• Rutger schreef op 18 januari 2011:

    Zoals jullie waarschijnlijk wel gemerkt hebben is zondagavond de database gecrashed. Hieronder vind je meer informatie en de gevolgen van deze crash.

    Hoe is de database gecrashed?
    Dat zijn we nog aan het uitzoeken. We weten nog niet zeker of er aan onze kant iets mis is gegaan, of dat Q door bijvoorbeeld een DDOS attack uit de lucht is gegaan.

    Wat is er precies gebeurd?
    Zondagavond ontstond er een enorme grote load op de server en dan vooral op de database. Hierdoor liep de database vast en moest de server gereset worden. Hierbij is een deel van de database beschadigd geraakt.

    Wat is eigenlijk een database?
    Een database is het gedeelte van een website waarin alle informatie opgeslagen zit. Dingen als forum berichten, quizzen, instellingen en bans.

    Waren er geen backups van de database?
    Door miscommunicatie bleek dat er geen recente backups meer aanwezig waren. De backup die we wel hebben gevonden is van februari 2010. We zijn nog op zoek naar nieuwere backups.

    Welke informatie is er nu verloren gegaan?
    De volgende informatie hebben we niet terug kunnen vinden:
    - Vriendschappen gesloten na feb 2010. Je zult dus opnieuw vrienden moeten toevoegen.
    - Ingevulde vragenlijsten. Ook deze zul je opnieuw in moeten vullen.
    - Favortiete gedichten. Even opnieuw bij je favorieten zetten dus.
    - Forum categories. Die zijn inmiddels opnieuw aangemaakt.
    - Forum sessions. Deze worden sowieso elke zoveel maanden verwijderd.

    En de stories?
    Helaas is de tabel verloren gegaan waarin informatie over chapters bewaard was. De tekst van alle chapters is dus aanwezig!
    Probleem is alleen dat van stories van na feb 2010 gekeken moet worden hoe we de tekst bij de juiste story kunnen krijgen. Ik wacht nog even tot we meer weten over een eventuele nieuwere backup, maar anders zal ik een script schrijven waarmee de mods en ik de teksten uit de chapters bij de juiste story kunnen koppelen. Een enorm karwei gezien de hoeveelheid stories, dus misschien doen we ook een beroep op meer vrijwilligers hiervoor. Meer info hierover volgt nog.

    Wat zijn jullie een enorme prutsers. Hoe gaan jullie voorkomen dat dit niet meer gebeurd?
    Allereerst mijn nederige excuses voor alle overlast en eventueel kwijtgeraakt werk. Daarnaast gaan we onderzoeken wat de crash heeft veroorzaakt en daar maatregelen tegen nemen. Ten slotte ga ik zelf regelmatig backups maken zodat we hiervoor niet meer afhankelijk zijn van anderen.

    Ik heb Quizlet gemist! Kan ik snel weer aan de slag?
    Alles behalve de stories zou het nu weer moeten doen. Mocht je nog iets tegenkomen wat niet werkt dan hoor ik het graag!

    Update:
    Momenteel is het niet mogelijk om nieuwe foto's te plaatsen. Ik zal het morgen fixen (Y)

    Update (19 jan, 10u50)
    We zijn er inmiddels achter dat er geen recentere backup meer is. Ik ben nu druk bezig met een script waarmee iedereen zijn eigen hoofdstukken weer aan zijn stories kan koppelen. Ik verwacht dit script over een paar uurtjes af te hebben.

    Update (19 jan, 14u15)
    Het script is klaar!
    Op http://www.quizlet.nl/stories/storing.php kun je je eigen stories weer compleet maken!
    Je kunt nu ook weer nieuwe stories aanmaken en oude stories lezen etc.
    Dit script blijft de komende week draaien. Daarna komt er ook een script voor vrijwilligers om de rest van de hoofdstukken bij de juiste story te zoeken (Y)

    Update (19 jan, 14u46)
    Hehehe, als we allemaal tegelijk gaan zoeken hebben we de server zo weer down :P Ik heb het zoek script aangepast zodat het wat minder van de database vergt :D

    Uitleg 'In cache', voor hoe je hoofdstukken terug vindt

    [ bericht aangepast op 19 jan 2011 - 16:47 ]

    [ bericht aangepast door een moderator op 19 jan 2011 - 14:39 ]

    Ik haat dit :(

    Ik ben ook abonnementen kwijt op mijn story..?


