• Voor school moet ik twee dingen met elkaar gaan vergelijken, dus heb ik besloten Harry Potter en Twilight met elkaar te vergelijken. Dus vraag ik nu de echte Twilight fans waarom Twilight beter is dan HP. (Graag een beetje uitgebreid antwoord)

    yup, je mag ook rustig HP beter vinden of wat dan ook, ik ben niet anti twi of hp.

    [ bericht aangepast op 12 dec 2011 - 21:15 ]


    ''They're taking the hobbits to Isengard.'' - Legolas

    Dat is het niet. -No hate-

    Ik heb alle bij de boeken series gelezen, heb alle films gezien van Harry Potter én Twilight. Maar vindt Twilight niet zo sterk, of goed, zeker niet beter dan HP.


    Not every fairy tales ends with: and they lived happily ever after - Prince Harry of Wales

    Ik vond het jammer toen er geen gevecht plaatsvond in Morgenrood en ze gewoon bleven leven, grr
    Twilight gaat over een mens en een vampier die niet alleen verliefd zijn op elkaar maar ook geobsedeerd - zo zie ik het, dan. Het centrale punt is een onmogelijke, passievolle liefde die verboden is maar zo aanlokkend. Bella wil alles opgeven voor Edward, haar famillie, haar vrienden, haar vruchtbaarheid en haar sterfelijkheid. Ze bewondert Edward omdat hij perfect is en ze kan letterlijk niet leven zonder hem sinds ze hem ontmoet heeft.

    Harry Potter gaat dieper in de aard van vriendschap en moed. Een ontroerend verhaal over een jongen die tien jaar alleen maar ellende meegemaakt heeft, maar toch opgroeide met een zuiver hart. Die eindelijk zijn thuis vond, met vrienden en al en zich nooit zo gelukkig had gevoeld. Een jongen die niet perfect was. Liefde komt ook van pas, maar realistischer. Een sterke vriendschap met hoogtes en laagtes, maar toch onmogelijk om te breken. Rouw en verdriet, verraad en blijdschap. En in het eind had hij zijn leven gegeven voor iedereen van wie hij hield.



    Nu kun je de verschillen zien, misschien?


    Whosoever chooses to follow guidance, follows it for his own good; whosoever goes astray, goes astray to his own loss.

    Twilight en HP. Ik ben fan van allebei maar HP vind toch net iets beters. Waarom? Omdat er in HP een heel andere wereld wordt beschreven dan in Twilight, je staat verder van de realiteit af (de Dreuzelwereld dus), terwijl in Twilight de gewone-mensen-dingen meer voorkomen (High School, versch. steden,...).

    De thema's van Twilight en HP zijn ook totaal verschillend. Bij HP speelt vriendschap en vijandigheid, het maken van allerlei keuzes, goed en kwaad, moed, ... meer een rol, liefde komt er ook wel in voor, maar meer op de achtergrond. Het komt pas aan bod in boek 4 (Harry is verliefd op Cho) en komt misschien meer in beeld in boek 6 vanwege Ginny maar toch veel minder dan in Twilight. In Twilight ligt de nadruk meer op liefde, jaloezie en hoe ermee om te gaan, en zitten er ook religieuze elementen in (Stephenie Meyer is trouwens Mormoons(maar vraag me niet wat dat is)). Zo stelt de appel op de cover van boek 1 het geheim voor van Edward (zoals Eva en de verboden appel uit de Bijbel)

    Probeer misschien ook de gelijkenissen te bespreken, zoals dat HP en Twilight beiden in het Fantasy-genre zitten. Maar voor de rest weet ik niets meer. Ik hoop dat je al wat verder kunt!


    You only live once, but if you do it right, once is enough.

    Ik ben Potterhead meer dan Twihard, maar de redenen waarom Twilight beter zou kunnen zijn;

    - In Twilight word er een nieuwe draai aan het begrip vampieren en 'weerwolven' gegeven. Harry Potter zijn gewoon... tovenaars met een stokje.
    - In Twilight draait alles om liefde. In Potter eigenlijk alles om haat.
    - Twilight heeft meer leuke jongens ^^

    [ bericht aangepast op 15 dec 2011 - 18:32 ]


    To love is to destroy.

