• Daar moet ik een praktische opdracht over maken voor ANW. Dan nu een vraag aan jullie: Stel je zou zwanger zijn (voor jongens: stel je vrouw/vriendin is zwanger) en je moet zo'n vruchtpunctie test laten doen. Wat als blijkt dat je zoon of dochter het syndroom van Down heeft? Zou je het houden of weghalen?
    Ik wil graag jullie mening horen en waarom.
    Redenen voor 'ja' zouden kunnen zijn:
    Het kind heeft recht om te leven en het is goed zoals het is. Het is je kind en het is geen 'fout'.
    Maar je zou ook nee kunnen zeggen:
    Misschien wil ik dat leven wel niet voor mijn kind? Misschien zou het ongelukkig zijn als het zou leven..
    Dus. Het laten leven.. Ja of nee en waarom? Alvast bedankt! xoxo


    Have you ever been alone in a crowded room?

    maar ja, op zich is het niet de ergste handicap die ik me kan voorstellen, ik weet het niet.


    Read this upside down: 370HSSV 0773H

    Ik zou het houden. Ik zou sowieso het niet kunnen laten weghalen, het zit in je, het is een deel van je. Het lijkt makkelijk om het kindje dan weg te halen, maar het is alsnog een regelrechte hel.
    Ik zou makkelijker kunnen accepteren dat mijn kind het syndroom van down heeft dan dat ik het kindje weg zou laten halen omdat het niet helemaal gezond is. Het is en blijft een mens, en heeft daarom ook recht om te leven.


    No man is just a soldier. Every soldier is a hero.

    Sapphira schreef:
    (...)

    Vanaf een bepaalde leeftijd is het verplicht omdat er steeds meer kans is op een kind met het syndroom van Down:
    20 jaar - 1 op 1500
    25 - 1 op 1300
    30 - 1 op 900
    35 - 1 op 350
    40 - 1 op 100
    45 - 1 op 30

    Dat is zo, maar ja, ik denk niet dat ik op mijn vijfenveertigste nog een kind wil. We hebben het met Biologie over zoiets gehad en toen moest ik ook mijn mening geven, alleen toen ging het over testen of het kind een ziekte zou hebben die in de familie zat. Toen heb ik hetzelfde antwoord gegeven.
    Die vraag was voor mij trouwens veel persoonlijker, omdat in mijn familie kanker zit. Als je dan zo'n vraag voor je kiezen krijgt. Ik heb toen wel bijna zitten huilen


    The way that you flip your hair gets me overwhelmed - One Direction, What Makes You Beautiful

    Ik zou het houden. Syndroom van down is helemaal niet zo erg. Vaak zijn het juist hartstikke aardige mensen.


    Don't wait for the perfect moment, take the moment and make it perfect.

    Ik van het principe dat ik mijn kind niet weg zou halen als ik nu zwanger wordt gewild of per ongeluk. Indien ik zou weten dat mijn kind een Syndroom zam hebben een andere ergere aandoening, zou ik het wegnemen. Het is egoïstisch om als ouder een kind op de wereld te zetten die heel zijn leven in pijn of dergelijke zou moeten leven juist omdat jij het niet weg wil. Of het nu twee dagen, enkele weken of jaren is. Ik weet dat het een leven is dat je wegneem, maar ik ben ervan overtuigd dat ze met een erge aandoening niet gelukkig kunnen leven. Iemand met een syndroom mag er dan wel gelukkig uitzien, maar hun leven is alles behalve gemakkelijk. Jullie mogen mij haten voor mijn mening, but I don't give a fuq. Het is mijn mening. :)


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Hangt er van af.
    Heb je al andere gezonde kinderen -> houden. Hij heeft ook recht op leven
    Heb je al een ander gehandicapt kind dat veel aandacht nodig heeft -> laten weghalen. Het is moeilijk je aandacht aan beide kinderen te schenken
    Ben je in staat het kind de aandacht te geven die hij nodig heeft (financieel niet fulltime moeten gaan werken, twee ouders, ...) -> houden
    Ben je niet in staat, om een of andere reden, om voor het kind te zorgen -> weghalen


    Niemand is dom, mensen zijn gewoon goed in andere dingen

    Kan ik m niet ter adoptie afstaan>?

    Apocalyptica schreef:
    Ik van het principe dat ik mijn kind niet weg zou halen als ik nu zwanger wordt gewild of per ongeluk. Indien ik zou weten dat mijn kind een Syndroom zam hebben een andere ergere aandoening, zou ik het wegnemen. Het is egoïstisch om als ouder een kind op de wereld te zetten die heel zijn leven in pijn of dergelijke zou moeten leven juist omdat jij het niet weg wil. Of het nu twee dagen, enkele weken of jaren is. Ik weet dat het een leven is dat je wegneem, maar ik ben ervan overtuigd dat ze met een erge aandoening niet gelukkig kunnen leven. Iemand met een syndroom mag er dan wel gelukkig uitzien, maar hun leven is alles behalve gemakkelijk. Jullie mogen mij haten voor mijn mening, but I don't give a fuq. Het is mijn mening. :)


    Ik vroeg ook om je mening dus daar kan ik niet boos om worden. (: Tjaa, jij vindt het egoïstisch om het te laten leven? Zo kun je het bekijken. Maar het is ook egoïstisch om het leven van dit kindje te nemen.. Zie je?


