• Voor school moet ik twee dingen met elkaar gaan vergelijken, dus heb ik besloten Harry Potter en Twilight met elkaar te vergelijken. Dus vraag ik nu de echte Twilight fans waarom Twilight beter is dan HP. (Graag een beetje uitgebreid antwoord)

    yup, je mag ook rustig HP beter vinden of wat dan ook, ik ben niet anti twi of hp.

    [ bericht aangepast op 12 dec 2011 - 21:15 ]


    ''They're taking the hobbits to Isengard.'' - Legolas

    Sirius Black was eerst- een man die in een wolf/hond kan veranderen, hij rijd op een motor

    Daarna kwam Jacob Black- kan in een wolf veranderen, rijd op een motor


    Can you see it?

    Ik vind Twilight en Harry Potter allebei erg leuk, maar Harry Potter vind ik leuker

    [ bericht aangepast op 15 dec 2011 - 19:10 ]


    Tijd voor koffie.

    ik kan niet kiezen ik vind allebij top <'33


    Be faithful in small things because it is in them that your strength lies.

    Ik denk dat het erg lastig is om deze twee verhalen met elkaar te vergelijken, zoals veel mensen al zeggen. Twilight is een verhaal dat vooral gericht is op tienermeisjes, terwijl Harry Potter in het begin vooral gericht was op lezers van tien tot vijftien (waarmee ik niet wil zeggen dat alleen mensen van tien tot vijftien het lezen of zouden moeten lezen, ik vind persoonlijk dat iedereen dat zou moeten doen ^^). Het enige wat de boeken echt gemeen hebben is dat het beide razend populaire fantasyverhalen zijn, maar daar kun je weinig mee. Ik zou echt overwegen om andere boeken te kiezen als je iets wilt gaan vergelijken.

    Wil je toch deze twee houden, dan zou ik de stelling veranderen als ik jou was. Ik kan eigenlijk veel meer redenen bedenken om te laten zien dat Harry Potter beter is dan Twilight dan andersom. :'D
    Als ik toch even mijn best doe om redenen te verzinnen die Twilight beter maken, kom ik op dit uit;
    1) Het is op een bepaalde manier realistischer. De kans lijkt groter dat er een hand vol vampieren rondloopt tussen al de mensen op deze aardbol dan dat er heksen en tovenaars zijn met hun eigen wereld en plaatsen waar we niet kunnen komen als 'dreuzels'. In Twilight wordt er zelfs kort stilgestaan bij de vraag waar vampiers nou eigenlijk vandaan komen (Darwinisme), terwijl niemand zich daar zorgen over lijkt te maken in Harry Potter.
    2) Twilight is duidelijker op één publiek gericht. In Harry Potter heb je scenes waar geen leeftijdsbegrenzing op zou hoeven te zitten, maar soms zijn er ook stukken die erg gruwelijk zijn. Twilight heeft ook wel een duistere kant, maar het wordt dan ook wel 'tienerhorror' genoemd. Tienermeisjes zouden daar wel tegen moeten kunnen en ze kiezen bewust voor een verhaal met vampieren als ze het gaan lezen, maar de tienjarige kinderen die Harry Potter lezen zouden behoorlijke nachtmerries kunnen krijgen van Voldemort op het achterhoofd van een leraar.
    3) Het plot van Twilight is simpeler en het heeft minder personages. Dit zou je ook als een nadeel kunnen zien, maar het maakt het verhaal wel gemakkelijker te begrijpen. Veel mensen snappen Harry Potter pas écht nadat ze de boeken twee keer hebben gelezen, en bij de films kan het soms nog veel langer duren. Twilight valt ook na één keer lezen goed te begrijpen.

    Meer kan ik echt niet verzinnen, maar ik hoop dat je hier al iets mee kunt. Succes. (krul)


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    I HATE THIS SHIT.

    Schrijf dat maar op.


    I've no idea of the future, but I can see the past quite well. And the present, if the weather's clear.

    Ik snap in de eerste plaats al niet waarom als men 2 reeksen wilt vergelijken, men die 2 neemt. Ze zijn niet eens van hetzelfde genre.
    Sorry voor mijn opinie, maar ik vind het al even belachelijk als Samson en Gert vergelijken met de barbiefilms.


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Eyes schreef:
    (...)

    Niet aanvallend bedoeld, maar heb je een vriendje?


    Not at the moment.


    26 - 02 - '16

    @ Square: In Twilight wordt er zelfs kort stilgestaan bij de vraag waar vampiers nou eigenlijk vandaan komen (Darwinisme)


    Waar heb je dat gelezen?