    'Jesus said love one another, He didn't say love the whole world.

    Hé volgens mij werkt het niet helemaal. Want ik heb onder élk hoofdstuk van mij deze tekst staan: Trouwens, elke reactie met alléén de woorden: 'snel verder' is een dag langer wachten tot een nieuw hoofdstuk & 100 woorden minder! Dus je zult leren leuk te reageren. Want dat zou je zelf ook willen.
    Maar als ik dat kopieer en plak bij het zoeken dan krijg ik geen resultaten.
    Klopt niet helemaal, right? :\

    Is het omdat mensen opnieuw hoofdstukken aan het koppelen zijn dat mijn hele inbox volstroomt met mailtjes? (verhalen waar ik abo op heb, zeggen de hele tijd 'nieuw hoofdstuk geupload')


    It ain't broke, so don't fix it.

    fataal schreef:
    Is het omdat mensen opnieuw hoofdstukken aan het koppelen zijn dat mijn hele inbox volstroomt met mailtjes? (verhalen waar ik abo op heb, zeggen de hele tijd 'nieuw hoofdstuk geupload')
    Heb ik ook, word er gek van.


    I live for the applause, you will die for it.

    Godver moet ik al die hoofdstukken van mijn inactieve story's ook gaan zoeken ik ben jaren bezig. -.-


    'Jesus said love one another, He didn't say love the whole world.

    Het was een boel werk, maar ik heb met de hulp van Charissa Quizlet Book of Records weer bij elkaar geraapt. ;d


    *insert philosophical cringe expression here*

    En dat is niet overdreven.


    'Jesus said love one another, He didn't say love the whole world.

    Lanvin schreef:
    Hé volgens mij werkt het niet helemaal. Want ik heb onder élk hoofdstuk van mij deze tekst staan: Trouwens, elke reactie met alléén de woorden: 'snel verder' is een dag langer wachten tot een nieuw hoofdstuk & 100 woorden minder! Dus je zult leren leuk te reageren. Want dat zou je zelf ook willen.
    Maar als ik dat kopieer en plak bij het zoeken dan krijg ik geen resultaten.
    Klopt niet helemaal, right? :\



    Misschien kan je beter een stukje eruit doen.


    Your make-up is terrible

    Ik wil wel helpen :D


    Love is Big. Love is Small. Love is Great . LOVE IS ALL!

    Hush schreef:
    Ik heb medelijden met de mensen die 300 hoofdstukken terug moeten vinden. Ik ben al een halfuur bezig geweest met het terugvinden van 3 -.- En je bent al je aantal keer gelezen ook kwijt.

    Hoe zoek jij je hoofdstukken dan?


    Happy girls are the prettiest ~ Audrey Hepburn

    Amused schreef:
    (...)
    Hoe zoek jij je hoofdstukken dan?

    Moet ook ngo weer plaatjes bijvoegen, en opnieuw in goede volgorde zetten.. Dat duurt bij mij wel even.


    'Jesus said love one another, He didn't say love the whole world.

    h8lyfe schreef:
    Valt het nog iemand op dat de hoofdstukken minder woorden tellen?
    Jep, bij mij staat er 441, maar als ik hem dan in word plak zijn het er wel gewoon 450..


    Cause there'll be no sunlight if I lose you, baby.

    Damn zeg, die volgorde... Ik vind 2 hoofdstukken gewoon niet meer en ik zou ook niet meer weten wat er in staat...


    Home is now behind you. The world is ahead!

    Kikkeli schreef:
    (...)Heb ik ook, word er gek van.

    Volgens mij zit hotmail me weer te screwen, want ik krijg geen mailtjes?