    Notredame schreef:
    Je kunt geen twee totaal verschillende verhalen met elkaar vergelijken. Dat is gewoon dom.


    comfort in c h a o s

    Dat is het niet. Twilight is een simpel, 'vlak' verhaal, en ik zeg niet dat het verschrikkelijk slecht is, maar het heeft gewoon niets met Harry Potter te maken. Harry Potter is een totaal andere wereld, met hun eigen gebruiken, voorwerpen, tradities en manier van leven. Eerlijk gezegd vind ik Harry Potter een levensstijl, en Twilight een boek.

    [ bericht aangepast op 15 dec 2011 - 19:06 ]


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Die vállen gewoon te vergelijken. Enneh, guys, je vraagt de twilightfans hun mening te geven. Met 'Dat is het niet' is ze niet veel hoor!


    Ex astris, sciencia

    Niet vergelijkbaar. Ze hebben allebei een sterke inhoud waar je iets van kan leren en waarmee de schrijvers iets willen vertellen.
    Bijvoorbeeld bij Twilight dat Bella ervoor zorgt dat twee groepen, de vampiers en de weerwolven bij elkaar komen ect.
    En bij Harry Potter over wat goed en slecht is en vriendschap ect.

    IK denk dat je beter iets anders kunt vergelijken :)

    Paradis schreef:
    Euhm, Twilight is nogal cliché. Ik bedoel: Bella ontmoet Edward, ze worden verliefd en ze trouwen. Ja, er komen soms wat problemen, maar het is vanaf het begin al duidelijk dat ze lang en gelukkig zullen leven.
    Harry Potter daarentegen blijft verrassend. Pas in het laatste boek worden dingen onthuld die een rol doorheen de serie spelen. Harry Potter is ook spannender, ik bedoel: beste vrienden van Harry sterven, terwijl iedereen in Twilight blijft leven.
    Dit is mijn mening, ik hoop dat je hier wat aan hebt (:


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Dat is zoals een preigerecht met een chocoladetaart vergelijken.
    Neem iets uit dezelfde categorie: Twilight en The Vampire Diaries of zo. Harry Potter is iets volledig anders dan Twilight, zowel qua thema, onderwerp, schrijfstijl en opkleding.


    Frankly my dear, I don't give a damn.

    Twilight word onwijs anders uitgebeeld dan in het boek. Het boek is heel leuk om te lezen, maar in de films zijn het alleen maar 'sexy weerwolfjes, vampiers', etc. En daarbij word Bella ook afgebeeld als een depressieve, zeurende, aandachtschooiende, suicidale vampiergirl.

    Daarbij is mijn twihard verslaving ook gestopt dat ik sinds vorig jaar was, want HP was ik al sinds de boeken + films uitkwamen.

    Harry Potter is daarentegen briljant uitbedacht, en de films zijn ook super.
    Waarom? OMDAT IN HARRY POTTER GEEN 'PERFECTE' MENSEN VOORKOMEN ZOALS IN TWILIGHT!


    "like i'd follow you around like a dog that needs water."

    ik ben een twihard, maar die 2 kun je niet vergelijken omdat de verhalen niet op elkaar lijken. de enige reden dat mensen ze vergelijken is omdat ze allebei veel geld verdienen


    Tell her she's beautiful, wonderful, everything she doesn't see

    Kellan Lutz. Nuf said. =)


    ars moriendi

    Ik kan er geen vinden, sorry. HP blijft nu eenmaal beter.
    Je kan het ook omdraaien; Waarom is HP beter dan Twilight? want dan kan je veel meer argumenten vinden, echt waar. :')

    [ bericht aangepast op 15 dec 2011 - 19:05 ]


    A friend is one who believes in you when you have ceased to believe in yourself.

    Uhm... Njah, het is moeilijk te vergelijken.
    Qua schrijfstijd is HP sowieso beter. Sorry, maar het is zo, JK's a genius.

    Het verhaal... In HP zit enorm veel symbolisme, bijna alles heeft een tweede betekenis, zelfs de namen. De mensen in HP zijn neit perfect maar wel realistisch.
    In Twilight is iedereen blijkbaar perfect, zelfs hun fouten zijn afgebeeld alsof ze er niet toe doen.

    De verhalen zijn beiden niet compleet origineel, HP is afgeleid van tolkien's boeken, Twilight is gewoon jsut another vampire story.
    Maar persoonlijk vind ik dat HP dan weer beter uitgedacht is.


    Welcome to Night Vale. All Hail the Glow Cloud. All Hail Perfect, Beautiful Carlos.