• wat moet je precies allemaal doen om als Belgische student in jullie landje te kunnen gaan studeren? Ik heb dingen gehoord over studiefinanciëring maar weet daar niets van. noch begrijp ik de HVO-gedoe niet helemaal. Wat is daar het grote verschil met universiteiten dan mee? en wat moet ik allemaal weten om dan ook in Nederland op kot te zitten enz?..

    dankjewel! ALLES dat jullie weten, alle sites, info.. drop die hier!

    (want ik wil Theater gaan doen, misschien helpt dat? Waarschijnlijk Maastricht, Artez, AKH of Leeuwarden)


    Maybe we should doubt our fears instead our dreams.

    Tanaquil schreef:
    (...)
    In Nederland betaal je volgens mij €1650,- per jaar (maar daar zit veel overheidssubsidie bij, en ik weet niet of je die als Belg ook krijgt.)
    Maar als Belg in het buitenland heb je dan weer recht op zo'n beurs voor Belgen die dan in het buitenland gaan studeren =)

    [ bericht aangepast op 5 dec 2011 - 16:31 ]


    If you had never come out of the blue, I would've stay

    VMBO -> MBO
    HAVO -> HBO
    VWO -> WO (wetenschappelijk onderwijs - universiteit)
    Het grootste verschil tussen HBO en WO is dat je met HBO veel meer op één beroep of beroepstak bent gericht, terwijl je met WO jezelf breder oriënteerd. Maar theater is vrijwel altijd HBO (:


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Grizzly schreef:
    (...)

    neenee, HVO, hoger voortgezet onderwijs, right?

    We hebben vwo, voortgezet wetenschappelijk onderwijs, en hbo, hoger beroep onderwijs, HVO kennen we niet.
    Als ik jou was zou ik eens op de site ven de Nederlandse regering kijken of naar een van die scholen waar je heen wilt gaan(voor stufi) en daar vragen. Die kunnen je beter helpen dan wij.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    Cup schreef:
    VMBO -> MBO
    HAVO -> HBO
    VWO -> WO (wetenschappelijk onderwijs - universiteit)
    Het grootste verschil tussen HBO en WO is dat je met HBO veel meer op één beroep of beroepstak bent gericht, terwijl je met WO jezelf breder oriënteerd. Maar theater is vrijwel altijd HBO (:


    En ik heb mij ook wijs laten maken dat WO theoretischer is.


    Chaos, panic and disorder. I see my work is done here.

    Wij hebben een systeem van Mavo, Havo en Vwo en onder de mavo nog lager maar dat zie ik zelden op Q. Als je vwo doet kan je gelijk naar de Universiteit, als je Havo doet moet je één jaar HBO doen en dan een toets maken en dan zo naar de Universiteit. Als je Mavo doet moet je eerst MBO doen dan HBO en dan universiteit. Daarom kiezen de meeste leerlingen van Mavo niet voor Universiteit.
    Tot hier kan ik het uitleggen. : D


    And remember that, in a world of ordinary mortals, you are a Wonder Woman.

    Cup schreef:
    VMBO -> MBO
    HAVO -> HBO
    VWO -> WO (wetenschappelijk onderwijs - universiteit)
    Het grootste verschil tussen HBO en WO is dat je met HBO veel meer op één beroep of beroepstak bent gericht, terwijl je met WO jezelf breder oriënteerd. Maar theater is vrijwel altijd HBO (:

    En dat WO een hoger niveau is(net als vwo hoger is als havo) en theoretischer dan HBO(hoewel dat ook niet bij elke opleiding is).


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall