• De stelling van deze week luidt:
    Fanfiction is sowieso slechter dan volledig zelfbedachte verhalen.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    "I shut my eyes in order to see.'

    Oneens, dat is gewoon onzin. :'D
    Natuurlijk vindt niet iedereen fanfiction leuk, maar het is zeker niet zo dat het slechter is dan verhalen die helemaal zelf zijn verzonnen. Ik vind het echt irritant dat veel mensen zulke vooroordelen hebben over fanfics, want het is gewoon niet waar dat ze allemaal op elkaar lijken of dat ze per se slecht en cliché zijn. Het is tenslotte ook niet zo dat alle verhalen met onbekende personen nou echt ontzettend originele verhaallijnen hebben. Fanfiction schrijven lijkt in het begin misschien gemakkelijker omdat je de basis al hebt, maar als je het echt goed doet kan het juist ontzettend ingewikkeld worden, omdat je je tenslotte wel moet houden aan het verhaal waarop het is gebaseerd. Fanfic en originele verhalen schrijven is allebei even moeilijk, makkelijk, goed of slecht.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    oneens
    het gaat om de schrijfstijl en de verhaallijn, niet de personen


    It’s cold today, dress warmly on your way to heaven. You worked hard.

    Helemaal eens.


    You are beautiful, you are love.

    Luhan schreef:
    Oneens.
    Fanfiction kan heel goed en mooi geschreven zijn. Het enige andere is dat een deel van de personen in het echt bestaan en heb je al een beeld van hoe die mensen eruit zien (bij fanfiction van films/anime/etc. bestaan ze dan wel niet in het echt, maar het slaat op hetzelfde). Dit heeft niks te maken met of het slechter of beter is, dat ligt volkomen aan de schrijver.


    "Some day you will be old enough to start reading fairy tales again.” - C.S. Lewis

    Oneens.
    Bij een fanfiction wordt vaak 1 personage gebruikt, en dat is dan een bekend persoon. De verhaallijn is ook helemaal zelf verzonnen, dus is het niet minder origineel dan een onbekende personen-verhaal.


    Love the life you live, live the life you love. - Bob Marley

    Piazon schreef:
    Oneens.
    Ik vind dit zo'n stelling als 'Marokanen zijn sowieso crimineler dan Nederlanders'. Lekker veralgemeend dus, terwijl er genoeg uitzonderingen zijn.

    *Voor alle duidelijkheid, de stelling die ik als voorbeeld gaf is NIET mijn eigen mening!*


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Niet per se, maar de fanfictie over One Direction en Justin Bieber zijn door fangirls geschreven en de meeste van die verhalen zijn écht niet geloofwaardig of goed geschreven.
    Van Harry Potter of Hunger Games zijn er minder verhalen, maar die vind ik over het algemeen al een hoger niveau hebben dan die fanficties over One Direction of andere knulletjes zoals hen.
    Zelfverzonnen verhalen zijn niet altijd beter, maar ik vind wel dat het leuker en creatiever is zelf iets te verzinnen. Dat zegt niets over je schrijfstijl e.d.

    Elly4ever schreef:
    Oneens, ik vind een fanfic ook niet minder orgineel, niks is echt orgineel want elk idee is al eens bedacht, het word soms gewoon een beetje aangepast.


    stay safe because I like being alive at the same time as you

    Oneens, ze kunnen even goed geschreven. Maar aan de andere kant zijn niet zelf verzonnen, dus je weet al hoe de personen zijn, als je ze kent. Onbekende personen zijn wel leuker omdat het je elke keer verrast, vind ik.


    XoXo, You Know You Love Me, HMW..!!

    Oneens.
    Het kan dan wel over celebs gaan, maar het verhaal is meestal zelf verzonnen.

    [ bericht aangepast op 8 juli 2012 - 17:36 ]


    That is a perfect copy of reality.

    Dat ligt eraan. (krul)


    'The best way to not get your heart broken is to pretend you don't have one.' - Effy Stonem.

    Haha, just... no. :3
    Ik bedoel, er zijn zóveel ontzéttend goede fanficties, die emotioneel, plots- en personagegewijs geweldig uitgediept en geschreven zijn, dat ik me zelfs kan voorstellen dat er bepaalde OP-verhalen zijn, die daar qua originaliteit en/of kwaliteit nooit aan zouden kunnen tippen. Natuurlijk zitten er ook mindere verhalen tussen, zoals de 1D en TH-fanficties die geschreven zijn om het schrijven van fanfictie, maar ik vind niet dat je alle fanfictie over één kam mag scheren.
    Ik denk dat die vooroordelen er vooral zijn, omdat fanfictie altijd als fanfictie beoordeeld wordt. Zodra je het schrijven/lezen van fanfictie los gaat zien van het feit dat het fanfictie is, zal je zien dat er zat fanfictie is die gewoon uit volwaardige verhalen bestaat.
    Het probleem is alleen dat die fanfictie weggedrukt wordt door de grote massa die fanfictie om de fanfictie schrijven, en daarom cliché plots schrijven om zoveel mogelijk mensen te laten lezen [als in, dat gaat nu eenmaal makkelijker met fanfictie dan met OP.]
    Maar misschien ben ik ook wel bevooroordeeld door het feit dat ik zelf veel fanfictie schrijf. However, niet alle fanfictions zijn hetzelfde. Just as any other kind of stories.


    I'm not smug, ma'am, it's just the unfortunate shape of my face.

    Oneens.
    Een schrijver maakt het verhaal. Als iemand een super goeie fanfiction schrijft, vind ik dat vaak beter dan verhalen met onbekende personen


    I don't love you because you're beautiful, you're beautiful because I love you

    Luhan schreef:
    Oneens.
    Fanfiction kan heel goed en mooi geschreven zijn. Het enige andere is dat een deel van de personen in het echt bestaan en heb je al een beeld van hoe die mensen eruit zien (bij fanfiction van films/anime/etc. bestaan ze dan wel niet in het echt, maar het slaat op hetzelfde). Dit heeft niks te maken met of het slechter of beter is, dat ligt volkomen aan de schrijver.


    Are you lost?

    Square schreef:
    Oneens, dat is gewoon onzin. :'D
    Natuurlijk vindt niet iedereen fanfiction leuk, maar het is zeker niet zo dat het slechter is dan verhalen die helemaal zelf zijn verzonnen. Ik vind het echt irritant dat veel mensen zulke vooroordelen hebben over fanfics, want het is gewoon niet waar dat ze allemaal op elkaar lijken of dat ze per se slecht en cliché zijn. Het is tenslotte ook niet zo dat alle verhalen met onbekende personen nou echt ontzettend originele verhaallijnen hebben. Fanfiction schrijven lijkt in het begin misschien gemakkelijker omdat je de basis al hebt, maar als je het echt goed doet kan het juist ontzettend ingewikkeld worden, omdat je je tenslotte wel moet houden aan het verhaal waarop het is gebaseerd. Fanfic en originele verhalen schrijven is allebei even moeilijk, makkelijk, goed of slecht.


    Chaos, panic and disorder. I see my work is done here.