    [ bericht aangepast op 15 dec 2011 - 20:44 ]


    You only live once, but if you do it right, once is enough.

    ik bedoel er niks mee, maar Robert Pattinson heeft zelf toe gegeven dat hij Twilight slecht vindt.
    en Stephenie Meyer heeft gezegd dat ze de boeken eigenlijk voor haarzelf heeft geschreven


    We've lived in the shadows for far too long.

    ik vind harry potter beter, omdat de vrouwen daarin zo sterk vertolkt worden. Bijvoorbeeld Hermione, ze is slim zonder dat ze daar voor 'sexless' is zoals jo het mooi verwoordde. Zelfs Luna, ze is zo sterk. Ze laat zich door niemand afschrikken en doet wat ze wilt, weliswaar op een dromerige manier. Maar hey ze is zichzelf, ik ken niemand die zo zelfverzekerd is als Luna. Bella is een seut die in foetushouding gaat liggen en zelfmoordneigingen heeft om stemmen te horen. I don't get it.


    Read this upside down: 370HSSV 0773H

    Ik vind niet dat het zo is, maar je kunt zeggen dat Twilight romantischer is?


    Normality is a paved road: it's comfortable to walk, but no flowers grow on it.

    Florreke schreef:
    (...)

    Waar heb je dat gelezen?


    Ergens in de boeken, volgens mij in het eerste, vraagt Bella aan Edward hoe vampiers zijn ontstaan, of iets in die geest. Hij antwoord dat hij zelf ernaar neigt te geloven dat God ze zou hebben gecreëerd, maar dat het ook zou kunnen dat ze net zo zijn ontstaan als alle andere soorten. Daarmee bedoelt hij de evolutietheorie van Darwin, het Darwinisme.
    Dat is dus echt heel erg kort, maar er wordt wel íéts over gezegd.

    Edit; Ik heb de passage even opgezocht. Twilight, pagina 235 van de filmeditie;
          'Maar waar is het allemaal begonnen? Ik bedoel, Carlisle heeft jou veranderd, en iemand moet hem hebben veranderd enzovoorts.'
          'Tsja, waar kom jij vandaan? Evolutie? Schepping? Kunnen we niet op dezelfde manier ontstaan zijn als andere soorten, roofdier en prooi? Of, als je niet gelooft dat deze wereld helemaal uit zichzelf is ontstaan - wat ik zelf erg moeilijk vind - is het dan zo moeilijk te geloven dat dezelfde kracht die de kleine gup en de haai, het zeehondje en de orka geschapen heeft, ook onze twee soorten gecreëerd heeft?'


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Ik vind Twilight echt niet beter dan Harry Potter.

    Voor mij is Twilight gewoon weer zo'n liefdesverhaal waarin iedereen perfect is en het onmogelijke gebeurd en zo.
    Maar als je kijkt naar Harry Potter, naar hoe dat uitgedacht is. Ik ben daarmee opgegroeid, ontdek nu van letterlijk alles de tweede betekenis -niets is 'zomaar' bedacht, JK heeft geen enkele naam/stad/plek/spreuk/object/watdanook gekozen gewoon omdat dat haar als eerste te binnen schoot of omdat het leuk klonk of zo- en als ik de boeken lees, word ik daar helemaal in meegesleurd. Bij de Twilight boeken erger ik me alleen maar aan Bella en het onrealistische erin.
    Bij Harry Potter blijf ik ontdekken en blijven de boeken me boeien, van Twilight ben ik inmiddels gewoon doodziek.

    Maar dit is alles dus hoe ik het zie, geen feiten oid hè :'D


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Ik vind persoonlijk dat je die twee verhalen niet kunt vergelijken.


    Soms ben ik het sterkste wijf ter wereld en soms ben ik een kwartelei.

    Ik vind net zoals de meeste dat je ze eigenlijk niet met elkaar kan vergelijken, ik houd ook wel van Twilight hoor, maar het is zo afgezaagd. De eerste drie films draait het eigenlijk alleen maar om de liefde tussen Edward en Bella, en daar zijn obstakels tussen, zoals Jacob, en het is eigenlijk zo obvious dat ze toch voor Edward kiest. Maarja, dan de reden waarom het misschien leuker zou zijn dan Harry Potter is omdat het misschien makkelijker te begrijpen is, minder personages en zo. Idk


    Everyone you meet is fighting a battle you know nothing about. Be kind

    Seel schreef:
    ik vind harry potter beter, omdat de vrouwen daarin zo sterk vertolkt worden. Bijvoorbeeld Hermione, ze is slim zonder dat ze daar voor 'sexless' is zoals jo het mooi verwoordde. Zelfs Luna, ze is zo sterk. Ze laat zich door niemand afschrikken en doet wat ze wilt, weliswaar op een dromerige manier. Maar hey ze is zichzelf, ik ken niemand die zo zelfverzekerd is als Luna. Bella is een seut die in foetushouding gaat liggen en zelfmoordneigingen heeft om stemmen te horen. I don't get it.


    Bedankt voor het posten van dit interview. Het is echt prachtig om te zien. <3


    ars moriendi