• De stelling van deze week luidt:
    Fanfiction is sowieso slechter dan volledig zelfbedachte verhalen.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    "I shut my eyes in order to see.'

    Het is niet slechter als je kijkt naar kwaliteit, want een OP kan ook heel slecht zijn. Maar ik kan me voorstellen dat mensen FF 'slecht' vinden omdat je het niet geheel zelf verzint.
    But, so what? Je moet schrijven omdat je het leuk vindt, niet omdat je mee wilt gaan de flow...


    All I wanna be is somebody to you.

    Dat ligt volkomen aan de schrijfstijl van de schrijver zelf. De één kan van een cliché en een niet zo originele fanfiction iets prachtig maken, terwijl een ander een vreselijk niet samengebonden eigen verzonnen verhaal maakt. (:


    Her heart was a secret garden and the walls were very high.

    Het kan wel goed geschreven zijn, maar het is gewoon bijna allemaal onorigineel. Ik vind het dan minder leuk om te lezen.


    "I believe that marriage isn't between a man and a woman; but between love and love." - Frank Ocean

    oneens,
    fanfiction kan heel origineel zijn. Maar bij een zelfbedacht verhaal is de hele verhaal lijn en de personages origineel.


    It is the unknown we fear when we look upon death & darkness nothing more. - albus dumbledore

    Oneens: Aan de ene kant is een personage zelf bedenken denk ik wel leuker omdat je als je een beroemdheid neemt je nooit precies weet hoe diegene is, maar aan de andere kant zijn er wel veel mensen die graag fanfic lezen en bovendien schrijf je dan wel over iets dat je leuk vind en dat jou intreseert


    The minute you stop making mistakes is the minute you stop learning

    Oneens.
    Fanfiction kan soms op iets heel anders uitkomen. Sommige mensen pakken alleen het idee (like Harry Potter) en plaatsen er dan een heel verhaal om heen, met eigen personages.
    Vaak gebruiken ze dan niet eens dezelfde schrijfstijl, etc. Het is een idee, gebaseerd op een ander idee.
    Ik vind het niet slechter, het is alleen verboden.
    Soms jammer, maar wel begrijpelijk.


    Deep inside, I've never felt alive

    Mercurial schreef:
    Oneens. Een fanfiction kan even goed of slecht zijn als een verhaal dat gaat over onbekende personen.


    Don't find love, let love find you. <3

    Morbid schreef:
    absolutely not.


    Ex astris, sciencia

    oneens, het probleem met fanfiction is dat het vaak allemaal hetzelfde is. zoals met justinbieberstories: ze ontmoeten elkaar, worden verliefd, trouwen, krijgen een kind, gaan uit elkaar, komen weer bij elkaar....
    maar dat betekent niet dat alle fanfiction zo is. een groot deel van de stories hier is volgens mij fanfiction. het ligt gewoon aan de manier van schrijven. als je niet kan schrijven (en sorry, maar die hebben we hier ook op de site) dan maakt het niet uit of je het zelf verzint, of dat het een fanfiction is.


    Fus Ro Dah!

    Aragog schreef:
    Lol, no.
    Het ligt er aan, de meeste fanfics van bijvoorbeeld 1D (No offence, lang niet allemaal!) lijken qua verhaallijn op elkaar, maar dat is meestal met bands oid. (ook bij Tokio Hotel). Maar er zijn genoeg fanfictions die een hele goede, uitbedachte verhaallijn hebben, en een orginele draai hebben. Net als bij OP.


    Tell me about it, stud.

    heel erg oneens,
    ik heb zo iets van, iedereen heeft een ander beeld van bijvoorbeeld jb of 1D en dat vind ik juist leuk, voor verhalen met onbekende personages ga ik liever naar de bieb! en elk idee is wel zo´n beetje gebruikt dus dat kan zeker geen argument tegen zijn! en trouwens met onbekende personen is vaak het idee ook veel meerdere keren gebruikt dan met fanfiction! is mijn mening!


    There's nothing wrong with you, there's a lot wrong with the world where you live in!

    Mee eens, ik vind dat je minder fantasie hebt dan en bij een zelfverzonnen verhaal is het allemaal wat persoonlijker, dan dat je verhalen gaat her-schrijven of met artiesten een beeld neerzet, zoals ze eigenlijk niet in het echt zijn. Dat is vervelend. Daarom lees ik het ook niet, vaak gaat het nergens over vind ik, want ik laat bekende mensen in hun waarde en ga ze niet anders neerzetten of anders aankijken door een verhaal, zelfde geldt voor her-schreven verhalen zoals Harry Potter en Twilight, dat lees ik ook niet. Ik hou het bij het origineel. Niemand kan daar iets aan veranderen. Zo goed wordt het nooit :Y)


    If the compass breaks then follow your heart and I hope it leads you right back into my arms.

    Hmm, nee.
    Al vind ik zelf fanfics minder leuk, vooral omdat de gebruikte personages dan vaak helemaal ooc zijn.


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Square schreef:
    Oneens, dat is gewoon onzin. :'D
    Natuurlijk vindt niet iedereen fanfiction leuk, maar het is zeker niet zo dat het slechter is dan verhalen die helemaal zelf zijn verzonnen. Ik vind het echt irritant dat veel mensen zulke vooroordelen hebben over fanfics, want het is gewoon niet waar dat ze allemaal op elkaar lijken of dat ze per se slecht en cliché zijn. Het is tenslotte ook niet zo dat alle verhalen met onbekende personen nou echt ontzettend originele verhaallijnen hebben. Fanfiction schrijven lijkt in het begin misschien gemakkelijker omdat je de basis al hebt, maar als je het echt goed doet kan het juist ontzettend ingewikkeld worden, omdat je je tenslotte wel moet houden aan het verhaal waarop het is gebaseerd. Fanfic en originele verhalen schrijven is allebei even moeilijk, makkelijk, goed of slecht.


    “Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced.”

    DarkSavior schreef:
    Meestal wel, maar het hoeft niet zo te zijn. Het probleem met fanfiction is, is dat het verhaal wat erachter zit meestal onorigineel is. Kijk maar naar de 1D/JB stories. De meesten daarvan zijn onorigineel. (Ik zeg niet dat er geen originele tussen zitten.)
    Bij volledig zelfbedachte verhalen heb je veel en dan ook echt veel vaker dat de verhalenlijn origineel is, gewoon omdat je alles zelf bedenkt.


    ersoonlijk ben ik het hier heel erg mee eens. Ik vind het ook gewoon zonde voor goede originele fanfictions dat het geen onbekende personen zijn. Alleen al doordat het een fanfiction is komt het al heel onorigineel over. Ik hou er van de personages zelf een gezicht in te vullen en een verlede of vrienden ontdekken.


    The happiest people don't have the best of everything, they just make the best of everything.