bericht aangepast op 19 jan 2011 - 16:47 ]

    [ bericht aangepast door een moderator op 19 jan 2011 - 14:39 ]

    ik heb nu al mijn stories terug maar ik heb er twee die af zijn en ik heb geen tijd om ze er trg op te zetten, me eerste trimester sgool was kut en ik moet me nu vooral daarvoor inzetten, plzzz, vrijwilligers, help me !!! het is de eerste storie die ik ooit had samen met het vervolg die ik nog mis en waarvoor ik geen tijd heb :( plzzz <3<3<3


    Zuster Katarina :p

    h8lyfe schreef:
    ik snap die in cache nog steeds niet


    Je gaat naar google, typt de naam van je story in. Die van mij was: I'm only gonna break your heart. Daarachter heb ik Q gezet. Kreeg ik hetvolgende resultaat:
    Story: I'm only gonna break you heart - Quizlet.nl Lost in your world. Jacob Black. ... home > stories > i'm only gonna break ...
    www.quizlet.nl/.../im-only-gonna-break...heart/function.mysql-connect - In cache

    Dus, helemaal erachter staat in cache. Als je daarop klikt, zie je je hoofdstukken als het goed is wel.


    Your make-up is terrible

    Ik vind 't iets teveel werk om dat weer op Q te gaan zetten. Dan maar niet. :-)


    I don't need to explain myself, I know I'm right.

    JoJudicious schreef:
    Ik vind 't iets teveel werk om dat weer op Q te gaan zetten. Dan maar niet. :-)

    ik doe ook alleen maar belangrijke story's van me, en die actief staan.
    gelukkig heb k daar niet veel hoofdstukken op, dus dat is nog te doen.. de rest doe ik wel als ik me eeen keer verveel fseu.


    Life is a beautiful struggle

    ILOVERUBEN schreef:
    (...)
    ik doe ook alleen maar belangrijke story's van me, en die actief staan.
    gelukkig heb k daar niet veel hoofdstukken op, dus dat is nog te doen.. de rest doe ik wel als ik me eeen keer verveel fseu.

    Ik ga daar echt de moeite niet meer voor doen, hoor. ;-) Super voor de mensen die meer tijd hebben en die het er nog voor over hebben om het te doen. :-3


    I don't need to explain myself, I know I'm right.

    Ongelofelijk *grom* mijn humeur gaat hier zéér van naar beneden, niet dat jullie er iets aan kunnen doen, maar alsnog...


    You move me ......... Kurt

    Mm, ik vind één verhaal al veel werk dus ik laat alle anderen mooi zitten, heb er geen tijd voor heel jammer maar helaas. Moet prioriteiten stellen.


    Don't dream your life, but live your dream!

    ik wil wel helpen : D


    Art is the only way to run away without leaving home.

    Dit hoofdstuk bestaat niet of is al aan een story gekoppeld!

    Dat staat er als ik op een bepaald hoofdstuk druk om de ID code op te halen.
    Maar hij staat bestaat wel en is nog niet aan een story gekoppeld!
    HELLUP! Kan iemand anders niet kijken of die het doet?


    some relationships are like glass, it's better to leave them broken then by hurting ourselves putting it back togheter.

    Pernilla schreef:
    Dit hoofdstuk bestaat niet of is al aan een story gekoppeld!

    Dat staat er als ik op een bepaald hoofdstuk druk om de ID code op te halen.
    Maar hij staat bestaat wel en is nog niet aan een story gekoppeld!
    HELLUP! Kan iemand anders niet kijken of die het doet?


    some relationships are like glass, it's better to leave them broken then by hurting ourselves putting it back togheter.

    Ik meld me ook alvast aan als vrijwilliger om te helpen ;)

    Naja, ik ben allang blij dat ik alles hoe dan ook in word heb staan :) Dus komt wel goed ^^

    en 3 hoeraatjes voor Rutger, want we kunnen weer op Q =D


    ~ You're original, cannot be replaced ~

    Uitleg van 'in cache'


    (sorry voor de grootte , het moet duidelijk zijn :))

    [ bericht aangepast op 19 jan 2011 - 16:40 ]


    Happy girls are the prettiest ~ Audrey Hepburn

    Hoofdstukken die nog niet geactiveerd waren, staan die er op of niet?


    Be my Louis and I be your Eleanor

    Highmore schreef:
    Ongelofelijk *grom* mijn humeur gaat hier zéér van naar beneden, niet dat jullie er iets aan kunnen doen, maar alsnog...

    ..

    Ah ik vind het jammer dat de plaatjes en inleidingen ook zijn verdwenen! Ik ben bang dat ik die niet meer terug ga vinden.


    JDN.

    OKÉ. nu m'n twitterazzi story van 80 delen nog ): wel fucking balen dat je niet meer ziet hoevaak hij gelezen is..


    To infinity and beyond •