• AMSTERDAM - De Libische oud-dictator Muammar Kaddafi is donderdag gevangengenomen en vervolgens overleden aan zijn verwondingen, dat zegt een functionaris van de Libische Nationale Overgangsraad (NTC), melden Al-Jazeera en Reuters.

    Abdel Majid Mlegta, een hoge militaire functionaris van de NTC zegt dat Kaddafi bij zijn arrestatie in Sirte in zijn hoofd en benen is geschoten.

    De NAVO heeft de berichten nog niet bevestigd.

    Aanvankelijk meldde Abdel Majid dat Kaddafi bij zijn arrestatie door strijders van de NTC zwaargewond raakte. Bronnen van de Arabische nieuws zender al-Jazeera en het Britse persbureau Reuters melden dat hij later is overleden.

    De gevangenname gebeurde volgens berichten in de stad Sirte, die donderdag in handen viel van de nieuwe machthebbers.

    Kaddafi heeft Libië circa 42 jaar geregeerd. Hij heeft steeds gezegd niet levend in handen te willen vallen van de nieuwe machthebbers.

    De zelfbenoemde Gids van de Revolutie wordt gezocht door het Internationaal Strafhof in Den Haag.

    Zoon

    Ook Kaddafi's zoon Mutassim en veiligheidschef Abdullah al-Senussi opgepakt, meldt de Overgangsraad.

    Al-Senussi wordt, net als Muammar Kaddafi, gezocht door het Internationaal Strafhof. Ze worden verdacht van oorlogsmisdaden.

    Opstanden

    De opstanden tegen het 42-jaar oude autoritaire regime van Muammar Kaddafi begon, in navolging van de revoluties in Tunesië en Egypte, in februari van dit jaar en mondden niet veel later uit in een bloedige burgeroorlog tussen voor- en tegenstanders van de kolonel.

    Eind augustus kwam de strijd in een stroomversnelling toen de toenmalige rebellen na maanden van gevechten rond diverse steden de Libische hoofdstad Tripoli bereikten en het omvangrijke regeringscomplex in de stad wisten te overmeesteren. De NAVO steunde de strijd met een wapenembargo en luchtaanvallen op militaire doelen.

    Sinds 'de val van Tripoli' op 23 augustus was Kaddafi spoorloos.

    Bron Nederland

    Bron België
    Gedetailleerde versie, met precieze tijdstippen. Kijken op eigen risico!

    Geloven jullie dit? Ik heb net een foto gezien op TV dat die dood is, op het NOS journaal. Maar ik weet niet of die nep is. Ik ga hier ook geen link naar de foto posten. Er staat een foto op NOS.nl.

    [edit 17:23] Het is officieel bevestigd door de tijdelijke regering van Libië dat Kaddafi dood is.

    [edit 19:25] Het is bevestigd dat hij dood is. Maar het kan ook wezen dat het één van zijn dubbelgangers kan zijn, denk ik.

    [ bericht aangepast op 20 okt 2011 - 19:30 ]

    @ RainbowDash: je reactie is echt kinderachtig, ik zou er niet trots op zijn. Ik zou me eerder schamen. :')

    @ StJimmy: de Holocaust heeft niets te maken met het communisme.
    Vele wereldleiders probeerden te doen wat Hitler deed, de inflatie terugdraaien. Ze zijn er niet in geslaagd. Zelf heeft Hitler dat idee van Roosevelt (de beurscrash, Grote depressie)

    Over een land waar je niets vanaf weet is moeilijk te praten. Denk je dat Russen hun mening niet kunnen uiten? Dat kunnen ze nog beter dan wij. :')
    Het heeft te maken met solidariteit en respect. Je spreekt slecht over de overheid die jou voorziet van alles wat je nodig hebt... nouja, logisch dat er daar problemen van komen.


    Where there is a sea there are pirates...