    Have you ever been alone in a crowded room?

    Atmosphere schreef:
    Kan ik m niet ter adoptie afstaan>?


    Dat zou kunnen, maar ik denk niet dat dit kindje dan een prettig leven zal hebben. Wie weet, maar dat zou ik persoonlijk nog erger vinden dan het weg te halen omdat ik het dan veilig bij me zou willen hebben en het zou willen beschermen. Maar dan kies je dus wel om het te laten leven. (:


    Have you ever been alone in a crowded room?

    Ik zou hem niet houden,

    Ik wil dat mijn kind een goed leven heeft, en dus met alles er op en er aan. Niet dat er over hem/haar gepraat word ofso, ik wil dat hij/zij ook gewoon vriendjes/vriendinnetjes kan krijgen. :}
    En daarbij, het maakt mijn leven niet bepaald makkelijker. -Egoistisch, i know-


    The spaces between your fingers are created so, that another's can fill them

    dragoste schreef:
    Ik zou hem niet houden,

    Ik wil dat mijn kind een goed leven heeft, en dus met alles er op en er aan. Niet dat er over hem/haar gepraat word ofso, ik wil dat hij/zij ook gewoon vriendjes/vriendinnetjes kan krijgen. :}
    En daarbij, het maakt mijn leven niet bepaald makkelijker. -Egoistisch, i know-
    Dat is niet egoïstisch vind ik, het is gewoon ook heel zwaar. Je kind heeft gewoon zijn hele leven hulp nodig, dus ook als je zels 75 bent en niet meer kan.
    Denk trouwens dat veel mensen het ook onderschatten, een kind met syndroom van down of gelijk welke handicap is niet alleen aardig en lief enzo. Ze kunnen vreselijk koppig zijn en kunnen daarbij ook nog gezondheidsproblemen hebben. Dat zou ik niet willen.


    Read this upside down: 370HSSV 0773H

    Apocalyptica schreef:
    Ik van het principe dat ik mijn kind niet weg zou halen als ik nu zwanger wordt gewild of per ongeluk. Indien ik zou weten dat mijn kind een Syndroom zam hebben een andere ergere aandoening, zou ik het wegnemen. Het is egoïstisch om als ouder een kind op de wereld te zetten die heel zijn leven in pijn of dergelijke zou moeten leven juist omdat jij het niet weg wil. Of het nu twee dagen, enkele weken of jaren is. Ik weet dat het een leven is dat je wegneem, maar ik ben ervan overtuigd dat ze met een erge aandoening niet gelukkig kunnen leven. Iemand met een syndroom mag er dan wel gelukkig uitzien, maar hun leven is alles behalve gemakkelijk. Jullie mogen mij haten voor mijn mening, but I don't give a fuq. Het is mijn mening. :)

    Nouja, het verschilt ook per niveau :'D


    "I shut my eyes in order to see.'

    dragoste schreef:
    Ik zou hem niet houden,

    Ik wil dat mijn kind een goed leven heeft, en dus met alles er op en er aan. Niet dat er over hem/haar gepraat word ofso, ik wil dat hij/zij ook gewoon vriendjes/vriendinnetjes kan krijgen. :}
    En daarbij, het maakt mijn leven niet bepaald makkelijker. -Egoistisch, i know-


    Het is niet egoïstisch. Het is duidelijk dat je het kindje het beste gunt, en als jij vindt dat deze dat op deze manier niet zal beleven, dan maar niet. Dat snap ik heel goed. Daarbij, het is een grote verantwoordelijkheid. Als je het niet aankunt is dat vrij sad voor het kindje..


    Have you ever been alone in a crowded room?

    Ja. Ik zou dankbaar zijn dat ik sowieso zwanger ben en ik zou het toch al beschouwen als mijn eigen kind en het dus accepteren hoe het is. [:

    Kijk, als blijkt dat ze half verlamd geboren zouden worden en dergelijke, dan zeg ik ja, weghalen is beter voor je kind. Maar kinderen/mensen met het syndroom van down kunnen nog een heel gelukkig leven leiden ;]


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Ik zou hem houden, het is je eigen kind en kinderen van syndroom van down kunnen al gelukkig zijn met de kleinste dingen en ik vind dat gewoon prachtig om te zien. Natuurlijk is het ook moeilijk, maar het is wel je kind.


    -