• Hey people,
    Ik moet dit even kwijt. En misschien dat jullie me hier bij kunnen helpen. Ik zit in een HAVO/VWO klas, dus voor het volgende schooljaar moeten we kiezen of we HAVO of VWO willen gaan doen. (en we krijgen ook een advies van onze mentor, maar mijn mentor is shit.) Je moet een 7,5 gemiddeld staan om naar VWO te gaan, ik sta een 7,7. Het zou dus kunnen. Maar, als ik naar VWO ga, moet ik mijn beste vriendinnen loslaten. Alle gezellige, aardige mensen waar ik veel mee om ga gaan naar HAVO. Ook mijn 2 allerbeste vriendinnen uit mijn klas en mijn crush gaan HAVO doen. Mijn ouders zeggen: 'Als je VWO kan, moet je het gewoon proberen.' Maar ik haal nu de laatste weken wel steeds slechtere cijfers, dus ik twijfel. Ik wil liever HAVO met goede cijfers, dan VWO en dat ik het dan moeilijk krijg. Met HAVO kan je ook een goede baan krijgen.
    Misschien denken jullie nu van, meid, stel je niet aan. Maar dit is wel echt iets waar ik mee zit. Het gaat wel om mijn toekomst.

    [ bericht aangepast op 9 juni 2012 - 21:23 ]


    The first rule of truly living is to do the thing you're most afraid of.

    Tsja, ik vraag me af of het wel zo belangrijk is om later een universitaire opleiding te hebben ipv een HBO. Ik heb al vaker gehoord dat het in het werkveld tegenwoordig makkelijker is voor een HBO-student om aan een baan te komen dan een universiteitsstudent, omdat die van het laatste soort meer kosten.
    Maar ik weet niet in hoeverre het klopt. Normaal zou ik ook zeggen; kies voor het hoogste niveau omdat je eenmaal de kans hebt, maar ik vraag me dus serieus af of dat nu wel praktisch is.


    No growth of the heart is ever a waste

    MAHONECREW schreef:
    Doe wat voor jou het beste voelt. Als ik jou was zou ik denk ik naar de HAVO gaan. Natuurlijk zou je op het VWO ook nieuwe vrienden maken, maar hier ken je dan al wat mensen waar je goed bevriend mee bent, en je kunt later altijd nog naar VWO als je dat zou willen. Tenslotte hou je waarschijnlijk meer tijd over voor leuke dingen als je HAVO gaat doen. Ik zelf heb nu twee jaar gymnasium gedaan, maar ik had het zo druk met school dat ik bijna geen tijd meer had voor mijn vrienden enzo, en daarom ga ik volgend jaar naar gewoon VWO. c: Ik denk dat je gewoon je hart moet volgen. (:


    Ja, zo dacht ik dus ook al. =) Dat is ook waarom ik twijfel, ja.


    The first rule of truly living is to do the thing you're most afraid of.

    Ik zou oppassen om eerlijk te zijn, maar dat is uit eigen ervaring.
    Ik kreeg te horen dat ik net VWO zou redden, 3 jaar volgehouden en nu ga ik volgend jaar naar 4HAVO.
    En je beste vriendinnen ken je pas 1 jaar? Of je kende ze al voor school maar als je nu langer bij ze in de klas blijft en je ineens weg moet is het wel vervelender.
    Maar vraag anders even aan je mentrix/mentor wat die je aanraadt en je kan altijd VWO proberen =)


    If a writer falls in love with you, you can never die

    Leela schreef:
    Al die mensen heb je later niet meer nodig. Ga VWO doen.


    Ex astris, sciencia

    MirLiam schreef:
    (...)

    Ja, zo dacht ik dus ook al. =) Dat is ook waarom ik twijfel, ja.

    Maar er is niets mis met een VWO diploma. Daar kun je later altijd weer op terug vallen en kiezen voor HBO.


    "Well, well. Look who we've got here!"

