• De stelling van deze week luidt:
    Fanfiction is sowieso slechter dan volledig zelfbedachte verhalen.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    "I shut my eyes in order to see.'

    Lol, no.
    Het ligt er aan, de meeste fanfics van bijvoorbeeld 1D (No offence, lang niet allemaal!) lijken qua verhaallijn op elkaar, maar dat is meestal met bands oid. (ook bij Tokio Hotel). Maar er zijn genoeg fanfictions die een hele goede, uitbedachte verhaallijn hebben, en een orginele draai hebben. Net als bij OP.


    "When all of your wishes are granted, many of your dreams will be destroyed.''

    Misschien niet als geheel, maar ik wil wedden dat fanfiction verhalen gemiddeld slechter zijn dan onbekende personen verhalen


    quidquid excusatio prandium pro

    Oneens. Het is echt mogelijk om een origineel verhaal te schrijven met een bekend persoon in de hoofdrol gewoon omdat dat voor jou veel fijner schrijft. Dan staat die persoon los van zijn bekendheid en is het eigenlijk een doodnormale jongen die gewoon die bekende naam draagt. Andromeda heeft in de tijd hele mooie, originele verhalen geschreven met een bekend persoon.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Dat ligt er aan hoe je het bekijkt.
    Personagewijs: Ja. Want je 'steelt' zogenaamd een beroemd persoon of een karakter uit een tv-show of boek, en gebruikt die dan zelf. Je kan er wel eigen karakters in gooien, maar je 'beroemde' personage is niet van jezelf.
    Verhaal-wijs: Niet altijd. sommige zijn echt onorigineel en gewoon slecht geschreven. Maar heel af en toe zitten er wat goede bij. HEEL af en toe.


    Welcome to Night Vale. All Hail the Glow Cloud. All Hail Perfect, Beautiful Carlos.

    Ik vind van niet

    Daar ben ik het dus echt niet mee eens.


    And remember that, in a world of ordinary mortals, you are a Wonder Woman.

    Oneens.
    Ik vind dit zo'n stelling als 'Marokanen zijn sowieso crimineler dan Nederlanders'. Lekker veralgemeend dus, terwijl er genoeg uitzonderingen zijn.

    *Voor alle duidelijkheid, de stelling die ik als voorbeeld gaf is NIET mijn eigen mening!*


    The truth may be orange!

    DarkSavior schreef:
    Meestal wel, maar het hoeft niet zo te zijn. Het probleem met fanfiction is, is dat het verhaal wat erachter zit meestal onorigineel is. Kijk maar naar de 1D/JB stories. De meesten daarvan zijn onorigineel. (Ik zeg niet dat er geen originele tussen zitten.)
    Bij volledig zelfbedachte verhalen heb je veel en dan ook echt veel vaker dat de verhalenlijn origineel is, gewoon omdat je alles zelf bedenkt.


    comfort in c h a o s

    DarkSavior schreef:
    Meestal wel, maar het hoeft niet zo te zijn. Het probleem met fanfiction is, is dat het verhaal wat erachter zit meestal onorigineel is. Kijk maar naar de 1D/JB stories. De meesten daarvan zijn onorigineel. (Ik zeg niet dat er geen originele tussen zitten.)
    Bij volledig zelfbedachte verhalen heb je veel en dan ook echt veel vaker dat de verhalenlijn origineel is, gewoon omdat je alles zelf bedenkt.


    _O_


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Nou het is een mening, dus het is nogal moeilijk om er echt goed over te discussiëren wat nu beter is en wat niet.
    Sowieso vind ik niet dat je alles zomaar over dezelfde kam mag scheren en beoordelen volgens: dit is een fanfic, dit is slecht, dit is OP, dus dit is goed.
    Niet alle fanfics en alle fanficschrijvers zijn hetzelfde. Je hebt fanficsschrijvers die een goede, originele verhaallijn verzinnen, terwijl je dan omgekeerd ook OP-schrijvers hebt die met een standaardverhaal of standaardidee afkomen.
    Dus ik ben het volledig oneens met de stelling. Ik denk dat het met onbekende personen gewoon gemakkelijker is om origineel te zijn en bij fanfic is dat misschien wat moeilijker. Persoonlijk ben ik ook meer aanhanger van OP dan van fanfiction, maar om nu te zeggen dat alle fanfic slecht is, gewoon omdat het fanfic is, vind ik niet kloppen.
    Ik heb hier best al mooie fanficverhalen gelezen en ook al minder goede OP's.
    Oneens dus.


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Oneens.
    Het personage is dan al wel bekend, maar het ligt aan de schrijfstijl en verhaallijn of het een goed verhaal is. Dat kan net zo goed met een beroemd iemand, als met een zelfverzonnen persoon.
    Nu is het wel zo dat je met een fanfiction vaak rekening moet houden met factoren rondom die persoon - neem nu JB of 1D; daar hoort het beroemd zijn bij, daar horen die vrienden bij, daar hoort dus ook zo'n soort verhaal bij - Dat kan er voor zorgen dat er minder originiele verhalen komen. Al zie ik ook vaak genoeg dat daar van wordt afgeweken.

    [ bericht aangepast op 8 juli 2012 - 11:58 ]


    Like a phoenix rising from the ashes

    Oneens. Kwaliteit van een verhaal hangt af van de schrijver en de schrijfstijl daarvan, niet van het onderwerp.


    "Life is like riding a bicycle. To keep your balance, you must keep moving." ~ Albert Einstein

    Oneens; Het ligt totaal aan de schrijver of het een goed verhaal is of niet. Het is wel zo dat fanfictions vaak minder origineel zijn, maar dat is ook niet altijd.

    [ bericht aangepast op 8 juli 2012 - 11:58 ]


    Tijd voor koffie.

    Oneens,
    meestal zijn het supermooie verhalen met de naam van een bekend iemand erop geplakt...

    Dat ligt er aan hoe je het bekijkt.
    Personagewijs: Ja. Want je 'steelt' zogenaamd een beroemd persoon of een karakter uit een tv-show of boek, en gebruikt die dan zelf. Je kan er wel eigen karakters in gooien, maar je 'beroemde' personage is niet van jezelf.
    Verhaal-wijs: Niet altijd. sommige zijn echt onorigineel en gewoon slecht geschreven. Maar heel af en toe zitten er wat goede bij. HEEL af en toe.


    Everything comes to an end at some point.