    En daarom is er dus geen enkele bestuursvorm die echt werkt. We schreeuwen allemaal dat we gelijk zijn maar het communisme is het toch niet, want daar zijn we eigenlijk toch wel té gelijk. Ik denk dat er geen enkele bestuursvorm is die dus goed werkt en blijft functioneren. En waarschijnlijk wordt die ook nog niet uitgevonden.


    Travel far enough, you'll meet yourself

    Captain schreef:
    @ RainbowDash: je reactie is echt kinderachtig, ik zou er niet trots op zijn. Ik zou me eerder schamen. :')

    @ StJimmy: de Holocaust heeft niets te maken met het communisme.
    Vele wereldleiders probeerden te doen wat Hitler deed, de inflatie terugdraaien. Ze zijn er niet in geslaagd. Zelf heeft Hitler dat idee van Roosevelt (de beurscrash, Grote depressie)

    Over een land waar je niets vanaf weet is moeilijk te praten. Denk je dat Russen hun mening niet kunnen uiten? Dat kunnen ze nog beter dan wij. :')
    Het heeft te maken met solidariteit en respect. Je spreekt slecht over de overheid die jou voorziet van alles wat je nodig hebt... nouja, logisch dat er daar problemen van komen.

    Het ging me om die uitspraak, arbeid maakt vrij. Dat staat op de poort van Auswitch.
    Ik weet genoeg over dat land en die tijd, ik heb 3 uur geleden er een proefwerk over gemaakt. Ik zeg ook niet dat de inwoners van de Sofjet zich niet konden uiten, ik zeg dat het niet mocht.
    Ik heb het trouwens wel over de Sofjet, niet over Rusland. Dat zijn 2 hele andere dingen.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    Chandler schreef:
    En daarom is er dus geen enkele bestuursvorm die echt werkt. We schreeuwen allemaal dat we gelijk zijn maar het communisme is het toch niet, want daar zijn we eigenlijk toch wel té gelijk. Ik denk dat er geen enkele bestuursvorm is die dus goed werkt en blijft functioneren. En waarschijnlijk wordt die ook nog niet uitgevonden.

    Precies. We moeten meer flexibel zijn en meer openstaan voor nieuwe, andere, onbekende dingen.
    Democratie was destijds een geniale uitvinding, maar het functioneert te zwak. Communisme is dan weer te strak.
    Maar tot de politici tot die conclusie komen en er iets aan durven te doen...

    [ bericht aangepast op 20 okt 2011 - 17:24 ]


    Where there is a sea there are pirates...

    StJimmy schreef:
    (...)
    Het ging me om die uitspraak, arbeid maakt vrij. Dat staat op de poort van Auswitch.
    Ik weet genoeg over dat land en die tijd, ik heb 3 uur geleden er een proefwerk over gemaakt. Ik zeg ook niet dat de inwoners van de Sofjet zich niet konden uiten, ik zeg dat het niet mocht.
    Ik heb het trouwens wel over de Sofjet, niet over Rusland. Dat zijn 2 hele andere dingen.

    Ik weet wat Sovjet is. Sommige principes ervan gelden nog, en Rusland was het middelpunt.
    + Auschwitz was een werkkamp. Mensen gingen ernaartoe om te werken en om geld te verdienen. Zulke had je ook in Siberië.
    Daarna werd het een concentratiekamp.


    Where there is a sea there are pirates...

    Captain schreef:
    (...)
    Precies. We moeten meer flexibel zijn en meer openstaan voor nieuwe, andere, onbekende dingen.
    Democratie was destijds een geniale uitvinding, maar het functioneert te zwak. Communisme is dan weer te strak.
    Maar tot de politici tot die conclusie komen en er iets aan durven te doen...


    Gelukkig iemand die het met me eens is [:


    Travel far enough, you'll meet yourself

    Chandler schreef:
    (...)

    Gelukkig iemand die het met me eens is [:

    Gelukkig iemand die het met mìj eens is! :'d


    Where there is a sea there are pirates...