    Barnabas schreef:
    (...)
    Maar er is niets mis met een VWO diploma. Daar kun je later altijd weer op terug vallen en kiezen voor HBO.


    Ja, dat is ook waar.


    The first rule of truly living is to do the thing you're most afraid of.

    Stoppable schreef:
    Met VWO heb je meer kansen, je kunt altijd weer terug naar de HAVO. Ik zou voor VWO kiezen. En je zit toch op dezelfde school? Als het goed is zie je elkaar dan nog in de pauzes... En je maakt heus wel nieuwe vrienden ;]

    Precies dit.


    Shit happens but pee happens a lot more.

    MirLiam schreef:
    (...)

    Ja, dat is ook waar.

    Kijk, als het niets wordt met de vervolgopleiding, heb je altijd nog een mooi diploma van VWO. Dat is toch wel erg fijn om te hebben, vooral in deze tijden wanneer het al lastig is om aan een baan te komen.


    "Well, well. Look who we've got here!"

    Laat je toekomst niet afhangen van de vrienden die je nu hebt, aan je cijfers te zien kun je VWO makkelijk aan. Gewoon doen dus. Op VWO zijn vast ook leuke mensen. Ik ben ook volledig vriendloos VWO in gegaan, moest iedereen achter laten maar heb dus mooi een heleboel nieuwe vrienden gemaakt waaronder mijn beste vriendin. Neem die gok gewoon, straks heb je er later spijt van.


    Life is hard and then we die

    Iedereen bedankt voor jullie mening! =) Ik moest vandaag een briefje invullen met wat ik wil doen volgend jaar, en wat de leraren vinden krijgen we na volgende week te horen. (volgens mijn mentor zeggen ze waarschijnlijk VWO) Op mijn briefje heb ik VWO geschreven. Als ik er volgend jaar achter kom dat het toch te lastig is, wordt ik in de HAVO klas geplaatst waar de mensen uit mijn klas van nu in komen te zitten die naar HAVO gaan. =) Dankjulliewel, iedereen xx


    The first rule of truly living is to do the thing you're most afraid of.

    wrm zou je voor je crush havo gaan doen??? misschien gaan je 2 vriendinnen ook wel vwo doen en anders zien jullie elkaar toch wel

    xxxx

    Pioneer schreef:
    Wat voor opleiding wil je gaan doen? HBO of universiteit? Ik zou daar eerst eens naar kijken, dat is belangrijker dan je vriendinnen.


    If you wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.

    Laat maar

    [ bericht aangepast op 28 juni 2012 - 15:38 ]


    "Delaying death is one of my favourite hobbies."

    Ik denk wel echt dat je de goede keuze gemaakt hebt. Als je later dan toch een universitaire opleiding wil doen zul je er flink van balen als je dit niet gedaan had. + 7,7 als gemiddelde is echt geweldig. Ze zetten het gemiddelde niet voor niets op dat cijfer van 7.5, dat betekent gewoon dat je het aan kan. En zoals anderen zeiden, je kun altijd terugvallen naar HAVO of HBO.


    Chaos, panic and disorder. I see my work is done here.

    Ik zou voor VWO gaan. Ook daar zitten veel gezellige mensen en je maakt echt wel nieuwe vriendinnen in je nieuwe klas.
    Wat vriendinnen betreft hoeft het trouwens sowieso geen probleem te zijn. Ik heb zelf HAVO gedaan en al mijn vrienden en vriendinnen zijn na de tweede VWO gaan doen. Dat betekende echt niet dat ik ze nooit meer zag. We zaten elke pauze allemaal bij elkaar en het was altijd heel gezellig. Ik ga nu nog steeds super goed met ze om.
    Als je denkt dat je volgend jaar echt heel hard moet bikkelen om nog goede cijfers te halen, dan zou dat wel een reden moeten zijn om het niet te doen. En daar moet je dan zeker nog eens goed over na gaan denken.
    Maar voor je vrienden moet je het niet laten, dat komt allemaal wel goed.


    Winter is coming.