    Captain schreef:
    @ RainbowDash: je reactie is echt kinderachtig, ik zou er niet trots op zijn. Ik zou me eerder schamen. :')


    Ach, je zou ook bij de mensen horen die Stalin en Mao toejuichten als je een paar jaar eerder was geboren, dus wat jij zou doen maakt me niet zo heel veel uit (puh)


    quidquid excusatio prandium pro

    Captain schreef:
    (...)
    Ik weet wat Sovjet is. Sommige principes ervan gelden nog, en Rusland was het middelpunt.
    + Auschwitz was een werkkamp. Mensen gingen ernaartoe om te werken en om geld te verdienen. Zulke had je ook in Siberië.
    Daarna werd het een concentratiekamp.

    Denk je nou echt dat het gebouwd is zodat ze geld konden verdienen? In het begin van de oorlog was het alleen een werkkamp, wat je ook een concentratiekamp noemt. Maar al heel snel kwamen de gaskamers en de ovens. Als ik het me goed herinner in 40/41.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    StJimmy schreef:
    (...)
    Denk je nou echt dat het gebouwd is zodat ze geld konden verdienen? In het begin van de oorlog was het alleen een werkkamp, wat je ook een concentratiekamp noemt. Maar al heel snel kwamen de gaskamers en de ovens. Als ik het me goed herinner in 40/41.

    Vòòr de oorlog begon was het een werkkamp. Tijdens de oorlog werd het een concentratiekamp. Mensen gingen er inderdaad gewoon naartoe om te werken en kwamen terug thuis met geld. Zo werkte dat gewoon. :s


    Where there is a sea there are pirates...

    Blameniall schreef:
    Als ze de foto's laten zien ofzo geloof ik het pas :3


    Wees jezelf, niet en copycat van en ander

    RainbowDash schreef:
    (...)

    Ach, je zou ook bij de mensen horen die Stalin en Mao toejuichten als je een paar jaar eerder was geboren, dus wat jij zou doen maakt me niet zo heel veel uit (puh)

    Begraaf je kinderachtige domme reacties en reageer niet op mijn berichten als ze je zo niet interesseren. :')
    Je denkt leuk te zijn, maar leuk en belachelijk is niet helemaal hetzelfde.


    Where there is a sea there are pirates...

    Captain schreef:
    (...)
    Vòòr de oorlog begon was het een werkkamp. Tijdens de oorlog werd het een concentratiekamp. Mensen gingen er inderdaad gewoon naartoe om te werken en kwamen terug thuis met geld. Zo werkte dat gewoon. :s

    Oh zo, ja dat klopt, het waren trouwens wel dwangarbeider, dus die kregen niet betaald. Maar 'arbeit macht frei' hebben ze er pas neergezet toen het een concentratie kamp werd.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    StJimmy schreef:
    (...)
    Oh zo, ja dat klopt, het waren trouwens wel dwangarbeider, dus die kregen niet betaald. Maar 'arbeit macht frei' hebben ze er pas neergezet toen het een concentratie kamp werd.

    Ahja, die oorlog is een eindeloos debat dat wellicht nooit zal eindigen. We moeten ons nu beter concentreren op de huidige situatie en leren uit de fouten van vroeger.
    Heeft er iemand al gemerkt dat we wéér richting de inflatie gaan? Ik heb zo'n vaag, onaangenaam gevoel dat de geschiedenis zich herhaalt.


    Where there is a sea there are pirates...

    Captain schreef:
    (...)
    Ahja, die oorlog is een eindeloos debat dat wellicht nooit zal eindigen. We moeten ons nu beter concentreren op de huidige situatie en leren uit de fouten van vroeger.
    Heeft er iemand al gemerkt dat we wéér richting de inflatie gaan? Ik heb zo'n vaag, onaangenaam gevoel dat de geschiedenis zich herhaalt.

    Dat doet die al eeuwen, helaas.
    Ik zeg ook al de hele tijd dat er weer een oorlog aankomt,het is de beste manier om uit een depressie te komen, helaas.

    [ bericht aangepast op 20 okt 2011 - 17:43 ]


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall